۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85022124
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۶ اثر منقول واجد ثبت ملی در خراسان‌شمالی شناسایی شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: بر اساس مصوبات شورای ملی ثبت آثار ۶ اثر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی منقول تشخیص داده و برای صدور حکم و ابلاغ ثبت به مراجع ذیربط معرفی شد.

علی مستوفیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: "شجره‌نامه روستای سکه شیروان"، "شمشیر طلاکوب سردار معزز بجنوردی"، "سرمه‌دان مخروطی چلو و میل سرمه‌دان"، "سرمه‌دان مرصع"، "سر عصا مفرغی" و "گلدان کلیرتی" ۶ اثر واجد ثبت در فهرست آثار ملی است.

وی افزود: پیش از این نیز ۳۰ اثر منقول تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد که ۶ اثر ناملموس، پنج اثر منقول تاریخی و فرهنگی، چهار اثر طبیعی و ۱۵ محوطه و بنا بود.

مستوفیان یادآور شد: تاکنون هزار و ۱۱۸ اثر در خراسان شمالی شناسایی شده است که از این تعداد ۷۳۴ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اضافه کرد: از این تعداد ۵۱۶ اثر غیرمنقول تاریخی، ۱۲۵ اثر ناملموس، ۵۵ اثر طبیعی و ۳۸ اثر نیز منقول تاریخی است.

وی در خصوص ثبت جهانی آثار تاریخی استان نیز گفت: کاروان‌سرای قلی یکی از ۵۶ کاروان‌سرای سراسر کشور بود که سال گذشته توسط ارزیابان یونسکو مورد ارزیابی قرار گرفت که امیدواریم با ثبت جهانی کاروان‌سرای قلی، شهرستان جاجرم به یکی از مقاصد گردشگری استان تبدیل شود.

استان خراسان شمالی با داشتن بیش از هزار و ۱۰۰ اثر و بنای تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha