۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۴۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85018644
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام یمنی: توافق عادی سازی روابط سودان و رژیم اسرائیل، یک ائتلاف عبری است

تهران - ایرنا - عضو شورای عالی سیاسی یمن، توافق عادی سازی روابط بین سودان و رژیم اسرائیل را محکوم کرد و گفت که این یک ائتلاف عبری و نه عبری - عربی است.

به گزارش ایرنا، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن امروز (جمعه) در توئیتی با اشاره به مشارکت نیروهای نظامی سودان در ائتلاف عربی در جنگ علیه مردم مظلوم یمن نوشت که سودان یمنی‌ها را می‌کشد و با اسرائیلی‌های صهیونیست صلح می‌کند، این اتحاد عبری و نه عربی آن‌هاست و این یعنی تروریسم و جنایتکاری آن‌ها به وضوح قابل مشاهده است.

وی افزود: ما عادی‌سازی روابط مزدوران سودانی را محکوم می‌کنیم و احزاب سودان باید میهن پرستی و عرب گرایی خود را با مخالفت با آنچه در حال وقوع است (عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی) به هر وسیله‌ای اثبات کنند.

وزارت امور خارجه سودان دیروز (پنجشنبه) اعلام کرد که در جریان سفر «ایلی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل به خارطوم برای حرکت به سمت عادی‌سازی روابط با این رژیم موافقت شده است.

در همین حال «ایلی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب پس از بازگشت از سودان مدعی شد که این رژیم با خارطوم برای عادی‌سازی روابط به توافق رسیده است و گفت که از یک سفر تاریخی با خبرهای مهم بازگشتم.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با بیان اینکه سفر به سودان یک توافق صلح تاریخی با یک کشور راهبردی را پایه ریزی کرد، اظهار داشت: پیش‌نویس توافقنامه صلح با سودان را ارائه کردیم که پس از تشکیل دولت غیرنظامی در آنجا امضا خواهد شد.

وزیر امور خارجه اسرائیل اضافه کرد، توافق با سودان راه را برای توافقات بیشتر با کشورهای آفریقایی باز می‌کند.

کوهن مدعی شد که سودان گشودن درهای خود به روی غرب و کنار گذاشتن حمایت از حماس را انتخاب کرده و این راه درستی است. توافق با سودان یک توافق صلح مقابل صلح است.

در همین حال احزاب سودانی دیروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با تمایل دولت انتقالی این کشور برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل اعلام کردند.

در این بیانیه که پس از اعلام وزارت امور خارجه سودان مبنی بر توافق با رژیم اسرائیل برای حرکت بسوی عادی‌سازی روابط منتشر شد، حزب کنگره مردمی و فراکسیون جریان بزرگ اسلامی سودان (شامل ۱۰ حزب اسلامی) مخالفت خود را با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

سودان در اکتبر سال ۲۰۲۰ از اراده خود برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با آن در چارچوب توافقات با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا خبر داده بود که البته حذف نام این کشور از لیست سیاه کشورهای حامی تروریسم واشنگتن را شرط حرکت در این مسیر اعلام کرد.

پیوستن خارطوم به توافقات آبراهام مساله جدیدی نیست؛ چرا که این مساله در مکالمه تلفنی میان ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان در اکتبر سال ۲۰۲۰ مورد اشاره قرار گرفت.

در صورت امضای توافقنامه صلح بین تل آویو و خارطوم، سودان پس از مصر (۱۹۷۸)، اردن (۱۹۹۴) و امارات متحده عربی، بحرین و مغرب (۲۰۲۰) ششمین کشور عربی خواهد بود که با رژیم اسرائیل توافق عادی‌سازی روابط امضا می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha