هشدار اتحادیه اروپا درمورد امید واهی بروکسل به اوکراین

تهران- ایرنا- اعضای اتحادیه اروپا پیش از نشست سران این بلوک با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، به بروکسل درمورد دادن امیدواری غیرواقعی به کی‌یف برای پیوستن سریع به اتحادیه اروپا هشدار دادند.

به گزارش ایرنا از روزنامه فایننشال تایمز، دیپلمات‌های ارشد اروپایی نگران هستند که مقام‌های ارشد بروکسل به جای تعدیل امیدواری‌های غیرممکن به اوکراین از جمله عضویت در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۶، آنها را بپرورانند.

این در حالی است که زلنسکی این هفته میزبان اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون و شارل میشل رئیس شورای اروپا در کی‌یف است تا درمورد مسائلی از جمله عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین و ساز و کار قانونی محکومیت روس‌ها برای جنایات جنگی ادعایی با آنها رایزنی کند.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز گفت: هیچ رهبر سیاسی نمی‌خواهد در سمت غلط تاریخ باشد. هیچکس نمی‌خواهد با عنوان اینکه به اندازه کافی تلاش نکرده، سرزنش شود. بنابراین آنها به اوکراینی‌ها می‌گویند همه چیز ممکن است.

پس از شروع جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا علاوه بر فشار به روسیه با اعمال تحریم‌ها، به کی‌یف وعده پیوستنش به این بلوک را داد درحالیکه این کشور استانداردهای لازم را برای عضویت ندارد.

برخی از کشورهای عضو در مرکز و شرق اوکراین از اضافه شدن اوکراین به اتحادیه اروپا استقبال کردند اما از سوی دیگر کشورهای شمال و غرب این قاره در مورد چگونگی ادغام جمعیت زیاد و فقیر و بخش کشاورزی وسیع اوکراین در اتحادیه اروپا نگران هستند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که در این مورد محتاطانه موضع می‌گیرد، در ماه مه پیش از ارائه نامزدی عضویت اوکراین هشدار داد که روند تکمیل آن ممکن است چندین دهه زمان ببرد.

هرچند سران اتحادیه اروپا موضع خوش بینانه‌ای را اتخاذ کردند. فون در لاین سپتامبر گذشته در سفری به کی‌یف گفت که «فرایند الحاق به خوبی در مسیر خود قرار دارد. دیدن سرعت، عزم و دقتی که با آن در حال پیشرفت هستید، قابل توجه است.

شارل میشل نیز در ماه جاری تصریح کرد که "از هیچ تلاشی" نباید برای "تبدیل هر چه سریعتر این وعده به واقعیت" دریغ کرد. وی در پارلمان اوکراین گفت: اوکراین اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا اوکراین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha