۱۷ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۲۸
کد خبرنگار: 1005
کد خبر: 85019951
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

فارس در سایه تحول و توسعه ، نگاهی به دستاوردهای انقلاب در چهارمین استان بزرگ کشور

شیراز- ایرنا- استان فارس با حدود ۱۲۳ هزار کیلومتر مربع وسعت، هفت و نیم درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می دهد و از این بابت جایگاه چهارم کشور را در اختیار دارد.اقدامات اقتصادی و عمرانی دراین استان در سالهای پس از انقلاب معطوف به تحول و توسعه دوچندان در این استان شده است.

به گزارش ایرنا، این استان از ظرفیت های بسیاری در زمینه کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن و انرژی های تجدید پذیر برخوردار است و از نظر ذخایر گازی دومین استان کشور محسوب می شود.
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۵۷، روند توسعه استان فارس و شهر شیراز نیز همانند دیگر نقاط کشور شتاب گرفت و این استان در تمامی سطوح به پیشرفت های قابل توجهی دست یافت.

بهداشت و درمان
از جمله این بخش ها حوزه بهداشت و درمان است که آمارهای مربوط به این بخش بیانگر رشد چشمگیر شاخص های این حوزه طی ۴۳ سال گذشته تاکنون است.طی مدت مذکور تعداد خانه های بهداشت استان فارس از ۲۵۸ خانه بهداشت در سال ۱۳۵۷ با ۲۴۵ درصد رشد به ۸۸۹ خانه بهداشت در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

تعداد مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی نیز به ترتیب از ۵۴ و ۸۹ مرکز بهداشت در سال ۱۳۵۷ با ۱۶۹ و ۷۲ درصد رشد به ۱۴۵ و ۱۵۳ مرکز در سال ۱۴۰۰ رسید.تعداد خانه های بهداشت از ۲۵۸ خانه بهداشت در سال ۱۳۵۷ به یک هزار و ۸۴ خانه بهداشت در سال ۱۴۰۰ رسید و طی مدت مذکور تعداد بیمارستان ها و تخت های بیمارستانی نیز از ۳۶ بیمارستان و ۲ هزار و ۸۲۸ تخت به ۷۷ بیمارستان و ۱۳ هزار و ۳۳۱ تخت افزایش یافت.

آموزش و پرورش
در حوزه آموزش و پرورش نیز تعداد دانش آموزان از ۴۳۵ هزارو ۹۲۳ دانش آموز در سال ۵۷ به ۹۲۲ هزار و ۵۴۴ دانش آموز در سال ۱۴۰۰ رسید و نسبت تعداد دانش آموزان دختر هم از ۳۹ و هفت دهم درصد به ۴۸ و هفت دهم درصد افزایش یافت.

تعداد کلاس های درس نیز از ۱۱ هزار و ۶۳۶ کلاس در سال ۱۳۵۷ با ۲۶۴ درصد رشد به ۴۲ هزار و ۲۹۷ کلاس رسید و نرخ باسوادی نقاط شهری و روستایی نیز به ترتیب از ۶۷ و چهار دهم درصد و ۳۵ و یک دهم درصد در سال ۵۷ به ۹۱ و پنج درصد و ۸۲ و پنج دهم درصد در سال ۱۴۰۰ رسید.

آب و فاضلاب شهری و روستایی
در حوزه آب و فاضلاب نیز از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون به ۱۰۹ شهر و ۲ هزار و ۲۰۷ روستای استان آبرسانی شده و طی این مدت تعداد مشترکان آب شهری استان به ۷۵۳ هزار و ۳۴۶ مشترک و مشترکان آب روستایی هم به ۳۳۴ هزار و ۲۱۶ مشترک رسید.

تا سال ۱۳۵۷ در هیچ یک از شهرها و روستاهای استان فارس طرح فاضلاب شهری اجرا نشده بود اما از سال ۵۷ تا ۱۴۰۰ این طرح در ۱۳ شهر و هشت شهر استان اجرا شد و هم اینک تعداد مشترکان فاضلاب شهری و روستایی به ترتیب ۵۹ هزار و ۴۱۱۵ مشترک و ۳۸۵ مشترک است.

برق و مخابرات
در حوزه برق نیز تعداد مشترکان برق منطقه ای و توزیع استان از ۲۱۲ هزار و ۹۲ مشترک در سال ۵۷ با ۹۱۳ درصد رشد به ۲ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۳۳۰ مشترک و میزان انرژی تولیدی نیز از ۴۷۶ میلیون کیلووات ساعت در سال ۱۳۵۷ به ۲۵ هزار و ۳۳۳ میلیون کیلووات ساعت در سال ۱۴۰۰ رسید.

در سال ۱۳۵۷ تعداد شماره های منصوبه تلفن ثابت در استان ۴۷ هزار و ۶۰۹ خط بوده که در سال ۱۴۰۰ با چهار هزار و ۱۰۰ درصد رشد به یک میلیون و ۹۹۹ هزار و ۳۸۸ خط رسید.

گازرسانی
در بحث گازرسانی نیز میزان شبکه اجرا شده از ۴۲۹ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ با هفت هزار و ۴۴۷ درصد رشد به ۳۲ هزار و ۳۷۵ کیلومتر، تعداد انشعاب نیز از ۲۲ هزار و ۳۵۰ به ۸۸۹ هزار و ۴۸ انشعاب، تعداد مشترکان از ۲۱ هزار و ۳۶۹ مشترک به یک میلیون و ۶۲۵ هزار و ۷۶۰ مشترک، تعداد شهرهای گازرسانی شده از یک شهر به ۱۰۹ شهر و تعداد روستاهای گازرسانی شده نیز از یک روستا به ۲ هزار و ۲۵۰ روستا افزایش یافت.

راه و مسکن
در حوزه راه و مسکن نیز از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۴۰۰ میزان راه روستایی از ۱۳۰ کیلومتر به ۱۱ هزار و ۴۰۰ کیلومتر، راه اصلی از ۳۴۰ کیلومتر به یک هزار و ۹۴۵ کیلومتر، بزرگراه از ۱۰۰ کیلومتر به یک هزار و ۴۹۰ کیلومتر و تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده توسط دولت نیز از یک هزار و ۱۹۰ واحد به ۳۵۳ هزار واحد رسید.
طول کل راه های استان فارس طی مدت مذکور از پنج هزار و ۳۸ کیلومتر با ۳۱۸ درصد رشد به ۲۱ هزار و ۷۳ کیلومتر، راه روستایی از یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر به ۱۲ هزار و ۷۴۱ کیلومتر و تعداد فرودگاه های فعال نیز از یک فرودگاه به پنج فرودگاه افزایش یافته است.

ورزش
در حوزه ورزش نیز تعداد اماکن ورزشی شهری از ۳۱ مکان به ۶۰۵ مکان ورزشی و اماکن ورزشی روستایی نیز از صفر به ۳۵۲ مکان و تعداد سالن ورزشی سرپوشیده نیز از ۲۵ سالن به ۴۷۵ سالن رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha