پیشرفت در گرو تغییر چارچوب‌های فکری نخبگان در دانشگاه‌ها است

تهران - ایرنا - معاون علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان رییس جمهور با مقایسه ۱۸ پارک علم و فناوری در کره جنوبی و ۷۰ پارک در ایران تاکید کرد: با ساختن ساختمان محتوا درست نمی‌شود و برای پیشرفت در حوزه علم و فناوری نیازمند تغییرات پارادیمی و چارچوب های فکری از دانشگاه ها هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی عصر دوشنبه در آئین رونمایی از هفتمین دوره طرح شهید احمدی روشن در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سخنانی با بیان اینکه دانشگاه ها به دو دسته تقسیم می شوند، افزود: دانشگاه هایی که آموزش علمی دارند و دیگری دانشگاه هایی که پژوهش های علمی آموزش می دهند.

وی گفت: حدود ۲۰ الی ۳۰ سال پیش دنیا با یک تغییر الگو و چارچوب فکری مواجه شد و در آن دوران دانشگاه ها اقدام به تربیت دانشجو به منظور استخدام می کردند اما در حال حاضر دانشگاه ها به مراکز علمی کارآفرین تبدیل شده اند و در واقع از آن هنگام توجه به حوزه فناوری پررنگ شد و دانشگاه های نسل سوم فعالیت خود را آغاز کردند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور افزود: از این دوران به بعد دوره های کارشناسی در دانشگاه ها تبدیل به دوره های شتابدهی، دوره های ارشد تبدیل به مراکز رشد و همینطور دوره های دکتری نیز تبدیل به پارک علم و فناوری شدند.

وی با مقایسه وجود ۱۸ پارک علم و فناوری در کره جنوبی در برابر ۷۰ پارک در ایران تاکید کرد: به طورحتم با ساختن ساختمان محتوا درست نمی شود و برای پیشرفت در حوزه علم و فناوری نیازمند تغییرات پارادیمی و چارچوب های فکری از دانشگاه ها هستیم.

دهقانی فیروزآبادی مسئله محور شدن دانشگاه ها را یکی از تغییرات مهم و لازم برای پیشرفت درحوزه علم و فناوری دانست و افزود: اکنون کشور خیلی مسئله حل کُن دارد اما مسئله کشور در حال حاضر مسائلی همچون هیجانات روحی، ارز، تولید و خودکفایی و فرهنگ است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، مهمترین و بزرگترین اتفاق طرح احمدی روشن را یادگیری با هدف اینکه چگونه در کنار اساتید بر روی مسائل کوچک تمرکز و کار کرد دانست و خطاب به نخبگان حاضر افزود: مادامیکه شما این مسئله را به خوبی فرا بگیرید، اتفاق واقعی رقم خواهد خورد.

وی همچنین اظهار کرد: در واقع لازم نیست همه دانشجویان ارشد و دکتری بخوانند بلکه این کشور فرصت ها و ظرفیت های بسیاری دارد که رفع آنها نیازمند نخبگان واقعی است و وظیفه من به عنوان نماینده بنیاد ملی نخبگان آن است که باید بتوانم نخبه واقعی را در کشور با یک سیستم هوشمند شناسایی و با افتخار آنها را یاری کنم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که در پایان هفتمین دوره طرح شهید احمدی روشن برگزیدگانی انتخاب شوند که علاقه مند و خود را موظف به خدمت رسانی به کشور بدانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha