۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۷:۲۳
کد خبر: 85017773
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مهمانشهر اتباع افغان رفسنجان در مسیر نوسازی و گسترش

کرمان - ایرنا - وقتی خبر جابه جایی مهمانشهر افغان‌ها در رفسنجان را می‌شنویم به یاد این گزاره می‌افتیم که تبعه غیرمجاز یعنی فردی که هویتش ثبت و مشخص نشده اما قرار است در بین جمعیت زندگی کند؛ با همه تبعاتی که امکان دارد حضورش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا حضور اتباع بیگانه آن هم غیرمجاز در کشور به پدیده بسیار پیچیده‌ای تبدیل شده؛ از سویی ایران معدود کشور یا تنها کشوری در دنیاست که اتباع غیرمجاز تاکنون براحتی در آن و در بین مردم زندگی کرده‌اند و حتی زمینه تحصیل فرزندان این اتباع نیز فراهم آمده است.

این در حالی بوده که از سوی دیگر هراز گاهی خبرهایی می رسد مبنی بر وقوع جرم و جنایت توسط برخی از اتباع غیرمجاز که هویت و مشخصاتشان ثبت نشده لذا نکته حائز اهمیت اینکه باتوجه به آسیب های ناشی از حضور اتباع فاقد هویت در هر منطقه ای، ضرورت ساماندهی اتباع غیرمجاز و طرد اتباعی که قصد مشارکت در ساماندهی را ندارند، نمایان است.

استان کرمان به واسطه نزدیکی به استان های مرزی محل حضور و زندگی بسیاری از اتباع بیگانه است که درصد قابل تاملی از آنان غیرمجاز هستند؛ در این استان شهرستان های بردسیر و رفسنجان دارای مجوز برای ایجاد مهمانشهر هستند تا اتباع که شمارشان بسیار زیاد است بتوانند امکانات و زمینه های زندگی را در قالب این مکان ها در اختیار داشته باشند و گذران زندگی کنند.

بعد از سال ها گمانه زنی درباره محل مهمانشهر کنونی رفسنجان، حالا شهردار این شهر خبر داده که با همراهی و پیگیری استاندار کرمان، مشکلات واگذاری زمین و سایر الزامات احداث مهمانشهر جدید که هم نوسازی شده باشد و هم گسترش یابد، فراهم آمده؛ خبر خوشی که از یکسو نشان از سختی کار و تامین اعتبارات برای این موضوع دارد و از سوی دیگر گویای تلاش مدیران جمهوری اسلامی برای کمک به زندگی بهتر اتباع است.

وجود بیش از هفت هزار دانش‌آموز تبعه خارجی در رفسنجان خود گواه وضعیت خیل عظیم جمعیت این افراد در این شهرستان است.

مهمانشهری سه برابر بزرگ‌تر

اما روز پنجشنبه همزمان با دومین روز دهه فجر، بعد از سال ها انتظار کلنگ احداث مهمانشهر جدید رفسنجان به زمین خورد و شهردار رفسنجان از جابه جایی مهمانشهر اتباع افغان در رفسنجان با حمایت استاندار کرمان خبر داد.

مجید کهنوجی در زمینه این مهمانشهر افزود: با توسعه شهر، ساماندهی این اتباع در دستور کار قرار و با حمایت استاندار کرمان جابه جایی و احداث مهمانشهر جدید در ۹۰ هکتار در حوالی کمربندی سرچشمه و یزد صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه مهمانشهر قبلی رفسنجان ۳۰ هکتار وسعت داشت بیان کرد: با بررسی های دفتر فنی شهرداری در مهمانشهر جدید هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی ساخته می شود و در شهریور سال آینده به بهره برداری می رسد.

شهردار رفسنجان ادامه داد: فقط دغدغه این است که ساخت بقیه اماکن عمومی هم مانند مرکز بهداشت، مسجد، مدرسه و غیره باید برای این محل حل شود که سایر سازمان ها نیز باید پای کار بیایند.

پیش بینی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

کهنوجی با اشاره به اعتبار پیش بینی شده ۵۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای مهمانشهر اتباع افزود: این پروژه بازه زمانی سه ساله دارد اما با سه نوبت کاری قرار است طی ۶ ماه آینده به ثمر برسد و تحویل داده شود. شهردار رفسنجان گفت: ۴۰ هزار تبعه بیگانه در رفسنجان زندگی می کنند که با احداث مهمانشهر جدید ۲۵ درصد این اتباع در قالب ده هزار نفر ساماندهی خواهند شد.

شهردار رفسنجان همچنین در این زمینه گفته است: در اطلس اتباع بیگانه شناسایی اتباع مجاز مورد نظر است و افراد غیرمجاز طرد می شوند؛ لذا مهمانشهر جدید و محل سکونت اتباع افغان در کمربندی جاده سرچشمه تا یزد با ظرفیت ۱۰ هزار نفر احداث می شود.

جمعیت شهرستان رفسنجان بر اساس سرشماری سال ۹۵ درحالی بیش از ۳۱۱ هزار نفر برآورد شده که براساس برخی آمارها در خصوص نسبت تعداد اتباع باجمعیت اهالی این شهرستان می‌توان گفت به ازای هر هفت نفر شهروند رفسنجانی یک نفر تبعه افغانستانی در این منطقه زندگی می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha