۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۶:۴۲
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85027344
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

توسعه گردشگری استان زنجان در گرو جذب سرمایه گذاری

زنجان - ایرنا - استان زنجان با توجه به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی خود به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور مطرح می‌باشد ولی فعال کردن این ظرفیت‌ها و بهره برداری اقتصادی از آنها نیازمند جذب سرمایه گذار و فراهم سازی زیرساخت‌ها است.

به گزارش ایرنا، استان زنجان به رغم دارا بودن ظرفیت های بی بدیل در حوزه های مختلف به ویژه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متاسفانه طی سال های گذشته نتوانسته است بهره برداری اقتصادی لازم را از این ظرفیت ها داشته باشد و در جذب گردشگران و سرمایه گذاران این حوزه موفق عمل کند.

به گفته مسوولان استان، ورود سرمایه گذاران، انجام حمایت های لازم و اتخاذ سیاست های تشویقی می تواند تحولاتی را در این حوزه ایجاد کند، به شرط آنکه همکاری های بین بخشی و از همه مهمتر تسهیلگری در کار سرمایه گذاران وجود داشته باشد تا اهداف ترسیم شده در این بخش بهتر از گذشته محقق شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان معتقد است: این استان، ظرفیت های منحصر به فردی در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد و در این راستا اعطای تسهیلات لازم، حمایت از سرمایه گذاران و تقویت زیرساخت ها می تواند چشم انداز نوینی را در توسعه استان رقم بزند.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با سید سعید صفوی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت و گو کرده و از او درباره اهمیت همکاری های استانی، وضعیت تنها آثار جهانی استان و اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع دستی پرسیده است.

توسعه گردشگری استان زنجان در گرو جذب سرمایه گذاری

ایرنا: زنجان ظرفیت های بالایی در حوزه گردشگری دارد، جذب سرمایه گذار نیازمند چه شاخصه هایی است؟

صفوی: در زمان حاضر چند سرمایه گذار متقاضی احداث مجتمع های گردشگری در استان هستند که این مهم، یک فرآیند بین بخشی است یعنی اینکه برای تحقق آن باید برای سرمایه گذار تسهیلگری کرد.

در حوزه گردشگری باید به این اصل مهم توجه داشت که در این ارتباط، مسوولان استانی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تاکید و توجه لازم را دارند ولی اهتمام دستگاه های متولی مهم و ضروری است.

باید توجه داشت این حوزه جایگزین خوبی برای نفت و یکسری دیگر از درآمدهای کشور است و باید سازوکارهای گردشگری داخلی با انوع مختلف ماجراجویانه، خانوادگی و طبیعی فراهم شود و در نهایت تسهیل ورود گردشگران خارجی مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم سهم خود را از حوزه گردشگری به دست آوریم.

توسعه گردشگری استان زنجان در گرو جذب سرمایه گذاری

ایرنا:چه اقداماتی برای ثبت جهانی آثار فاخر استان در حال انجام است؟

گنید سلطانیه در جهان شناخته شده است، این بنا دومین گنبد بزرگ آجری جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره است و رتبه سوم گنبدهای بزرگ جهان به مسجد ایاصوفیه اختصاص دارد، این میراث جهانی است یعنی متعلق به تمامی بشریت می باشد و سازمانی به نام یونسکو نیز کار ثبت و ضبط آن را انجام می دهد.

در حال حاضر پیگیر ثبت جهانی آثار فاخری در استان همانند کوه های رنگی ماهنشان در قالب ژئوپارک زنجان و ماهنشان و مسیر گردشگری زنجان -سلطانیه -کتله خور با محوریت پایگاه جهانی سلطانیه هستیم که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است و خوشبختانه در تدوین برنامه هفتم توسعه نیز از آیتم های مد نظر در حوزه گردشگری و صنایع دستی لحاظ شده است.

اگر بتوانیم ژئو پارک را جهانی کنیم، پدیده ها و عناصر موجود در این حوزه جغرافیایی هم می توانند ثبت جهانی بشوند، مثل مردان نمکی، بازار تاریخی زنجان و موزه های دیگر که در این بخش قرار می گیرند.

هر چند کار خیلی سختی است، اما این کار را آغاز کرده ایم و پرونده ها و مطالعات آن درحال انجام است که امیدواریم کار خوبی انجام شود.

یکسری موارد هم به صورت شبکه ای در کشور ثبت می شود که مثلا یلدا ثبت جهانی شده و استان زنجان هم در دل این پرونده حضور دارد، چون زنجانی ها نیز یلدا را پاس می دارند؛ همچنین راه آهن ایران نیز ثبت جهانی شده که حدود ۲۰۰ کیلومتر آن در دل جغرافیایی استان زنجان قرار گرفته و ما هم در این خصوص پرونده های مشترکی را با کشور داریم.

وزارتخانه نیز در شبکه مساجد و بقاع فعالیت دارد که در این زمینه استان زنجان نیز هشت مسجد تاریخی را مطرح کرده البته این کار به صورت مستقل در قالب ژئوپارک نیز در حال انجام است.

توسعه گردشگری استان زنجان در گرو جذب سرمایه گذاری

ایرنا: در حوزه صنایع دستی زنجان چه اقداماتی انجام شده است؟

در حوزه صنایع دستی می توان با کمترین بازه زمانی و مبلغ، رشته های صنایع دستی را آموزش داد و شغل ایجاد کرد.

در حال حاضر ۲۹۴ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۵ رشته آن در استان زنجان فعال است.

برخی از این رشته ها مختص مناطق و محلات است که در این استان نیز دولت به این حوزه توجه ویژه ای دارد که هم اکنون شعار "هر خانه یک کارگاه صنایع دستی" برجسته شده و وزارتخانه نیز پیگیر بوده و ما هم در این خصوص ورود کرده ایم و پروانه انفرادی، گروهی و کارگاهی را برای متقاضیان این حوزه صادر می کنیم.

دولت تسهیلات خوبی را در این حوزه تخصیص داده که برش سال جاری استان در بخش صنایع دستی حدود ۸۰۰ میلیارد ریال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha