مدیر کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی، ارتش سوریه را در حمله ادعایی به دوما متهم کرد

نیویورک -ایرنا- مدیر کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نشست شورای امنیت سازمان ملل، سوریه را متهم کرد که یک بالگرد ارتش این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی ، دو سیلندر سلاح شیمیایی را بر روی جمعیت شهر دوما در استان ریف دمشق پرتاب کرده است.

به گزارش ایرنا، فرناندو آریاس مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز سه شنبه به وقت محلی، گزارشی در خصوص حمله شیمیایی در دوما و اسناد مربوط به آن را در شورای امنیت به اشتراک گذاشت.

دوما مهم ترین شهر استان ریف دمشق سوریه است که مرکز اداری آن نیز محسوب می شود. این شهر که تا پیش از حوادث سوریه در سال ۲۰۱۱ بیش ۱۱۰ هزار نفر جمعیت داشت، در ۹ کیلومتری پایتخت سوریه واقع است.

تروریست های سوری ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ مدعی شدند که این شهر از سوی دولت دمشق هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و در جریان آن ۷۵ سوری کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.
واشنگتن به همراه لندن و پاریس بامداد ۲۵ فروردین همان سال به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در دوما، برخی مناطق محدود در سوریه را هدف حمله موشکی و هوایی قرار داد که پدافند موشکی سوریه، ۷۰ درصد این موشک ها را رهگیری و نابود کرد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در اول اردیبهشت ماه همان سال در بیانیه ای اعلام کرد که بازرسان این سازمان، نمونه هایی را از محل حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما در سوریه جمع آوری کرده اند که قرار است در هلند آزمایش شود.

رسانه‌های غربی پیش از این گزارش‌هایی ادعایی از یک حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه منتشر کردند که در یک زمان‌بندی عجیب و در آستانه آزادسازی این شهر به دست نیروهای دولتی سوریه صورت گرفته بود.

مدیر سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نشست روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد دلایل منطقی نشان می دهند حداقل یک بالگرد ارتش سوریه در سال ۲۰۱۸ دو سیلندر سلاح شیمیایی را بر روی جمعیت دوما پرتاب کرده است.

فرناندو آریاس دیپلمات اسپانیایی که اکنون به عنوان مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی فعالیت می کند، در گزارش خود گفت که مردم محلی در دوما هنگام وقوع حمله شیمیایی به زیرزمینی ها پناه بردند و مستقیماً و به شدت مورد تحت تاثیر کلر قرار گرفتند، زیرا کلر ۲.۵ برابر سنگین تر از هوای اطراف است.

آریاس به یافته‌های مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی و نقض حقوق بشر در سوریه اشاره و ادعا کرد که اکنون از طریق مکانیسم‌هایی که برای تحقیق در این خصوص ایجاد شده است و پاسخگویی جامعه بین‌المللی را می‌طلبد.

این مقام ارشد سازمان منع تسلیحات شیمیایی به درجه بالای اجماع در مورد ممنوعیت قانونی استفاده از سلاح های شیمیایی تحت هر شرایطی اشاره و ادعا کرد در تهیه این گزارش از "استانداردهای بالا" استفاده شده است.

وی گفت رعایت استانداردهای مستقل و نیاز به دانستن به کیفیت این گزارش کمک کرد. آریاس از "بی احترامی" برخی از کشورها به بازرسان و دبیرخانه فنی ابراز تاسف کرد.

وی یادآور شد که سازمان منع تسلیحات شیمیایی یک "هیات قضایی" نیست و موظف به اثبات جرم نیست . این سازمان شواهد معتبر ارائه می دهد تا دیگران بتوانند "گام های بعدی" برای مسئولیت پذیری را بردارند.

این در حالی است که دولت سوریه، در پی توافقی که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود.

وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که این گزارش فاقد شواهد علمی و عینی است و هیچ فرد عاقل یا متخصصی نمی تواند به چنین نتایج گمراه کننده‌ای برسد.

در این بیانیه آمده است: نویسندگان این گزارش از مشاهدات عینی مطرح شده توسط طرف‌های دولتی، کارشناسان، دانشگاهیان و بازرسان سابق سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که به دلیل تخصص و دانش خود مشهور هستند، غفلت کرده‌اند.

وزارت خارجه سوریه در ادامه افزود: این گزارش گمراه کننده سوریه را غافلگیر نکرد و بار دیگر صحت موضع این کشور در قبال گزارش های سازمان منع سلاح های شیمیایی را که فاقد اعتبار بود، ثابت می کند. سوریه و بسیاری از کشورهای دیگر با به رسمیت شناختن تیم تحقیقاتی و شناسایی که فاقد مشروعیت است، مخالف بودند.

این نهاد دولت سوریه تاکید کرد دمشق از همه کشورهای طرف قرارداد ممنوعیت و سازمان ملل می‌خواهد که مسئولیت‌های خود را برای حفظ استقلال، اعتبار و آینده سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به دوش بکشند و اجازه ندهند که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بر کار و نقش آنها مسلط شوند، وظایف خود را سیاسی یا سیاسی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha