سرکوب دانش‌آموزان با گاز اشک‌آور؛ دومین بندر بزرگ فرانسه مسدود شد + فیلم

تهران- ایرنا- سومین دور اعتصاب‌ها و تجمع‌های گسترده علیه طرح اصلاح قانون بازنشستگی دولت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، به مسدود شدن فرایند ورود و خروج کالا به بندر «لو آور» (Le Havre) دومین بندر بزرگ این کشور و استقبال از دانش‌آموزان با گاز اشک‌آور پلیس منجر شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه لو فیگارو، صبح امروز سه‌شنبه دسترسی به منطقه صنعتی بندر لو آور دومین بندر بزرگ فرانسه برای تردد کالا توسط ده‌ها تن از معترضان به افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال مسدود شد و کارکنان باراندازها، پالایشگاه‌ها و کارگران ساختمانی در تجمع این منطقه حضور دارند.

این روزنامه پرشمارگان یادآوری کرده است که فدراسیون ملی بنادر و اسکله فرانسه در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی، برای امروز و فردا (چهارشنبه) برای برگزاری اعتصاب فراخوان داده اند.

در همین پیوند فیلم‌ها و تصاویر گسترده‌ای از صف‌های طولانی کامیون‌ها در منطقه صنعتی لو آور منتشر شده است.

بر اساس گزارش روزنامه لو فیگارو، لوران برون (Laurent Brun) دبیرکل فدراسیون کارگران راه‌آهن فرانسه افزایش سطح تجمع‌ها و اعتصاب‌ها علیه اصلاح قانون بازنشستگی را خواستار است.

تنش بین دانش‌آموزان و پلیس

بر اساس گزارش این روزنامه پرشمارگان فرانسوی که لحظه به لحظه اعتراض‌های روز جاری را در نقاط مختلف این کشور به صورت برخط (آنلاین) پوشش می‌دهد، برگزاری تجمع در بسیاری از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های فرانسه نیز در اعتراض به قانون اخیر دولت مکرون از صبح امروز دنبال می‌شود.

بر این اساس دانشجویان چندین موسسه آموزش عالی از جمله رن ۲ (Rennes II)، لیل ۲ (Lille II)، مونپلیه (Montpellier)، گرُنُبل (Grenoble)، پواتیه (Poitiers)، تولوز (Toulouse) و تولبیاک (Tolbiac) به جمع معترضان پیوسته‌اند و ورودی بسیاری از دبیرستان‌ها نیز مسدود است.

در همین ارتباط در مقابل دبیرستان راسین (Racine) واقع در پاریس، دانش‌آموزان دبیرستانی با خشونت پلیس مواجه شده و افسران ژاندارمری از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

پلیس فرانسه هو می‌شود

فیلم‌های منتشر شده از تظاهرات گسترده شهروندان فرانسوی در روز جاری حاکی از تنفر شهروندان از خشونت پلیس این کشور است.

در همین چارچوب روزنامه لو فیگارو فیلمی منتشر کرده که در آن پلیس فرانسه توسط معترضانی که در خیابان حضور دارند هو می‌شود و تظاهرکنندان شعارهایی بر ضد نیروهای ژاندرمری سر می‌دهند.

از طرف دیگر در لیون، پلیس برای سرکوب تظاهرکنندان از ماشین‌های آب‌پاش استفاده می‌کند و در نانت نیز پرتاب گاز اشک‌آور گزارش شده است.

توقف ارسال سوخت از توتال

بخش مدیریت توتال انرژی نیز امروز با انتشار اطلاعیه‌ای تخمین زده است که بیش از ۵۰ درصد از کارگران پالایشگاه‌های این مجموعه در اعتصابات روز جاری شرکت کرده‌اند.

البته معترضان به قانون افزایش سن بازنشستگی تعداد شرکت‌کنندگان در اعتصابات امروز توتال را ۷۵ تا ۱۰۰ درصد ارزیابی می‌کنند.

در همین ارتباط مدیریت توتال انرژی از توقف ارسال محصولات از سایت‌های این مجموعه خبر داده است.

دومین بندر بزرگ فرانسه مسدود شد؛ سرکوب دانش‌آموزان با گاز اشک‌آور

تظاهرات گسترده در شهرهای متوسط

روزنامه لو فیگارو با انتشار اینفوگرافیکی نقش شهرهای متوسط فرانسه را در برگزاری تظاهرات سه‌شنبه هفته گذشته و روز جاری پررنگ دانسته است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از شهرهای کوچک و متوسط فرانسه در تظاهرات هفته گذشته شرکت داشتند و برای امروز نیز ۲۰۰ تجمع در سراسر فرانسه برنامه‌ریزی شده است.

لو فیگارو یادآوری می‌کند که مشارکت شهروندان این مناطق بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان را شگفت‌زده کرده است.

پیش‌بینی یک میلیون تظاهرکننده

اعتراض‌ها و اعتصاب‌های پیشین علیه اصلاح قانون جدید بازنشستگی در فرانسه در دو تاریخ ۱۹ و ۳۱ ژانویه (۲۹ دی و ۱۱ بهمن) به ادعای پلیس این کشور به ترتیب یک میلیون و ۱۰۰ هزار و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تظاهرکننده داشت و این در حالی است که مخالفان دولت تعداد واقعی معترضان را بیش از اینها اعلام می‌کنند.

در همین پیوند منابع وزارت کشور فرانسه تخمین می‌زنند که بین ۹۰ هزار تا تا یک میلیون فرانسوی در تظاهرات امروز در نقاط مختلف این کشور شرکت کنند.

دومین بندر بزرگ فرانسه مسدود شد؛ سرکوب دانش‌آموزان با گاز اشک‌آور
فیلیپ مارتینز (Philippe Martinez) دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار در فرانسه

مکرون دچار خود بزرگ‌بینی است

فیلیپ مارتینز (Philippe Martinez) دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار (CGT: نخستین از پنج کنفدراسیون اصلی اتحادیه‌های کارگری فرانسه که از نظر آرا بزرگترین و از نظر تعداد اعضا دومین) که از چهره‌های شاخص مخالف طرح دولت برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال است، مکرون را دچار خود بزرگ بینی می‌داند.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی RTL ضمن انتقاد شدید از طرح اصلاحی رئیس جمهور فرانسه، تاکید دارد که عزم قوه مجریه برای تصویب اصلاحات حقوق بازنشستگی نتیجه خود بزرگ پنداری مکرون است.

مارتینز می‌افزاید: با منیت بزرگ رئیس جمهوری مواجه هستیم که می‌خواهد نشان دهد قادر به تصویب اصلاحات است.

دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار در فرانسه با تاکید بر اینکه اگر دولت سرسخت باشد، جنبش اجتماعی کار را سخت‌تر خواهد کرد، ادامه می‌دهد: مکرون خود را در برابر کشور بی‌اعتبار می‌کند. 

به گفته مارتینز ایندولت مکرون است که نفس نمی‌کشد و جنبش‌های اعتراضی پویایی به نسبت خوبی دارند.

ملانشون: مکرون عاقل شود

ژان لوک ملانشون رهبر حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر نیز با متهم کردن مکرون به اینکه قصد دارد دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود را با زور آغاز کند، از او خواست تا عاقل شود.

وی در جریان تجمع پاریس در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تاکید بر اینکه این هفته تعیین کننده خواهد بود، اضافه کرد: مگر اینکه مکرون کاملاً مستبد شده باشد. در یک دموکراسی و در مقطعی، کسی باید معقول باشد و لزوماً این او است که باید چنین شود؛ چراکه مکرون است که مسئولیت ایجاد این تضاد را از ابتدا بر عهده دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha