برگزیدگان جشنواره ملی امیرکبیر از تسهیلات ویژه برخوردار می شوند

کرج - ایرنا - معاون حوزه سرآمدان و نخبگان بنیاد نخبگان کشور با استناد به مفاد مصوبه دولت در خصوص نخبگان اعلام کرد: نخبه های برگزیده در جشنواره ملی امیر کبیر از تسهیلات ویژه حمایتی دولت برخوردار خواهند شد.

به گزارش ایرنا ، عباس ابراهیمی روز دوشنبه در سومین جشنواره امیرکبیر در کرج گفت: طبق مصوبه دولت ، نخبگان برتر می توانند در دستگاه های دولتی جذب و از تسهیلات و امتیازات خاص بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: تصمیم گیری برای تایید افراد نخبه دراین جشنواره به بنیاد ملی نخبگان کشور محول شده است و این بنیاد امتیازات ویژه ای برای منتخبین در نظر گرفته است.

ابراهیمی با اشاره به پذیرفته شدگان دوره پسا دکتری بنیاد نخبگان گفت: افرادی که رساله های آنان در مقطع دکتری در این جشنواره پذیرفته شود جایزه ویژه پسا دکتری بنیاد نخبگان کشور را دریافت خواهند کرد.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش به طرح جایگزین خدمت نظام وظیفه ربنیاد نخبگان اشاره کرد و افزود: نخبگان برگزیده این جشنواره می توانند در بخش نظام وظیفه از تسهیلات ویژه بهره مند شوند.

ابراهیمی ادامه داد: بخش خصوصی نیز در بستر بهره گیری از نخبگان برای راه اندازی کسب و کارها از تسهیلات ویژه برخوردار خواهد شد و در این زمینه، اعتبارات بلاعوض برای دوره های توانمند سازی و پشتیبانی درنظر گرفته شده است.

برتری ۱۰ اثر در جشنواره ملی امیر کبیر

رییس بنیاد نخبگان البرز در آیین پایانی جشنواره ملی امیر کبیر گفت: امسال از ۵۶ دانشگاه و مراکز علمی کشور ۲۳۸رساله، پایان‌نامه و طرح دانشجویی به سومین دبیرخانه جشنواره ملی امیرکبیر ارسال شد که هیات داوران ۱۰ اثر آنها را برتر تشخیص داد.

محمد نبیونی افزود: در دوره‌های اول و دوم به ترتیب ۲۹ و ۴۸ دانشگاه، مرکز علمی و فناوری رساله ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که امسال در سومین دوره جشنواره امیرکبیر با افزایش مشارکت، این تعداد به ۵۶ دانشگاه و مراکز مربوطه رسید.

رییس بنیاد نخبگان البرز در ادامه تعداد کارفرمایان رساله‌ها و پایان‌نامه‌های داننشجویی ارسالی به دوره‌های اول، دوم و سوم جشنواره ملی امیرکبیر را به ترتیب ۳۵، ۷۲ و ۸۳ مورد برشمرد.

وی تعداد نفرات برگزیده جشنواره در دوره‌های اول تا سوم و در سال‌های ۹۹ الی ۱۴۰۱ را به ترتیب هشت، ۱۰، و ۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: در همین سال‌ها به ترتیب یک، ۶ و ۹ نفر به عنوان افراد شایسته تقدیر داشته‌ایم.

به گفته نبیونی در مرحله اول غربالگری افزون بر ۱۵۵ طرح، رساله و پایان‌نامه دانشجویی ارسالی به دبیرخانه سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر به دلیل عدم شرایط لازم رد شدو ۸۳ اثر با کارگروه‌های علمی و تخصصی به بخش داوری راه یافتند.

وی ادامه داد: در گروه های "فنی مهندسی"، "کشاورزی و منابع طبیعی" در مجموع مقاطع مختلف دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی به ترتیب ۲۷ و ۱۵ رساله‌ و پایان‌نامه به دبیرخانه سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر ارسال شد که این آمار در ۲ گروه علوم پزشکی و علوم انسانی هر کدام برابر ۱۴ اثر، در علوم پایه ۹ مورد و در گروه هنر برابر چهار اثر بوده است.

رییس بنیاد نخبگان استان البرز با بیان اینکه در حوزه علوم پزشکی و در مقطع دکتری تعداد ۹ پایان‌نامه و رساله در اختیار کارگروه تخصصی علوم پزشکی مربوطه سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر قرار داده شد، افزود: این آمار در همان مقطع و کارگروه‌های تخصصی علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، فنی مهندسی به ترتیب ۱۱، ۵،۱۱و ۷ بوده است. وی عنوان کرد: بیشترین تعداد آثار ارسالی در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط به کارگروه فنی مهندسی و با ۱۹ اثر بوده است، پس از آن هم کارگروه‌های "علوم پزشکی" با ، گروه‌های "کشاورزی و منابع طبیعی" و "علوم پایه" و"هنر" هر کدام با ۴ و گروه‌های علوم انسانی با ۳ اثر بیشترین تعداد پایان‌نامه‌های ارسالی را شامل شدند، از میان طرح‌های کارشناسی هم یک اثر از گروه فنی و مهندسی در میان ۸۳ اثر در مرحله دوم بررسی شد.

نبیونی ادامه داد: از نظر جنسیتی تعداد افراد شرکت‌کننده ۵۳درصد از میان آقایان و ۴۷ درصد از بانوان بوده اند، در هفت کارگروه این دوره جشنواره در مجموع ۷۵ نفر کار داوری را برعهده داشتند.

وی تصریح کرد: با تخصیص امتیازات و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به طرح‌ها، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برگزیده، به یقین شاهد رشد بیشتر کمی و کیفی کارهای دانشجویی در آینده خواهیم بود و هدف مهم ما پرداختن به موضوع اصلی جشنواره در راستای ایجاد گفتمان‌های جدی در حوزه حمایت از طرح‌های کاربردی کارفرما محور است.

رییس بنیاد نخبگان البرز گفت: در سه سال اخیر و در قالب برگزاری جشنواره ملی امیرکبیر با همکاری اتاق بازرگانی البرز، جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان استان گفتمان لازم در حوزه حمایت از آثار دانشجویی کارفرما محور شکل گرفت و نتایج دو دوره قبلی این جشنواره در اختیار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار داده شد.

وی ادامه داد: از سوی معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان قول مساعد داده شد تا در اسرع وقت تفاهم‌نامه‌ای میان این مجموعه، اتاق بازرگانی و جهاد دانشگاهی در سطح ملی امضاء شود، تا ضمن برگزاری سالانه جشنواره ملی امیرکبیر در البرز، دیگر استان‌ها هم در برگزاری آن کمک لازم را داشته باشند.

نبیونی اشاره کرد: شاخص‌های داوری درمرحله نخست رضایتمندی کارفرما و در ادامه میزان تاثیرگذاری آثار مربوطه در بهبود روش‌های تولید و یا رفع مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنعت بوده است، به عنوان نمونه از سوی شهرداری بانه برای رفع مشکلات حمل و نقلی و یا صنعت نفت برای رسیدگی به موارد مرتبط به استخراج چاه‌های نفت از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های جشنواره امیرکبیر استفاده شده است. وی تشریح کرد: امسال بر اساس آمار واصله حدود هزار نفر از جامعه نخبگان کشور در دستگاه‌های دولتی جذب می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha