آنکارا: نشست‌ هیات‌های فنی ترکیه، روسیه و سوریه به زودی برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- وزیر دفاع ملی ترکیه اعلام کرد: نشست سه‌جانبه هیات‌های فنی ترکیه، روسیه و سوریه در روزهای آینده برگزار می شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، خلوصی آکار طی سخنرانی در رزمایش زمستانی ۲۰۲۳ نیروهای مسلح ترکیه در قارص گفت: تنها هدف ترکیه نشست مبارزه با تروریست‌ها است و دولت آنکارا تلاش دارد تا از مرزها و شهروندان خود در برابر تروریسم محافظت کند.

وی تاکید کرد: ترکیه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که برادران و خواهران سوری در ترکیه در شرایطی امن و داوطلبانه به سرزمین‌ها و خانه‌های خود باز می‌گردند.

وزیر دفاع ترکیه در ادامه با بیان این که با وجود تمام تلاش‌های ترکیه، یونان همچنان به اقدامات و لفاظی‌های تحریک‌آمیز و تنش‌زای خود ادامه می‌دهد، افزود: آنکارا در تلاش است تا در مقابل اقدامات یونان، با آرامش برخورد کند.

وی اضافه کرد: پیگیری اتحادهای ساختگی و تلاش بیهوده تسلیحاتی یونان در پاسخ به فراخوان ترکیه برای صلح و مذاکره از سوی یونان، مغایر با روح اتحاد و همسایگی است و ترکیه انتظار دارد که آنها نیز این را درک کنند.

آکار همچنین با بیان این که کشورش تهدیدی برای هیچ کس نیست، بلکه یک متحد قوی، قابل اعتماد و موثر محسوب می‌شود، گفت: ترکیه خواهان انجام تمام اقدامات در چارچوب قوانین بین‌المللی و روابط حسن همجواری است ولی از همه حقوق خود در قبرس، در دریای اژه یا در شرق مدیترانه حفاظت و حراست خواهد کرد.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص روند بررسی درخواست عضویت سوئد و فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نیز اظهار کرد: آنها تا زمانی که از تروریست‌ها حمایت کرده و به تعهدات خود عمل نکنند و محدودیت‌های صادراتی به ترکیه را ادامه دهند، ترکیه به هیچ وجه نمی‌تواند به درخواست آنها رای مثبت بدهد.

وی تاکید کرد: متاسفانه تاکنون گام‌های ملموس و کافی در خصوص این مسائل مد نظر ترکیه به خصوص از سوی سوئد برداشته نشده است.

آکار با تاکید بر اجرای مفاد تفاهم‌نامه امضا شده سه کشور در مادرید در این زمینه و لزوم استرداد تروریست‌های اعلام شده از سوی این کشورها به ترکیه در چارچوب مبارزه با تروریسم افزود: ترکیه از همان ابتدا از سیاست درهای باز ناتو و پذیرش اعضای جدید حمایت کرده است.

وی درباره خرید جنگنده‌های اف.۱۶ از آمریکا نیز گفت: تلاش‌های مختلفی علیه این خواسته ترکیه صورت می‌گیرد در حالی که نوسازی نظامی ترکیه به عنوان عضو ناتو با عقل، منطق و معیارهای عینی، نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha