۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۳۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85023766
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۸ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در خراسان شمالی جذب شد

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۳۸
کد خبر: 85023766
۸۸ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در خراسان شمالی جذب شد

بجنورد -ایرنا- سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات تبصره ۱۸ به این استان اختصاص یافت که تاکنون ۸۵ درصد آن جذب شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناصر فخر موحدی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات تبصره ۱۸ به خراسان شمالی تخصیص یافت است که از این محل هزار و ۴۳۲ شغل ایجاد شد.

وی افزود: خراسان شمالی در خصوص جذب اعتبارات تسهیلات تبصره ۱۸ این استان رتبه سوم کشور را دارد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی افزود: مابقی اعتبارات این تبصره باید با کمک و مساعدت بانک ها تا پایان امسال جذب شود.

وی عنوان کرد: نرخ تسهیلات تبصره ۱۸ در بخش های مختلف و همچنین نوع تسهیلات بر مبنای سرمایه ثابت و سرمایه در گردش متفاوت است به طوری که این منابع تسهیلاتی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با نرخ ۱۰ درصد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶ تا ۱۲ درصد، کشاورزی ۱۰ تا ۱۲ درصد، راه وشهرسازی ۹.۵ درصد، صنعت، معدن و تجارت ۹ تا ۱۴.۵ درصد است.

تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد به دولت اجازه می دهد تا ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

اجرای ۲۰۰ طرح سرمایه‌گذاری

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی ادامه داد: ۴۰ طرح اقتصادی همزمان با ایام مبارک دهه فجر امسال در این استان با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۲۶۰ نفر به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: با احتساب طرح های دهه فجر از سال گذشته تاکنون در این استان ۲۰۰ طرح با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۲ هزار و ۲۰۰ نفر ایجاد شده است.

فخر موحدی خاطرنشان کرد: همچنین در دهه مبارک فجر امسال ۱۲ طرح جدید با ۲ هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان و اشتغال ۹۲۷ نفر کلنگ زنی شد.

راه اندازی بازارچه مرزی

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: با توجه به پیگیری های انجام شده به زودی بازار چه مرزی در منطقه پرسه سو در شهرستان راز و جرگلان با هدف توسعه تجارت با کشور ترکمنستان ایجاد خواهد شد.

فخر موحدی افزود: بعد از راه اندازی این بازارچه برای گذر مرزی نیز اقدام خواهیم کرد.

تلاش برای احیای ۱۱۴ واحد راکد

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: ۱۱۴ واحد تولیدی این استان راکد و نیمه فعال شناسایی شده است که با تلاش های انجام شده در یک سال گذشته ۴۰ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: بیشتر این واحدهای تولیدی به دلیل نبود نقدینگی راکد مانده بودند که پرداخت تسهیلات در دستور کار قرار گرفت و برخی از واحدهای صنعتی هم با واگذاری به سرمایه گذار جدید به صورت اجاره و یا انتقال به چرخه تولید بازگشتند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: در این مدت ۲۰۰ واحد تولیدی استان رصد و مشکلات آنها بررسی شد.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست و اقتصاد این استان متکی بر صادرات پتروشیمی است و نیاز است تا دیگر بخش ها نیز تقویت شود.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

استان خراسان شمالی از استان های شمالشرق کشور محسوب می شود که یک میلیون نفر جمعیت دارد و در ۲۴ شهر و حدود یک هزار روستا سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha