۲۲ بهمن ۱۴۰۱، ۲۱:۰۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85027315
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسمان ناامن آمریکا؛ادعای بایدن مبنی بر موفقیت عملیات سرنگونی شئی بر فراز آلاسکا

نیویورک – ایرنا- آسمان ایالات متحده آمریکا  چند هفته ای است به عرصه نبرد آشکار اطلاعاتی و در واقع، حریم ناامنی تبدیل شده است که انتقاد مخالفان دولت جو بایدن را برانگیخته اما رئیس جمهور آمریکا سرنگونی "یک شئی" بر فراز  آلاسکا را موفقیت آمیز می داند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به شبکه خبری سی ان ان گفت که ساقط کردن یک "شئی " بر فراز آسمان آلاسکا در روز جمعه، "موفقیت آمیز بود".

این اقدام، مدت کوتاهی پس از آن که مقامات امنیت ملی آمریکا فاش کردند بایدن دستور سرنگونی این شی را داده است، انجام شد.

این دومین بار در چند روز گذشته است که جنگنده‌های آمریکایی یک شئی را که بر فراز حریم هوایی آمریکا حرکت کرده است، سرنگون می‌کنند.

دولت بایدن در هفته جاری به تاخیر در سرنگون کردن بالون چینی که از مناطق گسترده  حریم هوایی آمریکا عبور کرده بود، متهم شد.

به گفته سی ان ان، این بار، رئیس جمهور آمریکا اقدامات قاطع تری برای سرنگونی سریع شئی در نزدیکی آلاسکا انجام داد، اما سؤالات کلیدی در مورد منشاء شئی و عملکرد آن همچنان باقی است.

به گفته یک مقام آمریکایی، پس از اینکه این شئی برای اولین بار در روز پنجشنبه مشاهده شد، جنگنده های اف ۳۵ برای تحقیق به منطقه اعزام شدند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: این شئی در ارتفاع ۴۰ هزار پایی پرواز می‌کرد و "یک تهدید قابل توجه برای ایمنی پروازهای مسافربری" بود.

کربی گفت که به محض اینکه پنتاگون اطلاعات کافی بدست آورد، رئیس جمهور را از حضور این شئی مطلع ساخت.

وی افزود که به توصیه پنتاگون، بایدن به ارتش دستور داد «این شئی را هدف قرار دهند و پایین بیاورند و آنها نیز این کار را انجام دادند.»

همزمان با تلاش جنگنده اف-۳۵ در روز پنجشنبه، یک جنگنده نیز صبح روز جمعه دوباره در نزدیکی این شئی پرواز کرد. کربی به خبرنگاران گفت که در هر دو ماموریت شناسایی, خلبانان اطلاعات "محدودی" به دست آوردند.

این شئی توسط هواپیمای جنگنده ای که به فرماندهی شمال آمریکا اختصاص داده شده بود، سرنگون شد. مقامات آمریکایی گفته اند که این شئی بر فراز آب های یخ زده اقیانوس منجمد شمالی در نزدیکی مرز کانادا، در حدود ۱۰ مایلی سواحل شمالی آلاسکا فرود آمده است.

کربی گفت که آمریکا انتظار دارد بقایای این شئی را بازیابی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha