رسانه‌ها صدای صنایع‌دستی باشند/ باید به بازارهای جهانی متصل شویم

تهران- ایرنا- معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر ضرورت اتصال به بازارهای جهانی صنایع دستی، گفت: صنایع‌دستی مدت‌ها بی‌صدا گاهی هم در انزوا بوده است، از رسانه‌ها تقاضا دارم که صدای این حوزه باشند.

به‌گزارش خبرنگار صنایع دستی ایرنا، مریم جلالی روز دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در نشست خبری با موضوع برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: تسهیلاتی با نرخ ۸ تا ۱۲ درصد به بازدیدکنندگان پرداخت می‌شود و بازدیدکنندگان علاوه بر امکان خرید از محصولات هنرمندان این نمایشگاه می‌توانند از سایر فروشگاه‌ها در طول سال که دستگاه پذیرنده بانکی این صندوق را داشته باشند خرید کنند. در مجموع ۳۰ میلیارد تومان برای این کار تخصیص یافته است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اهالی رسانه دیده‌بان‌های مدیران هستند و امید دارم بتوانیم کارها را اثر بخش انجام دهیم. نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی درحقیقت قدیمی‌ترین نمایشگاهی است که برگزار می‌شود به گونه‌ای که نمایشگاه بین‌المللی تهران فعالیت خود را با نمایشگاه صنایع‌دستی آغاز کرده است.

وی گفت: صنایع دستی بر اساس شعار اقتصاد هویت‌بنیان دوره جدید خود را آغاز کرده است و بر همین اساس نمایشگاه امسال بر اساس راهبردهای مشخص و هدف‌گذاری شده برگزار خواهد شد. فعالان حوزه صنایع‌دستی امسال به شکل ویژه‌ای در این نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد و آثار فاخر و آثار بازازنده‌سازی به نمایش در می‌آید و در چهار سالن تخصصی آثار هنرمندان به نمایش درخواهد آمد.

بیشتر بخوانید

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از فردا آغاز می‌شود/ ۲۰۰ فعال گردشگری از ۴۷ کشور در تهران

رسانه‌ها صدای صنایع‌دستی باشند/ باید به بازارهای جهانی متصل شویم

نام‌گذاری روزهای برگزاری نمایشگاه

جلالی با اشاره به نام‌گذاری روزهای نمایشگاه صنایع‌دستی، اضافه کرد: روز اول روز تماشا نام‌گذاری شده و مراسم اهدای لوح شهرها و روستاهای ملی را خواهیم داشت. روز دوم روز روایت نام‌گذاری شده، روز سوم روز رقابت نام‌گذاری شده و دستگاه‌های مختلف برای خرید هدایای خود از این نمایشگاه باهم رقابت خواهند کرد و روز چهارم نیز روز حمایت نام‌گذاری شده و از هنرمندانی که در حوزه‌های مختلف درخشیده‌اند حمایت خواهد شد.

وی گفت: در این دوره از نمایشگاه صنایع‌دستی ۲۳ هنرمند اجرای زنده آثار خواهند داشت. امسال یک سالن جدید به نام نام‌آوران و نوآوران خواهیم داشت که در این سالن ۲۳ نفر اجرای زنده دارند و آثار ۱۶ هنرمند نوآور نیز در سالن ۲۷ به نمایش درخواهد آمد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: سالن ۸ و ۹ سالن ارائه است. در این سالن هنرمندان صنایع‌دستی محصولات خود را برای علاقه‌مندان ارائه خواهند کرد. از آنجایی که بانوان بخش زیادی از فعالان صنایع دستی را تشکیل می‌دهند از بیش از هزاران نفر از مادران ساکن استان تهران برای حضور و بازدید از این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است.

جلالی گفت: سیاست ما اعتماد به بخش خصوصی است که با هدف اعتلای این حوزه انجام می‌شود. سه حوزه ماموریتی این وزارتخانه با یک دیگر مرتبط هستند. ما در نمایشگاه یک سکوی گفت و گو طراحی کرده‌ایم و این سکو در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که حرف‌ها و ایده‌های نو برای این حوزه دارند.

رسانه‌ها صدای صنایع‌دستی باشند/ باید به بازارهای جهانی متصل شویم

رسانه‌ها صدای صنایع‌دستی باشند

جلالی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حمایت از هنرمندان گمنام گفت: امسال خوشبختانه بانک اطلاعاتی ما کامل شده است. رویکرد جدی ما امسال حمایت از هنرمندان گمنام و نیز حمایت از هنرمندان نوآور است. تمام خدماتی که امسال به هنرمندان گمنام ارائه می‌شود رایگان است و هنرمندان گمنام شرکت‌کننده در این نمایشگاه فقط هزینه ایاب و ذهاب را می‌پردازند.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره بسته‌بندی صنایع‌دستی و اهمیت این موضوع نیز افزود: امسال پنج شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه بسته‌بندی حضور دارند و این پنج شرکت موظف هستند که در حوزه بسته‌بندی به شرکت‌کنندگان و هنرمندان خدمت ارائه دهند. شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال این هستند که قیمت بسته‌بندی‌ها کاهش پیدا کند.

«صنایع‌دستی مدت‌ها بی‌صدا بوده و گاهی در انزوا بوده و من از خبرنگاران و اصحاب رسانه تقاضا دارم که صدای صنایع‌دستی باشند. چرا که صنایع‌دستی امروز ما میراث‌فرهنگی دیروز ما است»

رسانه‌ها صدای صنایع‌دستی باشند/ باید به بازارهای جهانی متصل شویم

باید به بازارهای جهانی متصل شویم

معاون صنایع‌دستی کشور اضافه کرد: برنامه‌ریزی ما برای صنایع‌دستی این است که به بازارهای جهانی متصل شویم. رفع پیمان‌سپاری ارزی از صنایع‌دستی در همین راستا انجام شد. به دنبال این هستیم که زنجیره رقابت را تکمیل کنیم تا شاهد فروش و صادرات صنایع‌دستی بیشتر باشیم. ضمن این که انجمن صنفی صنایع‌دستی نیز در این دوره از نمایشگاه تشکیل خواهد شد.

جلالی درباره ارزآوری صادرات صنایع‌دستی گفت: واقعیت این است که متاسفانه در این باره وضعیت خوبی نداریم. از کل اقتصاد صنایع‌دستی تنها ۵ صدم درصد شامل صنایع‌دستی کشور ما است. این درحالی است که در صدر تنوع در تولید محصولات صنایع‌دستی هستیم. خروجی نمایشگاه باید این باشد که این عدد تکان بخورد.

رسانه‌ها صدای صنایع‌دستی باشند/ باید به بازارهای جهانی متصل شویم

شرکت‌های هرمی در حوزه صنایع‌دستی فعال نیستند

جلالی درباره فعالیت شرکت‌های هرمی در حوزه صنایع‌دستی گفت: به هیچ بازاریابی هرمی توجه نداریم. بازاریابی شبکه ای و دیجیتال داریم که فعالیت دارند اما فعالیت شرکت‌های هرمی نداریم و مورد تائید ما نیست. ضرورت دارد که دانش جدید را به خدمت بگیریم تا حوزه صنایع‌دستی ارتقا یابد اما به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که سو استفاده‌ای در حوزه صنایع‌دستی انجام شود. ما موظف به نظارت دقیق هستیم.

معاون صنایع‌دستی کشور درباره برگزاری همزمان نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: ظرفیت‌های صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی زیربنای گردشگری است. به‌عنوان مثال گردشگری تجربه‌محور ارتباط قوی با صنایع‌دستی دارد و برخی از گردشگران تمایل دارند در سفر به نقاط مختلف ساخت صنایع‌دستی را نیز تجربه کنند. این درحالی است که نمایشگاه تهران یک کنش نمادین است. ما در سطح کشور نمایشگاه‌هایی داریم که در استان‌های مختلف فعالیت دارند و تا ساعت ۱۰ شب نیز فعال هستند و اساس این نمایشگاه‌ها فروش و عرضه محصولات صنایع‌دستی است.

« امسال یکی از مزیت‌های برگزاری نمایشگاه، تثبیت قیمت‌ها و قیمت‌گذاری مناسب کالاها است. در طول برگزاری نمایشگاه ارزیابان ما با حضور در غرفه‌های مختلف به بررسی نخوه قیمت‌گذاری کالاهای صنایع‌دستی می‌پردازند»

معاون صنایع‌دستی درباره بودجه صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: سهم زیادی از بودجه صنایع‌دستی در سایر بخش‌ها است. رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم. در طول سال‌های اخیر بعد از دست به دست شدن صنایع‌دستی بین دستگاه‌های مختلف هر بخشی از آن در یک دستگاه جا مانده است. رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم تا یک‌دستی و یکپارچگی حکمرانی صنایع‌دستی را به آن برگردانیم. به‌عنوان مثال به دنبال این هستیم که یک درصد از واردات کالاهای لوکس به صنایع‌دستی اختصاص یابد. صنایع‌دستی ظرفیت این را دارد که خودش، خودش را اداره کند اما به شرط این که موانع سر راه آن برطرف شود.

رسانه‌ها صدای صنایع‌دستی باشند/ باید به بازارهای جهانی متصل شویم

اقدامات نوآورانه در نمایشگاه صنایع‌دستی

فرزاد اوجانی مدیرکل دفتر حمایت از صادرات و بازاریابی صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: در سالن ۲۷ شاهد حضور هنرمندان دارای مدرک درجه یک و درجه دو هنری هستیم که از سراسر کشور به این نمایشگاه دعوت شده‌اند.

وی افزود: امسال برای این که مخاطبان بتوانند کیفیت محصولات را بهتر بررسی کنند بخشی از نمایشگاه را به صورت راسته‌بازار درست کردیم. در سالن شماره ۷ نیز دستگاه‌ها و ارگانی‌هایی که در فرآیند تولید و فروش و عرضه صنایع‌دستی مشارکت دارند، حضور دارند به‌عنوان مثال شرکت پست در این سالن حضور دارد و هر بازدیدکننده‌ای که قصد بسته‌بندی و ارسال محصولات خریداری شده خود را داشته باشد می‌تواند از خدمات شرکت پست در این نمایشگاه برای اولین بار استفاده کند.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی از روز سه‌شنبه ۱۸بهمن تا روز جمعه ۲۱ بهمن (به مدت چهار روز) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha