شب‌های سرد خوی و اردوگاه‌های پرهیاهو + فیلم

مهاباد - ایرنا - دایر شدن ۱۰۰ اردوگاه برای زلزله‌زدگان خوی، شب‌های این شهر را متفاوت‌تر از قبل کرده و در این فصل سال سرما هوا از یک طرف و نگرانی‌های مردم از آثار زلزله بر مشکلات افزوده است، اما برغم اینها باز هم اردوگاه‌های اسکان‌ اضطراری این شهر پر هیاهو است و زندگی در آنها جریان دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها اگر در شهر خوی با خودرو و یا حتی پای پیاده دوری بزنید، چهره متفاوت آن را به وضوح می‌توان مشاهده کرد، در جلو حیاط خانه‌ها و سرکوچه‌های این شهر چادرهایی در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف برپا شده که بعضی از آنها دارای آرم جمعیت هلال احمر و برخی دیگر بدون آرم و نشان هستند.
در فضای های باز و پارک‌ها و در برخی اماکن از جمله ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی نیز اردوگاه‌هایی برای اسکان اضطراری شهروندان راه‌اندازی شده و با کابل‌های مخصوص، برق رسانی به این چادرها برای تامین برق روشنایی و وسایل گرمایشی صورت گرفته است.

هر چند این فضای برپا کردن چادر در داخل شهری که در آن صدها واحد مسکونی تخریب شده یا در اثر زلزله خسارتی به آنها وارد آمده هر انسانی را متاثر می‌کند اما اگر از نگاهی دیگر به مساله نگاه کنیم، برپایی هزاران چادر و قرار گرفتن خانواده‌ها در چادرهایی که همگی از یک ارتفاع و خدمات یکسانی برخوردارند، زیبایی خاصی دارد.

اما زیبایی‌های شب‌های خوی که به مدد شرکت توزیع برق، نورانی تر از گذشته شده و نور لامپ ها از درون چادرها به بیرون تشعشع پیدا می‌کندد، دوچندان می‌شود اگر کسی تجربه عکاسی داشته باشد علاوه بر لذت دیدن، می‌تواند این زیبایی‌ها را هم به تصویر بکشد.

خورشید غروب کرده و هوا تاریک و سردتر می‌شد، در خیابان‌های شهر خوی بدنبال اردوگاه‌های اسکان زلزله زدگان می‌گردم، هر چند اپلیکیشن راهنما هم روی گوشی تلفن همراه داشتم، اما چون مکان اردوگاه‌ها هنوز ثبت نشده نمی‌توانستم از این فناوری به خوبی استفاده کنم، به کنجکاوی‌هایم در داخل شهر ادامه دادم تا اینکه در محله‌ای از شهر که به شهرک «ربط» مشهور بود، به یک اردوگاه رسیدم.

اردوگاه در پارکی به نام «بهاران» راه‌اندازی شده و بیش از ۲۰۰ چادر در آن برپاست، عصر آن روز فرد خیری یک دستگاه تریلی چوب خشک و ضایعات کارگاه نجاری را از یکی از استان‌های همجوار آذربایجان‌غربی برای استفاده بعنوان هیزم بخاری به خوی فرستاده بود لذا مقابل هر چادر چند بسته چوب وجود داشت.

شب‌های سرد خوی و اردوگاه‌های پرهیاهو + فیلم

تعدادی از خانواده‌ها مقابل ورودی چادر آتش برپا کرده و دور آن حلقه زده بودند، کتری و ظرف بزرگ غذا را در کنار آتش قرار گرفته و حرف و حدیث ها در مورد شرایط موجود و بازگو کردن خاطرات نقل محافل است.

کسب اجازه کرده و وارد محوطه چادرها شدم، ۲ مرد دور آتش ایستاده و در نزدیکی آنها چندین چادر قرار دارد.

مردم این شهر، از قدیم به مهمانوازی مشهورند و در این ایام نیز با وجود اینکه خودشان در چادر زندگی می‌کنند اما مسافران و راهگذران را دعوت به حضور و ورود به چادرهایشان می‌کنند، میزبان ما مردی حدود ۴۰ ساله به نام مسعود است.

شب‌های سرد خوی و اردوگاه‌های پرهیاهو + فیلم
او گفت: چون پدر و مادرش مریض هستند، علاوه بر بخاری برقی، یک بخاری نفتی را هم در داخل چادر قرار داده اما موقعی که ما به چادر رفتیم آنها به چادر برادرش رفته بودند.

وی افزود: این اردوگاه در حاشیه شهر قرار دارد و کمتر مورد توجه مسوولان است، پس از گفت و گویی کوتاه با مسعود، خداحافظی کرده و به داخل محوطه اردوگاه رفتم.

با چند نفر از دیگر هم گفت وگو کردم و همگی درخواست داشتند که وسایل بهداشتی و حمام‌های سیار به اردوگاه آورده شود تا بیشتر بتوانند به وضعیت بهداشتی خود برسند.

در بخشی از اردوگاه سرویس بهداشتی عمومی وجود داشت که تمام افراد حاضر در اردوگاه از آن استفاده می‌کنند، دارای سه کابین دستشویی است و برخی ساعت روز بویژه صبح‌ها صف انتظار برای استفاده طولانی می‌شود، زنان و مردان مشترکا از این دستشویی استفاده می‌کنند.

در بخش دیگری از اردوگاه یک آبخوری از قبل دایر شده و خانم میانسالی با آب سرد در حال شستن ظروف بود. او ابتدا مایع ظرفیشویی را به ظروف می‌زد سپس با آب سرد آنها را آبکشی کرده و می‌شست.

در قسمتی دیگری از اردوگاه خانواده پرجمعیتی تازه چادر کوچک مسافرتی زده بودند، البته مهمان هم داشتند و چهار کودک سه تا ۶ ساله در داخل چادر از لای در ورودی به بیرون نگاه می‌کردند.

پدر این خانواده گفت: برای دریافت چادر نام نویسی کرده‌ام اما تاکنون چادری به آنها داده نشده و به ناچار همگی داخل این چادر اسکان داریم.

شب‌های سرد خوی و اردوگاه‌های پرهیاهو + فیلم

پس از کمی گفت و گو با اهالی این اردوگاه راهم را به سمت حاشیه شهر و اردوگاهی در شهرک ولی‌عصر ادامه دادم، اردوگاهی با ۴۴ چادر در حیاط دبیرستان صبا راه‌اندازی شده است.

وضعیت در این اردوگاه کمی بهتر بود، تعداد دستشویی و آبخوری مدرسه که هم آب گرم و هم آب سرد دارد در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته اما بخاطر زلزله و ترک برداشتن دیوارها اجازه ورود به کلاس‌های مدرسه را به مردم نمی‌دهند لذا در محوطه چادرها برپا شده است.

چند نفر از خیرین با سه دستگاه خودرو آفرود از شهرهای مختلف برای اهدای کمک به زلزله‌زدگان آمده و در آن وقت شب در حال توزیع اقلام خوراکی، پوشاک و اسباب بازی برای کودکان به اهالی بودند.

در گوشه‌ای دیگر از اردوگاه و در دل تاریکی شب چند نفر از امدادگران هلال احمر در حال برپایی چادر برای خانواده تازه وارد بودند.

تیم هلال احمر از یکی از شهرهای جنوب آذربایجان غربی (بوکان) برای امدادرسانی و برپایی چادر و توزیع اقلام خوراکی اعزام شده و ۶ روزه که در این اردوگاه مستقر هستند.

پاسی از شب گذشته بود کم‌کم چراغ داخل چادرها خاموش می‌شود، گویی اردوگاه به خواب می‌رود اما هر از گاهی درب زیپی چادری باز می‌شد و یکی از ساکنان اردوگاه برای رفع حاجت، هواخوری و یا پاسخگویی به تلفن به بیرون می‌آید.

شب‌های سرد خوی و اردوگاه‌های پرهیاهو + فیلم

راهم را در خیابان‌های خلوت خوی ادامه دادم، در چند محله دیگر هم مردم چادرهایی برای اسکان فعلی و یا روزهای آینده برپا کرده بودند البته ازدحام اردوگاه را نداشت و بیشتر یک نفر به عنوان نگبهان محله در آنها اسکان داشت.

بیشتر آنان تمایل زیادی برای مصاحبه به زبان فارسی نداشتند اما سرانجام توانستم با مردی ۷۲ ساله هم صحبت شوم.
او از وضعیت کنونی نکران بود و می‌گفت: بسیاری از مردم این شهر خانه خراب شده و در داخل چادرها اسکان پیدا کرده‌اند.

می‌گوید: به یاد دارم حدود ۶۰ سال قبل هم در این منطقه زلزله اتفاق افتاده بود که بیشترین خسارت به سلماس وارد شد ولی در خوی هم خسارت داشت.

شب نزدیک نیمه شده و دیگر حتی در اردوگاه‌ها هم تعداد کمی افراد بیدار پیدا می‌شد در خیابان‌ها نیز خودروهایی هستند که محل اسکان و یا خواب بودند، البته خودروها در طول شب برای در امان ماندن سرنشینان از سرما تا صبح روشن هستند.

کم‌کم سرمای هوا زیاد می‌شود و تصمیم می‌گیرم که به محل اسکان خبرنگاران در ساختمان یکی از ادارات خوی بازگردم تا با چند ساعتی استراحت خود را برای یک روز کاری دیگر آماده کنم ولی آنچه برایم سخت است اینکه مردم بویژه بچه‌ها در این شرایط و هوای سرد چگونه شب را در چادر به صبح می‌رسانند.

بیشتر بخوانید:

رییس جمهور: آواربرداری مساکن مناطق زلزله زده خوی آغاز شده است

۱۰۰ اردوگاه در مناطق زلزله زده خوی راه اندازی شد

ساخت و سازها در مسیر گسل خوی متوقف شود

شهرستان خوی ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه شب بر اثر زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) لرزید و پس از وقوع زلزله، امدادگران هلال احمر در کمتر از پنج ساعت جستجو و نجات را در ۷۲ روستا به اتمام رساندند و اسکان اضطراری آغاز شد و اکنون در ۱۰۰ اردوگاه ایجاد شده شهروندان اسکان داده شده‌اند.

در پی این زلزله بسیاری از منازل مسکونی تخریب و خسارت زیادی به اماکن مختلف وارد شد در جریان زمین لرزه اخیر ۸۶ روستا و ۲ شهر خوی و فیرورق به استعداد ۷۷ هزار و ۹۲۰ هزار نفر تحت تاثیر قرار گرفتند.

خوی با ۳۹۰ هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha