۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۰۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85026431
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنتاگون به دنبال از سرگیری برنامه های مخفی اطلاعاتی اوکراین

نیویورک – ایرنا- یک رسانه آمریکایی گزارش داد پنتاگون همزمان با نزدیک شدن به یکسالگی جنگ اوکراین در پی از سرگیری برنامه های مخفی اطلاعاتی در کی‌یف است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز جمعه به وقت محلی به نقل از مقامات آگاه گزارش دادند که وزارت دفاع آمریکا در حال آماده سازی طرحی پیشنهادی و ارائه آن به کنگره برای از سرگیری تامین مالی برنامه های مخفی است که به نیروهای عملیات ویژه آمریکا اجازه می دهد از نیروهای اطلاعاتی اوکراین برای نظارت بر تحرکات نظامی روسیه و مبارزه با اطلاعات نادرست استفاده کنند.

در صورت تصویب این پیشنهاد از سوی کنگره، برنامه هایی که پیش از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در سال گذشته به حالت تعلیق درآمده بودند، احتمالا در سال آینده از سر گرفته خواهند شد.

به نوشته رسانه های آمریکایی، با وجود  اختلاف جمهوری خواهان بر سر میزان کمک های واشنگتن  به اوکراین، احتمال تایید از سرگیری این برنامه ها ضعیف به نظر می رسد. این برنامه های پنتاگون  سالانه حدود ۱۵ میلیون دلار در سراسر جهان هزینه دارند.

همچنین مشخص نیست که آیا آمریکایی ها بر  نیروهای اوکراینی در داخل اوکراین نظارت خواهند کرد یا از یک کشور ثالث آنها را به کار خواهند گرفت.

کماندوهای آمریکایی در سال های گذشته نیز از واحدهای نظامی و شبه‌نظامی در خاورمیانه، آسیا و آفریقا در عملیات‌های ضد تروریسم استفاده کره اند.

 با این حال،  گزارش واشنگتن پست خاطرنشان کرد که برنامه های مشابه در اوکراین علیه کشورهایی استفاده می شود که آمریکا به صورت آشکار با آنها در جنگ نیست.

به گزارش ایرنا، از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که از این میان ۳. ۸ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین می‌شود.

آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ فروند پهپاد انفجاری موسوم به "سویچ بلید" را در بسته‌های نظامی ارائه شده به نیروهای اوکراینی قرار داده است. شرکت جنرال اتمیکس آمریکا نیز پیشنهاد داده است که دو پهپاد نظامی را به قیمت «نمادین» یک دلار به اوکراین ارائه دهد.

به گزارش " بیزینس اینسایدر " این شرکت همچنین پیشنهاد کرد هزینه "آموزش اولین خلبانان و خدمه نگه داری اوکراینی این پهپادها" را بر عهده خواهد گرفت. لیندن بلو، مدیر اجرایی جنرال اتمیکس، در بیانیه‌ای گفت که این شرکت بیش از یک هزار فروند پهپاد را در ۳۰ سال گذشته تحویل داده است.

وی افزود: ما آماده‌ایم دو فروند پهپاد آموزشی خود، به علاوه ایستگاه کنترل زمینی و سایر تجهیزات مورد نیاز را به قیمت نمادین ۱ دلار به اوکراین تحویل دهیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. نیروهای روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) طی فرمانی از سوی پوتین موسوم به «عملیات ویژه» به اوکراین حمله کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو-کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha