۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۱۷
کد خبر: 85023783
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ادعای مقام پیشین اطلاعاتی آمریکا درمورد تهدید چین

تهران- ایرنا- یک مقام پیشین اطلاعاتی آمریکا با تاکید بر گسترش قوای نیروهای مسلح چین در رقابت با ایالات‌متحده، نسبت به احتمال حمله نظامی این کشور در شبه‌جزیره کره هشدار داد و خواستار تمرکز استراتژی بازدارندگی واشنگتن بر پکن شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی نوشت: «مارکوس گارلاسکاس» نسبت به احتمال اقدام نظامی چین در شبه جزیره کره در سال‌های آینده هشدار داد و استدلال کرد که پکن در حال گسترش قوای نیروهای مسلح خود در رقابت با آمریکا است.

این مقام پیشین اطلاعاتی که طی دو دهه گذشته مناصب رده بالایی در اختیار داشته، افزود: احتمال مداخله چین در بحران کره با افزایش قابلیت‌های نظامی این کشور و رقابت استراتژیک آن با آمریکا افزایش می‌یابد به همین خاطر آمریکا باید بیش از پیش بر روی استراتژی بازدارندگی خود در قبال پکن تمرکز کند.

به گفته گارلاسکاس، نگرانی دیگر این است که ائتلاف کنونی آمریکا و کره جنوبی از نظر سیاسی یا نظامی همسو نیست و تمرکز این دو نه بر بازدارندگی یا شکست [چین] بلکه تنها بر کره شمالی متمرکز است.

وی تشریح کرد: مشکل اصلی این است که نه واشنگتن و نه سئول تمایلی برای تعدیل استراتژی بازدارندگی خود در قبال پیونگ یانگ و تمرکز بر تهدید چین ندارند. گارلاسکاس که از سال ۲۰۱۴ به عنوان افسر اطلاعات ملی کره شمالی خدمت می کرد، گفت: این موضوع قابل درک است که واشنگتن و سئول هیچ کدام تمایلی به پرداخت هزینه های سیاسی ندارند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه آورده است: اظهارات این مقام پیشین اطلاعاتی آمریکا به ویژه پس از سرنگونی یک بالن نظارتی چینی بر فراز آمریکا که نبود اطمینان در مورد تنش های دوجانبه فزاینده میان واشنگتن و پکن را افزایش داده، مورد توجه قرار گرفته است.

این مقام پیشین اطلاعاتی استدلال کرد که ارتش آمریکا باید کارهای بیشتری انجام دهد تا خود را برای دورنمای آغاز جنگ همزمان با کره شمالی و چین آماده کند. وی افزود: اگر جنگی توسط پیونگ یانگ یا پکن آغاز شود، پتانسیل نبرد برای گسترش درگیری همزمان، چالش‌های شدید عملیاتی و استراتژیکی را به همراه خواهد داشت.

گارلاسکاس تشریح کرد: چنانچه اقدام نظامی چین علیه تایوان به درگیری در کره جنوبی منجر شود که آمریکا در آن یک پایگاه نظامی بزرگ و هزاران سرباز دارد، بروز چنین سناریویی محتمل است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال درگیری در تنگه تایوان میان آمریکا و چین می تواند به راحتی کل شبه جزیره کره را هم در بگیرد، زیرا چین همه پایگاه های آمریکا را در منطقه هدف خواهد گرفت.

این افسر پیشین اطلاعاتی در پایان یادآور شد: در جنگ احتمالی بر سر تایوان، چنانچه پکن نتواند به پیروزی سریع دست پیدا کند، حملات خود را علیه تمامی پایگاه های آمریکا در شبه جزیره کره متمرکز می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha