هشدار نخست وزیر مالزی درباره کسری گسترده بودجه این کشور

تهران- ایرنا - انور ابراهیم نخست وزیر مالزی امروز چهارشنبه هشدار داد کشورش قادر نیست با کسری بودجه بالایی که دارد به مسیر خود ادامه دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سی ان ای، در کنفرانس خبری که پس از جلسه کابینه دولت مالزی برگزار شد، انور ابراهیم اعلام کرد دولت بدنبال یافتن راه هایی برای کاهش بدهی هایش بدون تاثیرگذاری روی برنامه های توسعه اش است و گفت: «کشور دیگر با این کمبود بودجه نمی تواند به بقای خود ادامه دهد و ما باید بدنبال راه هایی برای کاهش بدهی ها باشیم درحالی که به برنامه های توسعه مان نیز آسیب نزند.»

وی در ادامه سخنانش گفت از سوی وزیران دیگر کشور نیز درباره این موضوع بازخوردها و نظراتی دریافت کردم.

انور ابراهیم ماه گذشته طی سخنرانی خود درباره گفتگوی بودجه سال ۲۰۲۳ گفت بدهی های ملی مالزی به ۱.۵ تریلیون رینگیت معادل ۳۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

نخست زیر مالزی خاطرنشان کرد در بودجه ۲۰۲۳ چالش های اقتصادی حال حاضر درنظر گرفته شده است و تلاش هایی برای جذب سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

این درحالی است که براساس داده های نظرسنجی رویترز رشد اقتصادی مالزی با کاهش بیش از نیم به ۶.۶ درصد در سه ماه آخر سال ۲۰۲۲ رسید. ماه گذشته بانک مرکزی مالزی به شکلی غیرمنتظره نرخ شاخص سود خود را بدون تغییر در ۲.۷۵ درصد نگه داشت.

به علاوه پیش بینی ها درباره رشد ناخالص داخلی سالانه که قرار است ۱۰ فوریه ( ۲۱ بهمن) اعلام شود از ۵.۲ تا ۱۰.۵ درصد اعلام شده است.

برایان تان کارشناس اقتصاد که رشد ناخالص داخلی سالانه را ۸ درصد پیش بینی کرده است در مصاحبه با خبرنگاران گفت علت کاهش رشد ناخالص داخلی سومین اقتصاد بزرگ آسیای جنوب شرقی اثر نامطلوب مقایسه اطلاعات از دو مرجع برای یک نتیجه و نامتوازنی عرضه و تقاضاست.

فعالیت تجاری و اقتصادی همچنین در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۲۲ در مالزی همچنان دستخوش تاثیرات محدودیت های شدید چین در همه گیری ویروس کرونا و کاهش رشد اقتصادی جهانی نیز بوده است. چین بزرگترین شریک تجاری مالزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha