۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85016013
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۴۳ میلیارد تومان برای احیای واحدهای راکد کشاورزی در خراسان‌شمالی نیاز است

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی کمبود نقدینگی را مهمترین مشکل واحدهای راکد استان دانست و گفت: ۱۹۱ واحد نیمه فعال کشاورزی با تامین ۲۴۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت احیاء می شود.

محمد محمدزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مجموع هزار و ۱۵۹ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان وجود دارد که از مجموع این تعداد ۸۸۵ واحد فعال، ۵۵ واحد نیمه فعال و ۲۱۹ واحد نیز راکد است.

وی تصریح کرد: ۲۷۴ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی این استان راکد و نیمه فعال است که ۶۹ درصد آنان کمبود نقدینگی دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: با بررسی اولیه و شناسایی واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال مشخص شد که ۱۹۱ واحد با مشکل کمبود نقدینگی ۲۴۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت نیاز دارند.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۴۷ مصوبه کمیته تسهیل و رفع موانع تولید شهرستانی و ۴۸ مصوبه استانی در جهت حل مشکل تولیدکنندگان بخش کشاورزی برگزار که هفت مورد اجرایی و منجر به احیا واحد تولیدی شده، ۶ مورد اجرا نشده و مابقی در دست پیگیری و اقدام است.

محمدزاده افزود: در صورت احیای واحدهای نیمه فعال و راکد ۱۴۲ هزار و ۲۶۵ تن به ظرفیت تولیدی صنایع استان افزوده خواهد شد و برای هزار و ۲۱۳ نفر نیز اشتغال ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از مجموع کل واحدهای تولیدی راکد استان ۲۳ مورد در بخش صنعت، ۱۳۹ واحد در زمینه امور دام، ۱۹ واحد گلخانه و ۳۹ واحد در بخش شیلات است.

وی گفت: علاوه بر مشکلات کمبود نقدینگی مابقی واحدها دارای مشکلاتی از جمله سوء مدیریت، نبود توجیه اقتصادی طرح، فرسودگی دستگاه‌های خط تولید، عدم اخذ مجوزهای بهداشتی، مشکلات اجتماعی، عرم رغیت سرمایه گذار به تولید به دلیل نوسانات، واگذاری به غیر، ‌مشکل زیرساخت و مشکل محیط زیست هستند.

محمدزاده تصریح کرد: امروزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی به عنوان یکی از حلقه های زنجیره تولید بخش کشاورزی نقش مهمی را در پایداری تولید، ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی دارد.

وی اهمیت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را شامل کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی دانست.

محمدزاده همچنین افزایش ارزش افزوده و بهره وری در این بخش، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده از بخش، کمک به افزایش صادرات غیر نفتی و تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها از دیگر مزایای ایجاد این نوع صنایع عنوان کرد.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی استان برداشت می شود که صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۸۵۲ هزار تن آن را دارد.

اولویت های سرمایه گذاری در این حوزه شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه های دانه دار و دانه ریز، بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی است.

حدود ۵۲ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی شانس فرآوری دارد، مابقی محصولات تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف و یا به دیگر استان ها حمل می شود.

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فرآوری است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

۴۴ درصد از جمعیت یک میلیونی این استان در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha