دستاورد انقلاب؛ خوداتکایی در حوزه بهداشت و درمان

تبریز-ایرنا- بهداشت و درمان یکی از حوزه های مهم، تاثیرگذار و محوری توسعه کشورهاست که طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی پیشرفت ها و افتخارات بسیار بزرگی در مجموعه های بهداشتی و درمان حاصل شده است که نتیجه آن خوداتکایی در بخش سلامت می‌باشد.

به گزارش ایرنا، نگاهی گذرا به این بخش نشان می دهد که در سال های قبل از انقلاب مشکلات بسیار بزرگ و عدیده ای بر آن مترتب بود که ورود حجم انبوهی از پزشکان خارجی از کشورهای هند و پاکستان به کشور و آذربایجان شرقی نمونه ای از این وابستگی ها است که در کنار این موضوع مهم و حیاتی، کمبود در تعداد بیمارستان ها و مراکز درمانی، بی توجهی به امر آموزش و توسعه دانشگاه های علوم پزشکی، نبود سامانه های منجسم برای حوزه درمان، نبود ارتباطات علمی و دانشگاهی با مجامع علمی و تحقیقاتی جهان از جمله ایرادات و عقب ماندگی های حوزه بهداشت و سلامت کشور بود.

با وقوع انقلاب اسلامی و تغییر و تحولات بنیادین در عرصه های مختلف به ویژه دانشگاه ها و مجامع علمی و پژوهشی کشور، شاهد پیشرفت های خیره کننده به خصوص از دهه ۱۳۸۰ در حوزه علوم پزشکی بوده ایم، به گونه ایی که نگاهی به آمار و ارقام نشان دهنده فاصله بسیار زیاد با سال های پیش از انقلاب است.

مقابله با انواع بیماری ها، اتخاذ سیاست های محوریی در زمینه کنترل جمعیت در سال های اولیه انقلاب، توسعه بیمارستان ها و مراکز درمانی، توجه به بخش خصوصی برای کمک به دولت در حوزه سلامت، انجام واکسیناسیون های سراسری موفقیت آمیز، اجرای طرح هیای بزرگ عمرانی، توجه به تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های خارجی، افزایش قابل توجه مقالات علمی دانشمندان علوم پزشکی در مجلات بین المللی، دستی یابی به فناوری های نوین در حوزه داروسازی و افزایش دانشجویان علوم پزشکی و پذیرش دانجشو از کشورهای خارجی گویای بسیاری از واقعیات موجود کشور در سال های پس از انقلاب اسلامی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، توسعه و پیشرفت در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال های پس از انقلاب و به خصوص دو دهه اخیر را چشمگیر خواند و اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی و علمیی و عملی در تمامی شاخص و معیارهای علوم پزشکی رشد چندین برابری را طی این سال ها شاهد هستیم.

دستاورد انقلاب؛ خوداتکایی در حوزه بهداشت و درمان
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه را چشم گیر خواند

دکتر بهمن نقی پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، پیشرفت های بخش بهداشت و درمان را نه مربوط به شهرهای بزرگ بلکه در تمامی شهرستان ها و بخش ها و روستاهای کشور و آذربایجان شرقی دانست و گفت: برای مثال پوشش واکسیناسیون از ۳۳ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و یا در موضوع تامین آب آشامیدنی سالم از ۲۸ درصد که رقمی بسیار نازل و پایین حتی در مقایسه با جمعیت سه میلیون نفری کشور در آن دوران، به ۹۹/۸ درصد نمونه ای از پیشرفت های حوزه بهداشتی است.

وی افزود: در حوزه درمان تعداد دانشکده های علم پزشکی تبریز از سه دانشکده پیش از انقلاب به ۱۵ دانشکده و تعداد اعضای هیات علمی از ۱۵ نفر به ۹۰۰ نفر افزایش داشته است و همچنین تعداد دانشجویان نیز از ۲۰۰ نفر به ۹ هزار نفر در حال حاضر افزایش یافته است که از بین این افراد، نخبگانی پرورش یافته است که امروز در سطح کشور و جهان باعث افتخار آفرینی های بزرگ برای اذربایجان شده اند.

نقی پور با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی تعداد ۱۳ بیمارستان با تجهیزات و افراد متخصص در آذربایجان شرقی افتتاح شده است، یادآور شد: امروز ما از دستگاه های پیشرفته همچون سی تی اسکن حتی در شهرستان ها استفاده می کنیم یا برای مثال ما در استان قبل از انقلاب دستگاه دیالیز نداشتیم که امروز بیش از ۴۰۰ دستگاه دیالیز در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی در آینده نزدیک تعداد چهار دستگاه دیالیز دیگر با هزینه ۱.۵ میلیارد تومان به جمع دستگاه های موجود در آذربایجان شرقی اضافه خواهد شد.

نقی پور با اشاره به اینکه تعداد انشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز با مجموع دانشجویان این مجموعه در سال های قبل از انقلاب برابری می کند، از رشد قابل توجه تعداد دانشجویان خارجی پذیرفته شده در رشته های مختلف این دانشگاه طی یک سال اخیر و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم خبر داد و افزود: در حالی که در آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها تعداد ۲۲۰ نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تحصیل می کردند، در هفته های اخیر تعداد ۱۵۰ نفر نیز به این دانشجویان اضافه شده و بسیار امیدواریم تا در ماه ها و سال های آینده عملکرد بسیار بهتری نیز در این زمینه داشته باشیم.

وی، پذیرش دانشجویان خارجی توسط دانشگاه های مختلف را نشانه بارز از رتبه های بالای علمی، تحقیقاتی و آموزشی آنها در بین دانشگاه های جهان دانست و ادامه داد: بر همین اساس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به دلیل ارتقای جایگاه بین المللی خود توانسته است طی یک سال اخیر و به خصوص هفته های گذشته دانشجویانی را از کشورهای مختلف منطقه پذیرش کند.

نقی پور، اتباع کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، اقلیم کردستان عراق و لبنان را بیشترین تعداد دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام و اضافه کرد: برخورداری از هیات علمی قوی، استادان مجرب، تلاش برای توسعه روابط بین المللی دانشگاه، برخورداری از امکانات مناسب آزمایشگاهی و کارگاهی و داشتن یکی از بهترین، مدرن ترین و مجهزترین خوابگاه های دانشجوئی ایران، غذاخوری های استاندارد، کلاس ها و تخت های آموزشی و امکانات رفاهی از جمله مزیت های مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جلب دانشجویان خارجی می باشد.

وی افزایش و توجه به کیفی سازی رشته های موجود به همراه ایجاد و راه اندازی رشته های جدید را یکی از سیاست های مهم دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد و گفت: بر همین مبنا طی یک سال اخیر تعداد ۶ رشته جدید آموزشی در این مجموعه دانشگاهی راه اندازی شده است.

نقی پور، دکترای تخصصی فیریک پزشکی، فلوشیب نوروفیزیولوژی بالینی، فلوشیب مراقبت های ویژه کودکان، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و کارشناسی فوریت های پزشکی و پیش بیمارستانی را رشته های جدید تاسیس شده در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام و اضافه کرد: علاوه بر راه اندازی این رشته های تحصیلی، پیگیری ها برای ایجاد گروه آموزشی سلامت سالمندان نیز به انجام رسیده است.

وی از صادرات تعدادی از محصولات و اقلام تولیدی دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به کشورهای خارجی خبر داد و با بیان اینکه در سال های قبل از انقلاب و حتی سال های نه چندان دور دست یابی به چنین دستاوردی دور از ذهن می نمود، گفت: تمرکز بر صادرات محصولات دانش بنیان یکی از اولویت های اصلی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است و تولیداتی همچون کالبدنما که در حال حاضر تنها در آمریکا تولید می شود و بایو پرینتر سه بعدی از جمله مصادیق این نوع تولیدات است که به برخی کشورها از جمله پاکستان صادر شده است.

دستاورد انقلاب؛ خوداتکایی در حوزه بهداشت و درمان
دستگاه کالبدنما تولیدی یک شرکت دانش بنیان تبریزی که فقط در آمریکا تولید می شود

نقی پور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ قرارداد صادرات محصولات دانش بنیان به کشورهای همسایه در حال نهایی شدن است، اظهار داشت: کالبدنما جزو این محصولات است که مشتریان و خواهان زیادی از کشورهای همسایه دارد و در این زمینه دانشگاه های کشورهای همسایه از جمله دانشگاه های ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان و افغانستان بازارهای هدف برای صادرات این محصول است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش جدید منتشر شده رتبه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نظام های رتبه بندی لایدن و سایمگو برای سال ۲۰۲۲ ارتقا یافته است، یادآور شد: طبق این رتبه بندی، رتبه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تمامی حوزه های موضوعی (All Science) از ۵۷۷ به رتبه ۵۴۰ در بین دانشگاه های بین المللی در سطح جهای و در حوزه موضوعی علوم پزشکی (Biomedical and Health Sciences) از رتبه ۲۸۴ به رتبه ۲۵۸ ارتقا یافته است.

نقی پور، لایدن را یکی از نظام های معتبر ارزیابی دانشگاهی برشمرد که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس شاخص های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد.

وی اظهار کرد: در نظام رتبه بندی سایمگو نیز رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از رتبه جهانی ۶۱۷ در سال ۲۰۲۱ به ۵۳۶ در سال ۲۰۲۲ ارتقا یافته است که این نظام براساس تعداد مقالات علمی موسسه های آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند و این رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسه های پژوهش محور در جهان است.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۹۰۰ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.

۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha