گاردین: آمار اعدام‌ها در دوران بن‌سلمان دو برابر شده است

لندن- ایرنا- روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که شمار اعدام‌ها در دوره محمد بن سلمان رهبر بالفعل عربستان سعودی تقریبا دو برابر شده است. این درحالیست که ۶ سال گذشته یکی از خونبارترین سال‌ها در تاریخ مدرن این کشور بشمار می‌رود.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا از این روزنامه انگلیسی، مجازات اعدام در عربستان، «علیرغم تلاش برای مدرن نشان دادن این کشور به بالاترین حد رسیده است. مخالفان ولیعهد به طور کامل سرکوب می‌شوند و هیچ اعتراضی تحمل نمی‌شود»

گاردین افزود: داده‌های جدید نشان می‌دهد که ادعاهای محمد بن سلمان برای جلوگیری از اعدام‌ها عملی نشده و طی ۶ سال گذشته بیشتر از هر زمان دیگری اعدام صورت گرفته است.

طبق این گزارش، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، هر سال به طور متوسط ۱۲۹ اعدام صورت گرفته است. این رقم نشان دهنده افزایش ۸۲ درصدی نسبت به دوره ۱۴-۲۰۱۰ است. در سال گذشته هم ۱۴۷ نفر اعدام شدند که جرم ۹۰ نفر از آنها غیرخشونت آمیز بوده است. همچنین ۱۲ مارس سال گذشته بیش از ۸۱ نفر اعدام شدند که این آمار بی‌سابقه است و به عقیده فعالان حقوق بشری، پیامی تندی را از سوی رهبران عربستان به مخالفان ارسال می‌کند.

بر اساس گزارش دو نهاد اروپایی به نام‌های سازمان حقوق بشر عربستان و ریپریو «اعمال مجازات اعدام توسط عربستان سعودی مملو از تبعیض و بی‌عدالتی است و رژیم سعودی درباره استفاده از آن به جامعه بین‌المللی دروغ گفته است. علیرغم وعده‌های ولیعهد مبنی بر اینکه اعدام فقط برای قتل استفاده می‌شود، مجازات اعدام معمولاً برای جرایم غیرکشنده و برای ساکت کردن مخالفان و معترضان استفاده شده است.»

به گزارش گاردین، عربستان سعودی به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در منطقه برای مجازات اعدام شناخته می‌شود. «در ۶ سال گذشته تعداد اعدام‌های کودکان، زنان، اتباع خارجی و اعدام‌های دسته‌جمعی روند صعودی داشته است.»

این نشریه انگلیسی با اشاره به برنامه ادعایی اصلاحات محمد بن‌سلمان عنوان کرد که در سلطنت مطلقه عربستان فضای کمی برای مخالفت‌های سیاسی وجود دارد. «ولیعهد سطح عدم تحمل عقاید مخالف را به مرحله جدیدی رسانده است، رقبای سیاسی و تجاری او در معرض بازداشت‌های دسته جمعی قرار دارند و اعضای خانواده مقاماتی که از کشور فرار کرده‌اند به عنوان اهرم فشار برای بازگرداندن آنها به کشور بازداشت می‌شوند. این درحالیست که مجازات اعدام به عنوان یکی از ابزارهای اصلی رژیم جدید در نظر گرفته می‌شود.»

گاردین به نقل از یکی از اعضای سلطنت سعودی که در اروپا در تبعید بسر می‌برد، نوشت: «این به معنای واقعی کلمه شمشیری است که بالای سر همه کسانی که از او سرپیچی کرده‌اند قرار دارد.» او بن سلمان را مانند معمر قذافی و صدام حسین توصیف کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha