چین مسئولیت بالون بر فراز آمریکای لاتین را پذیرفت

تهران – ایرنا – وزارت امورخارجه چین اعلام کرد بالونی که بر فراز کلمبیا مشاهده شده «ماهیت غیرنظامی دارد و برای آزمایش‌های پروازی استفاده می‌شود».

به گزارش ایرنا، سی ان ان دوشنبه شب تصریح کرد، دو روز پس از سرنگونی دستگاه مشابهی که مقامات آمریکایی آن را بالون جاسوسی توصیف کردند، پکن تایید کرد، بالونی که بر فراز آمریکای لاتین پرواز می‌کند، چینی است.

چین از تصمیم آمریکا برای سرنگونی دستگاهی که ادعا دارد یک پرنده بدون سرنشین نظارت بر هوا بود که هفته گذشته از مسیر منحرف شده بود، ابراز خشم کرده است.

این بالون خشم واشنگتن را نیز برانگیخت و پکن را به "نقض غیرقابل قبول" حاکمیت خود متهم کرد و آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا را بر آن داشت تا سفر خود به چین را که قرار بود روز یکشنبه آغاز شود، به تعویق بیندازد.

پکن روز دوشنبه، اذعان کرد، بالون جدیدی که توسط آمریکا و کلمبیا در حال پرواز بر فراز آمریکای لاتین در آخر هفته مشاهده شد، نیز چینی است.

وزارت امورخارجه چین گفت که این دستگاه "ماهیت غیرنظامی دارد و برای آزمایشات پروازی استفاده می‌شود" و قابلیت خودفرمانی محدودی دارد.

مائو نینگ سخنگوی این وزارتخانه در یک نشست خبری تصریح کرد: «این ابزار هوایی که تحت تأثیر نیروهای آب‌وهوا، علاوه بر محدودیت مانور، از مسیر مورد انتظار خود بسیار منحرف شد و به طور تصادفی وارد حریم هوایی آمریکای لاتین و کارائیب شد».

پنتاگون روز جمعه خبر داد که یک بالون چینی دیگر بر فراز آمریکای لاتین در حال پرواز است.

روز بعد، نیروی هوایی کلمبیا در بیانیه‌ای کوتاه تصریح کرد که یک بالون توسط سامانه دفاع هوایی این کشور در صبح روز جمعه شناسایی شده است.

به گفته این سازمان، یک شی با "ویژگی‌های مشابه بالون" تا زمان خروج از حریم هوایی کلمبیا، شناسایی و تحت نظر قرار گرفت و افزود که تحقیقات با هماهنگی سایر کشورها و نهادها برای تعیین منشاء این شی در حال انجام است.

هفته پیش یک بالون چند روزی را در پرواز بر فراز آمریکای شمالی سپری کرد تا اینکه واشنگتن اعلام کرد یک جت جنگنده F-۲۲ آن را در روز شنبه در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کرده است.

مقامات پنتاگون آن را به عنوان یک "بالون نظارتی در ارتفاع بالا" توصیف کردند و گفتند که واشنگتن اقداماتی را برای جلوگیری از جمع آوری اطلاعات حساس انجام داده است.

ژنرال گلن وان هرک، فرمانده نیروهای آمریکایی در آمریکای شمالی، روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که پرسنل نیروی دریایی "در حال حاضر در حال انجام عملیات بازیابی هستند و گارد ساحلی آمریکا در تامین امنیت منطقه و حفظ امنیت عمومی کمک می‌کند. "

گارد ساحلی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که در حال ایجاد یک منطقه امنیتی موقت در آب‌های ساحل سرف ساید در کارولینای جنوبی است؛ جایی که ارتش این دستگاه را سرنگون کرد.

آمریکا می‌گوید این اقدام که قرار است تا ۲۹ بهمن تداوم داشته باشد، با هدف محافظت از مردم "از خطرات احتمالی مرتبط با اشیاء فیزیکی" است و شناورهای محلی از ورود به منطقه بدون مجوز از گارد ساحلی منع خواهند شد.

پکن می‌گوید بالونی که سرنگون شد اطلاعات آب و هوا را جمع آوری می‌کرد و از مسیر خارج شده بود.

این حادثه روابط تنش‌آمیز میان آمریکا و چین را که بر سر چندین موضوع، از جمله وضعیت تایوان، موضع چین در مورد دریای چین جنوبی و فشار مداوم آمریکا علیه فعالیت‌های چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، بحرانی شده بود، متشنج تر کرد.

چین اعلام کرد که آمریکا با شلیک به بالون به طور جدی به روابط دو کشور "آسیب زده است" و شکایت رسمی خود را به سفارت آمریکا در پکن تسلیم کرد.

ژی فنگ، معاون وزیر امورخارجه نیز هشدار داد که چین «حق انجام واکنش‌های ضروری بیشتر را برای خود محفوظ می‌دارد».

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت واشنگتن به دنبال رویارویی با پکن نیست. او به خبرنگاران گفت: «هیچکس نمی‌خواهد در اینجا درگیری ببیند.»

کربی ادعای چین مبنی بر اینکه این بالون برای اهداف هواشناسی بوده را رد کرد. با این حال، گفت: "این احتمال وجود دارد که این نوعی بالون هواشناسی بوده که با وزش باد به اینجا آمده است. "

او گفت که آمریکا این فرصت را داشت که این بالون را در حالی که در پرواز بود مطالعه کند و مقامات امیدوارند با بازیابی هر چه بیشتر اجزای ممکن فروافتاده در اقیانوس اطلس اطلاعاتی در مورد اهداف عملیات آن به دست آورند. او گفت که چنین اطلاعاتی احتمالاً ارزشمند است.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنای ایالات متحده، همچنین گفت که سرنگونی بالون «فقط امن‌ترین گزینه نبود، بلکه گزینه‌ای بود که مزیت اطلاعاتی ما را به حداکثر رساند» زیرا احتمال اینکه هر وسیله‌ای بر روی بالون از فرود در آب جان سالم به در ببرد، بیشتر بود.

شومر در بیانیه‌ای گفت: «ما پیام روشنی به چین فرستادیم که این عملش غیرقابل قبول است.»

به گزارش سی ان ان، از مایک مولن، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، در ABC News پرسیده شد که آیا او فکر می‌کند ممکن است عناصر ارتش چین بالون را برای مختل کردن برنامه بازدید بلینکن چین پرتاب کرده باشند. او گفت: «واضح است، من فکر می کنم که همین طور است.»

مولن گفت این کشتی قابل مانور بود و پیشنهاد چین را رد کرد که ممکن است از مسیر خارج شده باشد.

سفر احتمالی آتی بلینکن اولین سفر وزیر خارجه آمریکا به چین از زمان مایک پمپئو در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. برنامه‌های این سفر پس از آن اعلام شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، نشستی نادر با همتای چینی خود، شی جین پینگ، در ماه نوامبر در بالی برگزار کرد.

کربی روز دوشنبه گفت که مقامات آمریکایی بعدا تصمیم خواهند گرفت که چه زمانی بلینکن باید به دنبال برنامه ریزی مجدد این دیدار باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha