بارندگی در استان سمنان امسال ٧٨ درصد کاهش یافت

سمنان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: میانگین میزان بارندگی امسال استان ۷۸ درصد نسبت به بلندمدت و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشت. 

ایرج مصطفوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: میانگین بارندگی بلندمدت استان سمنان ۱۱۱ میلیمتر است و از آغاز سال آبی، از ابتدای پاییز ١۴٠١ تا کنون میانگین بارندگی هشت میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت ۳۷ میلیمتر و نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیمتر کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: امسال در پاییز بارش‌های استان مطلوب نبود و دی و بهمن بارش‌ها کمی بهبود یافت، اما جوابگوی نیاز استان نیست.

مصطفوی تصریح کرد: بهبود بارندگی در اسفند و بهار سال آینده در استان سمنان دور از انتظار نیست، اما تغییرات اقلیمی می‌تواند بر بارش‌ها موثر باشد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: طبق آمارها سمنان کمترین میزان بارش را در بین استان‌های کشور دارد و این آمار نشان‌دهنده ضرورت توجه به موضوع کم‌آبی است.

وی افزود: استان سمنان به دلیل ساعت‌های آفتابی و گستردگی، بیشترین میزان تبخیر را دارد و این عامل در کنار کاهش بارندگی موجب بحرانی‌تر شدن کم‌آبی در استان است.

مصطفوی تصریح کرد: توجه به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق دارای بارندگی سیل‌آسا و رگباری نقشی مهم در تقویت سفره‌های آب‌ زیرزمینی دارد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: داده‌ها نشان می‌دهد باید اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان به منظور بهره‌برداری از آب‌های سطحی توسعه یابد.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع افزون بر ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که از این شمار، ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha