افزایش ۸۶۰ درصدی تعداد هنرستان های ساخته شده پس از انقلاب اسلامی

تهران -ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در تعداد هنرستان های کشور است که پیش از انقلاب ۷۵۵ و امروز به بیش از ۷۳۰۰ هنرستان افزایش یافته و شاهد رشد بیش از ۸۶۰ درصدی در تعداد هنرستان های ساخته شده هستیم که این یک افتخار بزرگ در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در آئین توزیع متمرکز تجهیزات هنرستانی شهر تهران اظهار کرد: یکی از آرمان های انقلاب اسلامی که از سوی امام خمینی(ره) مطرح و بعد از ایشان، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) ارائه نمودند، بحث عدالت اجتماعی بود که مهم‌ترین وجه آن عدالت آموزشی و تربیتی است.

وی افزود: یکی از شاخص های پیشرفت جامعه، شاخص توسعه منابع انسانی است که این مهم از طریق تعلیم و تربیت محقق می شود و شاخص منابع انسانی در کشور را فراهم می‌کند. در همین راستا آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان یکی از ضرورت ها برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور، مورد تاکید است، توجه و توسعه این آموزش ها به عنوان پیشران در امر تولید، اشتغال و نهایتا اقتصاد کشور اهمیت بسیار بالایی دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توسعه آموزش های مهارتی زمینه اشتغال آفرینی بیشتر دانش آموزان در آینده فراهم آمده و باید توجه نمود که توسعه عدالت آموزشی یکی از اولویت های مهم در وزارت آموزش و پرورش است و دسترسی به آموزش گام اول در ایجاد عدالت آموزشی است و در گام دوم تضمین کیفیت آموزش باید محقق شود که در این راستا باید بهبود فرآیندهای یاددهی یادگیری ارتقاء یابد، تنوع در محیط های یادگیری انجام شود و تجهیزات و امکانات آموزشی برای ارائه آموزش با کیفیت فراهم شود.

کاظمی گفت: با تلاش های صورت گرفته، سهم آموزش های فنی و حرفه ای در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۲.۲ درصد در کشور افزایش یافته است. در همین راستا اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با تلاش های بسیار، افزایش ۴ درصدی را در تعداد هنرجویان هنرستان های فنی، حرفه ای و کاردانش در سال تحصیلی جاری رقم زده است.

وی با تاکید بر آموزش های مهارتی در دوره متوسطه، اضافه کرد: از الزامات آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش برای تربیت هنرجویان توانمند به گونه ای که برای ورود به بازار کار، شایستگی های فنی و غیر فنی مورد نیاز را به شیوه ای مطلوب کسب کنند، امکانات، ابزارها و زیرساخت هایی گوناگون است. یک بخش بحث نیرو انسانی ماهر و توان افزایی آن ها است. بحث دیگر تجهیز هنرستان ها بوده که برای تامین آن از اسفند ۱۴۰۰ تا به امروز بیش از ۶۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این کار اختصاص یافته است.

کاظمی با اشاره به زمینه سازی برای موفقیت کشور در مسئله اقتصاد، گفت: اگر موفقیت کشور در عرصه اقتصاد و کارآفرینی مدنظر است، مهم ترین راه آن تقویت و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است. این آموزش ها ضمن تربیت نیروی انسانی توانمند و متناسب با نیاز بازار کار، در کاهش آسیب های اجتماعی نیز نقش خواهد داشت.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر آموزش های مهارتی در تمام مقاطع، افزود: برای تقویت آموزش مهارت در تمام دوره ها و مقاطع به ویژه در هنرستان ها باید تلاش شود که شایستگی های حرفه ای دانش آموزان را ارتقاء داده و زمینه اشتغال زایی آن ها در آینده نیز محقق گردد. هنرجویان هنرستانی، امروز این توانمندی و اعتماد به نفس را دارند که ضمن اشتغال زایی برای خود در ایجاد شغل برای دیگران هم مشارکت کرده و یک کارآفرین موفق باشند.

کاظمی گفت: از استانداران محترم به عنوان روسای شورای آموزش و پرورش درخواست داریم به صورت ویژه به آموزش های فنی، حرفه ای و کاردانش و حمایت از توسعه آن توجه داشته باشند و باید دانست که پیشران موفقیت در اقتصاد و کارآفرینی توجه به این آموزش ها است که در کاهش نرخ بیکاری نیز موثر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha