۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۰۳
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85023680
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست پاریس؛ وکلای خودخوانده لبنان باز هم ناکام ماندند

تهران - ایرنا - نشست پاریس با حضور وکلای خودخوانده لبنان یعنی فرانسه، آمریکا، عربستان، مصر و همچنین قطر همانگونه که از پیش مشخص بود، بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه النشره، نشست روز دوشنبه پاریس همانطور که انتظار می رفت، هیچ نتیجه عملی در رابطه با بحران لبنان، به ویژه در مورد شکستن یخ انتخاب رئیس جمهور نداشت.

ناکامی از قبل پیش بینی شده نشست پاریس، سوالات و ابهامات بسیاری را درباره هدف و انگیزه برگزاری آن مطرح می کند زیرا از پیش کاملا مشخص بود که هیچ راه حل یا حتی افق روشنی از این نشست بیرون نخواهد آمد، به این دلیل که اکثریت شرکت کنندگان از یک محور سیاسی بودند و ایران به عنوان یک بازیگر اساسی در صحنه محلی، در این نشست حضور نداشت.

در یک نگاه کلی و به باور ناظران سیاسی، برگزاری این نشست نشانگر وجود اهمیت مساله لبنان نزد کشورهای خارجی است اما این امر میان کشورهای مختلف به خصوص شرکت کننندگان در نشست پاریس یکسان نیست. فرانسه و قطر در تلاش برای حل و فصل سریع مساله هستند، در حالی که عربستان و آمریکا ترجیح می دهند، در حال حاضر درگیر جزئیات پرونده لبنان نشوند و بر این باور هستند که تحقق انتخاب رئیس جمهور بر عهده رهبران محلی لبنان است.

این ناظران خاطرنشان می‌کنند: پاریس که پیش تر دنبال متقاعد کردن ریاض برای تعدیل موضع آن بود، اکنون به زبان سعودی سخن می گوید و معتقد است که این نشست مقدمه ای برای یک روند مذاکراتی و واگذاری زمام امر به یکی از اعضا یعنی قطر است. بویژه آنکه روابط تهران و پاریس متشنج و قطر نیز در روزهای اخیر ماموریت انتقال چند پیام بین المللی را به ایران انجام داده است.

البته این منابع اضافه می کنند که این به معنای واگذاری حقی به قطر برای طرح ایده خاصی برای حل بحران سیاسی در لبنان نیست چرا که این امر بیش از هر چیز به موضع آمریکا و عربستان مربوط است، بنابراین هدف از اعطای این ماموریت به قطر، این است که کشورهای مشارکت کننده دریافته اند که اکنون و با توجه به شرایط حاکم بر منطقه، زمان راه اندازی این روند نیست، پس اشکالی ندارد اگر مدتی منتظر بمانند تا تصویر واضح تر شود.

در همین راستا، منابع یادشده به موضع حزب‌الله لبنان اشاره می کنند که ساعاتی پس از نشست پاریس توسط «شیخ نبیل قاووق» از اعضای شورای مرکزی این حزب، بیان شد.

وی تاکید کرد که «لبنان زیربار دیکته های خارجی نخواهد رفت» و افزود که معادلات قدرت امروز دیگر اجازه دیکته و تحمیل رئیس جمهور از سوی کشورهای منطقه و بین المللی به لبنان را به آنها نمی دهد و این در شرایطی است که چند حزب مخالف با طرح احتمال مطرح شدن نامزدی نزدیک به حزب الله برای پست ریاست جمهوری، لحن خود را تشدید کرده اند.»

به نوشته النشره، مهم ترین نتیجه نشست پاریس ممکن است این باشد که زمان حل و فصل لبنان هنوز فرا نرسیده و هنوز نمی توان به طور قطع گفت که آیا حتی زمان آغاز روند مذاکرات برای رفتن به سمت حل و فصل فرا رسیده یا نه، به نظر می رسد این امر تا زمانی که اکثریت احزاب و گروه های لبنانی از دایره مواضع شناخته شده خود که عامل چندپارگی شده بیرون نیایند، ادامه خواهد یافت.

دوران ریاست جمهوری ۶ ساله میشل عون بر لبنان ۹ آبان به پایان رسید. پارلمان لبنان با وجود برگزاری ۱۰ جلسه در انتخاب رئیس جمهوری جدید ناکام مانده تا شرایط سیاسی با توجه به پایان دوره ریاست جمهوری «میشل عون» پیچیده‌تر شود.

این بحران سیاسی در حالی است که لبنان بیش از دو سال است که از بحران عمیق مالی و اقتصادی نیز رنج می برد و طی این مدت ارزش پول ملی این کشور به شدت کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha