۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 85027978
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سر پناهی برای محرومان گیلان در سایه اراده دولت سیزدهم

رشت - ایرنا - احداث مسکن ارزان قیمت، مددجویی و محرومان یکی از اقدامات و طرح‌های تعدیلی دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن اقشار مختلف مردم است تا در شرایط اقتصادی کنونی فشار کمتری را از این حیث تحمل کنند.

در روزگاری که قیمت‌ مصالح ساختمانی و بدنبال آن مسکن روند رو رشد و فزاینده ای یافته و خانه دار شدن برای بسیاری از خانواده ها تبدیل به رویایی شده مهیا کردن سر پناه برای آنانی که هیچ سرمایه‌ای در بساط ندارند، هم امری بسیار دشوار که نه بلکه محال به شمار می آید اما دولت سیزدهم در این حدود دو سال در حوزه مسکن محرومان با کمک سایر بخش ها و دستگاه ها اقدامات خوبی را انجام داده است.

احداث مسکن محرومان و مددجویی در روستاها ، تسهیلات برای تعمیرات و بازسازی و مقاوم سازی واحدهای روستایی از جمله اقداماتی است که بنیاد مسکن در زمینه محرومیت زدایی و کمک به برخورداری روستاییان و محرومان از مسکن مناسب طی سال های بعد از انقلاب انجام داده است.

فاطمه و ۲ فرزند خردسالش این روزها ساکن یکی از مسکن های مددجویی استان شده اند؛ وقتی صاحبخانه بودنش را تبریک می گویم، چشمانش برق می زند و با چهره ای آکنده از امید و نشاط دست به دعا می شود برای آنانی که او را خانه دار کرده اند از ته دل دعا می کند.

فاطمه با زبانی و نگاهی مملو از قدردانی و قدرشناسی می گوید: مدتهاست بعد از فوت همسرم بی سرپناه شدم و هر چندماه را جایی سر می کردم و قبل از این مدتی با ۲ فرزندم و تمامی وسایل زندگی مان در اتاق خانه یکی ازبستگانم که خودشان هم شرایط خیلی خوبی نداشتند و که قدیمی و نمور هم بود در شرایط بسیار سختی زندگی می کردم.

او که بانوی سرپرست خانوار است، ادامه می دهد: من و فرزندانم در یک اتاق ۱۲ متری که بیشتر فضای آن را وسایل زندگی مان پر کرده بود، زندگی می کردیم و در این میان فرزند خردسالم که دچار آسم و نفس تنگی وسرفه ممتد بود روز بروز وضعیتش بدتر می شد.

فاطمه می افزاید تنگی نفس پسرم خیلی بهتر شده و با داروهایی که پزشک تجویز کرده و فضای جدیدی که ایجاد شده حالمان خوب است و فرزندانم خوشحال هستند و امنیت و آرامش جایگزین حس ناامنی و نگرانی های مدام از بی خانمانی خود و فرزندانم شده است. مساله ای که امروز دستگاه هایی چون استانداری ، بنیاد مسکن ، کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و جانبازان ، بنیاد برکت و برخی دیگر از مجموعه ها بدان ورود کرده و تلاش می کنند تا حد امکان برای اقشار محروم سرپناهی بسازند و فقط بنیاد مسکن هم اینک در گیلان حدود ۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن در دست احداث دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه تمام تلاشمان را برای محرومیت‌زدایی و زدودن فقر مطلق از جامعه به کار گرفته‌ایم،گفت: محرومیت زدایی از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور است و دولت مردمی آیت الله رئیسی هم به طور جدی بدان اهتمام دارد.

۵۴۷۰ مسکن مددجویی در گیلان در حال ساخت است

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با بیان اینکه این نهاد تفاهم نامه‌های مختلفی را برای ساخت و یا مشارکت در ساخت مسکن اعم از نهضت ملی مسکن و محرومان دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۵۴۷۰ مسکن محرومان با مشارکت بنیاد مسکن در استان در حال ساخت است.

سر پناهی برای محرومان گیلان در سایه اراده دولت سیزدهم

حامد دائمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنیاد مسکن با کمیته امداد برای ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن مددجویی تفام نامه منعقد کرده بود که سهمیه گیلان از این رقم ۷۵۰ واحد است.

وی اظهار کرد: در همین راستا تا کنون برای بیش از ۴۰۰ واحد پرونده تشکیل شده است و ۳۶۸ فقره برای اخذ وام به بانک معرفی شده اند.

دائمی به تفاهم نامه دیگری با بنیاد مسکن اشاره و بیان کرد: همچنین امسال تفاهم نامه ای بین بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد نیز برای ساخت مسکن محرومان منعقد شد که از ۱۰ هزار واحد پیش بینی شده برای کشور ساخت ۱۳۰ واحد سهمیه گیلان تعیین شده است.

وی مدت زمان تعیین شده برای اجرای این پروژه را ۲ ساله عنوان و تصریح کرد: تا کنون از ۱۳۰ واحد پیش بینی شده برای استان ۹۰ پرونده برای دریافت تسهیلات تشکیل شده است؛ ضمن اینکه ۳۳ واحد نیز به مرحله گچ و خاک رسیده است.

دائمی در ادامه به تفاهم نامه دیگری بین بنیاد مسکن گیلان، استانداری و سازمان برنامه و بودجه برای ساخت مسکن محرومان اشاره و اظهار کرد: در این تفاهم نامه که از سال ۹۹ بین دستگاههای یاد شده برای ساخت ۲ هزار و ۹۰۰ واحد منعقد شد، بخشداری ها و دهیاری ها به عنوان نماینده استانداری محرومان را شناسایی می کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: در این طرح برای ساخت هر واحد ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض و تسهیلات از سوی بنیاد مسکن پرداخت می شود که در حال حاضر یک هزار و ۶۸۵ واحد به مرحله نازک کاری رسیده و مابقی بهره‌ برداری شده است.

به‌گزارش ایرنا، لازم به ذکر است که طرح مددجویی فقط مددجویان تحت پوشش کمیته امداد را شامل می شود اما محرومان ممکن است خانوارهایی تحت پوشش کمیته امداد نباشند اما توانایی تامین مسکن را نداشته باشند که با شناسایی دهیاری ها به بنیاد مسکن معرفی می شوند.

سهمیه مسکن محرومان گیلان ۲۵۰ واحد افزایش یافت

مدیر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گیلان با تاکید براینکه کمک به تامین مسکن مددجویان تحت پوشش یکی از اقدامات حمایتی این نهاد می باشد، گفت: سهمیه مسکن محرومان استان از ۵۰۰ واحد با افزایش سهمیه ۲۵۰ واحدی به ۷۵۰ واحد افزایش یافته است.

سر پناهی برای محرومان گیلان در سایه اراده دولت سیزدهم

آقایی زاده افزود: اقدامات حمایتی در زمینه تامین مسکن محرومان با ساخت مسکن با تفاهم نامه هایی بین کمیته امداد و دستگاه‌ها، خرید مسکن مددجویی و کمک به تعمیرات مسکن و ایجاد فضای جانبی همچون احداث اشپزخانه، سرویس بهداشتی، لولکشی گاز و حصار کشی محوطه انجام می شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه هایی با بنیاد مستضعفان، سپاه قدس و خیرین ( در قالب موسسات) اظهار داشت: این دستگاه‌ها، نهادها و موسسات منابع ما را تامین می کنند که در همین راستا از ابتدای استقرار دولت عملیات اجرایی ساخت ۲ هزار و ۱۲۰ واحد آغاز شد که حدود یک‌هزار و ۱۴۰ واحد بهره برداری و تحویل متقاضیان شده است.

وی ادامه داد: از ۶۶۵ واحد باقی مانده ۲۶۵ واحد در هفته دولت به بهره برداری رسیده است و ۴۰۰ واحد دیگر مسکن مدد جویی در دهه فجر بهره برداری شد.

آقایی زاده تصریح کرد: برای این واحدها ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره و ۳۰ میلیون تومان آورده افراد بود و حداکثر میزان وام بلاعوض ۷۰ و ۸۰ میلیون تومان توسط بنیاد مسکن پرداخت شده است.

وی به تفاهم نامه کمیته امداد با سپاه قدس استان اشاره و اظهار کرد: از سهمیه ساخت ۴۰ هزار واحدی مسکن محرومان، ۵۰۰ سهمیه به استان اختصاص یافت که این سهمیه با افزایش ۲۵۰ واحدی به ۷۵۰ رسیده است.

وی تصریح کرد: برای ساخت واحدهای مسکونی در این طرح ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد، ۶۰ میلیون تومان هم کمک بلاعوض از سوی کمیته امداد اختصاص می یابد .

آقایی زاده با اشاره به اینکه عملیات ساخت ۲۵۰ واحد اضافه شده سهمیه استان از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود، اظهار کرد: تا کنون ۵۰۰ نفر از محرومان شناسایی شده اند و برای آن‌ها ۴۳۰ پروانه ساخت اخذ شده است و یکصد واحد که فونداسیون آنها اجرایی شده تا پایان سال ۱۴۰۲ تحویل داده می شود.

مدیر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گیلان همچنین با اشاره به اینکه ساخت سه هزار واحد مسکن محرومان در سال ۹۹ در استان کلید خورد که ساخت یک‌هزارو۳۰۰ واحد را کمیته امداد استان بر عهده گرفت، تصریح کرد: با اهتمام دولت سیزدهم ۷۰۰ واحد تکمیل و تحویل شد و عملیات اجرایی ۶۰۰ واحد دیگر که در زمان دولت سیزدهم آغاز شد، اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد است .

وی همچنین از خرید سه واحد مسکن مددجویی شامل ۲ واحد در رشت و یک واحد در سیاهکل خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون برای بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی مددجویی تعمیرات با تسهیلات کم بهره ۱۵ میلیون تومان و حدود هشت میلیون تومان بلاعوض اقدام شده است.

آقایی زاده عنوان کرد:: امسال تفاهم نامه ای نیز بین کمیته امداد ، شرکت گاز استان بهزیستی در قالب مصوبات سفر ریاست جمهوری( در سفر بهمن ماه پارسال) منعقد شد که بر اساس آن لوله کشی گاز یک‌هزار و ۶۰۰ واحد مسکن مددجویی به صورت مشترک انجام می شود.

وی ادامه داد: از این تعداد، یک‌هزار و ۱۲۰ واحد معادل۷۰ درصد این واحدها شناسایی وتا کنون حدود ۴۰۰ مورد لوله کشی آنها انجام شده که برای هر واحد به طور متوسط ۶ میلیون تومان توسط شرکت گاز مساعدت می شود.

مدیر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گیلان یادآور شد: از ۴۰۰ مورد تا کنون هزینه لوله کشی ۱۵۰ مورد پرداخت شده و ۲۵۰ مورد دیگر نیز در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، موضوع تهیه مسکن امروز چالشی عمیق برای مردم نه تنها گیلان بلکه کشور است اما آنچه مسلم است آنکه دولت می کوشد تا مشکل اقشار محروم را در اولویت اقدامات خود تا حد ممکن مرتفع سازد و در این میان مشارکت همه بخش ها و دستگاه های دست اندرکار ، نهادها و تشکل هایی که می توانند و باید ضروری و راهگشاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha