پیرمرد اهل فیرورق: وضعیت خانه و همسرم را به رییس جمهور اطلاع دهید + فیلم

ارومیه - ایرنا - پیرمرد اهل شهر فیرورق در شهرستان زلزل‌زده خوی با اشاره به اینکه همسرم معلول است و خانه‌ام بطور کامل تخریب شده است، درخواست کرد: وضعیت خانه و همسرش را به رییس جمهور اطلاع دهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در میان کوچه پس کوچه‌های شهر زلزله زده فیرورق خوی به دنبال سوژه‌های خبری بودم که با دعوت مرد کهنسالی که تنها می‌توانست به زبان ترکی حرف بزند، به خانه‌ای تخریب شده بر اثر زلزله، رفتم.

اسباب و اثاث خانه به کوچه منتقل شده بود و تقریبا خانه خالی شده بود.

پیرمرد با اشاره به وضعیت خانه‌اش و اینکه همسر معلول و پنج فرزند دارد، به زبان ترکی گفت: وضعیت بسیار بدی داریم، همه چیز خراب شده است.

پیرمرد در پایان صحبت‌هایش افزود: لطفا وضعیت خانه من که دارای همسر معلول هستم را به رییس جمهور اطلاع دهید، وی در حالیکه کارت معلولیت و عضویت همسرش در بهزیستی را هم نشان می‌داد، مدام این درخواست را تکرار می‌کرد.

شهر فیرورق با اسم محلی (پره) در حدود ۱۰ کیلومتری شمال غرب شهر خوی قرار گرفته است و این شهر با ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار کانون اصلی زلزله اخیر بود و بیشتر واحدهای مسکونی شهر تخریب شده و نیاز به آوار برداری و بازسازی کامل دارند.

شهرستان خوی ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه شب هفته گذشته بر اثر زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) لرزید و پس از وقوع زلزله، امدادگران هلال احمر در کمتر از پنج ساعت جستجو و نجات را در ۷۲ روستا به اتمام رساندند و اسکان اضطراری آغاز شد و اکنون در ۱۰۰ اردوگاه ایجاد شده شهروندان اسکان داده شده‌اند.

در پی این زلزله بسیاری از منازل مسکونی تخریب و خسارت زیادی به اماکن مختلف وارد شد در جریان زمین لرزه اخیر ۸۶ روستا و ۲ شهر خوی و فیرورق به استعداد ۷۷ هزار و ۹۲۰ هزار نفر تحت تاثیر قرار گرفتند.

در این زمین لرزه بیش از ۹ هزار واحد مسکونی آسیب دیده که خسارت های وارد شده به آنها بین ۲۰ تا ۸۰ درصد بوده است.

همچنین در این زمین لرزه، علاوه بر فوت سه نفر از هموطنان، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند که اکثر آنها با انجام درمان‌های لازم از مراکز درمانی در خوی، مرند، ارومیه، سلماس و تبریز مرخص شده‌اند.

برای اسکان اضطراری زلزله زدگان در خوی ۱۰۰ اردوگاه برپا شده و بیش از ۴۰ هزار تخته چادر، ۱۶۰ هزار تخته پتو، ۱۵ هزار عدد بخاری برقی، ۱۲۰ هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته هم بین زلزله زدگان توزیع شده است.

با توجه به کاهش پس لرزه ها و حادث نشدن پس لرزه طی ۳۶ ساعت گذشته انتظار می‌رود که رفته رفته وضعیت خوی به وضعیت عادی رسیده و روند بازسازی‌ها توسط بنیاد مسکن و نهادهای مسوول آغاز شود.

خوی با ۳۹۰ هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha