۱۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۳۳
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85020997
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

اصفهان طلیعه‌دار ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان پس از انقلاب اسلامی

اصفهان - ایرنا - تکیه بر توان داخلی و رسیدن به استقلال از اهداف انقلاب اسلامی بود که با ایجاد و رشد پارک‌های علم و فناوری در کشور تجلی بیشتری یافت و امروزه اصفهان بعنوان استان پیشرو در این عرصه دارای ۷۵۰ شرکت دانش‌بنیان با اشتغال هزاران نفر است.

به گزارش ایرنا، نخستین مرکز رشد واحدهای فناور در ایران سال ۱۳۷۹ در اصفهان راه‌اندازی شد و پس از آن، زمینه ایجاد و رشد پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در کشور شکل گرفت بطوریکه امروزه با گذشت ۲ دهه، ۲۶۰ مرکز رشد فناوری و ۵۱ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های دانش بنیان نیز که جایگاه اصلی نوآوری و تبدیل علم به ثروت هستند در مسیر حرکت کشور به سمت اقتصاد غیرنفتی و دانش محور، رشد بسیار چشمگیری یافتند و امروز بیش از هشت هزار شرکت دانش بنیان در سراسر ایران فعالیت دارند و زمینه اشتغال حدود ۲۷۵ هزار نفر را فراهم کرده‌اند که بخش قابل توجهی از آنها در زُمره نُخبگان هستند.

زیست بوم فناوری کشور بویژه از دهه ۹۰ بصورت پُرشتابی توسعه داده شده و با اقدامات و حمایت‌های انجام شده در سال‌های گذشته، رُتبه ایران در شاخص نوآوری به ۵۲ جهان رسیده است در حالی که این مقام در سال ۲۰۱۴ در میان ۱۴۱ کشور، یکصد و بیست و پنجم بود.

رُتبه دوم اصفهان در شرکت‌های دانش‌بنیان

اصفهان بعنوان استان پیشتاز در عرصه علم و فناوری با سهم بیش از ۹ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان کشور، رُتبه دوم را از این لحاظ در بین استان‌ها دارد و سهم اقتصاد دانش بنیان در این خطه حدود ۲.۵ درصد و بیشتر از میانگین کشوری است.

همچنین این استان نخستین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را در خود دارد که ایده ایجاد پارک‌های علم و فناوری از آن شکل گرفت و امروزه این شهرک در سایه حمایت دولت و تلاش فناوران و بخش خصوصی، یکی از بزرگترین مجموعه های دانش بنیان ایران بشمار می‌آید.

علاوه بر شهرک علمی و تحقیقاتی، این استان از مراکز رشد فناوری، شتابدهنده‌ها و پارک های علم و فناوری دیگری نیز در سطح دانشگاه ها، موسسه‌های تحقیقاتی و شهرستان‌های مختلف برخوردار است و بر اساس آخرین اطلاعات و آمار موجود حدود ۷۵۰ شرکت دانش بنیان مُجوزدار در این خطه فعالیت می کند.

از بین شرکت های دانش بنیان مُجوزدار در سطح استان ۲۳۶ شرکت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است که سهم بیش از ۱۵ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان عضو پارک‌های علم و فناوری کشور را دارد.

اصفهان طلیعه‌دار شرکت‌های دانش‌بنیان پس از انقلاب اسلامی

استقرار ۶۴۱ واحد فناور با اشتغال بیش از هشت هزار نفر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

بر اساس آخرین آمار موجود، ۶۴۱ واحد فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت دارد که شامل ۱۰۸ هسته فناور مستقر در مرکز رشد مقدماتی، نوآوری و شتابدهی، ۲۱۴ شرکت مستقر در مراکز رشد علم و فناوری و ۳۱۹ شرکت مستقر در پارک‌های علم و فناوری است.

میزان گردش مالی واحدهای فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان معادل ۱۴ هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان، میزان فروش محصولات و خدمات فناورانه آنها پنج هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان، میزان صادرات محصولات و خدمات فناورانه آنها بیش از ۵۴ میلیون دلار در سال گذشته و تعداد اشتغال پایدار ایجاد شده توسط این واحدها هشت هزار و ۴۰۵ نفر بوده است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دارای هشت مرکز رشد فناوری(مقدماتی، جامع فناوری، دانشگاه صنعتی اصفهان، تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات، تخصصی هنر، تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی، فولاد و مرکز رشد شهرستانی نجف‌آباد) و ۲ پارک علم و فناوری شامل شیخ بهایی و ابوریحان است.

بخش‌های تخصصی فعال در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شامل "نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی"،"فولاد و صنایع فلزی"،"فناوری اطلاعات و ارتباطات"، "امنیت غذایی، آب و محیط زیست" و "فناوری‌های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق" و تعداد مراکز نوآوری و شکوفایی، پنج مرکز در آران و بیدگل، زرین‌شهر، گلپایگان، دانشگاه پیام نور اصفهان و میمه است.

اصفهان طلیعه‌دار شرکت‌های دانش‌بنیان پس از انقلاب اسلامی

پارک‌های علم و فناوری مولود انقلاب اسلامی است

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به دستاورد پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در کشور و نقش آنها در توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی تاکید کرد: ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور مولود انقلاب اسلامی بوده است بگونه‌ای که در زمان حاضر ۲۶۰ مرکز رشد فناوری و ۵۱ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کند.

قاسم مُصلحی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یافته و تعداد آنها در سال حمایت از "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" از مرز هشت هزار واحد نیز فراتر رفته است.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی اهمیت بسیاری به اقتصاد دانش بنیان و خودکفایی در بخش های مختلف داده می‌شود، تصریح کرد: اثر این راهبردها امروزه در افزایش قابل توجه تعداد شرکت‌های فناور و پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها قابل مشاهده است.

مُصلحی، تصویب قانون جهش دانش‌بنیان در سال جاری را یکی از مُترقی‌ترین قوانین برای حمایت از توسعه فناوری در کشور دانست و تصریح کرد: این قانون ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و صنایع بزرگ در بخش‌های دانش‌بنیان فراهم کرده است و همکاری دستگاه‌های ذیربط برای اجرای دقیق این قانون و پایداری آن اهمیت بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته به نوآوری بعنوان یک فعالیت فانتزی نگریسته می‌شد، خاطرنشان کرد: امروزه این دیدگاه تغییر کرده و حمایت از نوآوری، فناوری و تجاری‌سازی در اولویت قرار گرفته است.

وی با اشاره به نقش مجموعه‌هایی مانند شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پارک‌های علم و فناوری در اشتغال‌آفرینی برای نُخبگان و دانش آموختگان دانشگاهی یادآور شد: زیرساخت‌ها و برنامه‌های حمایت مادی و معنوی در این مجموعه‌ها برای شکل‌گیری واحدهای فناور و نوآور و تجاری سازی ایده های آنها فراهم شده و لازم است این زیرساخت‌ها بیش از پیش نیز توسعه یابد.

اصفهان طلیعه‌دار شرکت‌های دانش‌بنیان پس از انقلاب اسلامی

کمک به تامین مالی شرکت‌های فناور در اصفهان

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از مهمترین برنامه‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان و فناور در سال جاری را کمک به تامین منابع مالی موردنیاز شرکت‌های فناور توسط شهرک و از منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و گفت: قراردادی نیز بین شهرک و هفت شتاب‌دهنده‌ برای توسعه زیست بوم نوآوری و فراهم کردن شرایط به‌منظور تربیت و ورود تیم‌های مُستعد و انجام حمایت مالی و معنوی منعقد شده است.

مصلحی افزود: همچنین قرارداد همکاری سه‌جانبه‌ای بین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، صندوق پژوهش و فناوری استان و شرکت پشتیبانی، توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال در جهت کمک به تامین نیازهای مالی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در شهرک و همچنین افزایش نقدینگی صندوق پژوهش و فناوری اصفهان منعقد شده است.

وی، شروع پذیرش واحدهای خلاق و نوآور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و انعقاد تفاهمنامه بین شهرک و شرکت گاز استان، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و شرکت فولاد مبارکه به‌منظور افزایش تعاملات بین طرفین در راستای حمایت از شرکت‌های فناور مستقر در شهرک را از دیگر اقدامات حمایتی امسال برشمرد.

کسب جوایز ملی و بین‌المللی فناوری در اصفهان

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از مهمترین دستاوردهای این مجموعه در سال جاری را انتخاب این شهرک بعنوان برترین پارک استانی برای اجرای خوب طرح دستیار فناوری و برترین پارک علم و فناوری کشور در برگزاری تور فناوری اعلام و اضافه کرد: یکی از شرکت های فناور مستقر در شهرک اصفهان نیز امسال جایزه برترین شرکت‌ فناوری مستقر در پارک‌های علم و فناوری آسیا(ASPA Award ۲۰۲۲) را کسب کرد.

وی، انتخاب رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی و مدیر مراکز رشد واحدهای فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بعنوان افراد تاثیرگذار در توسعه فناوری و نوآوری در پارک‌ها و کسب رُتبه برتر تولید محتوا در حوزه نانوفناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط یکی از شرکت های مستقر در شهرک را از دیگر افتخارات این مجموعه دانست.

مُصلحی، برگزاری رویداد تانا برای توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها در حوزه تامین امنیت غذایی، آب و محیط زیست توسط شهرک، برگزاری تور فناوری برای رییسان پارک‌های علم و فناوری کشور و برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار اصفهان را از دیگر اقدامات شهرک علمی و تحقیقاتی این خطه در سال جاری عنوان کرد.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است.

این شهرک، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ بطور جدی با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد و با هدف حمایت و هدایت شرکت‌های کوچک و نوپا دانش‌بنیانی که ایده‌های نوآورانه و فناورانه داشتند، آغاز کرد و بعنوان حلقه‌ واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha