۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 2660
کد خبر: 85016048
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر علوم: مهارت محور کردن آموزش‌ مستلزم عزم فرابخشی است

اهواز- ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در آموزش عالی به این واقعیت رسیده ایم که آموزش عالی باید نیازمحور و مهارت محور شود و راهی جز این نداریم گفت: مشکلی که در آموزش عالی وجود دارد این است که آموزش های ما مهارت محور نبوده و علت این است که همه اختیارات در دست وزارت علوم نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر محمدعلی زُلفی گل سه شنبه شب در آیین تودیع و معارفه رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در شهرستان باوی افزود:پژوهش‌های دانشگاهی نیز باید در این راستا ، نیاز محور باشد تا بتوانند در خدمت توسعه کشور قرار گیرد و گره‌ای از مشکلات کشور را بتواند حل کند.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اظهارداشت:برای مهارت محور کردن آموزش‌ها ،باید عزمی فرابخشی داشته باشیم شبیه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که بیمارستان ها در اختیار دانشگاه است و دانشجو آنچه در کلاس می آموزد در میدان عمل به بیمارستان می‌رود ویک کارورزی جدی پیش روی دانشجوی پزشکی است.

زُلفی گل افزود: در وزارت علوم این امکان را نداریم مثلا: وزارت نفت یا راه و شهرسازی و صنعت و معدن در اختیار ما نیست تا دانشجویان شیمی ، متولوژی ، معماری و راه و ساختمان را به آن مراکز هدایت کنیم و آنچه آموخته اند در میدان عمل نیز کارکنند.

راه اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری از راه اندازی و طراحی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها خبر داد و گفت: در این سامانه که در پایگاه اسنادی جهان اسلام هم راه اندازی شده تمامی نیازهای صنایع دولتی و خصوصی در آن سامانه ثبت می شود و در معرض دید دانشمندان ، دانشجویان و دانش پژوهان قرار می‌گیرد.

زُلفی گل در ادامه افزود:همه همکاران هیات علمی از این بعد بخشی از موضوعات پایان نامه های دکترا و ارشد را در راستای تامین نیازهای کشور تعریف کنند تا در توسعه کشور و تامین نیازهای اساسی کشور گام برداریم.

وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری در ادامه افزود:در این راستا امتیازهای خاصی دیده شده که هم در آیین‌نامه پایه‌های تشویقی و هم در آیین نامه ارتقا و ترفیع پژوهانه امتیاز ویژه‌ای به اساتیدی که در راستای نیازهای ثبت شده در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها کار کنند قائل شدیم.

وی ادامه داد: در آیین نامه های تشویقی که به ۶۰ پایه ارتقا داده شده برای بحث فناوری و پژوهش های نیاز محور امتیازات خاصی در نظر گرفته شده است.

دانشگاه علوم کشاورزی خوزستان بسترهای آموزش های مهارت محور را دارد

وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بسترهای آموزش محور و نیاز محور را دارد چون در موقعیت ویژه جغرافیایی قرار دارد و زمین ، آب و وسایل سخت افزاری را دارد.

زُلفی گل افزود: دانشجویان این دانشگاه باید طوری آموزش ببینند که دنبال پشت میز نشستن نباشند و اگر دانش آموختگان دنبال کار اداری باشند این نشان می دهد که آموزش در دانشگاه شما مهارت محور و اشتغال آفرین نیست.

عالی ترین مقام وزارت علوم ، تحقیقات ، فناوری در دولت سیزدهم در ادامه تاکید کرد:دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی باید الگو برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

وی در ادامه گفت: درآیین نامه ارتقای جدیدی که در حال تدوین است رشته های کشاورزی ، موضوع فناوری و تحقیقات کاربردی مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت چون انتظار از بخش آموزش کشاورزی بیشتر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه ۱۳هزار عضو هیات علمی کشاورزی در کشور وجود دارد افزود:انتظار می رود با این ظرفیت عظیم علمی ، بهره‌وری در بخش کشاورزی داشته باشیم.

زُلفی گل در ابتدای سخنان خود با تجلیل از شهدا و ایثارگران و مردم استان خوزستان که نقش مهمی در دفاع همه جانبه از میهن اسلامی داشتند اظهار داشت:خوزستان قدمگاه شهدا ، آزادگان و محل استقرار رزمندگان و شهیدان والامقام بوده و هست به گونه‌ای این سرزمین مقدس با شهادت ، ایثار ومقاومت عجین شده است.

وی در ابتدای ورود به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان که با بارش رحمت الهی همراه بود با حضور در یادمان شهدای گمنام که در این دانشگاه مدفون هستند با اهدا گل و قرائت فاتحه از این عزیران تجلیل و یاد و خاطره جانفشانی آنان را گرامی داشت.

به گزارش ایرنا در این آیین از خدمات دکتر عباس عبدشاهی قدردانی و دکتر جمال فیاضی به عنوان رییس جدید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی معرفی شد.

همچنین با حضور وزیر علوم، تحقیقات وفناوری از مدیران پیشین این دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در ۲ دهه اخیری که به دانشگاه ارتقا یافته نیز تجلیل به عمل آمد.

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان که به دانشگاه رامین نیز معروف است در شهر ملاثانی مرکز شهرستان "باوی" واقع شده و با کلانشهر اهواز ۳۵کیلومتر فاصله دارد.

وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری یکشنبه شب وارد خوزستان شد و قرار است در آخرین روز سفر چهارروزه خود به شهرهای آبادان و خرمشهر برود و طبق برنامه در دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر در جمع جامعه دانشگاهی سخنرانی کند و یادمان شهدای گمنام شلمچه در نقطه صفر مرزی ایران و عراق در ۱۵کیلومتر غرب خرمشهر را نیز زیارت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha