۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۳۹
کد خبر: 85018372
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اتکای فرانسه به انرژی هسته‌ای و چالش اشباع زباله‌های اتمی

تهران- ایرنا- گزارش‌ها حاکی است فرانسه که ۷۰ درصد از انرژی خود را از بخش هسته‌ای تامین می‌کند، با خطر اشباع سایت زباله‌های اتمی تا پایان دهه جاری میلادی روبرو است.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسه در پی راه‌حلی برای مشکل اشباع سایت زباله های هسته ای خود است. این اقدام دولت فرانسه به ویژه پس از روی آوردن دوباره این کشور به سوی انرژی هسته ای مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش ها حاکی است استخرهای خنک کننده سوخت در تاسیسات هسته ای شهر لاهه در شمال غربی فرانسه، ممکن است تا پایان دهه جاری پر شوند و شرکت دولتی "اورانو" (Orano) که مدیریت این تاسیسات را برعهده دارد، اعلام کرده است که دولت حداکثر تا سال ۲۰۲۵ باید یک راهبرد بلند مدت برای نوسازی تاسیسات قدیمی خود پیدا کند.

رویترز در ادامه نوشته است: اگرچه انرژی هسته‌ای می‌تواند به فرانسه و سایر کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک شایانی کند، اما فعالان محیط‌ زیست می‌گویند که روی آوردن پاریس به انرژی اتمی تنها جایگزین کردن یک مشکل با چالشی دیگر است.

گفته می شود «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه که از طرح خود برای ساخت دستکم ۶ رآکتور جدید تا سال ۲۰۵۰ خبر داده، امروز جمعه ریاست نخستین سری از نشست‌های مربوط به سیاست‌های هسته‌ای را با موضوع سرمایه‌گذاری و بازیافت زباله برعهده دارد.

یک مشاور دولت که خواست نامش فاش نشود در این خصوص به رویترز گفت: ما نمی توانیم بدون در نظر گرفتن مدیریت سوخت مصرف شده و زباله ها، یک سیاست هسته ای مسئولانه داشته باشیم. این موضوعی است که ما نمی توانیم آن را پنهان کنیم.

وی ادامه داد: ما مهارت ها و مزایای فنی نسبت به سایر کشورها در تصفیه و بازیافت زباله داریم که حتی آمریکا هم ندارد. وی افزود: روسیه تنها کشوری است که می تواند مانند فرانسه در این زمینه به تصفیه بپردازد.

از نقطه نظر تاریخی، ۷۰ درصد انرژی مورد نیاز فرانسه از بخش هسته ای تامین می شود، اگرچه احتمالاً این سهم در سال گذشته میلادی به دلیل وقوع قطعی های مکرر در ناوگان هسته ای، کاهش یافته است.

از زمان راه‌اندازی سایت لاهه در سال ۱۹۷۶ تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار تن مواد رادیواکتیو تصفیه شده و برخی دیگر به سوخت هسته‌ای تبدیل شده اند که می‌توان دوباره از آن استفاده کرد.

اما بر اساس اعلام غول برق فرانسوی Electricité de France (EDF) که ناوگان ۵۶ رآکتوری فرانسه را اداره می کند، چهار حوضچه خنک کننده موجود برای میله های سوخت مصرف شده و این سایت ها در تا سال ۲۰۳۰ اشباع می شوند.

گفته می شود چنانچه اشباع رخ دهد، راکتورهای فرانسه جایی برای قرار دادن سوخت مصرف شده خود نخواهند داشت و باید تعطیل شوند.

همزمان آژانس ملی فرانسه ماه گذشته با هدف مدیریت پسماندهای هسته‌ای، درخواست تصویب پروژه‌ای برای ذخیره دائمی زباله‌های رادیواکتیو سطح بالا را ارائه داد. این طرح شامل قرار دادن زباله ها در عمق ۵۰۰ متری (۱۶۴۰ فوت) زیر زمین در یک سازند رسی در شرق فرانسه است.

اورانیوم در گذشته برای غنی سازی مجدد به روسیه فرستاده می شد و برای استفاده در برخی از راکتورهای شرکت EDF بازگردانده می شد، اما این غول برق فرانسه در سال ۲۰۱۳ و پس از هزینه بالای این کار آن را متوقف کرد.

گفته می شود با وجود جنگ در اوکراین که باعث شده بسیاری از کشورهای غربی از تجارت با روسیه دست بکشند، شرکت EDF احتمالا ارسال اورانیوم به روسیه را در سال جاری به عنوان تنها کشوری که قادر به پردازش آن است، از سر بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha