السودانی: بدنبال ارتقای سطح دیدارهای ایران و عربستان به روابط دیپلماتیک هستیم

تهران - ایرنا- نخست وزیر عراق با اشاره به ادامه تماس ها و مذاکرات برای سازماندهی دور جدید گفت وگوهای ایران و عربستان گفت که کشورش بدنبال ارتقای سطح دیدارهای دو کشور از مسئولان امنیتی به روابط دیپلماتیک است.

به گزارش ایرنا، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به این سوال که آیا دور جدیدی از گفت وگوی بین عربستان و ایران را بزودی در بغداد پیش بینی می کنید، گفت: انشاالله، بزودی، این دیدار را محقق خواهیم کرد. از زمان آغاز به کار دولت عراق و بنا به درخواست برادران در عربستان و ایران، ما خواهان تداوم این رابطه هستیم و آن را یک ضرورت می دانیم زیرا هراندازه دیدگاههای متفاوت در منطقه به هم نزدیک شوند، بازتاب دهنده ثبات خواهند بود.

وی افزود: صحبت ها و تماس ها برای ترتیب دادن دیدارها ادامه دارد و اساسا در برخی از سطح ها موجود است اما می خواهیم که سطح آن بالا رود. هدف ما این است که سطح دیدارها از مسئولان امنیتی به روابط دیپلماتیک تحت سرپرستی عراق (وساطت عراق) ارتقاء یابد.

السودانی در پاسخ به این سوال خبرنگار الشرق الاوسط که ایران برخی از گروه ها در کردستان عراق را عامل نقش داشتن در تسهیل حمله ناکام اخیر در اصفهان دانسته است و اینکه «آیا شما نگران پاسخ قاطع ایران علیه کردستان عراق نیستید؟» گفت: این امر یکی از مسائل فراروی دولت عراق در این برهه بود، حملات در مرز ایران و عراق و نیز مرز عراق و ترکیه. حملات، مورد بحث و بررسی بین دو کشور قرار گرفت. رویکرد به سمت امضای صورت جلسه ای مشترک در یک کمیته مشترک امنیتی وجود داشت که در آن اقلیم کردستان عراق و دستگاههای (دولت) فدرال با طرف ایرانی حضور داشته باشند تا بر اساس آن سه اقدام اساسی شامل پایش مرزها از سوی نیروهای رسمی (دولت) فدرال عراق، تحویل افراد تحت تعقیب در چارچوب دستورات قانونی و عدم اجازه به هیچ طرفی برای برپایی اردوگاهی یا وجود سلاحی انجام شود.

السودانی در پاسخ به این سوال خبرنگار الشرق الاوسط که "آیا منظور شما حزب کارگران کردستان است"، گفت: بله، حزب کارگران کردستان (ترکیه) یا حزب دمکرات (مخالف) ایرانی. این حضور از دیرباز بوده است؛ اما به عنوان پناهجو و نه به عنوان (حق داشتن) اردوگاه و سلاح و آموزش نظامی؛ آنطور که شبکه های ماهوره ای نشان دادند.

نخست وزیر عراق در پاسخ به این سوال که آیا اقلیم کردستان عراق برای اینکه نیروهای دولت فدرال این کشور (مسئولیت پایش مرزی) را برعهده بگیرند، موافقت کرده اند یا خیر، اظهار داشت: بله. ما هم اکنون در حال دستیابی به توافق هستیم. هیاتی از ایران جهت امضای توافق به بغداد خواهد آمد. کمیته مشترک امنیتی دو کشور برای حفظ امنیت و ثبات (در مرزهای مشترک) جلسه ای تشکیل داد. چارچوب قانونی حاکم می تواند مانع از سوق یافتن (مرزها) به سوی خشونت آمیز شود.

وی تصریح کرد: ایران کشوری همسایه است و اشتراکات دینی، فرهنگی و اجتماعی زیادی با آن داریم، ایران از ابتدا در کنار روند سیاسی ایستاد و در جنگ با داعش نیز در کنار ما بود. در این چارچوب، ما این رابطه را حفظ می کنیم. یقیناً بسیاری از نیروهای سیاسی عراقی از اقشار مختلف مردم عراق هستند که با طرف ایرانی نیز روابط مثبتی دارند؛ همانطور که این وضعیت با بسیاری از کشورهای منطقه وجود دارد و این نیز یک نکته مثبت است، اما در چارچوب عدم مداخله در امور داخلی، عدم مداخله یا نفوذ در تصمیم حاکمیت ملی. این چیزی است که ما در روابط و جلسات خود آن را احساس می کنیم. همه به این شکل از رابطه احترام می گذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha