۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۲
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85022003
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ژنرال آمریکایی: آمریکا در شناسایی بالون‌های چینی قبلی ناتوان بود

تهران- ایرنا- یک ژنرال ارشد نیروی هوایی آمریکا و مسئول سرنگون کردن «بالون چینی»، گفت که ارتش این کشور ورود بالون‌های قبلی را شناسایی نکرده بود و این ناتوانی را «شکاف آگاهی» خواند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، آمریکا هفته گذشته از پرواز یک بالون چینی بر فراز حریم هوایی این کشور خبر داد که سرانجام ارتش آمریکا روز شنبه و به دستور جو بایدن رییس‌جمهوری این کشور آن را سرنگون کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در روزهای گذشته اذعان داشت که پیش از این نیز بالون‌های چینی برای مدت کوتاهی بر فراز خاک آمریکا پرواز کرده بودند و دستکم سه مورد در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و یک مورد در دوره جو بایدن گزارش شده است.

گلن ون هرک ژنرال نیرو هوایی آمریکا که ریاست فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی و فرماندهی بخش شمالی را برعهده دارد در این باره اظهار داشت که پیش از شناسایی و سرنگونی بالون چینی روز شنبه،‌ بالون‌های پیشین شناسایی نشده بودند و این یک خلا و شکاف در آگاهی است.

وی همچنین درباره آخرین بالونی که به حریم هوایی آمریکا وارد شده بود گفت: طول آخرین بالون ۶۰ متر بود و باری بیش از ۲ هزار پوند را حمل می‌کرد.

این ژنرال آمریکایی از ارائه جزئیات بیشتر در رابطه با بالون چینی که پیش از این وارد آسمان آمریکا شده بود از جمله موقعیت دقیق پرواز آن خودداری کرد.

در همین رابطه،‌ مایکل والتز نماینده جمهوری‌خواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه گفته بود که پنتاگون اطلاعاتی درباره ورودهای پیشین بالون‌های چینی که یکی از آن‌ها بر فراز فلوریدا صورت گرفته، به او ارائه کرده است.

ون هرک در ادامه اظهاراتش، این فرض را که بالون سرنگون شده می‌توانسته حاوی مواد منفجره باشد، رد نکرد و با بیان اینکه مدارک کافی در این زمینه وجود ندارد،‌ تاکید کرد: خطر وجود مواد منفجره یکی از دلایل برای تصمیم به سرنگونی بالون بر فراز آب‌های آزاد بود.

به گفته این ژنرال آمریکایی، بقایای این بالون از زمینی به شعاع یک ‌هزار ۵۰۰ متری جمع آوری شده است.

بر اساس این گزارش تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های آمریکایی اطلاعات بیشتری درباره بقایای جمع‌آوری شده از این بالون به ویژه در رابطه با دقت حسگرهای آن ارائه نکرده‌اند؛ اطلاعاتی که مشخص می‌کند شلیک تا چه حد از دید جمع‌آوری داده موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha