۱۷ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۴۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85020696
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

ارز آوری ۱۷ میلیون دلاری کشاورزی ملایر

۱۷ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۴۰
کد خبر: 85020696
ارز آوری ۱۷ میلیون دلاری کشاورزی ملایر

همدان- ایرنا- بخش کشاورزی شهرستان ویژه ملایر با تولید سالانه افزون بر۵۲۰ هزار تن محصولات باغی و زراعی و سرمایه گذاری حدود ۴۲ هزار میلیارد ریالی به ویژه در زمینه تولید کشمش و میزان صادرات ۱۷میلیون دلاری این محصول هم اینک نقطه عطف و پیشران سیر تحولات اقتصادی این منطقه و در چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی و باغداری ملایر شهرت و آوازه ای جهانی دارد؛ انگور و کشمش آن در جهان بی نظیر و سهم عمده ای در بازارهای بین المللی به خود اختصاص داده است به گونه ای که باغ های انگور این شهرستان بارها موفق به کسب نشان جهانی جیاس( یا نظامهای میراث کشاورزی مهم دنیا) نیز شده است و البته نباید از وجود گیاهان دارویی و خوراکی این منطقه به عنوان گنجینه ای گرانبها نیز غفلت کرد.

وسعت شهرستان ملایر ۳۲۱ هزار هکتار است که از این میزان ۱۵۲ هزار هکتار زمین های مرتعی و ۵۵ هزار هکتار هم زراعی است.

تورق در تاریخ و سیر تحولات و شکوفایی شهرستان بیانگر آن است که در طول ۴۴ سال پیروزی انقلاب اسلامی، طرح‌ها و پروژه‌های مهمی در بخش کشاورزی شهرستان ملایر به ثمر نشست و اتفاقات بزرگی رقم خورده است.

موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد این شهرستان، وجود نیروی کار، نیرو های تحصیل کرده در بخش کشاورزی، وجود زمینه رشد محصولات با ارزشی همچون انگور، کشمش، پسته، زعفران، گیاهان دارویی، گندم و جو و سایر محصولات و تولید محصولات صنایع غذایی از جمله مزیت‌هایی است که بخش کشاورزی ملایر امروز به عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی این شهرستان به شمار می‌رود.

در کنار این شاخص‌ها، اما باغداری ملایر یکّه‌تاز باغداری جهان است و به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان و ثبت در جیاس، جایگاه خود را مستحکم کرده، جایگاهی که شاید با شرایط قبل از انقلاب در حد و اندازه رویا باقی می‌ماند.

از افتخارات و دستاوردهای بخش کشاورزی شهرستان ملایر سخن بسیار است که گوشه‌ای از آنها در گقت و گوی اختصاصی ایرنا با مدیر اداره جهاد کشاورزی در پی آورده شده است.

فجر ۴۴؛ کشاورزی پیشران تحول اقتصادی ملایر+ فیلم

انگور؛ محصول استراتژیک ملایر در جهان

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به وجود ۱۱ هزار و ۷۵۱ هکتار سطح زیر کشت باغ انگور در این شهرستان، گفت: انگور محصول استراتژیک ملایر است که سالانه از این میزان سطح زیر کشت، ۲۷۶ هزار تُن محصول تولید می‌شود که ۷۰ درصد آن به انواع و اقسام کشمش به میزان ۴۳ هزار تُن تبدیل می‌شود.

"یوسف کاکاوند" افزود: ۲۳ هزار هکتار معادل ۲۷ درصد از باغات استان همدان در شهرستان ملایر است که ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی باغات آبی و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی دیم است.

وی از ۴۳ هزار تُن کشمش تولیدی، حدود ۳۳ هزار تُن آن به کشمش تیزابی تبدیل می‌شود که توسط ۵۵ کارخانه فرآوری، تصفیه و بسته‌بندی و به کشورهای هدف صادر می‌شود، دستاوردی که قبل از انقلاب حتی اسمی از آن هم نبود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۹ هزار و ۱۴۷ تُن کشمش تیزابی به ارزش ۱۶.۹ میلیون دلار صادر شده است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال افزابش خوبی داشته باشد.

کاکوند یادآور شد: ظرفیت موجود در باغات انگور شهرستان ملایر، موفق کسب نشان جهانی جیاس در سال ۱۳۹۷ شد و به عنوان شهر جهانی انگور به تمام دنیا شناسانده شد.

ایجاد ۳۲۷ واحد صنعتی دام و طیور دستاورد انقلاب در ملایر

وی گفت: در بخش دام و طیور، به رشد قابل توجهی رسیدیم که واحدهای صنعتی در کنار واحدهای سنتی ایجاد و ۳۲۷ واحد صنعتی و نیمه صنعتی بعد از انقلاب احداث شد که در این ۱۹ هزار و ۲۰۰ راس دام سنگین و ۲۱۵ هزار راس وام سبک پرورش داده می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر اضافه کرد: در این واحدها از این میزان دام سالانه سه هزار و ۱۰۲ تُن گوشت قرمز و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تُن شیر تولید و در کارخانه های مرتبط فرآوری و به مصرف می‌رسد.

به گفته وی، در این شهرستان قبل از انقلاب ۱۰ واحد مرغداری صنعتی داشتیم که امروز به برکت انقلاب به ۶۳ واحد رسیده و سالانه ۹۰۵ هزار قطعه مرغ گوشتی پرورش می یابد که در مجموع سالانه هفت هزار و ۱۶۶ تُن گوشت سفید تولید می‌شود.

کاکاوند با بیان اینکه پیش از انقلاب واحد مرغ تخم گدار در شهرستان وجود نداشت و در دوران انقلاب ۱۴ واحد صنعتی در این شهرستان ایجاد شد، بیان کرد: ۳۹۶ هزار قطعه مرغ تخم گذار در این واحدها پرورش پیدا می‌کند و هفت هزار و ۱۲۸ تُن تخم‌مرغ تولید می‌شود.

فعالیت ۲ واحد پرورش شترمرغ در ملایر با ۲۶۵

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر در توسعه بخش ماکیان، ایجاد واحدهای پرورش شترمرغ را از دستاوردهای مهم انقلاب برشمرد و افزود: قبل از انقلاب حتی تصور پرورش شترمرغ هم وجود نداشت، در حالی‌که امروز ۲ واحد پرورش شترمرغ در این شهرستان شامل واحد پرواری، جوجه‌کشی و واحد مادری فعال است که ۲۶۵ قطعه شترمرغ در این واحدها پرورش پیدا می‌کند.

کاکاوند اظهار داشت: در بخش آبزی‌پروری قبل از انقلاب ظرفیت تولیدی نداشتیم، اما امروز ۳۳ واحد آبزی‌پروی در خصوص پرورش ماهیان سردآبی و گرم‌آبی فعال است که در مجموع ۵۵۰ تُن گوشت ماهی در این شهرستان تولید می‌شود و رتبه سوم استان را در تولید ماهی داریم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر: قبل از انقلاب حتی اسمی از گلخانه نیز نبود، به برکت انقلاب اسلامی ۳۶ واحد گلخانه به مساحت ۱۲.۵ هکتار ایجاد شد که هر واحد گلخانه در هکتار قادر به تولید ۲۳۰ تُن محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی، خیار و فلفل است و سه شهرک گلخانه‌ای با ۱۲۷ هکتار در دست اجراست.

به گفته وی، در بخش پرورش زنبور عسل نیز در گذشته به شکل سنتی در این شهرستان رواج داشت که در حال حاضر به صورت حرفه‌ای ۷۱۶ بهره‌بردار در سطح این شهرستان داریم که ۹۵ هزار کلونی زنبور عسل را پرورش می‌دهند و سالانه یک‌هزار و ۴۵ تُن عسل تولید و به مصرف می‌رسد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه قبل از انقلاب حتی اسمی از گلخانه نیز نبود، گفت: به برکت انقلاب اسلامی ۳۶ واحد گلخانه به مساحت ۱۲.۵ هکتار ایجاد شد که هر واحد گلخانه در هکتار قادر به تولید ۲۳۰ تُن محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی، خیار و فلفل است.

ایجاد سه شهرک گلخانه‌ای؛ دستاورد انقلاب در ملایر

کاکوند خاطرنشان کرد: در کنار این واحدها سه شهرک گلخانه‌ای با زیربنای ۱۲۷ هکتار را در دست تکمیل و احداث داریم که در تاریخ شهرستان بی‌نظیر است و اولین شهرک گلخانه‌ای در حرم‌آباد به وسعت ۱۰ هکتار به بهره‌برداری رسید و شهرک دوم به وسعت ۶۸ هکتار در حال تکمیل زیرساخت‌ها است و شهرک سوم به وسعت ۵۰ هکتار به سرمایه‌گذار واگذار شده و در حال تکمیل زیرساخت‌های آن است.

به گفته وی، در بخش زیربنایی این شهرستان اتفاقات بی‌نظیری بعد از انقلاب رخ داد که در این راستا ۱۰ هزار و ۸۲۷ هکتار سیستم نوین آبیاری در اراضی کشاورزی ملایر اجرا شد و این میزان موجب صرفه‌جویی آب در ۴۷.۶ میلیون مترمکعب آب در سال می‌شود.

فجر ۴۴؛ کشاورزی پیشران تحول اقتصادی ملایر+ فیلم

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر همچنین احداث سه سد خاکی و آب‌بندان، ۱۸ بند انحرافی، ۱۵۲ کیلومتر کانال بتنی، ۱۸۵ کیلومتر راه بین مزارع را از دیگر دستاوردهای انقلاب در بخش کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر این، در ۹۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان پروژه نوسازی اجرا و از ۶۲۱ رشته قنات ۲۰۰ رشته قنات به طول ۷۳ کیلومتر نوسازی و بازسازی شد و با اعتبار خوبی که در سال‌جاری تخصیص خواهد یافت، بخش خوبی را در دستور کار داریم.

کاکاوند گفت: پس از انقلاب ۹۱ کیلومتر لوله‌گذاری در اراضی کشاورزی ملایر انجام شد که دستاورد خوبی است و قبل از انقلاب وجود نداشت.

به گفته وی، در بخش مکانیزاسیون چهار هزار و ۷۴۱ دستگاه تراکتور و ۱۲۴ دستگاه کمباین، بذرپاش ۲۹۰ دستگاه، انواع کودپاش ۶۵۰ دستگاه، انواع سم‌پاش ۲ هزار و ۶۸ دستگاه و خرمن‌کوب یک‌هزار و ۱۸۰ دستگاه و یک هزار و ۹۰۰ نفر تراکتور کار حرفه‌ای در سطح این شهرستان فعال است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر توجه بخش کشاورزی به توسعه کشت‌های کم آب‌بر به برکت انقلاب را دستاوردی مهم دانست و بیان کرد: در طول ۴۳ سال در حوزه توسعه کشت محصولات کم آب‌بر، ۵۷.۵ هکتار باغ پسته با ظرفیت تولید ۱۲.۵ تُن محصول در سال در این شهرستان ایجاد شد.

فجر ۴۴؛ کشاورزی پیشران تحول اقتصادی ملایر+ فیلم

تولید ۵۵۲ هزار تُن محصولات کشاورزی در ملایر به ارزش چهار هزار میلیارد تومان

کاکاوند کشت زعفران در سطح ۱۸۰ هکتار با ظرفیت ۸۰۰ کیلوگرم در سال، کشت گل‌محمدی در سطح ۱۴۳ هکتار با ظرفیت تولید ۲۷۰ تُن در سال و تولید انواع گیاهان دارویی ۲۸.۷ هکتار و با ظرفیت ۲۳ تُن تولید در سال را از دیگر اقدامات منحصر به فرد در دوران انقلاب عنوان کرد.

به گفته وی، در بخش کشاورزی این شهرستان در مجموع ۵۵۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود که ارزش آن چهار هزار میلیارد تومان در سال است.

کاکوند با بیان اینکه طی این سال‌ها در بخش صنایع تبدیلی پیشرفت‌های بسیار خوبی در ملایر داشتیم، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب چنین صنایعی نداشتیم، در حالی‌که به برکت انقلاب ۱۲۶ واحد صنایع تبدیلی در بخش‌های مختلف از جمله صنایع بسته‌بندی و فرآوری انگور و کشمش، صنایع تبدیلی ترشیجات و شوریجات و لبنیات ایجاد شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر؛ در بخش کشاورزی این شهرستان در مجموع ۵۵۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود که ارزش آن چهار هزار میلیارد تومان در سال است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: این صنایع قادر هستند در سال ۲۵۰ هزار تُن محصولات کشاورزی را فرآوری، بسته‌بندی و صادر کنند.

کاکاوند در ادامه به پروژه‌های قابل افتتاح دهه فجر اشاره و بیان کرد: در دهه فجر امسال هفت پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بخش‌های آب و خاک، دام و گلخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از دیگر افتخارات این شهرستان در بخش کشاورزی به کسب رتبه اول کشوری در بخش صنایع تبدیلی، رتبه اول کشور در تولید انگور آبی، رتبه اول پرورش شترمرغ، رتبه اول کشور در بهره‌بردار آبخیزداری و رتبه دوم کشوری در تولید انواع حبوبات اشاره کرد.

کشاورزی؛ پیشران تحول اقتصادی ملایر

امسال به تدبیر فرماندار ویژه ملایر پس از تشکیل طرح تحول اقتصادی شهرستان، چهار پیشران تحول اقتصادی تعیین شده کشاورزی به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی این شهرستان در نظر گرفته شد و کاکاوند در این باره یادآور شد: با توحه به اینکه کشاورزی ۷۰ درصد جمعیت شهری را به خود اختصاص داده است، برنامه‌هایی از جمله نقشه راه انگور را تهیه کردیم که به‌زودی رونمایی می‌شود.

وی تهیه طرح پرورش ماهی خاویار زیر دست قنوات که تاکنون اینگونه طرحی وجود نداشته و محدود یک طرح وجود داشته و سال آینده توسعه قابل توجهی خواهد یافت.

فجر ۴۴؛ کشاورزی پیشران تحول اقتصادی ملایر+ فیلم

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه توسعه پرورش شترمرغ و به‌روزرسانی کارخانجات در دستور کار است، افزود: طرح ایجاد پالایشگاه انگور از دیگر اقداماتی است که کارهای زیربنایی آن در دست انجام است و بزودی مراحل تکمیل را طی خواهد کرد.

کاکاوند ادامه داد: طرح آبخیز تا جالیز به عنوان یک طرح جامع برای تکمیل زنجیره تامین و مصرف بهینه آب در درّه جوزان و روستای علی‌آباد دمق را در دست اجرا داریم.

رونمایی از طرح اصلاح الگوی کشت در ملایر

وی با اشاره به تهیه سامانه جدید به عنوان سامانه آبیاری تلفیقی برای آبیاری باغات شهرستان و ارجاع به مراجع ذی‌صلاع، تاکید کرد: این طرح به‌زودی به عنوان یکی از سیستم‌های مورد تایید، یارانه به آن تعلق خواهد گرفت.

به گفته کاکاوند، طرح اصلاح الگوی کشت به عنوان یک طرح ملی در شهرستان رونمایی شد و در سال ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به طرح توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و اضافه شدن سطح قابل توجهی به سطح گلخانه‌های ملایر طی سال آینده، گفت: توسعه کشت قراردادی، سال‌جاری در این شهرستان شروع شده و از کل محصول گندم آبی که هفت هزار و ۲۰۰ هکتار است، ۸۸ درصد آن عقد قرارداد شده و امیدواریم در سایر محصولات از این طرح بهره‌مند شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha