۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۲۰
کد خبر: 85027444
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره فیلم فجر، رویدادی تحریم‌ناشدنی + فیلم

۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۲۰
کد خبر: 85027444
جشنواره فیلم فجر، رویدادی تحریم‌ناشدنی + فیلم

مشهد- ایرنا- بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که روز به روز بر اقبال مشتاقان برای تماشای فیلم‌های این رویداد ملی افزوده شده و سینماداران بیشتری به جرگه برگزارکنندگان این جشنواره می‌پیوندند و تماشاگران بیشتری به سالن‌های نمایش می‌آیند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیستمین سیمرغ جشنواره فیلم فجر ۱۷ بهمن ماه در حالی در آسمان مشهد به پرواز درآمد که از مجموع هشت سینمای این شهر، پنج پردیس سینمایی هویزه، پارک بازار، برفی، سیمرغ، ویلاژتوریست و نیز سینما آفریقا داوطلب نمایش فیلم های این جشنواره شدند، در این میان پردیس سینمایی هویزه نیز به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اختصاص یافت.

بنا به اذعان خود سینماداران، اقبال به فیلم های جشنواره فیلم فجر مشهد در روزهای نخست این رویداد چندان قابل توجه نبود و حتی صندلی های سالن ها پر نمی شد که به مرور به شمار تماشاگران افزوده شد و علاقه مندان هنر هفتم از هر قشری در سینماها حضور یافتند اما حضور اهالی فرهنگ و هنر به ویژه سینماگران در روزهای برگزاری جشنواره پررنگ‌تر بود.

مدیر پردیس سینمایی سیمرغ در روزهای ابتدایی این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از علل پایین بودن میزان اقبال مردم به جشنواره را اطلاع رسانی ضعیف در خصوص سایت های اینترنتی خرید بلیت دانست و گفت: مردم به خرید بلیت از طریق سینماتیکت عادت کرده بودند اما امسال سایت های خرید بلیت سینما به صورت برخط و از طریق سامانه‌های آی‌تیکت (iticket.ir)، ایران‌تیک (irantic.com) و گیشه هفت (gisheh۷.ir) میسر بود که سایت سینماتیکت در بین آنها قرار نداشت.

امیرحسین دبیرزاده افزود: بهتر بود سایت سینماتیکت را نیز در کنار سایتهای دیگر قرار می دادند تا مردم طبق روال معمول بلیت خود را خریداری کنند، این موضوع باعث شد که مردم در روزهای نخست چندان از نحوه خرید بلیت جشنواره مطلع نباشند.

یکی از نقاط قوت جشنواره فیلم فجر مشهد حضور پررنگ رسانه ها در سینماها است، و شمار زیادی از اصحاب رسانه برای حضور در این جشنواره ثبت نام کرده بودند و برخی از آنها با استقرار امکانات و نیروهای خبری خود در سینماها، به انجام مصاحبه با اهالی فرهنگ و هنر و تماشاگران در خصوص فیلم ها اقدام می کردند که انعکاس اخبار این جشنواره در فضای مجازی، اشتیاق مردم برای دیدن فیلم های خوب را بیشتر کرد.

رسانه ها، یکی از مهمترین مولفه ها برای جذب تماشاگران به سینماها بودند، انعکاس اخبار جشنواره، نقد و بررسی فیلم ها و نظرات اهالی فرهنگ و هنر درباره آثار، مردم را به آمدن به سینما جذب می کرد و به عقیده نگارنده این موضوع نقش زیادی در افزایش تماشاگران جشنواره فیلم فجر مشهد در روزهای برگزاری این رویداد داشت.

جشنواره فیلم فجر، رویدادی تحریم‌ناشدنی + فیلم

استقبال بیش از ۶ هزار نفر از جشنواره / حضور عوامل فیلم "سرهنگ ثریا" در مشهد

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، آمار فروش فیلم‌های بیستمین جشنواره فیلم فجر در مشهد طی چهار روز ابتدایی این رویداد (۱۷ تا ۲۰ بهمن ماه) در ۶ سینمای این شهر به بیش از ۶ هزار نفر رسید که البته شواهد نشان از افزایش این تعداد تا پایان جشنواره دارد.

محمد حسین‌زاده گفت: فروش بلیت ۲۰ فیلم از گزیده فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در مشهد از ۱۷ بهمن آغاز شده است که تاکنون "کت چرمی"، ‌"شماره ۱۰" و "سرهنگ ثریا" پرفروش ترین فیلم ها در سینماهای مشهد بوده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: از ۲۱ بهمن ماه با اضافه شدن نوبت نمایش های فوق العاده و گشایش ۲ پردیس سینمایی مهر در سبزوار و مهدوی در نیشابور به روی سینمادوستان، به طور قطع شاهد فروش بیشتر فیلم‌های جشنواره خواهیم بود.

یکی از مهمترین برنامه های جنبی جشنواره فیلم فجر مشهد حضور عوامل فیلم اولی "سرهنگ ثریا" در زمان نمایش این فیلم در سینماهای آفریقا و هویزه بود که کارگردان این فیلم "لیلی عاج" به همراه "ثریا عبداللهی" که فیلم براساس زندگی او ساخته شده بود، در این سینماها حضور یافتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

از مهمترین جنبه های حضور عوامل فیلم "سرهنگ ثریا" در مشهد، جذابیت موضوع این فیلم به لحاظ پرداختن به موضوع مادرانی بود که فرزندان آنان توسط فرقه رجوی ربوده شده بود، زمانی که "ثریا عبداللهی" شخصیت اصلی این فیلم عکس پسر ربوده شده اش را در مقابل جمعیت تماشاگر در سینماهویزه گرفت و فریاد دادخواهی خود را سر داد، یکی از زیباترین صحنه های جشنواره فیلم فجر مشهد رقم خورد.

ثریا عبداللهی در نشست خبری با خبرنگاران در سینما هویزه بیان کرد که با ساخت و نمایش فیلم "سرهنگ ثریا" در جشنواره فیلم فجر، بغض ۴۰ ساله مادرانِ چشم به راهِ فرزندانِ ربوده شده از سوی فرقه رجوی ترکید.

فیلم "سرهنگ ثریا" تلاش چهارساله خانواده ها به ویژه مادرانی که چهار سال در پشت درهای پادگان اشرف برای دیدار فرزندان و وابستگان ربوده شده خود تحصن کرده بودند را به تصویر می کشد.

جشنواره فیلم فجر، رویدادی تحریم‌ناشدنی + فیلم

حضور پررنگ جوانان / جشن سیمرغ سینمای خراسان چه شد؟

تا چشم کار می کرد، جوانان سینمادوست و سینماگر خراسان رضوی بودند که پای تماشای همه نوبت های نمایش فیلم های جشنواره فجر مشهد، بویژه در پردیس سینمایی هویزه نشستند، گویی کلاس درسی برای آنان بود تا فیلم ها را دیده و به تحلیل محتوایی و ساختاری آن بپردازند.

بی شک خراسان رضوی یکی از مهمترین پایگاه های سینمای جوان در کشور است، انجمن سینمای جوانان این استان بیشترین آمار پذیرفته شدگان سینماگر جوان را در بین استانها دارد، فیلم هایی که سینمای جوان این استان می سازند هر ساله موفق به کسب جوایز متعدد در جشنواره های ملی و بین المللی می شود.

مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در خراسان رضوی در حاشیه بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: به طور قطع دیدن فیلم های جشنواره فجر توسط جوانان سینماگر در کنار اساتیدی که خود فیلمساز و حتی مدرس کلاسهای انجمن سینمای جوان هستند، به نحوی کلاس درسی برای هنرمندان و جوانان انجمن سینمای جوان است.

وحید سیدحسینی گفت: اتفاق خوب امسال در بیستمین جشنواره فیلم فجر، اختصاص سهمیه ای ویژه برای انجمن سینمای جوانان ایران در خراسان رضوی بود تا سینماگران جوان این انجمن در جشنواره حضور یافته و هنرجویان مستعد از نزدیک با سینمای ایران آشنا شوند و مهمترین رویداد سینمای کشور را دنبال نمایند.

جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی هر سال همزمان با جشنواره فیلم فجر در مشهد برگزار و بهترین آثار سینمایی ساخته شده توسط سینماگران استان طی یک سال گذشته انتخاب و معرفی می شد، امسال گویا این جشن برگزار نمی شود.

سیدحسینی به عنوان متولی برگزاری این جشن درباره علت برگزار نشدن آن گفت: قرار است این بخش از جشنواره فیلم فجر جدا شود و همزمان با ۲۱ شهریورماه که مصادف با روز ملی سینما است، در مشهد برگزار شود.

یکی از جنبه های دیگر حضور جوانان سینماگر در جشنواره فیلم فجر مشهد، نوشتن نقدهای آنان پیرامون فیلم های این جشنواره بود، برخی از آنان پس از تماشای هر فیلم دست به قلم شده و نقدی بر آن نوشته و در اختیار خبرنگاران رسانه های حاضر در جشنواره قرار می دادند.

نشست های نقد و بررسی فیلم ها / منتقدان مشهدی کدام فیلم را پسندیدند

هر شب بعد از نمایش فیلم های بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد، نشستهای نقد و بررسی فیلم ها با حضور منتقدان و کارشناسان شامل "محمدمهدی خالقی"، "محمد کلاته ملایی"، "پیمان حسین زاده" و "علیرضا ظفر" در محل پردیس سینمایی هویزه برگزار می شد، نشستهای مزبور از کیفیت بالایی برخوردار بود زیرا بررسی کارشناسان از فیلم ها بسیار فنی و متناسب با نقدهای دیگر منتقدان در تهران بود و هم کسانی که در این نشستها حضور می یافتند، افراد مطلع و صاحب نظر در این زمینه بودند.

از بین فیلم هایی که تاکنون در بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد برگزار شده است، منتقدان در نشستهای نقد و بررسی این فیلم ها در سینما هویزه، فیلمهای "سرهنگ ثریا"، "اتاقک گلی" و "شماره ۱۰" را به عنوان بهترین آثار برشمرده اند و در مقابل فیلم های "هایپاور"، "روایت نیمه تمام سیما" و همچنین "چرا گریه نمی کنی" را در زمره فیلم های ضعیف این جشنواره قلمداد کرده اند.

اظهار نظر "محمد کلاته ملایی" درباره ۲ فیلم "روایت ناتمام سیما" و "چرا گریه نمی کنی" جالب بود به طوری که وی اصلا این آثار را قابل نقد کردن ندانست و اظهار داشت که آنچه به نمایش درآمده را نمی توان به عنوان یک فیلم بلند سینمایی درنظر گرفت. برخی اظهارنظرهای آنان در این نشستها را در زیر بخوانید:

"محمدمهدی خالقی" مستندساز و کارگردان درباره فیلم «سرهنگ ثریا» در یکی از این نشستهای نقد و بررسی گفت: این فیلم سوژه خوبی را دستمایه کار خود قرار داده است که از نظر راهبردی کار مهمی است، اما فیلم به لحاظ فرمی در فیلمنامه یک ایراد بزرگ دارد، کارگردان و فیلمنامه نویس تلاش می‌کنند یک فیلم بلند سینمایی را به شکل یک طرفه و با یک کاراکتر اصلی پیش ببرند، هر چند همین قهرمان هم به لحاظ پایان بندی و سکانس های آخر، به عنوان یک قهرمان کامل مطرح نمی‌شود، این موضوع هم به پررنگ بودن ذهن کارگردان در فضای مستند باز می‌گردد.

وی افزود: به نظر می‌رسد فیلمنامه نویس به تعدادی از مستندهایی که درباره پادگان اشرف ساخته شده، بیش از اندازه مراجعه کرده و منابع دیگر را به خوبی بررسی نکرده است؛ لذا اساسا درام شکل نگرفته است، کار صرفا یک سوژه خوب با یک بازی متوسط به بالا از طرف خانم "ژاله صامتی" است که با وجود تلاشی که صورت گرفته تا خروجی خوبی حاصل شود، اما به دلیل نداشتن کاراکتر مقابل به او بسیار سخت گذشته است.

"محمد کلاته ملایی" ، منتقد سینما در باره فیلم "اتاقک گلی" در یکی از این نشستهای نقد و بررسی گفت: من اگر در "سرهنگ ثریا" ایدئولوژیک فرقه رجوی را می بینم و آنجا برای من می سازد که آنها چه بلایی بر سر آدمها می آورند، در فیلم "اتاقک گلی" می بینم که فرقه رجوی با آدمها چه می کند، اگر در فیلم "سرهنگ ثریا" ساخته شدن آدمها توسط فرقه رجوی را می بینم در فیلم "اتاقک گلی" عمل آنان را متوجه می شوم.

وی بیان کرد: سیر داستان در "اتاقک گلی" به خوبی پیش رفته و تماشاگر را به دنبال خود می کشاند، شخصیت پردازی و انتخاب بازیگران در این فیلم بسیار عالی است، دوربین حرکت خوبی دارد و حس تماشاگر را تا آخر فیلم برمی انگیزد به نحوی که انسان فکر می کند در گرماگرم جنگ قرار دارد و با شخصیت های فیلم همراه می شود.

"پیمان حسین زاده" درباره فیلم "چرا گریه نمی کنی" در یکی از این نشستهای نقد و بررسی گفت: من در بخشی از این فیلم کاملا استراحت کردم، البته چیزی هم از دست ندادم، نمی دانم این فیلم طنز است، یک مساله اجتماعی را می خواهد مطرح کند یا روایتی از یک شخصیت است، انسان تکلیفش با این فیلم مشخص نیست.

"علیرضا ظفر"، یک کارشناس و پژوهشگر سینما و رسانه نیز در نشست نقد و بررسی درباره فیلم هایپاور گفت: پیش از این فیلم خوش ساخت "منصور" درباره شهید ستاری ساخته شده و به خوبی صلابت یک فرمانده ارتش را نشان داده بود، چه لزومی به ساختن هایپاور بود؟ انگار برخی نهادها بودجه سرگردانی دارند که می خواهند به فردی بدهند که فیلمی ساخته شود.

وی افزود: انتخاب بازیگر شهید ستاری در فیلم هایپاور به هیچ وجه مناسب نبود، در این فیلم شهید ستاری، فردی فربه است در حالی که این گونه نبوده است، از سوی دیگر در این فیلم، شهید ستاری فردی منفعل نشان داده می شود که از سخفیت ترین الگو (بازی وسط تنها) برای خلق ساخت پدافند در ذهن شهید ستاری بهره گرفته است، در حالی که بازی "وسط تنها" هیچ ربطی به پدافند ندارد.

جشنواره فیلم فجر، رویدادی تحریم‌ناشدنی + فیلم

هدیه متولیان برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد برای تماشاگران

همان طور که پیش‌تر گفته شد، بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ابتدا روند صعودی را در جذب تماشاگر طی کرد به طوری که در تعطیلات پایان هفته جاری یعنی روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه سالن های ۶ سینمای برگزار کننده این جشنواره وضعیت خوبی را به لحاظ اقبال تماشاگران داشت، این مساله متولیان را بر آن داشت تا به نحوی پاداشی برای مردم در نظر بگیرند.

مسوول گروه سینمایی و سمعی - بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این باره گفت: بلیت پردیس سینمایی سیمرغ و سینما آفریقا برای بیستمین جشنواره فیلم فجر در روز ۲۲ بهمن نیم بها شد، این امر با توجه به درخواست اقشار مختلف مردم در استان‌ها مبنی بر ارائه‌ تخفیف روز ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ صورت گرفت.

سوسن محمدزاده اضافه کرد: فیلم «غریب» از سری فیلم های بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد در ساعت ۲۱:۳۰ روز دوشنبه ۲۴ بهمن در سینما هویزه به نمایش مردمی در می آید، براساس جدول نمایش فیلم های بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد، نوبت نمایش فیلم «غریب» بعد از ظهر ۲۴ بهمن ماه آغاز خواهد شد که در کنار آن نمایش فوق العاده هم در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: "غریب" فیلمی به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا محصول سال ۱۴۰۱ است. این فیلم درباره شهید "محمد بروجردی" است که در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.

هنوز ۲ روز دیگر تا پایان بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد باقی است و قرار است دو فیلم "غریب" و "سینما متروپل"، که جزو فیلم های برتر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بوده اند در مشهد به نمایش درآیند، لذا فرصت خوبی است تا مردم نسبت به خرید بلیت فیلم‌های جشنواره فجر در مشهد به صورت برخط و از طریق سامانه‌های آی‌تیکت (iticket.ir)، ایران‌تیک (irantic.com) و گیشه هفت (gisheh۷.ir) اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha