اتحادیه اروپا از طرح جلوگیری از کوچ شرکت‌های اروپایی به آسیا و آمریکای شمالی رونمایی کرد

تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا چهارشنبه از طرح پیشنهادی خود برای مقابله با «قانون کاهش تورم» آمریکا و «رقابت غیرمنصفانه» چین رونمایی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این پیشنهادها در راستای تلاش برای جلوگیری از کوچ شرکت‌های اروپایی به آسیا و آمریکای شمالی که انرژی ارزان‌تری دارند، اتخاذ شده است.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا با تشریح این طرح گفت که فعلا بودجه فوری برای اجرای آن اختصاص نخواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر، باید فقط با چیزهایی که در اختیار داریم، کار کنیم و تمرکز خود را به صنعت فناوری پاک معطوف کنیم.

برخی کشورها از جمله دانمارک، فنلاند و هلند با استقراض و تخصیص بودجه بیشتر برای اجرای این طرح مخالفت کرده‌اند.

بر اساس این طرح، کمک مالی به شرکت‌های فعال در حوزه انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر با سهولت بیشتری ارائه می‌شود و برای فعالان این صنعت معافیت مالیاتی در نظر گرفته خواهد شد.

این طرح پیشنهادی برای مقابله با «قانون کاهش تورم» (IRA) آمریکا که در ماه اوت امسال (مردادماه) به امضای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا رسید، ارائه شده است.

این قانون ،یارانه‌ قابل توجهی را به فناوری‌هایی که در مسیر عبور از سوخت‌های فسیلی نقش تعیین کننده دارند،‌ اختصاص می‌دهد. نکته قابل توجه این است که بخش زیادی از این یارانه‌، تنها محصولات «ساخت آمریکا» را در بر می‌گیرد.

طرح اروپا همچنین چین را نیز هدف قرار می‌دهد. فون در لاین پیشتر از «تلاش‌های تهاجمی» چین برای بردن شرکت‌های فناوری سبز اروپایی به سوی خود و استفاده از نیروی کار ارزان‌تر بشدت انتقاد کرده بود.

رهبران اروپا قرار است هفته آینده در نشستی در بروکسل درباره طرح کمیسیون اروپا گفت‌وگو کرده و در ماه مارس تصمیم نهایی خود را اعلام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha