نگاهی به حرکت سیاسی ۲۰ بهمن‌ماه در تاریخ انقلاب اسلامی

شهرکرد -ایرنا- در روز ۱۹بهمن ماه سال ۱۳۵۷ تعدادی از بختیاری‌های چهارمحال و بختیاری در حمایت از امام خمینی(ره) و در واکنش به سخنرانی شاپور بختیار راهی تهران شدند و ۲۰ بهمن ماه با امام راحل دیدار و با ایشان بیعت کردند.

به گزارش ایرنا، شاپور بختیار که در ۱۵ دیماه ۱۳۵۷به عنوان نخست وزیر رژیم پهلوی انتخاب شد تصور می‌کرد مردم بختیاری‌ از او حمایت خواهند کرد، اما تعدادی از مردم چهارمحال و بختیاری که متوجه جوسازی و نقشه بختیار شده بودند، تصمیم گرفتند برای اعلام انزجار خود از بختیار و حمایت از امام خمینی(ره) عازم تهران شوند و ۱۹ بهمن‌ماه بیش از ۳۰۰ نفر با ۱۱ دستگاه اتوبوس عازم پایتخت شدند و انزجار خود را از دولت بختیار را اعلام کردند.

حرکت مردم از بروجن و اعلام انزجار از بختیار؛ یک رویداد تاریخی انقلابی

یکی از شرکت‌کنندگان در این حرکت خودجوش مردمی در گفت وگو با خبرنگا ایرنا یادآور شد: مردم شهرستان بروجن و به خصوص بختیاری‌ها، پس از شنیدن سخنان بختیار که از آنها خواسته بود به حمایت از نخست وزیر در بیایند، در یک حرکت خودجوش عازم تهران شدند و انزجار خود را از رژیم پهلوی اعلام کردند و در این حرکت در دیدار با امام راحل، حمایت خود را از انقلاب و امام را اعلام کردند.

ابوالقاسم منصوری با اشاره به اینکه این گروه در تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه در قالب ۱۱ دستگاه اتوبوس عازم تهران شدند، گفت: به دلیل حکومت نظامی و شرایط حاکم بر کشور، همه اتوبوس‌ها نتوانستند به صورت منسجم راهی تهران شوند و هر اتوبوس با تعدادی از عشایر به صورت جداگانه راهی تهران شد.

به گفته وی، این افراد روز پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه ۵۷ عازم تهران شدند و تاریخ ۲۰ بهمن‌ماه ساعت ۹:۳۰ صبح با امام خمینی(ره) در مدرسه علوی تهران دیدار داشتند و آمادگی خود را برای حمایت همه جانبه از انقلاب اعلام کردند.

منصوری اظهار داشت: در مسیر حرکت به سمت پایتخت، گروه‌های از مردم در تهران به دلیل شنیدن صحبت‌های بختیار در این زمینه که گفته بود؛ "بختیاری‌ها را برای حمایت به تهران دعوت خواهد کرد" نسبت به این گروه عشایر واکنش نشان می‌دادند که با مشاهده دست‌نوشته‌های عشایر مطلع می‌شدند که این گروه برای حمایت از امام عازم تهران هستند.

وی افزود: این گروه پس از دیدار با امام خمینی با در دست داشتن دست‌نوشته و شعارهای به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند و پس از شنیدن سخنرانی مهندس بازرگان با شهید بهشتی دیدار داشتند و سپس راهی استان شدند.

به گفته وی، در مسیر حرکت به دلیل اینکه حکومت نظامی بود، بختیاری‌ها شب را در قم توقف و ۲۱ بهمن‌ماه به سمت استان حرکت کردند.

وی اظهار داشت: این تصمیم مهم و ارزشمند پس از مشورت با آیت‌الله سید "محمد نقی شاهرخی" که در آن زمان رهبری مبارزات مردم بروجن را بر عهده داشت، عملیاتی شد و به سرعت خبرش در سطح شهر و روستاها پیچید و پس از انجام مقدمات، اتوبوس‌های کاروان به صف شدند و علاقه مندان انقلاب، سفر را در غروب روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ۵۷ آغاز کردند و روز بیستم بهمن ۵۷ در تهران مدرسه علوی به دیدار امام خمینی(ره) نائل آمدند و حمایت وفاداری خود را از امام، اعلام کردند.

منصوری با اشاره به اینکه در آن زمان تازه خدمت سربازی را به اتمام رسانده بود، گفت: در ایام خدمت سربازی و همچنین در مساجد با کارهای سیاسی و فعالیت‌‍‌های مختلف از جمله مسایل مربوط به انقلاب و نگهبانی از اموال مردم در شهر، آشنا شده بودم و مانند بقیه جوانان و مردم آن زمان در راه انقلاب و دفاع از میهن فعالیت داشتم.

حرکت بختیاری‌ها نشانه بصریت آنها بود

نگاهی به حرکت سیاسی ۲۰ بهمن‌ماه در تاریخ انقلاب اسلامی

امام جمعه لردگان که در آن زمان ۱۲ سال داشت و با پدرش همراه شده بود و هم‌اکنون به عنوان یکی از راویان آن حوادث است و کارهای ثبت این روز را در شورای فرهنگ عمومی استان انجام داده است، نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور خودجوش مردم در این اعتراض گفت:حرکت بختیاری‌های به سمت تهران و تجدید بیعت با مام راحل و اعلام انزجار از بختیار نشان از بصیرت مردم بود.

حجت‌الاسلام یدالله رحمانی افزود: مردم در آن زمان، با بصیرتی که داشتند تشخیص دادند که باید به میدان بیایند و از بختیار اعلام انزجار کنند که این بصیرت مردم در آن زمان قابل ستایش بوده است.

وی اظهار داشت: بصیرت این مردم بعد از سال‌ها با بیان خاطرات آن زمان، مورد توجه نماینده ولی فقیه در استان و مسوولان قرار گرفت تا این روز به نام چهارمحال و بختیاری تصویب شود.

رحمانی افزود: عشایر چهارمحال و بختیاری و همچنین عشایر سایر مناطق از جمله استان اصفهان، خوزستان و سایر مناطق کشور در تشکیل مشروعیت نقش اساسی داشتند و زمانی که پای انقلاب و حمایت از امام راحل به میان آمد در مقابل بختیار ایستادند و از امام و انقلاب حمایت کردند.

وی گفت: در آن زمان یک نوجوان ۱۲ ساله بودم اما به دلیل اینکه در یک خانواده علاقه‌مند به نظام و روحانیت زندگی می‌کردم و از بچگی با امام و مسایل زمینه‌ساز انقلاب آشنا شده بودم به همراه پدر و سایر مردم عازم تهران شدم.

به گفته وی، مردم در آن زمان نسبت به مسائل انقلاب بسیار حساس بودند و به دلیل ارتباط نزدیک که با روحانیت داشتند اخبار انقلاب و اعلامیه‌ها مستقیم از اصفهان به استان می‌رسید و پس از انتشار در سطح استان منتشر می‌شد.

امام جمعه لردگان با اشاره به برخی حوادث آن زمان و نحوه شکل‌گیری و برنامه‌ریزی گروه‌های عشایری برای اعزام به تهران و دیدار با امام راحل گفت: پس از انتشار صحبت‌های بختیار، جمعی از مردم عشایر به خصوص اقوام و بستگان بختیار که در بروجن منطقه چغاخور و بخش بلداجی و بخشی از گندمان ساکن بودند و از اقوام و نزدیکان بختیار بودند، نسبت به صحبت‌های بختیار حساسیت بیشتری نشان دادند و عصر روز ۱۹ بهمن ماه عازم تهران شدند.

وی اظهار داشت: افراد شرکت‌کننده در این تجمع خودجوش با لباس‌های محلی عازم این سفر شدند تا انزجار خود را نسبت به بختیار اعلام کنند و در مسیر حرکت این گروه‌ها با برخوردهای تند برخی از سوی تعدادی از افراد پایتخت در مسیر مواجه می‌شدند، اما وقتی مردم متوجه اعلام انزجار این افراد از بختیار می‌شدند از این گروه‌ها استقبال می‌کردند.

به گفته وی، شرکت‌کنندگان در این تجمع شعارهای مانند " ما بختیاری‌ها از بختیار بی‌زاریم" به سمت مدرسه علوی رفتند و با امام دیدار داشتند و پس از آن نیز به دانشگاه تهران رفتند و در سخنرانی مهندس بازرگان شرکت کردند.

وی اظهار داشت: در ز مان حضور در دانشگاه تهران برخی افراد مانند مرحوم حاج "مهراب بارانی" که شاعر بود بر روی نرده‌های دانشگاه رفت و شروع به خواندن اشعار انقلابی کرد و آقای نیکخواه که از فرهنگیان بود سخنرانی در زمینه حمایت از امام راحل انجام داد.

رحمانی اظهار داشت: مردم شهر تهران که از همبستگی و اقدام انقلابی مردم عشایر چهارمحال و بختیاری به وجد آمده بودند نیز با سر دادن شعارهایی قدردانی و حمایت و همبستگی خود را از این کاروان اعلام کردند و این حرکت انقلابی، ادعای دروغین شاهپور بختیار را که بختیاری‌ها حامی وی هستند، برملا کرد.

وی افزود: در آن زمان ساواک برای ردیابی و شناسایی عوامل این اقدام دنبال فرصتی بود اما انقلابیون تلاش کردند هیچ‌گونه اثری از خود باقی نگذارند و تمام اسناد و آثار این کاروان و سفر را در سکوت و مخفی نگهداشته بودند و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم یادی از این حماسه ارزشمند نشده بود و در سال ۱۳۹۴ که مسوولان برگزاری کنگره ملی شهدای استان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار داشتند، نماینده ولی فقیه در استان گزارشی از اقدامات مردم چهارمحال و بختیاری قبل و بعد از انقلاب را ارائه کرد و در این بیانات به این سفر و بیعت مردم استان با امام راحل و اعلام انزجار از پذیرش نخست وزیری شاهپور بختیار اشاره شد و مقام معظم رهبری نیز در تجلیل از این اقدام به موقع مردم چهارمحال و بختیاری فرمودند،" این اقدام خیلی مهم است، که مردم بختیاری بیایند از یک فرد سیاسی شاخص بختیاری که در مقابل انقلاب و در مقابل امام قرار گرفته، ابراز بیزاری کنند".

به گفته وی، از سال ۱۳۹۵ اقدام به شناسایی افراد کاروان و عوامل موثر و تصمیم‌ساز و حوادث و رخدادهای پیرامون آن آغاز شد و حدود ۲۰۰ نفر از افراد کاروان شناسایی شد که البته تعدادی از اعضای کاروان فوت کرده بوند و بیش از ۳۰ نفر نیز در حمایت از انقلاب در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.

سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد کنگره‌ شهدای استان چهارمحال و بختیاری‌

"خب، چیزهایی هم که آقایان گفتند از سوابق علمی و نظامی و سیاسی و مانند اینها، آنها هم همه به‌جای خود محفوظ و همه ارزش است. نکته‌ای که آقای نکونام گفتند درباره‌ی آمدنِ مردم چهارمحال‌وبختیاری [به تهران‌] برای ابراز بیزاری از بختیار، خیلی مهم است. ممکن است مردم شیراز، مردم مشهد، مردم تبریز هم بیایند از بختیار ابراز بیزاری بکنند امّا خیلی فرق می‌کند که مردم بختیاری بیایند از یک فرد سیاسیِ شاخص بختیاری که در مقابل انقلاب و در مقابل امام قرار گرفته، ابراز بیزاری کنند؛ این نکته مهم است. این هم که ایشان گفتند که مردم توقّع دارند که آن روز روز شاخصی باشد، درست است، این واقعاً جا دارد؛ چون در بین عشایر این وابستگی‌ها و پیوندهای عشایری، چیز کوچکی نیست، چیز خیلی مهمّی است. اینها همان کسانی هستند که در قضیّه‌ی مشروطه، بلند شدند از شهرکرد -آن‌وقت ده‌کرد- آمدند اصفهان و اصفهان را گرفتند و آمدند تهران و کارهای بزرگی را انجام دادند، بیشتر با پیوندهای محلّی این کار را می‌کردند؛ یعنی تأثیرات قبایلی و عشایری بر روی مردم وجود داشت که حرکت می‌کردند می‌آمدند. امّا همین پیوندها در آنجایی که پای دین در میان است، پای انقلاب در میان است، پای امام در میان است، بکلّی کم‌رنگ می‌شود و بی‌خاصیّت می‌شود و از بین می‌رود؛ این خیلی چیز مهمّی است. بنابراین خیلی کار بجا و بموقعی است این بزرگداشتی که دارید انجام می‌دهید". بیانات در دیدار اعضای ستاد کنگره‌ شهدای استان چهارمحال و بختیاری‌

شکل‌گیری حماسه بیعت بختیاری‌ها با حضرت امام (ره)

رییس مجمع عالی معتمدین و متنفذین بسیج عشایر چهارمحال و بختیاری نیز می‌گوید: زمانی که خبر بازگشت امام راحل در تمام نقاط کشور پیچید بازوی انقلاب خونی تازه را در کالبد خود احساس کرد و همه آماده تحولی عظیمی بودند که از سال ۴۲ آغاز شده بود.

طهمورث فتاحی افزود: حرکت شجاعانه مردم بختیاری در بهمن ۱۳۵۷ و اعلام انزجار از بختیار، یکی از اقدامات مردمی برای حمایت از انقلاب و نظام بود که این حضور در اقامتگاه رهبر در تهران و بیعت با حضرت امام، سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ‌های زرین انقلاب اسلامی و بختیاری‌ها به ثبت رساند.

به گفته وی، عشایر که از نظر شاه، مهمترین پشتوانه بختیار به نظر می‌رسیدند و گاهی هم بختیار تهدید می‌کرد نگذارید ایل بختیاری را به تهران فرابخوانم تا مردم را سرجایشان بنشاند، اما بختیاری‌ها در مقابل رژیم پهلوی ایستادند و با حضور به موقع و با بصیرت در تهران،از آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل حمایت کردند و در طول انقلاب و همچنین هشت سال دفاع مقدس نیز حماسه‌های پرشوری در دفاع از اسلام و انقلاب آفریدند.

وی اظهار داشت:امام(ره) روز خطاب به بختیاری‌ها فرمودند: " شما جوانمردان ایل بختیاری خوش آمدید، یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌هایی که سلسله پهلوی به ایران کردند این بود که عشایر و ایلات ما را از بین بردند پشتوانه مملکت ما ایلات و عشایر بودند که از آن‌جمله ایل بختیاری که من سوابق با آنها دارم، بختیاری‌ها این عنصر را از خود نمی‌دانند و مقابل او ایستاده است باید این قیام را ادامه دهید تا ان‌شاء‌الله آخر نقطه و نهایت که قیام یک حکومت عدل انسانی اسلامی به جای یک حکومت طاغوتی است."

فتاحی افزود: همبستگی ایل بختیاری و بیعت با امام(ره)، یکی از آن حوادث تسریع‌کننده پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

بیعت بختیاری‌ها با اما راحل نشانگر عظمت و بزرگی این مردم است

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد نیز گفت: بیعت بختیاری‌ها با امام راحل بیانگر بصیرت و عظمت آنها است که این بصیرت در همه عرصه‌ها مداوم و مستمر ادامه داشته است و عشایر همیشه در صحنه حاضر شدند و اقدام به موقع داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام افزود:۲۰ بهمن‌ماه به عنوان سالروز بیعت بختیاری‌ها با حضرت امام(ره) در تقویم ثبت و نقش عشایر بختیاری‌ها در شکستن فتنه و توطئه عظیم در بدو پیروزی انقلاب نهادینه خواهد شد.

به گفته وی، مصوبه نامگذاری این روز به نام چهارمحال و بختیاری از شورای فرهنگ عمومی استان به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده و پس از تصویب روز ۲۰بهمن به نام روز چهارمحال و بختیاری در تقویم ثبت خواهد شد.

بیعت عشایر با امام راحل و ایستادگی عشایر در برابر رژیم طاغوت فراموش نشدنی است

فرمانده سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به نخستین دیدار بختیاری‌ها با امام در بهمن ۱۳۵۷ در مدرسه علوی تهران، گفت: بیعت عشایر با امام راحل و ایستادگی آنان در برابر رژیم طاغوت، فراموش نشدنی است و این روز به عنوان روز عشایر ثبت شود.

سردار علی‌محمد اکبری افزود: سالروز بیعت تاریخی مردم عشایر بختیاری با امام راحل، نشان از بصیرت، ولایتمداری، دشمن‌شناسی، دوراندیشی و به موقع عمل کردن عشایر است و عشایر امروز نیز بر بیعت خود ماندگار هستند و بیعت عشایر با امام راحل و ماندگاری آنها بر این بیعت، سند افتخاری برای استان است.

وی با اشاره به سالروز عملیات غرورآفرین والفجر ۸ گفت: رزمندگان استان کارنامه درخشانی در هشت سال دفاع مقدس و به خصوص در عملیات والفجر۸ که یکی از سخت‌ترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس بود حضور پررنگی داشتند که در این عملیات به عنوان جناح‌دار عملیات بودند و سخت‌ترین مسئولیت جبهه نبرد را برعهده داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha