به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، زلزلهای با بزرگای ۷.۸ ریشتر که بامداد دوشنبه (۱۷ بهمن) بخشهایی از ترکیه و حتی سوریه را لرزاند و در لبنان نیز احساس شد؛ از جهات مختلفی بر همه حوزههای خبری اثر گذاشت و آموزش عالی نیز از این جهت بینصیب نماند.
رdیس سازمان امور دانشجویان روز چهارشنبه (۱۹ بهمن) درباره وضعیت دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه پس از وقوع زلزله اظهار داشت: سازمان امور دانشجویان از صبح دیروز پیگیر سلامتی و امور مربوط به دانشجویان ایرانی در مناطق زلزله زده ترکیه است و در تماس با رایزن علمی این سازمان در ترکیه و سایر مسئولین ذی، امور دانشجویان ایرانی در مناطق زلزله زده را دنبال میکند.
داداشپور به آمار دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: در ۱۰ استان زلزله زده ترکیه تعداد ۱۷ دانشگاه وجود دارد که بر اساس آمار به دست آمده از آموزش عالی ترکیه تنها در ۹ دانشگاه، دانشجوی ایرانی وجود دارد. تعداد کل دانشجویان ایرانی ۳۹۳ نفر است و از Hنجا که این آمار مربوط به سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ است و سال تحصیلی جاری را شامل نمیشود، محتمل است که در دانشگاه های دیگر نیز دانشجوی ایرانی وجود داشته باشد. پیگیر هستیم تا اطلاعات کافی از همه دانشجویان ایرانی در این کشور به دست آوریم.
تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمانهای امام (ره) و انقلاب
در حالی که سومین هفته از بهمن، ایام دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی را نیز شامل میشودT همزمان با ششمین روز این دهه، آیین تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمانهای انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) و تجدید عهد با مقام معظم رهبری در حرم مطهر امام خمینی (ره) با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رdیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دیگر معاونان وزارت علوم، روسای دانشگاههای تهران، اعضای تشکلهای دانشجویی و نمایندگانی از دانشگاهیان برگزار شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران بعد از این مراسم گفت: حمایت همیشگی رهبر انقلاب از جامعه دانشگاهی، بزرگترین پشتوانه این مجموعه است، زیرا دشمنان همواره تلاش کرده اند دانشگاه ها را در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار دهند.
وی افزود: حمایت های همه جانبه رهبر انقلاب و قوای سه گانه از دانشگاه ها منجر شده که جامعه دانشگاهی به عنوان یک مرجع الگوساز در جامعه و کشور به مرجعیت خود ادامه دهد. امام (ره) فرمودند دانشگاه کارخانه آدم سازی است و وظیفه جامعه فرهیخته دانشگاهی، تربیت نسل های عالم تر، عاقل تر، داناتر، با اخلاق تر و با تقواتر از گذشته و تحویل آن به جامعه است.
همچنین دانشگاهیان در بیانیه پایانی این مراسم تاکید کردند عزت و افتخار ملت و کشور در گرو جهاد علمی، فرهنگی، تولید ملی و اتکا به دانشجویان و جوانان غیور و اندیشمند است.
اخذ هزینه لغو تعهد آموزش رایگان مبتنی بر قانون است
هاشم داداشپور نیز با توجه به نامه رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص توقف دریافت هزینهای لغو تعهد آموزش رایگان و شفافیت اعمال نرخهای جدید و در پاسخ به این نامه اظهار داشت: هزینههای آموزش رایگان که از طرف سازمان امور دانشجویان اعلام شده است، مستند به مقرراتی از جمله تبصره یک و ماده چهار آیین نامه اجرایی، تبصره ماده هفت قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب ۱۲ خرداد سال ۱۳۵۹ شورای انقلاب و ماده ۶۸ دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان مصوب دوم بهمن ۱۳۹۶ وزیر علوم تحقیقات و فناوری است که مشمول نرخ گذاری و قیمت گذاری نیست و این سازمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و در راستای امور حاکمیتی به وصول هزینههای آموزش رایگان از دانشجویانی که به هر دلیل شخصی از انجام خدمت در کشور خودداری میکنند، اقدام میکند.
وی با بیان اینکه «اعلام هزینه، نرخ گذاری و قیمت گذاری» با یکدیگر متفاوت هستند، تصریح کرد: اخذ هزینه آموزش رایگان منوط به عدم انجام تعهد دانشجویانی است که از مزایای آموزش رایگان بهرهمند شدهاند و تقاضای لغو تعهدات خود را بدون هرگونه خدمتی دارند. به عبارتی هزینه آموزش رایگان به دلیل انجام تعهدات مربوطه بوده و تعهد اصلی دانشجو خدمت به کشور است که دانشجویان مخیر به پرداخت هزینههای مزبور و لغو تعهد آموزش رایگان به جای انجام تعهد هستند.
اعطای سهمیه به داوطلبان زلزلهزده خوی با موافقت رئیسجمهور
رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز روز یکشنبه (۱۶ بهمن) از اعطای سهمیه ویژه به داوطلبان مناطق زلزلهزده خوی با موافقت رییسجمهور خبر داد.
عبدالرسول پورعباس با اشاره به مشکلات داوطلبان آزمون سراسری در شهرستان زلزلهزده خوی گفت: به درخواست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با موافقت رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی سهمیه ویژهای برای داوطلبان شهرستان خوی لحاظ خواهد شد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو به داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در شهرها یا بخشهایی که دچار بلایای طبیعی اعم از زلزله شدهاند، ظرفیتی به میزان حداکثر پنج درصد مازاد بر ظرفیت دوره روزانه دانشگاههای واقع در آن مناطق و درصورت نبود رشته در آن مناطق در دانشگاههای استانهای همجوار در رشتههای مورد تقاضای استانداریها بهمدت حداکثر سه سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان دو برابر تحصیل، اختصاص مییابد.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: جزییات سهمیه مناطق زلزله زده خوی شامل کدرشته محلهای مورد پذیرش در این سهمیهها در دفترچه شماره ۲ آزمون سراسری که هنگام انتخاب رشته منتشر میشود، به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
اعطای کمکهزینه تحصیلی به برترینهای شاهد و ایثارگر
رییس سازمان امور دانشجویان همچنین روز سهشنبه (۱۸ بهمن) در یک نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری اولین جشنواره جایزه ملی سردار شهید سلیمانی در روز دوشنبه ۲۴ بهمن ساعت ۹ تا ۱۲ در سالن همایش این دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد.
هاشم داداش پور گفت: سازمان امور دانشجویان متولی حوزه دانشجویی کل کشور است و وظایف متعددی بر عهده دارد. یکی از وظایفی که بر عهده سازمان امور دانشجویان است رسیدگی به امور دانشجویان شاهد و ایثارگر در حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه برای دریافت این جایزه دانشجویان شاهد و ایثارگر باید حائز رتبه مشخصی در کنکور سراسری امسال یعنی ۱۴۰۱ باشند، ادامه داد: در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجویان برگزیده انتخاب می شوند. در دوره کارشناسی دانشجویانی که در حوزه علوم تجربی، انسانی و فنی مهندسی بدون درنظرگرفتن سهمیه آزاد رتبه کمتر از ۵۰۰ را به دست آورده باشند و در حوزه هنر و زبان اگر رتبه زیر ۳۰۰ داشته باشند، شامل این بورس تحصیلی می شوند.
داداش پور گفت: در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویانی که رتبه یک تا پنج کد رشته مربوطه را کسب کرده باشند، حائز شرایط لازم برای اخذ این جایزه خواهند بود و در نهایت در دوره دکترا کسانی که در امتیاز نهایی مربوط به کنکور دکترا یعنی رتبه یک تا سه از سوی سازمان سنجش معرفی شوند.
معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان بار دیگر تاکید کرد: در این طرح دانشجویان شاهد و ایثارگری مدنظر ما است که حائز شرایط لازم در این رتبه بندی هایی که گفته شد، باشند.
یک انتصاب در وزارت علوم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، دکتر محسن صراف عضو هیاتعلمی دانشگاه اصفهان را به عنوان رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشورهای آسیای شرقی، استرالیا و نیوزلند (مستقر در مالزی) منصوب کرد.
زلفیگل در حکمی خطاب به صراف نوشت: انتظار میرود علاوه بر انجام وظایف مصرح در قانون اعزام مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و رعایت کامل آیین نامه شرح وظایف رایزنان علمی مصوب ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور مربوط به ارتباطات علمی و فناوری کشورهای محل ماموریت را به عنوان رایزن علمی در آن کشورها اجرا کنید.
معرفی دانشگاههای برگزیده در ثبت و همانندجویی پایاننامه، رساله و پیشنهادهها
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نیز ۱۰ دانشگاه کشور تحت عنوان دانشگاههای برگزیده در ثبت و همانندجویی پایاننامهها، رسالهها و پیشنهادهها در سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ را معرفی کرد. بر پایه عملکرد مؤسسههای زیرپوشش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱؛ دانشگاههای تهران، فردوسی مشهد، و شیراز رتبههای نخست تا سوم همانندجویی را به دست آوردهاند. جدول زیر شمار درخواستهای همانندجویی را برای ۱۰ دانشگاه نخست نشان میدهد. همچنین دانشگاه های مازندران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، اطفهان، بین المللی امام رضا (ع)، پیام نور (مرکز تهران - جنوب) و پیام نور استان البرز در رتبه های بعدی این دسته بندی قرار گرفته اند.
امضای تفاهمنامه بین پژوهشگاه تربیتبدنی و ایرانداک
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با هدف افزایش آگاهی از نتایج و یافتههای علمی در بخش ورزش و تبادل تجربیات در زمینه مدیریت داده تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
تفاهمنامه همکاری بین پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) توسط زهرا سلمان سرپرست پژوهشگاه و محمد حسنزاده رییس ایرانداک و با حضور جمعی از معاونان هر دو سازمان برای گسترش همکاریها و استفاده بهینه از منابع و امکانات، ارتقای اثربخشی در جامعه و صنعت و تبادل تجربیات علمی و پژوهشی امضا شد.
این تفاهمنامه با اهدافی مانند همکاری طرفین در اقدامات و برنامههای مشترک همچون افزایش آگاهی از نتایج و یافتههای علمی در بخش ورزشی در بین دستاندرکاران، تبادل تجربیات در زمینههای مدیریت داده، دانش و حکمرانی فناوری اطلاعات، تعریف و اجرای طرحهای پژوهشی مورد نیاز، برنامهریزی و اجرای دورههای آموزشی کوتاهمدت و توانمندسازی مدیران، برنامهریزی و اجرای رخدادهای تخصصی و تعریف و اجرای دورههای فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در صنعت تدوین و امضا شده است.
بازدید ۳۴ هزار دانشگاهی از مناطق جنگی
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز از اعزام ۳۴ هزار دانشگاهی اعم از دانشجو، استاد و کارمند به مناطق جنگی در سال گذشته خبر داد که از این تعداد، جمعیت غالب را دانشجویان تشکیل میدادند.
عبدالحسین کلانتری گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند که راهیان نور یک فناوری فرهنگی و اجتماعی بیبدلیل است که برکات و فیوضات زیاد آن را، در این سالها در فضای کل کشور و به صورت خاص در فضای دانشگاه شاهد بودهایم.
این رویداد با تمام فراز و نشیبهای فضای فرهنگی کشور، در نظام ذهنی و رفتاری مردم ایران محوریت و مرجعیت دارد و فراتر از کشمکشهای سیاسی و روزمرگی، مردم شهدا را سرلوحه خودشان قرار میدهند و به آنها تمسک میجویند و با تمام سلایقی که در میان مردم و حتی جامعه دانشجویی وجود دارد باید با راهبردهای جدید بتوانیم پاسخگوی متنوع سلایق و علایق باشیم و آنها را به مسیر شهدا گره بزنیم.
نظام آموزش کشور مساله محور تعریف نشده است
رییس دانشگاه تهران نیز عصر دوشنبه (۱۷ بهمن) در آیین رونمایی از هفتمین دوره طرح شهید احمدیروشن در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: در کشور زمان زیادی برای رفع مسائل و مشکلات بر اساس تصمیمات علمی صرف می شود و هزینههای زیادی نیز اختصاص مییابد؛ اما در نهایت نه تنها مسائل رفع نمیشود بلکه گاه تبدیل به بحران میشود.
وی یکی از محسنات طرح احمدی روشن را مهارت آموزی در رفع مسائل توسط دانشجویان دانست و افزود: به طور حتم از این طریق نخبگان در خدمت توسعه، رفاه و آسایش مردم خواهند بود. لذا رویکرد طرح شهید احمدی روشن باید در دانشگاه ها تسری یابد.
سید محمد مقیمی همچنین با طرح این سوال که چرا مسائل کشور با وجود برجستهترین دانشمندان و سرآمدان علمی کشور رفع نمیشود، دلیل آن را مسئله محور تعریف نشدن نظام آموزش کشور دانست و افزود: با وجود آنکه ما در رشتههای مختلف علمی در مرزهای علمی حرکت میکنیم اما موفق نشده ایم علم را در اختیار رفع مسائل کشور و بومی سازی کنیم.
رییس دانشگاه تهران اتخاذ رویکرد آموزشی را برای تبدیل مدرس به مربی برای مسئله محور شدن دانشگاه بسیار مهم خواند و تصریح کرد: این رویکرد را در دانشگاه تهران اجرایی و پردیس دانشگاه تهران را در مجاورت سه مرکز بزرگ صنعتی در اشتهارد افتتاح کردیم.
آمادگی دانشگاه تربیت مدرس برای گفتوگوی علمی با کشورهای متخاصم
رییس دانشگاه تربیت مدرس نیز سهشنبه (۱۸ بهمن) در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان جدید مرکز تحقیقات آفریقا گفت: برای تغییر رفتار کشورهای متخاصم و ترک مخاصمه و تعمیق دوستی با کشورهای دوست آماده گفتگوی علمی و برقراری دیپلماسی آکادمیک با همه کشورها هستیم.
فرهاد دانشجو درباره ضرورت رویکرد کشورها به سمت صلح و دوستی و دوری از خشونت و جنگ افزود: در راستای حمایت از هویت نظام جمهوری اسلامی و حفظ اصول و ارزش ها و سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و بر اساس نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، پرچم صلح و دوستی را در دست گرفته و برای تغییر رفتار کشورهای متخاصم به کشورهای دوست و ترک مخاصمه و تعمیق دوستی با کشورهای دوست آماده گفتوگوی علمی و برقراری دیپلماسی دانشگاهی با همه کشورها و ملاقات و مذاکره با همه رؤسای جمهور و رؤسای مجالس و سران همه کشورهای متخاصم و دوست جهت تبیین علمی روش و اصول ترک تخاصم و آغاز مراودات دوستانه و روش های تعمیق روابط دوستانه هستم.
اعلام این آمادگی از منظر علمی و حس بشردوستانه و آرزوی صلح و ثبات در دنیا و ایران قابل بررسی و ارزیابی است و به هیچ وجه بیانگر سیاست دولت و نظام جمهوری اسلامی نیست. سیاست خارجی کشورها بر بستر تبیین علمی و خط دهی فرهیختگان جامعه از جمله دانشگاه ها صوت می گیرد و در این شرایط حساس دنیا، تنها راه حل برای بشریت و این نسل و نسل های آینده در دنیا، رها کردن یکجانبه گرایی و دوری از خشونت و جنگ و حرکت و روی آوردن دنیا به سمت صلح و دوستی است.
نظر شما