۲۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85026652
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شهید بایندر بهترین الگوی استکبار ستیزی است

سنندج- ایرنا- فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: شهید بایندر یکی از بهترین الگوهای استکبار ستیزی و استعمار ستیزی است که باید خدمات و فعالیت ‌های او به نحو احسن به نسل جوان و نوجوان منتقل شود.

به گزارش ایرنا، دریادار شهرام ایرانی روز شنبه در مراسم رونمایی از کتاب شهید دریابان «غلامعلی بایندر» که در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: شهید غلامعلی بایندر با خدمات و تاثیرگذاری هایی که در زمان حیاتش داشت یکی از بهترین الگوهای استکبار ستیزی و استعمار ستیزی است.

وی با تاکید بر اینکه زندگی نامه شهدا باید به خوبی برای نسل جوان تبیین شود، اضافه کرد: نیروی دریایی ارتش در تلاش است مقبره این شهید را در خرمشهر ایجاد و افزون بر این فیلمی از زندگی‌نامه و دوران مجاهدت‌های او تهیه کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: بی شک توسعه فعالیت های دریایی نیازمند تجهیزات است که شهید بایندر در زمان خود تلاش های زیادی در این حوزه کرد و خدمات فراوانی را هم انجام داد.

دریادار ایرانی با تاکید بر اینکه امروز امنیت کشور در همه مرزهایش چه خاکی و چه آبی برقرار است، افزود: محموله‌های دریایی با امنیت کامل در مرزهای دریایی جابجا می شود و امیدوارم سرباز کوچک‌ و نماینده پرافتخاری برای کشور و هم‌استانی‌هایم‌ باشم.

برادران شهید بایندر جانشان را در راه دفاع از کشور فدا کردند

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۸ ارتش استان کردستان هم در این مراسم اظهار کرد: برادران شهید بایندر که یکی از آنها فرمانده سابق نیروی دریای ارتش و دیگری فرمانده نیروی ناوگان شمال بود؛ از فرزندان خطه کردستان بودند که جانشان را در راه دفاع از کشورشان فدا کردند.

امیر حمیدرضا رحمت‌پور با اشاره به اینکه کردستان افزون بر پنج هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است، اضافه کرد: شهیدان نصرت پور، امان اللهی و بایندر و دیگر شهدای این خطه از ایران اسلامی برای سربلندی و استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور شجاعانه در مقابل دشمن ایستادند.

وی یادآور شد: امروز هم یکی از غیورمردان کردستانی، فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد که وجودش برای همه ما مایه افتخار است.

شهید بایندر در توسعه نوین نیروی دریایی ایران نقش تاثیرگذاری داشت

نویسنده کتاب شهید دریابان هم در این مراسم اظهار کرد: این‌ کتاب دارای چهار فصل است که از دوران کودکی شهید بایندر تا زمانی که به شهادت رسید را روایت می کند.

محمد مریوانی ادامه داد: شهید بایندر موفق به دریافت نشان ذوالفقار شد و از دوران نوجوانی لیاقت خود را نشان داد و به عنوان فرمانده نیروی دریایی کشور انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه شهید بایندر در توسعه نوین نیروی دریایی ایران نقش تاثیرگذاری داشت، افزود: وطن‌پرستی و مقابله با انگلیسی‌ها و ایستادن در مقابل ظلم و ستم نظام شاهنشاهی از ویژگی‌های بارز شهید بایندر بود و او الگوی بسیار ارزشمند برای جوانان ما است.

این نویسنده کردستانی گفت: افزون بر ویژگی های مذکور، این شهید بزرگوار تالیفاتی هم داشته است که از جمله آنها می توان به کتاب خلیج فارس اشاره کرد.

کتاب شهید دریابان «غلامعلی بایندر» نوشته محمد مریوانی روز شنبه با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسئولان استانی در سالن شماره ۲ پردیس سینما بهمن سنندج رونمایی شد.

دریابان غلامعلی بایندر یکی از پنج فرزند علی اکبر خان دبیر دربار از سران طائفه بایندر بیجار گروس و از نوادگان فاضل خان گروسی است که در ۲۳ آذر ۱۲۷۷ در تهران متولد و پس از گذراندن دوره های مختلف در داخل و کشورهای ایتالیا و فرانسه، در 2 دوره مختلف فرماندهی نیروی دریایی  جنوب را برعهده داشته است. 

کتاب خلیج فارس در سال ۱۳۱۷ و جغرافیای خلیج فارس ۱۳۱۹ از تألیفات وی محسوب می شود. او در سال ۱۳۲۰ در راه وطن و ایستادگی در برابر قوای انگلیس به شهادت رسید. 

دریافت نشان ذوالفقار بالاترین نشان نظامی در سال ۱۳۰۴ ، نشان افتخار درجه سه سپه در سال ۱۳۰۵ و نشان ناج از کشور ایتالیا در سال ۱۳۱۰ بخشی از افتخارات این  فرمانده دلاور ایرانی است. 

کتاب " غلامعلی بایندر" نوشته محمد مریوانی در ۱۴۴ صفحه مهر ماه ۱۴۰۱ توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر و روانه بازار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha