امکان پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه پیام‌نور شیراز فراهم شد

شیراز-ایرنا-رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس گفت: با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، زمینه تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه پیام نور مرکز شیراز فراهم شد.

به گزارش ایرنا، محسن جاجرمی‌زاده دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک شاهد جذب دانشجوی خارجی در رشته ادبیات فارسی در مرکز شیراز خواهیم بود و دانشگاه پیام نور این زمینه را در کل کشور فراهم می‌کند؛ در تلاش هستیم از سال آینده از اول مهر این اتفاق در مرکز شیراز بیفتد.
رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس ادامه داد: در حال حاضر تهران، قم و شیراز این مجوز را اخذ کرده اند و چهار شهر دیگر در تلاش هستند تا بتوانند این محور را دریافت کنند.
جاجرمی زاده با بیان اینکه بانوان ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهند، گفت: با توجه به اینکه شیراز به عنوان قطب علمی کشور محسوب می‌شود تلاش کردیم تا دانشجو از خارج از کشور بتواند به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه پیام نور شیراز تحصیل کند.
وی با اعتقاد به اینکه ساماندهی رشته‌ها و مراکز در دستور کار است، گفت: تصمیمات مربوط به افزایش هزینه های شهریه در این دانشگاه را هیات امنا در تهران اخذ می‌کند؛ در سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی شهریه را داشتیم یعنی حدود ۳۰۰ هزار تومان به شهریه دانشجویان اضافه شد اما برای سال جدید هنوز تصمیمی گرفته نشده است. شهریه دانشگاه پیام نور بین یک سوم و یک پنجم سایر دانشگاه‌ها است و این دانشگاه در تلاش است پایین ترین میزان شهریه را برای دانشجویان تعریف کند تا بتوانیم شاهد عدالت آموزشی در مناطق مختلف باشیم.

امکان پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه پیام‌نور شیراز فراهم شد

وی در ادامه بیان کرد: دانشگاه پیام نور نمونه بارزی از یک الگوی موفق در عرصه آموزش عالی است که در راستای آرمان های انقلاب اسلامی در سال ۶۷ پا به عرصه وجود گذاشت و در اوج خود به جایی رسید که با یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار دانشجو همپای وزارت علوم پاسخگوی مطالبات جوانان در دهه هفتاد شد.
جاجرمی زاده با بیان اینکه دانشگاه پیام نور ویژگی‌های خاص خود را دارد، گفت: این دانشگاه در اقصی نقاط کشور گسترده است و در محرومترین مناطق، حضور جوانان را برای تحصیل در آموزش عالی فراهم کرده است.
این استاد دانشگاه با اعتقاد به اینکه پیام نور جهاد سازندگی دهه اول انقلاب در عرصه آموزش عالی است، گفت: این دانشگاه توانسته زمینه تحصیل برای دانشحوها را در سخت‌ترین شرایط و محرومترین مناطق در کنار خانواده فراهم کند؛ دانشگاه پیام نور به نوعی یک پدافند غیر عامل در جامعه است که متناسب با شرایط فرهنگی در اقصی نقاط کشور زمینه رشد جوانان را برای دفاع از اقتدار و پیشرفت و توسعه کشور فراهم می‌کند و همین ظرفیت بسیاری از نابسامانی‌ها و تبعیض‌ها را کاهش می‌دهد.

امکان پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه پیام‌نور شیراز فراهم شد

جاجرمی‌زاده با بیان اینکه دانشگاه پیام نور فارس از حدود ۳۹ مرکز و واحد در شهرستان های مختلف استان بهره می‌برد، گفت: نزدیک به ۳۰ هزار دانشجو در استان فارس در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کنند؛ همچنین فارس از سال ۶۷ تاکنون تاکنون بیش از ۱۰۰هزار فارغ التحصیل داشته است.
رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس با اشاره به اینکه حدود ۱۱ واحد این دانشگاه در این استان به دلیل کمبود دانشجو به صورت راکد درآمده‌اند، گفت: وزارت علوم شاخصی دارد که بر اساس آن اگر واحد یا مرکزی کمتر از ۲۵۰ دانشجو داشته باشد برای آن محدودیت قائل می‌شوند.
وی ادامه داد: از آنجا که بسیاری از کلاس‌ها به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شود دانشجویان از این رکود لطمه ندیدند و زمینه تحصیل آنها فراهم شده است. از پنج سال گذشته به دلیل اینکه عدم متقاضی در برخی واحدها، این واحدها دچار رکود شدند.
جاجرمی زاده افزود: در تلاش هستیم با توسعه رشته ها و ایجاد امکانات لازم این واحدها را احیا کنیم و واحدهای پای کار را جلو ببریم.
وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور فارس در کل کشور افزایش ۶درصدی جذب دانشجو را تجربه کرده است، گفت: این دانشگاه همچنین افزایش ۱۶ درصدی را در پذیرش دانشجوی بدون کنکور تجربه کرده است؛ پیام‌نور همچنان مخاطب خود را علی رغم کاهش تعداد دانشجویان در دانشگاه‌های کشور در دهه گذشته دارد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور کیفیت آموزشی را به واسطه شاخص ها و ویژگی‌های متمایز این دانشگاه دارد، گفت: در ارتباط با توسعه رشته‌ها بیش از ۵۰ رشته را در سطح کارشناسی ارشد در دستور کار داریم؛ مقدمات اولیه فراهم شده و ۴۰ رشته در دفتر گسترش در حال بررسی است تا زمینه توسعه این رشته‌ها در سال آینده فراهم شود. ناگفته نماند که توسعه رشته‌ها را با نگاه مهارت آفرینی و کارآفرینی و برطرف شدن نیاز مناطق مختلف استان در دستور کار داریم‌.
وی با بیان اینکه در استان فارس بیش از ۲۱۰ عضو هیات علمی در دانشگاه پیام نور فعال هستند، گفت: بیشتر اعضای هیأت علمی این دانشکاه در رشته های علوم انسانی و علوم پایه و در برخی رشته های فنی مهندسی و کشاورزی فعالیت می‌کنند.
جاجرمی زاده در ادامه با گرامیداشت دهه فجر ادامه داد: انقلاب جمهوری اسلامی که در دهه فجر چهل و چهارمین سالگرد آن را جشن می‌گیریم برخاسته از آرمان‌های است که زینب کبری در جهاد تبیین خود زیر پرچم خونین امام حسین(ع) در طول تاریخ برافراشته؛ این جهاد تبیین منجر به انقلابی شد که با استبداد داخلی و استعمار خارجی به مبارزه برخاست.
رئیس دانشگاه پیام نور گفت: هیچ ملتی مانند ملت ایران در ۴۴ سال گذشته، مغضوب مستکبرین عالم نبود؛ مستکبرینی که علیه ما جنگ و تحریم‌های اقتصادی ایجاد کردند و انواع و اقسام محاصره های لوازم اولیه زندگی را شکل دادند و همه تلاششان این بود که ما را در آرمان‌های بزرگ خود از نفس بندازند. اما ملت ایران همچنان ایستاده و افتخار می‌کند که دنیایی را زیر پرچم اهل بیت (ع) می‌سازد تا در این دنیا، اخلاق و معنویت و هدالت را در محقق کند؛ این مقدور نخواهد شد مگر اینکه همه ملت ایران در حوزه‌های مختلف تلاش کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha