۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۳۸
کد خبرنگار: 1104
کد خبر: 85025875
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

سنگ تمام عراقی ها برای کمک به زلزله زدگان سوریه؛ با کریمان کارها دشوار نیست

بغداد-ایرنا- این روزها، تصاویر شبکه های اجتماعی عراق و سوریه پر از اشک ها و لبخندها است؛ اشک ها برای رنج مردم سوریه و ترکیه، شیون جانسوز پدران و مادران فرزند داده در زلزله مرگبار اخیر و لبخندهایی که با کاروان های امیدبخش مردم عراق بر لب های مصیبت دیدگان می نشیند.

عراقی ها به هر دو کشور ترکیه و سوریه، کمک های بی دریغ فرستادند و صدها نفر را نیز در قالب تیم های امداد و نجات به دو کشور همسایه مسلمان فرستادند اما وضعیت سوریه برای عراقی ها حساستر شد زیرا دیدند که دنیا بیشتر متوجه ترکیه است و یک بار دیگر، میراث سنگین مظلومیت، تنها سایه ای بود که در ساعت های اول زلزله، بر سر سوری ها گسترد. با این حال، در کنار ایرانی ها، اینک عراقی ها هستند که نگذاشتند پرچم شرافت بر زمین بماند و باز هم مانند روزهای سیطره تاریکی داعش، مشعل ها را برای کمک به همسایگان در دست گرفتند.

عراقی ها حقیقتا با جان و مال خود برای دو کشور همسایه خود به ویژه سوریه، سنگ تمام گذاشتند و گزاره «بنی آدم اعضای یک پیکرند» را در میدان عمل، ترجمه کردند.

دولت عراق در همان ساعت های اولیه زلزله سوریه و ترکیه، پل های هوایی را بین دو کشور آسیب دیده برای ارسال کمک های غذایی، دارویی و گرمایشی با هواپیماهای باری نظامی از پایگاه شهید «محمد علاء» بغداد، برقرار کرد.

حجم کمک های آغازین از عراق به سوریه، ۶۰ تن مواد غذایی و دارویی بود اما به ۶۵۰ تن رسید.

همزمان، دهها نفر در تیم های امداد و نجات هلال احمر عراق با این پروازهای امدادی، عازم سوریه شدند.

صبح فردای زلزله، یک میلیون لیتر سوخت (۵۰۰ هزار لیتر بنزین و همین میزان گازوییل) از عراق به سوی سوریه در قالب دهها تانکر، روانه شد تا گرمایی به سوری های زلزله زده و قامت های شکسته در سرما ببخشد.

وزارت مهاجرت عراق نیز ۳ میلیارد دینار (بیش از ۲ میلیون دلار) از محل تخصیص «امنیت اضطراری» از طریق هلال احمر عراق به کمک های انسانی برای نجات زلزله زدگان سوریه و ترکیه اختصاص داد.

پارلمان عراق نیز اعلام کرد امکانات این کشور برای کمک به کشورهای همسایه و دوست سوریه و ترکیه به کار گرفته شود.

هادی العامری رئیس ائتلاف سیاسی-پارلمانی الفتح عراق نیز از موکب های حسینی عاشورایی و اربعینی و نیز سازمان های مدنی خواست به کمک خسارت دیدگان زلزله سوریه و ترکیه بیایند.

متعاقب افزایش فراخوان ها در عراق برای کمک به آسیب دیدگان زلزله در سوریه، خیمه های کمپین «#فزعة_عراقیة» (حرکت خودجوش عراقی) در شهرهای مختلف عراق (بغداد، بابل، الناصریه، نجف، بصره و...) برافراشته شد و برخی دانشگاه های عراقی مانند دانشگاه بصره هم اقدامات مشابهی برای تجمیع کمک های مردمی برای زلزله زدگان سوریه انجام دادند؛ جنبش و جوششی که همچنان ادامه دارد.

دانشگاه بصره قرار است با این اقدام در مرحله اول، ۱۰ هزار پتو و وسایل مختلف گرمایشی برای مردم زلزله زده سوریه بفرستد.

حشد الشعبی عراق نیز با چندین یگان پشتیبانی و مهندسی با ماشین آلات و تجهیرات سنگین اکتشاف و خاکبرداری به سوی مناطق زلزله زده سوریه رهسپار شد.

#فزعة_عراقیة، روی دیوارنگاره میدان الفردوس بغداد هم نقش بست و این عنوان را نیز در خود جای داد: «حشدالشعبی، برادری بدون مرز است».

سنگ تمام عراقی ها برای کمک به زلزله زدگان سوریه؛ با کریمان کارها دشوار نیست
دیوارنگاره میدان فردوس بغداد

حشدالشعبی که پیش ترها بیشتر معروف به مبارزه با تروریسم بود حالا نه تنها در جبهه های دیگر در خود عراق، مشغول سازندگی و خدمات رسانی عمومی است بلکه از مرزها هم فراتر رفته تا این بار کمپینی انسانی را در کشور همسایه (سوریه) به سرانجام رساند.

عراقی ها به کَرَم و دلسوزی زبانزدند اما تاریخ این منطقه از جغرافیای مقاوم غرب آسیا، کمتر به یاد دارد که طول کاروان کمک های مردمی عراق به همسایه مصیبت دیده خود، پشت گذرگاه های مرزی به بیش از ۱۰ کیلومتر برسد و دهها هزار زن و مرد عراقی بسیج شوند تا همسایگان سوریه ای خود را از زیر هزاران تن، بتون و آجر و آهن بیرون بکشند به امید آنکه هنوز چراغ عمری، جایی زیر سقف و دیوارهای فروریخته روشن باشد یا در سرمای گزنده جانکاه، کودکانی یتیم مانده و بی پناه، از سرما و گرسنگی همزمان، نلرزند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha