جمعیت اعتلای نهادی مردمی انقلاب به دنبال پیوند بین نخبگان و توده مردم با مسئولان است

تهران - ایرنا - عضو هیأت موسس جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب هدف از تشکیل این جمعیت را استفاده از ظرفیت نخبگانی و ایده‌های همه مردم عنوان کرد و گفت: این جمعیت فرصتی برای نزدیکتر شدن هرچه بیشتر نخبگان و توده مردم با مسوولان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، زهره الهیان در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره تشکیل جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی گفت: از روزهای ابتدایی ورود به مجلس، ایده استفاده از ظرفیت عظیم نخبگانی از جمله جوانان، افراد دغدغه مند و با تجربه‌های انقلاب را مطرح کردیم تا از این ظرفیت بر اساس تعالیم روح بخش اسلام، نگاه رهبر معظم انقلاب، منافع ملی و مطالبه به حق مردم در مسیراهداف و آرمان های نظام و انقلاب استفاده شود.

عضو هیأت موسس جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب افزود: بعد از برگزاری مجمع ملی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی، این شائبه ایجاد شد که این جمعیت حزبی با اهداف انتخاباتی شکل گرفته است در حالی این موضوع مردود است چرا که این ایده از زمان آغاز مجلس یازدهم آغاز شد و ۲ سال به صورت مستمر برای آن وقت گذاشته شده است.

امامین انقلاب مخالف تحزب نبوده و نیستند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هدف اصلی این جمعیت، به کارگیری نهادهای مردمی است. البته شاید این شائبه مطرح شود که امام راحل یا رهبر معظم انقلاب با تحزب مخالف بودند در حالی که امامین انقلاب با تحزب مخالف نیستند بلکه این موضوع را هم پیگیری می کردند.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) در جایی می‌فرمایند که امیدوارم حزب اسلامی یا حزب مستضعفین در تمام دنیا بوجود آید و همه مستضعفین در آن شرکت کنند. همچنین در ادامه می‌فرمایند این بدان معنی نیست که منطقه‌ها دارای حزب نباشند. همچنین ایشان به این نکته تاکید دارند که من در بین شما باشم یا نباشم نگذارید انقلاب به دست نامحرمان بیفتد.

الهیان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره احزاب گفت: ایشان می‌فرمایند که برخی مدعی مخالف بودن ما با تحزب هستند درحالی که مخالف تحزب نیستیم و از ابتدای انقلاب پیگیر ایجاد حزب بودیم. ایشان در ادامه می‌فرمایند که احزاب مخالف وحدت نیستند بلکه خود احزاب می‌توانند سبب وحدت توده جامعه شوند.

عضو هیأت موسس جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب تصریح کرد: این رویه نشان می‌دهد سیاست‌های کلان نظام مانعی برای فعالیت‌های حزبی نیست و احزاب آزادانه در چارچوب قوانین کشور از طیف‌ها متنوع با دیدگاه‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

تشکل و احزاب می‌توانند بلندگویی برای نقدها و اعتراضات مردم باشند

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نگاه رهبر معظم انقلاب به احزاب ویژه است، گفت: ایشان پس از وقایع کوی دانشگاه، بزرگان و نخبگان سیاسی را دعوت کردند و در آنجا سه ویژگی از حزب سیاسی را مطرح کردند که بر اساس آن حزب باید راس فکور و چالاکی داشته باشد و وضعیت موجود را تحلیل کند و ایده را به بدنه خود منتقل کند و به ساماندهی قاعده هرم که بعد اجتماعی دارد، بپردازد. از طرفی به این موضوع تاکید داشتند که باید بین بدنه و راس هرم ارتباط موثری وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: این جریان فکری صحیح سبب آماده شدن جامعه برای تحولات جدی می‌شود و تزریق این فکر از سوی نخبگان به جامعه که در قالب ساماندهی تشکیلات سیاسی صورت می‌گیرد، سبب خواهد شد ساماندهی در مسیر مثبت و اهداف و آرمان‌های انقلاب انجام شود. البته این مسیر یک طرفه نیست بلکه معتقدیم این ارتباط دو سویه است و توده مردم در قالب حزب می‌توانند ایده‌های خود را به راس هرم منتقل کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه توده مردم تحولات را رصد کرده و توانایی انتقال واقعیت‌های جامعه به راس حزب را دارند، تصریح کرد: معتقدیم باید نقش ویژه برای مردم در نظر گرفته شود و حکمرانی مردم باید از شعار به عمل تبدیل شود. یعنی مردم نقش ویژه برای خود در جهت رفع مسائل و چالش های کشور در نظر بگیرند.

دولت صادقانه با مردم سخن بگوید و مشکلات را در میان بگذارد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تلاش دولت برای قهرمان معرفی کردن خود و تاکید به کنترل اوضاع و عدم طرح مشکلات درست نیست، عنوان کرد: بلکه دولت باید صادقانه با مردم گفت‌وگو کرده و مشکلات را با آنها در میان گذاشته و از مردم کمک بخواهد. چرا که وقتی مردم ببینند در یک عرصه تاثیرگذار هستند، قطعا به کمک کشور خواهند آمد. در این ۴۴ سال دیدیم که هر موقع مردم به صحنه آمدند، چالش و مسائل کشور به بهترین شکلی حل شده است.

الهیان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید سلامت و اقتصاد و دیگر حوزه‌های کشور مردمی باشد، افزود: در بیشتر حوزه‌ها به جای دولت، مردم بار زحمت حل چالش‌ها را به دوش کشیدند. این جمعیت نیز با هدف اعتلای بیش از دهها هزار نهاد مردمی که در کشور حضور دارند، برای ساماندهی آنها به صحنه آمده است.

عضو هیأت موسس جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب یادآور شد: به عنوان نمونه خدمت رسانی که گروه‌های جهادی در بیشتر نقاط محروم کشور انجام می‌دهند، هیچ دستگاهی قادر به انجام آن نیست. حالا چرا نباید این گروه‌ها حمایت و دیده شوند. همچنین سازمان‌های مردم نهادی در کشور داریم که در حوزه‌های اجتماعی، زنان، کارآفرینی، حوزه ورزشکاران، حوزه‌های حقوق بین الملل، حقوق عامه و حقوق شهروندی فعالیت می‌کنند، این نهادها نماد مشارکت تخصصی مردم در امور کشور هستند.

نهادهای مردمی نمونه‌ای از مردم سالاری در برابر محکوم کردن نظام اسلامی به استبداد است

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: نهادهای جهادی، نهادهای علمی، اقتصادی، هزاران تشکل دانشجویی و ... در کشور وجود دارند و اگر به مجامع حقوق بشری که علیه نظام اسلامی موضع می گیرند، مستندات عملکرد خود جوش همین نهادها را ارائه دهیم، قطعا جایی برای مستبد خطاب قرار دادن نظام اسلامی نخواهد ماند.

الهیان درباره اینکه سازمان های مردم نهادی که منع فعالیت سیاسی دارند، چگونه در این تشکیلات سیاسی عضو خواهند شد، اظهار داشت: بنا نداریم سمن‌ها را عضو جمعیت اعتلای مردم نهاد کنیم بلکه هدف این است که از مسوولان و حاکمیت مشارکت فعالان اجتماعی را مطالبه کنیم. مشارکت تخصصی مردم سبب ایجاد امید و نشاط در جامعه نخبگانی خواهد شد. حتی در بیانیه گام دوم انقلاب هم به امیدآفرینی و حضور جوانان تاکید شده که دو موضوع در مرامنامه جمعیت آمده است.

وی ادامه داد: اینکه جوانان در همه نقاط کشور و حتی‌ها روستاها احساس کنند ایده‌های آنها دریافت و دیده می‌شود، این موضوع به امید و نشاط آنها خواهد انجامید و در واقع سبب ایجاد اعتماد فی مابین مردم و حاکمیت شده و فاصله بین مردم و حاکمیت را کم کرده و از سیاه نمایی دشمن هم جلوگیری می‌کند.

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی، حافظ منافع عده‌ای خاص نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه این جمعیت حافظ منافع عده‌ای خاص در کشور نیست، گفت: باندبازی و قبیله ‌گرایی در این جمعیت جایگاهی ندارد و پیگیر انجام منافع مرفهین بی درد نیز نیستیم. بلکه تلاش داریم با همه اقشار ارتباط داشته و خستگی و رسیدن به قدرت در برنامه ما نیست. همچنین هدف انتخاباتی نداریم. هرچند که در ایام انتخابات موضع داریم و ازجریان سالم و صالح حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این حزب هم‌سو با جریان و جبهه انقلاب به وظایف خود عمل خواهد کرد و ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی را در دستور کار دارد. برای تأمین مالی هم از ظرفیت‌های دولتی استفاده نخواهیم کرد و از ظرفیت مردمی برای اداره در استان‌های مختلف بهره خواهیم گرفت.

الهیان درباره دلیل جدایی این جمعیت از جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: رهپویان به عنوان یک حزب انقلابی و جوان است ولی از آنجا که امکان حضور هم زمان در دو حزب سیاسی نبود، به ناچار ضمن اعلام آمادگی به رهپویان برای کمک، از این حزب جدا شدیم تا جمعیت اعتلای نهادهای مردمی را تشکیل دهیم.

عضو هیأت موسس جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب درباره رهبر سیاسی حزب نیز اظهار داشت: تلاش ما این بوده که مرامنامه جمعیت را بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب تنظیم کنیم. البته در این مسیر از ظرفیت علما، روحانیت، افراد شاخص و نخبگان انقلاب کمک خواهیم گرفت.

وی درباره راه ارتباطی مردم با این حزب تصریح کرد: ارتباط ظرفیت نخبگانی کل کشور با حزب از طریق سامانه که به صورت تخصصی است خواهد بود. در مراحلی هم ارتباط حضوری انجام خواهد شد ولی در کارگروه‌های تخصصی ارتباط از طریق سامانه انجام می شود.

تمایز جمعیت اعتلا با دیگر احزاب، حمایت از نهادهای مردمی است

این نماینده مجلس درباره وجه تمایز این حزب با دیگر احزاب کشور عنوان کرد: این جمعیت در جبهه انقلاب قرار گرفته و همسو با سایر احزاب سیاسی از جمله شورای اعتلاف نیروهای انقلاب است. ولی وجه تمایز آن با سایر احزاب، حضور اجتماعی و حمایت از نهادهای مردمی است. همچنین هدف دیگر حزب، شناسایی نخبگان و کادرسازی برای آینده انقلاب است که برای این موضوع، برنامه جامعی در نظر گرفته شده که پس از تشکیل شورای مرکزی، عملیاتی خواهد شد.

الهیان با بیان اینکه شورای مرکزی از افراد نخبه، انقلابی و ولایی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در شورای مرکزی تلاش شده از افرادی کمک بگیریم که از تخصص‌های علمی برخوردار باشند و شاید معدود احزابی هستند که نقش بانوان در آن پررنگ است و یک سوم از اعضای شورای مرکزی را بانوان تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha