ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

تهران-ایرنا- سفرآیت‌الله رئیسی به پکن،افزایش همکاری نظامی ریاض و مسکو، حمله انتحاری در پاکستان، موافقت سوریه با فرود هواپیمای حامل کمک‌های عربستان به دمشق و برگزاری همایش تأثیر انقلاب اسلامی بر جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان ایران در عراق مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**رئیس جمهوری پاکستان سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت

رئیس جمهوری پاکستان طی پیامی به حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را به ایشان تبریک و بر تعهد پاکستان برای‌ تحکیم روابط تاکید کرد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

کاخ ریاست جمهوری پاکستان صبح امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «عارف علوی» به نمایندگی از مردم و دولت پاکستان چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تبریک گفت.

در این بیانیه به نقل از رئیس جمهوری پاکستان آمده است: روابط برادرانه پاکستان و ایران ریشه در پیوندهای زبانی، فرهنگی و مذهبی دارد و اسلام‌آباد متعهد به تقویت بیشتر این روابط با تهران است.

علوی با آرزوی سلامتی و شادکامی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی از خداوند تداوم پیشرفت، بهروزی و سعادت را برای ملت برادر جمهوری اسلامی ایران مسالت کرد.

روز گذشته نیز مقام‌های بلندپایه پاکستان از جمله نخست وزیر و روسای مجالس سنا و ملی طی پیام‌هایی روز ملی ایران و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت و دولت‌ کشورمان تبریک گفتند.

در میان تمام کشورهای جهان، پاکستان به عنوان کشور همسایه و مسلمان، نخستین کشوری بود که انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب، وزیر وقت امور خارجه پاکستان به تهران سفر کرد و ملاقاتی هم با حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر و بنیانگذار انقلاب اسلامی انجام داد.

ایران نیز نخستین کشوری بود که استقلال پاکستان را در سال ۱۳۲۶ شمسی به رسمیت شناخت؛ رویدادی که همواره به عنوان یکی از روشن‌ترین صفحات در دفتر زرین تاریخ روابط دیرینه‌ و ناگسستنی دو کشور همسایه خواهد درخشید.

https://irna.ir/xjLKr8

**آیت‌الله رئیسی به پکن می رود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پاسخ به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در راس هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی سه روزه، عصر دوشنبه - ۲۴ بهمن - عازم پکن پایتخت چین خواهد شد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

رئیس جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی خود، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور روسای جمهور برگزار خواهد شد.

آیت الله رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین شرکت می کند و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت.

نشست و گفتگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه های دکتر رئیسی در پکن خواهد بود.

جمعی از وزرا و اعضای کابینه دولت سیزدهم رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کنند.

رئیسی نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است.

رئیس جمهور چین شهریور ماه امسال و در حاشیه سازمان همکاری شانگهای در سمرقند و در ملاقات دوجانبه با رئیس جمهوری اسلامی ایران، از وی برای سفر به این کشور به طور رسمی دعوت به عمل آورد.

این ملاقات در حالی انجام می شود که دو کشور گام های بلندی برای اجرای برنامه جامع مشترک 25 ساله ایران و چین برداشته اند و سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در عالی ترین سطوح قرار دارد.

چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود؛ بر اساس آمار 10 ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده است؛ در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است.

https://irna.ir/xjLKqT

**۲۳ راکت از غزه به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد

منابع عبری زبان شنبه شب گزارش دادند که در دو هفته گذشته حدود ۲۳ راکت از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

از سوی دیگر شبکه "کان" رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که شهرک نشینان در مجاور غزه برای گذراندن یک شب پر استرس در پناهگاه‌ها آماده می شوند.

این گزارش ساعاتی پس از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست نشین مجاور نوار غزه روی می دهد.

صدای آژیر هشدار در شهرک‌های صهیونیست نشین مجاور نوار غزه (جنوب فلسطین اشغالی) شنیده شده است.

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی دلیل به صدا درآمدن آژیرهای خطر در شهرک های صهیونیست نشین مجاور نوار غره را شلیک یک فروند موشک از نوار غزه اعلام کرده‌اند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز در این باره اعلام کرد که آژیرهای خطر در شهرک صهیونیست نشین «ناحل عوز» در مجاور نوار غزه به صدا درآمد و اخباری مبنی بر رهگیری یک موشک در این منطقه مخابره شده است.

https://irna.ir/xjLKmd

**۱۴ کامیون کمک‌رسانی سازمان ملل وارد شمال غرب سوریه شد

پس از زلزله‌های شدیدی که منطقه را لرزاند، ۱۴ کامیون‌ها از کمک‌های سازمان ملل از طریق جنوب ترکیه وارد ادلب شده است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

کامیون های حامل کمک های سازمان ملل از طریق گذرگاه مرزی باب الهوا از طریق دروازه مرزی سیلوگو در استان هاتای جنوبی ترکیه وارد منطقه ادلب شدند.

آناتولی تایید کرد که این کمک ها به عنوان بخشی از تلاش های کمک های فرامرزی سازمان ملل متحد به افراد نیازمند در منطقه تحویل داده می شود.

پیش از این شش کامیون وارد ادلب شده بود.

https://irna.ir/xjLKmr

**نیروهای مقاومت در سال جاری ۲۷۵ عملیات علیه صهیونیست ها انجام دادند

مرکز اطلاع رسانی "معطی" فلسطین شنبه شب در گزارشی اعلام کرد که از آغاز سال جدید میلادی تاکنون، نیروهای مقاومت ۲۷۵ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام داده اند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

این عملیات‌ تاکنون موجب کشته شدن ۹ صهیونیست و زخمی شدن ۳۵ تن دیگر کرده است.

در تازه ترین عملیات شهادت طلبانه که روز جمعه توسط"حسین قراقع" جوان ۳۱ ساله روز جمعه در محله "راموت" در قدس رخ داد، سه صهیونیست کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند.

قراقع نیز در این عملیات به ضرب گلوله صهیونیست ها به شهادت رسید.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی بویژه در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

https://irna.ir/xjLKmk

**همایش تأثیر انقلاب اسلامی بر جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان ایران در عراق برگزار شد

عراق در سالروز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه بانوان، شاهد برگزاری همایش علمی تأثیر انقلاب اسلامی بر جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان در ایران با حضور اساتید و پژوهشگران چند کشور عربی بود.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

در این همایش که روز گذشته توسط رایزنی فرهنگی اسلامی ایران و با همکاری مؤسسه پژوهشی و رسانه ای «هدف» و خبرگزاری «اخبار وطن» عراق در بغداد برگزار شد، بانوان پژوهشگر و اساتید دانشگاه های مختلف جهان اسلام از کشورهای ایران، عراق، سوریه و لبنان مقالات علمی و فرهنگی خود را با محوریت جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان ایران ارائه دادند.

در این همایش هویت انسانی زن در دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در پنل های تخصصی با سه محور مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت:

- محور اول / هویت انسانی زن در اندیشه امامین (دو رهبر) انقلاب اسلامی

-محور دوم/ نقش زنان در توسعه ملی و پیشرفت های علمی

-محور سوم/ نقش زن در نهاد خانواده و تربیت اسلامی زنان

«انتصار الخفاجی» استاد دانشگاه «مستنصریه» بغداد، « بتول مشکین فام» عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) ایران، «لیندا طبوش» استاد دروس فلسفه و جامعه شناسی دانشگاه بیروت و استاد مدعو برخی از دانشگاه‌های آفریقا و اروپا، «روله علی الصیداوی» استاد دانشگاه دمشق و «نداء کعبی» عضو انجمن بین المللی تحلیل گران سیاسی عراق از بانوان سخنران اصلی این همایش بودند.
https://irna.ir/xjLKms

**آلمان به دلایل امنیتی ادامه همکاری با ترکیه برای کمک به زلزله زدگان را متوقف کرد

دو سازمان امدادی آلمان شنبه شب عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله زده ترکیه را به دلیل مشکلات امنیتی و گزارش هایی مبنی بر درگیری بین گروه ها و تیراندازی به حالت تعلیق درآوردند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

سازمان‌های جستجو و نجات بین المللی و آژانس فدرال امداد فنی آلمان اعلام کردند به محض اینکه آژانس حفاظت مدنی ترکیه وضعیت را ایمن طبقه بندی کند، کار خود را از سر خواهند گرفت.

"استیون بایر" مدیر سازمان جستجو و نجات بین المللی آلمان گفت که وضعیت امنیتی با گذشت روزهای پس از فاجعه کمی بدتر شده است و این امر در چنین شرایطی معمول است.

بایر با شرح بدتر شدن وضعیت امنیتی گفت: بدتر شدن شرایط تا حدودی به این دلیل است که غذا و منابع آب در حال تمام شدن است و مردم به دنبال غذا و آب هستند.

پیش از این، ارتش اتریش ادامه همکاری با نیروهای مسلح ترکیه برای کمک به زلزله زدگان را به دلایل امنیتی و خطراتی ناشی از باندهای مسلح در این کشور متوقف کرد.

"مایکل باوئر" سخنگوی وزارت دفاع اتریش شنبه شب اعلام کرد که ارتش کشورش برای مدت کوتاهی عملیات جستجو و نجات در استان زلزله زده های ترکیه را به دلیل خطرات امنیتی ناشی از باندهای مسلح در این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

زمین لرزه ی ۷.۸ ریشتری دوشنبه گذشته در ترکیه و سوریه تاکنون بیش از ۲۶ هزار نفر کشته برجای گذاشت و هزاران خانه را ویران کرد.

https://irna.ir/xjLKmz

**۹۴.۲۹ درصد مردم دنیا خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه سوریه هستند

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که بسیاری از مردم دنیا خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه سوریه برای تسهیل امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

نتایج نظرسنجی رسانه چینی سی.جی.تی.ان که شنبه منتشر شد، حاکی است که ۹۴.۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان خواستار لغو فوری و بدون قید و شرط تحریم‌های آمریکا علیه سوریه هستند.

همچنین ۹۴.۵۲ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که نسبت به تحریم‌های آمریکا احساس ناامیدی می‌کنند.

آمریکا همواره از طریق عملیات‌ نظامی و تحریم‌های اقتصادی در بحران سوریه دخالت کرده و باعث وخیم‌تر شدن آن شده است.

این اقدامات باعث تلفات انسانی و کمبود شدید مایحتاج اولیه زندگی بسیاری از مردم سوریه شده است.

به نوشته سی.جی.تی.ان، آمریکا بسیاری از مناطق تولید نفت سوریه را اشغال کرده و از بیش از ۸۰ درصد نفت سوریه بهره‌برداری می‌کند.

بسیاری از نهادها و کشورهای دنیا در روزهای گذشته خواستار لغو تحریم‌های آمریکا برای تسهیل در امدادرسانی به مردم سوریه شده‌اند.

هر چند آمریکا یک معافیت ۱۸۰ روزه در مورد برخی از تحریم‌های خود علیه سوریه اعلام کرده است اما همچنان هواپیماهای باربری برای فرود آمدن در فرودگاه‌های سوریه با مشکل مواجه هستند.

شمار جانباختگان زلزله ۷.۸ ریشتری دوشنبه گذشته در ترکیه به ۲۴ هزار و ۶۱۷ و در سوریه به ۴ هزار و ۴۸۷ نفر رسیده است.

https://irna.ir/xjLKmy

**موافقت سوریه با فرود هواپیمای حامل کمک‌های عربستان به دمشق

رئیس سازمان هواپیمایی سوریه شنبه شب از موافقت کشورش با فرود هواپیمای حامل کمک های عربستان در دمشق خبر داده است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

باسم منصور گفت که هلال احمر عربستان اجازه فرود هواپیمای کمک‌ها در فرودگاه دمشق را درخواست کرد که با آن موافقت شد.

از این کمک‌ها شاید بتوان به عنوان آماده سازی عربستان برای ازسرگیری تدریجی روابط با سوریه تعبیر کرد.

با شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱)، عربستان و شماری دیگر از کشورهای عربی در صف حامیان اصلی گروه‌های مخالف اسد قرار گرفت و درهای سفارتخانه‌های خود را در دمشق بستند و روابط خود را با سوریه قطع کردند.

https://irna.ir/xjLKmt

**نیروهای مقاومت، رژیم صهیونیستی را تهدید کردند

گروه مقاومت "عرین الاسود" (کنام شیرها) در نابلس بامداد یکشنبه به صهیونیست‌ها هشدار داد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

در بیانیه عرین الاسود آمده که سر نظامیان صهیونیست را از تن جدا خواهد کرد.

این گروه از مردم فلسطین خواست که اختلافات قبیله‌ای و حزبی را کنار گذشته و ضمن متحدن شدن، سرزمین های اشغالی را به آتشی زیر پای صهیونیست‌ها بدل کنند.

این گروه خطاب به ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی و تندرو کابینه نتانیاهو و نخست وزیر رژیم نامشروع اسرائیل اعلام کرد: پیش بیایید، ما مشتاقانه برای ملاقات شما آماده‌ایم و تشنه گردن زدن‌های شما و سربازان بزدل تان هستیم.

در پیام عرین الاسود به کابینه نتانیاهو آمده است: ای کابینه موش‌ها؛ این وعده ما به شماست که ما در همه جا حضور داریم.

این بیانیه تأکید کرد: به شما گفته بودیم که در اندرونی خانه‌هایتان ما را خواهید یافت و اعضای شجاع ما بر شما قیام کرده و امنیت شما را نابود خواهند کرد.

این گروه مقاومت با نام بردن از شهدای اخیر مقاومت در سرزمین های اشغالی که به عملیات شهادت طلبانه دست زدند، اعلام کرد که به خاطر این شهدا و تمام کسانی که ندای جهاد را استجابت کردند، در راه خدا و با برافراشتن پرچم توحید به پیش خواهیم رفت.

این گروه در پایان به حسن قراقع جوان ۳۱ ساله که روز جمعه در یک عملیات شهادت طلبانه به شهادت رسید، درود فرستاد.

در این عملیات شهادت طلبانه سه صهیونیست کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjLKmv

**روسیه: محرومیت ورزشکاران روس از المپیک مداخله در سازمان های بین المللی است

"اولگ ماتیتسین" وزیر ورزش روسیه گفت که درخواست وزرای ۳۵ کشور برای محرومیت ورزشکاران کشورش و بلاروس از حضور در المپیک ۲۰۲۴ غیرقابل قبول و مداخله در فعالیت های سازمان های بین المللی است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

ماتیتسین تلاش برای حذف ورزشکاران روس از المپیک ۲۰۲۴ را مداخله مستقیم وزرا در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی مستقل ورزشی خواند و تلاش برای تعیین شرایط برای حضور ورزشکاران در مسابقات بین‌المللی را کاملا غیرقابل قبول عنوان کرد.

وزیر ورزش لیتوانی روز جمعه گفت که گروهی متشکل از ۳۵ کشور از جمله آمریکا، آلمان و استرالیا خواستار محرومیت ورزشکاران روسی و بلاروسی از المپیک ۲۰۲۴ شده اند که این امر باعث تشدید ابهامات در مورد بازی های پاریس شده است.

کمیته اجرایی المپیک پیش از این اعلام کرد ممکن است به ورزشکاران روسیه و بلاروس اجازه دهد تا تحت یک پرچم بی طرف رقابت کنند. اوکراین موضع این کمیته را محکوم و تهدید کرد که مسابقات را تحریم می کند.

کمیته بین المللی المپیک همچنین در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ در پاسخ به عملیات ویژه روسیه در اوکراین، از فدراسیون های بین المللی ورزشی خواست تا مانع از حضور وزرشکاران روس تحت پرچم این کشور در مسابقات شوند.

https://irna.ir/xjLKmG

**ترودو: یک شیء ناشناس در شمال کانادا سرنگون شد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام کرد که به دستور وی جنگنده آمریکایی یک شیء ناشناس را که در شمال کانادا رویت شده بود، ساقط کرد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

ترودو بامداد یکشنبه در توئیتی نوشت: دستور دادم یک شیء ناشناس که حریم هوایی کانادا را نقض کرده بود، ساقط شود.

وی افزود: فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) ارتش آمریکا این شیء را بر فراز یوکان سرنگون کرد. هواپیماهای کانادا و آمریکا به پرواز درآمدند و یک جنگنده اف-۲۲ آمریکا با موفقیت به سمت این شیء آتش گشود.

این سومین شیء پرنده‌ای است که در دو هفته گذشته وارد حریم هوایی آمریکای شمالی شده و ساقط می‌شود.

ترودو در توئیت دیگری نوشت: با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت‌وگو کردم. نیروهای کانادا بقایای این شیء را پیدا و تحلیل خواهند کرد. از فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) ارتش آمریکا سپاسگزارم که مراقب شمال آمریکاست.

آمریکا هفته گذشته یک بالون چینی را که بر فراز کانادا و آمریکا حرکت کرده بود سرنگون کرد. همچنین روز جمعه نیز شیء دیگری بر فراز آلاسکا سرنگون شد.

ساعاتی پس از انتشار خبر انهدام دومین بالون چینی بر فراز آسمان ایالات متحده آمریکا، کاخ سفید جمعه شب اعلام کرد واشنگتن ۶ شرکت هوافضای چین را که ادعا می‌شود در برنامه بالون‌های شناسایی پکن همکاری دارند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

https://irna.ir/xjLKmL

**لهستان: تصمیم‌گیری درباره ارسال جنگنده به اوکراین آسان نیست

آندری دودا رئیس جمهوری لهستان گفت که ارسال جنگنده به اوکراین «مشکلات جدی» ایجاد می‌کند و تصمیم‌گیری درباره آسان نیست.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

دودا شنبه گفت: ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین مشکلات جدی ایجاد می‌کند زیرا ما در نیروهای هوایی لهستان کمتر از ۵۰ فروند از این جنگنده‌ها داریم.

وی افزود: ما جنگنده کافی نداریم و خودمان به جنگنده‌های بیشتری نیاز داریم.

دودا تاکید کرد که نگهداری جنگنده‌های رزمی از جمله اف-۱۶ یک کار «بسیار جدی است» و «ارسال فقط چند فروند کفایت نمی‌کند.»

دودا با اشاره به اینکه لهستان عضو ناتو است تاکید کرد که هر گونه تصمیمی درباره ارسال جنگنده به اوکراین باید مشترکا توسط متحدین در ناتو اتخاذ شود.

لهستان یکی از حامیان اصلی اوکراین در جنگ با روسیه است که تانک‌ها، مهمات و تجهیزات نظامی زیادی در اختیار اوکراین قرار داده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هفته گذشته در سفر به غرب اروپا خواستار دریاف تجهیزات بیشتر برای درگیری هوایی با روسیه شد.

وی در سخنانی در پارلمان اروپا گفت: از شما و دنیا یک چیز ساده اما مهم می‌خواهم: هواپیمای رزمی برای اوکراین.

زلنسکی ادعا کرد که چندین رهبر اتحادیه اروپا برای ارسال جنگنده به کی‌یف اعلام آمادگی کرده‌اند اما بلومبرگ به نقل از یک مقام ارشد اروپایی گفت که تاکنون هیچ یک از رهبران اروپایی درباره ارائه جنگنده به اوکراین تعهدی نداده است.

https://irna.ir/xjLKmQ

**واکنش نخست وزیر پیشین رژیم اشغالگر درخصوص جلوگیری از عزل بی بی

یائیر لاپید نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و رهبر اپوزیسیون کنونی در واکنش به بیانیه رهبران کابینه ائتلافی نتانیاهو گفت که آنها فقط در اندیشه منافع شخصی خود هستند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

لاپید در توئیتی نوشت: پس از ۲۴ ساعت از حمله فلسطینی‌ها، رهبران ائتلاف که از واقعیت فاصله دارند، چه کار خواهند کرد؟ آنها مشغول مشکلات حقوقی درخصوص نخست وزیر خواهند بود.

وی با اشاره به کابینه نتانیاهو که متشکل از افراد سابقه است، افزود: این مسأله بیش از هر مسأله دیگری ثابت می کند که چرا نخست وزیر با کیفرخواست و وزاری محکوم نمی توانند به خدمت ادامه دهند. زیرا آنها فقط به خود و منافع شخصی خود مشغول هستند. "

پیش از این رهبران کابینه ائتلافی نتانیاهو تلاش دیوان عالی رژیم صهیونیستی بعنوان بزرگ ترین نهاد قضایی در خصوص بررسی حبس یا انفصال نتانیاهو را به "کودتای نظامی" تعبیر کردند.

این اقدام رهبران ائتلاف در پاسخ به درخواست "جنبش کیفیت برای حکمرانی" صورت می گیرد که خواستار زندانی شدن یا انفصال از خدمت نتانیاهو به علت نقض توافقنامه "تعارض منافع" بویژه در خصوص طرح اصلاحات قضایی شدند، اقدامی که موجی از خشم و نارضایتی را در افکار عمومی سرزمین های اشغالی ایجاد کرده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص چاپ سرزمین اشغالی، سوم بهمن ماه سال جاری نوشت که «گالی بهراوو مئیرا» مشاور حقوقی کابینه رژیم صهیونیستی قرار است با مقامات وزارت دادگستری و دادستانی کل در خصوص برکناری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به دلیل مشکلات حقوقی به رایزنی و مشورت بپردازد.

تعارض منافع میان سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و سیستم قضایی رژیم ، اصلی‌ترین بحثی است که مشاور حقوقی کابینه قرار است در مورد آن بررسی کند. «تعارض منافع» در این جا به این مسأله اشاره دارد که سیاست‌های نتانیاهو در خصوص سیستم قضایی و برنامه‌ای که برای کاهش قدرت دادگاه عالی در دست دارد، به جریان محاکمه او تأثیر بالایی می‌گذارد.

مشاور حقوقی کابینه اواخر دی ماه نیز به نتانیاهو اطلاع داده بود که توافقنامه خودداری از «تعارض منافع» که نتانیاهو سه سال پیش امضا کرد هنوز معتبر است و این توافق در مورد هر چیزی که به امور قضایی او مربوط است، اعمال می‌شود.

سه سال پیش زمانی که «ویچای مندلبلیت» دادستان کل رژیم اسرائیل دستور به برکناری نتانیاهو داد، او نیز در تفاهم با دادستان کل توافقنامه‌ای برای پرهیز از هرگونه تعارض منافع امضا کرد.

این بدان معناست که نتانیاهو از انتصابات یا تغییرات در سیستم قضایی که بر محاکمه و امور خصوصی وی تأثیر می‌گذارد، منع شده است.
در همین حال، محاکمه بنیامین نتانیاهو که به رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت متهم شده است، ادامه دارد و به موازات آن، کابینه او طرحی را برای تغییرات در سیستم قضایی از جمله تغییراتی که بر امور شخصی او تأثیر می‌گذارد، پیش می‌برد. طرحی که امشب و هفته گذشته دهها هزار نفر را در اعتراض به آن در تل آویو و حیفا و قدس اشغالی و دیگر شهرها به خیابان‌ها کشاند.

طبق برنامه‌ای که نتانیاهو برای تغییر سیستم قضایی ارائه کرده است، کابینه می‌تواند کنترل کمیته انتصاب قضات را در دست بگیرد که از این رو می‌تواند بر روی قضاتی که در حال کار بر روی پرونده نتانیاهو هستند، تأثیر بگذارد.

از سوی دیگر نتانیاهو حمایت کامل خود را از کلیه مفاد طرح «یاریو لیوین» وزیر دادگستری خود برای تضعیف سیستم قضایی اعلام کرده است. در این راستا کابینه نتانیاهو طرحی در دست دارد تا طبق آن دیوان عالی نتواند مصوبات کابینه و کنست را لغو کند که به معنای دور زدن این نهاد قضایی است.

https://irna.ir/xjLKmw

**وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی : عملیات ضد فلسطینی شدت خواهد یافت

ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی تندرو کابینه رژیم صهیونیستی که از زمان روی کارآمدن این کابینه با انتقاد گسترده افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی روبه روست، در پاسخ به منتقدان خود مبنی بر آغاز عملیات ضد فلسطینی موسوم به دیوار دفاعی ۲ گفت که مصصم به انجام این عملیات است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

بن گویر که آماج شدیدترین حملات از سوی شهرک نشینان صهیونیست قرار گرفته است، اعلام کرد: ما مصمم به اجرای عملیات دیوار دفاعی ۲ در قدس هستیم.

وی با اعلام این خبر افزود که اختیارات دستگاه پلیس که در کنترل بن گویر قرار دارد، تخریب منازل [فلسطینیان] و بازداشت بیش از ۱۵۰ فرد، یورش به منازل و توقف فعالیت در مساجد فلسطینیان است.

بن گویر اظهار کرد: نشست کوچک امنیتی موسوم به "کابینت" بسیار مهم خواهد بود، اما تحمیل سلطه بسیار حائز اهمیت است و تلاش خواهم کرد که این مسأله رخ دهد.

وی به دنبال عملیات شهادت طلبانه یک فلسطینی که در جریان آن سه صهیونیست کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند، به پلیس دستور داد که طرح عملیات دیوار دفاع ۲ را آماده کند.

«یائیر لاپید» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) به دنبال این عملیات شهادت طلبانه، به ایتامار بن گویر تاخت و او را «وزیر تیک تاک (شبکه های اجتماعی) و قرص‌های نان» خواند.

لاپید در تمسخر بن گویر گفت: «وزیر تیک تاک (شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و فیسبوک...) و قرص‌های نان دستور ورود به عملیات «دیوار دفاعی ۲» را داده است، در حالی که نه کابینه‌ای وجود دارد و نه هیچ گونه ارزیابی از اوضاع و هماهنگی بین نیروهای امنیتی. اگر این جدی نباشد، به همان اندازه مضحک خواهد بود».

روزنامه یدیعوت آحارانوت در این باره نوشت: «بن گویر خودش را مسخره کرد، اما فرض کنید غیر از این است و او واقعاً عملیات دیوار دفاعی ۲ را می خواهد - اگر دولت این عملیات را آغاز نکند، بن گویر نه تنها به تمسخر دولت تبدیل می‌شود، بلکه باید استعفا دهد- چون اگر تصمیمی را اعلام کردید و اجرا نشد دقیقاً چه هستید؟ قدرت و تأثیر شما چیست؟ اجرا و عملکرد شما؟ اعتماد به شما تمام شده است».

https://irna.ir/xjLKmP

**شورشیان مائوئیست در پرو هفت پلیس را کشتند
شورشیان مائوئیست پرو موسوم به گروه «راه درخشان» در مرکز این کشور هفت نیروی پلیس را کشتند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

این حمله روز شنبه در منطقه‌ای به نام «دره کوکائین» که سه رودخانه آپوریماک، انه و مانتارو از آن عبور می‌کند رخ داد.

پلیس پرو اعلام کرد که شورشیان در شهر «ناتیویداد» در دره کوکائین به یک خودرو حامل نیروهای پلیس شبیخون زده و هفت نفر را کشتند.

یک پلیس از این حلمه جان سالم به در برد.

راه درخشان در دهه ۱۹۶۰ توسط استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان یکی از مناطق فقیرنشین پرو ایجاد شد.

این گروه در سال ۱۹۸۰ اسلحه به دست گرفت و اقدامات تروریستی علیه دولت را آغاز کرد.

به گفته مقام‌های پرو، راه درخشان در اوایل دهه ۱۹۹۰ شکست خورد و به قاچاقچیان مواد مخدر پیوست.

پرو در ماه‌های گذشته پس از برکناری پدرو کاستیو از ریاست جمهوری درگیر تنش و درگیری معترضان با نیروهای امنیتی بوده است.

معترضان خواهان بازگشت کاستیو به قدرت، برگزاری انتخابات زودهنگام و برکناری دینا بلوارته از ریاست جمهوری موقت هستند.

اعتراضات در این کشور تاکنون ۴۸ کشته بر جای گذاشته است.

https://irna.ir/xjLKmW
**حمله انتحاری در پاکستان ۳ کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت

عملیات انتحاری شنبه شب در «وزیرستان شمالی» واقع در استان خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان ۳ کشته و دست کم ۲۰ زخمی برجای گذاشت.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

مسوولان انتظامی در وزیرستان شمالی به رسانه‌ها گفتند که مهاجم انتحاری، خودروی بمب گذاری شده را در حین عبور خودروی حامل کارکنان یک شرکت نفتی منفجر کرد.

گفته‌ می‌شود وضعیت برخی از زخمی‌ها بحرانی است و احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.

شانزدهم بهمن ماه جاری نیز یک انفجار انتحاری در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان به وقوع پیوست. گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مسوولیت این عملیات انتحاری را برعهده گرفت.

حوادث تروریستی طی ماه‌های اخیر در مناطق مختلف پاکستان از جمله ایالت خیبرپختونخوا به عنوان استان همجوار مرزی با افغانستان افزایش داشته است و عمدتا گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مسوولیت اکثر این حملات را برعهده می‌گیرد.

https://irna.ir/xjLKmX

**زاخارووا : غرب جامعه جهانی و مردم اوکراین را فریب داد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که سیاستمداران غرب در زمینه اهداف توافقنامه مینسک ، جامعه جهانی ، شورای امنیت و مردم اوکراین را فریب دادند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

زاخارووا در برنامه حق دانستن در کانال TVC افزود: آلمان، فرانسه و اوکراین در ابتدا در قراردادهای مینسک اهدافی برخلاف آنچه که به کشورهای خود، اروپا و کل جهان وعده داده بودند، در سر داشتند.

توافقنامه مینسک برای پایان دادن به جنگ در منطقه دونباس در سال ۲۰۱۴ با میانجیگری رهبران فرانسه ، آلمان ، توسط اوکراین، فدراسیون روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا نوشته و سال بعد پس از گفت و گوهای گسترده توسط سران وقت جمهوری دونتسک و لوهانسک امضا شد.

وی گفت، آنان به رژیم کی یف زمان دادند تا دوباره مسلح شود. و این بدان معنی است که آنها در ابتدا قصد داشتند جامعه بین المللی را فریب دهند و مقاصد خود را اعلام کنند، چیزی کاملاً متفاوت در ذهن داشتند. و این یک طراحی کاملاً متفاوت بود که به نظر من نیازمند اصلاح در فضای قانونی است.

به گفته زاخارووا، این مساله به یک جعل و فریب واقعی در مقیاس جهانی تبدیل شده است و به امنیت جهانی ضربه زد.

پیش از این، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری سابق اوکراین گفته بود که توافقنامه ی مینسک که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، اصلاح نیروهای مسلح اوکراین و تشکیل ائتلاف بین المللی علیه روسیه را امکان پذیر کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان پیشتر در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی د زیت ، توافقنامه ی مینسک را "تلاشی برای دادن زمان به اوکراین برای قوی تر شدن" دانست.

به گفته او، "برای همه روشن بود" که درگیری متوقف شده است و مشکل حل نشده است، "اما این چیزی است که به اوکراین زمان بسیار ارزشمندی داد

زاخارووا گفت : بعدها، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، که در مذاکرات برای اجرای توافق‌ مینسک نیز شرکت داشت، سخنان مرکل را تأیید کرد.

https://irna.ir/xjLKmZ

**وزیران دفاع آمریکا و اوکراین گفت وگو کردند/ نشست گروه تماس محور مذاکرات

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با همتای اوکراینی خود الکسی رزنیکوف در تماس تلفنی درباره اولویت های نشست بعدی گروه تماس در بروکسل گفت وگو کرد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرد که آستین و رزنیکوف محورهای نشست گروه تماس که توسط واشنگتن و متحدانش برای ارائه کمک های نظامی به اوکراین را که هفته آینده در بروکسل برگزار می شود، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این گزارش آمده است: همچنین دو طرف درباره کمک های نظامی برای دفاع هوایی و توپخانه ای به اوکراین گفت وگو کردند.

در بیانیه پنتاگون آمده است:بررسی وضعیت منطقه جنگی از دیگر موضوعات و محورهای گفت وگوی وزیران دفاع آمریکا و اوکراین بوده‌است.

https://irna.ir/xjLKn4

**یمن: بیش از پنج هزار بیمار کلیوی در نتیجه کمبود دارو در آستانه مرگ قرار دارند

یک مقام وزارت بهداشت دولت نجات ملی مورد حمایت انصارالله یمن شنبه شب هشدار داد که بیش از پنج هزار بیمار کلیوی در نتیجه کمبود دارو در آستانه مرگ قرار گرفته اند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

"انیس الاصبحی" سخنگوی وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن به خبرگزاری "اسپوتنیک" گفت: دارو و تجهیزات دیالیز در آستانه تمام شدن قرار دارد و ما هیچ ذخیره کافی در مراکز دیالیز در اختیار نداریم.

وی افزود: اگر کمک های درمانی در ماه کنونی میلادی (فوریه) دریافت نکنیم، این میزان نمی تواند تا ماه مارس (اواسط فروردین) نیاز ما را برآورده سازد و ما با یک فاجعه روبه رو خواهیم بود که زندگی بیماران کلیوی را تهدید می کند.

الاصبحی با بیان این که بیماران کلیوی نیازمند ادامه جلسه دیالیز هستند، افزود که ۵۰۰ نفر از آنها نیز نیازمند پیوند کلیه هستند.

وی گفت که ۱۷ مرکز ویژه دیالیز به علت آن که هیچ کمک پزشکی شامل دارو و محلول ویژه جلسه دیالیز را دریافت نکرده اند، در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

الاصبحی با انتقاد از نقش سازمان جهانی بهداشت درخصوص فاجعه بیماران کلیوی یمنی افزود: ابتدای سال گذشته در دیدارها و سخنرانی خود درخواستار تامین دارو و محلول ویژه برای بیماران کلیوی شدیم، اما پس از انتظار یکساله، پیامی از سازمان دریافت کردیم که از ما می خواهد به دنبال تامین مالی محلی برای خرید دارو باشیم.

الاصبحی گفت: بیانیه سازمان بهداشت جهانی خودسرانه بوده و در واقع به ما شوک وارد کرد که انتظار پاسخ دیرهنگام آن را نداشته و در واقع آن را سلب مسؤولیت درخصوص بیماران کلیوی یمنی به حساب می آوریم.

سخنگوی وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی خوب می داند که در نتیجه محاصره و عدم ورود تجهیزات پزشکی به علت تعطیلی فرودگاه بین المللی صنعا و فقدان منابع مالی با فاجعه واقعی روبه رو هستیم.

الاصبحی اضافه کرد: بیماران کلیوی در یمن نیازمند گذراندن ۵۰۰ هزار جلسه دیالیز هستند که هزینه هر جلسه آن بیش از ۴۰ دلار است.

وی گفت: بیمار کلیوی هفتگی نیازمند سه جلسه دیالیز است، اما وزارت بهداشت یمن به علت نبود محلول پزشکی آن را به دو جلسه تقلیل داده است.

درهمین راستا، «علی جحاف» معاون درمان وزارت بهداشت و درمان دولت نجات ملی یمن اظهار کرد که ما به مکاتبات رسمی با سازمان بهداشت جهانی بسنده نکردیم بلکه در ماه نوامبر جلساتی با همه نمایندگان سازمان‌های بین المللی در یمن برگزار کردیم تا اهمیت ارائه دارو و راه حل‌های مشکلات بیماران دیالیزی در یمن را به آنها یادآوری کنیم.

پیشتر «مرتضی المرتضی» مسئول همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله نسبت به در خطر بودن جان بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی در نتیجه کمبود دارو در این کشور به دلیل محاصره آن توسط ائتلاف سعودی هشدار داده بود.

وزارت بهداشت یمن ژانویه ۲۰۲۲ با هشدار نسبت به اتمام موجودی انبارهای دارویی یمن در نتیجه محاصره، از سازمان بهداشت جهانی خواسته بود تا داروهای نارسایی کلیه مورد نیاز بیماران یمن را تهیه کند.

جنگ در یمن بخش بهداشت این کشور را تحت الشعاع قرار داده است، به طوری که سازمان های بین المللی تخمین می زنند که بیش از نیمی از مراکز بهداشتی یمن در نتیجه جنگ فعال نبود و نیمی دیگر نیز با کمبود جدی دارو، تجهیزات و کادر پزشکی روبه رو هستند.

https://irna.ir/xjLKmT

**حماس: رژیم اشغالگر باتشدید جنایت نمی تواند اراده ملت ما را درهم بشکند

سخنگوی جنبش حماس در قدس شریف شنبه شب گفت که اشغالگران صهیونیست با تشدید جنایت و خشونت نمی توانند اراده ملت فلسطین را درهم بشکنند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

محمد حماده تصریح کرد که ملت فلسطین همچنان به حق و مقدسات خود متعهد و پایبند باقی خواهد ماند.

این مقام حماس گفت که اشغالگران مدتی است که بصورت ویژه به دنبال ضربه زدن به قدس هستند که این ضربه زدن شامل تدوین قوانین و اقداماتی است تا ساکنان بیت المقدس را در تنگنا قرار دهد و آنان را مجبور کند که این شهر را ترک کنند.

وی در واکنش به عملیات شهادت طلبانه اخیر در قدس گفت که این عملیات نشان داد که با تمام اقدامات و مجازات هایی که اشغالگران علیه فلسطینیان ساکن بیت المقدس اعمال کردند، صهیونیست ها به مراد خود نرسیدند.

حماده اعلام کرد که اشغالگران صهیونیست در این روزها، بر حجم بازداشت فلسطینی، تخریب منازل و اقدامات برای کوچاندن ساکنان بیت المقدس خواهند افزود که این همگی نشانه ناکام بودن آنان در تحقق اهدافشان است.

شهر قدس در چند هفته اخیر صحنه عملیات مختلف شهادت طلبانه بوده که در مورد آخر که روز جمعه صورت گرفت، در جریان آن سه صهیونیست کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjLKnf

**رئیس پارلمان عراق خواستار بازگشت سوریه به آغوش کشورهای عربی شد

"محمد الحلبوسی" رئیس مجلس عراق شنبه شب خواستار بازگشت سوریه به آغوش کشورهای عربی شد و از پارلمان کشورهای عربی خواست که برای این امر مهم تلاش کنند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

الحلبوسی این موضوع را در پنجمین کنفرانس پارلمان کشورهای عربی و رؤسای مجالس و پارلمات عرب بیان کرده است.

وی افزود: پارلمان های عرب باید برای بازگشت سوریه و ثبات این کشور عربی برادر تلاش کنند.

الحلبوسی اظهار کرد: بازگشت دمشق به دامان اعراب نیازمند همت و اراده رهبران عرب و کشورهای عربی است.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ پس از ایجاد حنگ داخلی در سوریه توسط تروریست‌ها که با حمایت رژیم صهیونیستی و غرب انجام شد، تصمیم گرفت عضویت سوریه در این اتحادیه را تعلیق کند.

اتحادیه کشورهای عرب یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل ۲۲ کشور عمدتا عربیِ جنوب غرب آسیا (۱۲ کشور) و شمال آفریقا (۱۰ کشور) است که در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو موسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و «فرا اردن» (اردن کنونی) بنیان نهاده شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و چهار عضو ناظر دارد.
https://irna.ir/xjLKnj


**۶۰ هواپیمای حامل کمکها وارد سوریه شد
منابع رسمی سوریه اعلام کردند که تاکنون ۶۰ فروند هواپیمای حامل کمک های بشردوستانه وارد این کشور شده است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

باسم منصور رئیس سازمان هواپیمایی سوریه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی المیادین تصریح کرد: فرودگاههای سوریه تاکنون ۶۰ هواپیمای حامل کمک های انسانی برای زلزله زدگان شمال این کشور را پذیرش کرده اند.

وی افزود: انتظار می رود که هواپیمای حامل کمک های عربستان طی روزهای آینده وارد سوریه شود.

باسم منصور گفت که هلال احمر عربستان اجازه فرود هواپیمای کمک‌ها در فرودگاه دمشق را درخواست کرد که با آن موافقت شد.

از این کمک‌ها شاید بتوان به عنوان آماده سازی عربستان برای ازسرگیری تدریجی روابط با سوریه تعبیر کرد.

با شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱)، عربستان و شماری دیگر از کشورهای عربی در صف حامیان اصلی گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه قرار گرفت و درهای سفارتخانه‌های خود را در دمشق بستند و روابط خود را با سوریه قطع کردند اما ارتش سوریه با حمایت هم پیمانان خود توانست در جنگ تحمیلی علیه این کشور پیروز شود و همین امر باعث شد تا این کشورهای عرب بار دیگر در سایه واقعیت امور میدانی سوریه مجبور به تغییر سیاست شده و درصدد عادی سازی روابط خود با دمشق برآیند.

زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند و تاکنون بیش از یکهزار و ۳۰۰ پس لرزه در این مناطق ثبت شده است.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

https://irna.ir/xjLKqk

**منابع خبری از کشته شدن یک مسئول پهپادی اسرائیل خبر دادند

برخی منابع خبری گزارش دادند که یک افسر مسئول واحد پهپادی رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی «تل نوف» این رژیم در جنوب تل آویو کشته شد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

خبرگزاری نیوز لیبانون خبر داد: میشل بارشت افسر و مسئول برنامه ریزی، نظارت و تولید در واحد تعمیر و نگهداری پهپادها در پایگاه هوایی «تل نوف» اسرائیل کشته شده است.

برپایه این گزارش، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل بدون اشاره به سمت و نام "بارشت" آورده است که یک افسر اسرائیلی ۴۳ ساله در نتیجه حادثه رانندگی در نزدیک شهر «رحوفوت» کشته شد.

در همین حال، سایت الجریده نیز نوشت که به گفته مقامات صهیونیست، میشل بارشت ۴۳ ساله در حادثه رانندگی کشته شده است اما برخی منابع می گویند که به احتمال زیاد او ترور شده باشد.

پایگاه «تل نوف» در شهر رحوفوت در سرزمین های اشغالی و در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شهر تل آویو قرار دارد.

خبرگزاریهای براثا و روسیا الیوم نیز از دیگر رسانه هایی است که این خبر را در سایت خود منتشر کرده اند. این خبر در شبکه های اجتماعی نیز بازنشر داده شده است.

https://irna.ir/xjLKrp

**خانواده ترامپ همچنان از پول سعودی‌ها بهره می‌برند

گزارش روزنامه واشنگتن پست نشان می‌دهد که دونالد ترامپ با گذشت تقریبا یک سال از اتمام دوره ریاست جمهوری‌اش در ایالات متحده، از پول‌های سعودی برای نجات کسب و کارهای خود بهره می‌برد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

از اوایل سال ۲۰۲۱ زمانیکه ترامپ کاخ سفید را ترک کرد، وی و جرد کوشنر داماد و مشاورش با چالش‌های تجاری بی‌سابقه‌ای مواجه شدند و درآمدهای ترامپ که در جریان ریاست جمهوری‌اش کاهش ناگهانی داشت، با حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ برند او را بیش از پیش بد نام کرد.کوشنر نیز که تلاش‌های تجاری‌اش شرکت خانوادگی او را نیازمند دریافت یک کمک مالی ۱.۲ میلیارد دلاری کرده بود، به عنوان مشاور ارشد ترامپ با افت جایگاه روبرو شده بود.

براساس اطلاعات این روزنامه، در این شرایط سخت اقتصادی برای ترامپ، یک متحد به سرعت به نجات آنها آمد. کوشنر یک روز پس از ترک کاخ سفید شرکتی را ایجاد کرد که ماه‌ها بعد آن را به یک شرکت خصوصی با ۲ میلیارد دلار به مدیریت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی منتقل کرد.

شرکت کوشنر این کمک‌های مالی را طوری سازماندهی کرده بود که مجبور به افشای منشا آن نباشد. کسب و کار او از یک راهبرد معمول استفاده نمود که به بسیاری از شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از شفافیت درمورد منابع مالی خودداری کنند.

به نوشته این روزنامه، از سوی دیگر زمین‌های گلف ترامپ یک سال پس از ریاست جمهوری او، میزبان تورنمنت‌هایی برای برگزاری تور «لیو گلف» تحت حمایت مالی عربستان بود.

همچنین شرکت خانوادگی سابق ترامپ به نام «سازمان ترامپ» با یک شرکت املاک و مستغلات سعودی که قصد دارد در بخشی از یک استراحتگاه گلف ۴ میلیارد دلاری در عمان یک هتل «ترامپ» بسازد، توافقی را به دست آورد.

این گزارش می افزاید: سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه سعودی‌ها در شرکت‌هایی که منفعتی را برای ترامپ و دامادش داشت، پس از ایجاد روابط نزدیک با محمد بن سلمان در زمان ریاست جمهوری ترامپ صورت گرفت. کمک به بهبود جایگاه ولیعهد با برنامه‌ریزی اولین سفر ریاست‌جمهوری ترامپ به عربستان سعودی، حمایت از او در میان بحران‌های بین‌المللی متعدد و ملاقات‌های مکرر کوشنر و ترامپ با ولیعهد سعودی از جمله حمایت‌های ترامپ در قبال این سرمایه‌گذاری‌ها بود.

اکنون نیز با اعلام آمادگی ترامپ برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، برخی از کارشناسان امنیت ملی و دو مقام سابق کاخ سفید ابراز نگرانی کرده اند که ترامپ و کوشنر پس از پایان دولت از تشکیلات خود استفاده کرده اند تا همچنان از رابطه با سعودی‌ها سود ببرند.

https://irna.ir/xjLKpT

**اعلام آمادگی افغانستان جهت اعزام تیم‌های امدادی به ترکیه

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود گفت سفارت افغانستان در آنکارا تیمی را برای کمک به آسیب‌دیدگان به محل زلزله فرستاده است و در صورت نیاز تیم‌های کادر درمان بیشتری نیز آماده کمک هستند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه طالبان با انتشار بیانیه ای نوشت که مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در تماسی تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مورد تلفات جانی و مالی زلزلهٔ شدید اخیر این کشور صحبت کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه بار دیگر به نمایندگی از مردم و حکومت افغانستان مراتب عمیق تسلیت خویش رابه وزیر خارجه ترکیه ابراز نمود و خود را دراین اندوه بزرگ با برادران و خواهران تُرک شریک دانست.

متقی در ادامه افزود طالبان در محدودهٔ امکانات خویش به ملت ترکیه اعلام کمک نمود و در صورتی که بخواهد، تیم‌های نجات و کمک‌های فوری بهداشتی آمادهٔ کمک و نجات هستند.

سرپرست وزارت امور خارجه گفت سفارت افغانستان نیز تیمی را برای کمک به محل زلزله فرستاده است.

وزیر خارجهٔ ترکیه از مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان به‌خاطر تماس تلفنی و ابراز اندوه قدردانی کرد و زلزلهٔ اخیر ‌را یکی از شدیدترین زلزله‌ها در تاریخ ترکیه خواند که به حدود سیزده میلیون انسان در ده ولایت آسیب رسانده است.

وزیر خارجهٔ ترکیه ضمن قدردانیی از کمک‌ها، افزود افغان‌ها و ترک‌ها در طول تاریخ با هم همکار بودند و در صورتی که به کمک‌ نیاز باشد، از برادران افغان خویش درخواست کمک خواهیم کرد.

زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که تاکنون بیش از یکهزار و ۶۰۰ پس لرزه داشته است.

در جریان این زلزله، ۲۴ هزار و ۶۱۷ شهروند جان خود را از دست دادند و ۸۰ هزار و ۲۷۸ نفر نیز مجروح شدند.

پارلمان ترکیه روز پنجشنبه (۲۰ بهمن ماه) در ۱۰ استان زلزله زده این کشور حالت فوق العاده سه ماهه اعلام کرد.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.
https://irna.ir/xjLKsh

**ریاض و مسکو همکاری نظامی را افزایش می دهند

سفیر روسیه در عربستان از افزایش همکاری های نظامی بین دو کشور خبر داد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

سرگئی کوزلوف، سفیر روسیه در ریاض در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد که کشورش و عربستان فعالیت های دوجانبه برای گسترش همکاری ها در زمینه فناوری نظامی را افزایش دادند.

وی گفت که اخیرا همکاری ها میان مسکو و ریاض در این زمینه به طور ملموس گسترش یافت.

سفیر مسکو در ریاض همچنین خاطرنشان کرد که تماس های منظمی میان دو طرف درحال انجام است و مسئولان کمیته مشترک دولتی برای همکاری های نظامی نیز باهم تماس هایی داشته اند.

اخیرا «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود تلفنی گفت وگو کرد.

بر اساس این گزارش، دو طرف درباره همکاری‌های دوجانبه و راه‌های تقویت و تحکیم این روابط در زمینه‌های مختلف صحبت کردند.

وزیران خارجه روسیه و عربستان همچنین درباره آخرین تحولات منطقه و جهان نیز به تبادل نظر پرداختند.

فیصل بن فرحان و سرگئی لاوروف همچنین درباره آخرین تحولات بحران اوکراین صحبت کردند و وزیر خارجه عربستان بر تلاش‌ها برای حل سیاسی این بحران تأکید کرد.

طی سال اخیر (۲۰۲۲) بارها مقام‌های روسی و سعودی درباره بازار جهانی نفت و تحولات اوکراین و همکاری‌های دوجانبه گفت وگو کرده بودند.

خرداد گذشته وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست با وزیران امور خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفته بود که این کشورها تاکید کردند که به تحریم‌های غرب علیه مسکو نمی پیوندند.

https://irna.ir/xjLKqJ

**آیا چین به ابرقدرت فناوری جهان تبدیل خواهد شد؟

تارنمای «نشنال اینترست» روز یکشنبه در گزارشی به رشد روز افزون فناوری های نوین در چین اشاره کرده است و می نویسد واشنگتن می کوشد از طرق مختلف پکن را به چالش بکشد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

در جهان امروز فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی، اتوماسیون، رباتیک، فناوری کوانتومی و همچنین فناوری فضایی به طور کلی فرصتهای استثنایی را برای دولتها فراهم کرده است و به نوعی میدان رقابت قدرت های جهانی را شکل می دهد.

بر اساس این گزارش، چین با جذب سرمایه گذاری و اتخاذ سیاست های جدید در این زمینه در حال فعالیت است و به نوعی توجهات جهانی را به خود جلب کرده است. به عبارت دیگر، چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت مخالف غیر قابل انکار در برابر آمریکا در زمینه فناوری های نوین است.

چین قصد دارد با استفاده از فرصت های سیاسی، اقتصادی، نظامی و تجاری که از سوی فناوری های نوین برای خود فراهم کرده است، به رهبری جهانی در زمینه فن آوری های نوین تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، استراتژی چین این است که همه سازوکارهای دولتی خود را در یک چارچوب قرار داده و از برنامه های ابتکاری در زمینه فناوری های نوین حمایت کند. اکنون سوال اینجاست این مساله تا چه میزان می تواند کشورهای غربی را نگران کند.

چین که در حال حاضر تمرکز خود را بر تقویت توانایی های خود در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین و فضا گذاشته است، می کوشد با استفاده از فناوری های دیجیتال و اتوماسیون مطابق با برنامه های پنج ساله توسعه خود را شروع کند.

بر اساس برنامه ای موسوم به «۹۷۳» که در سال ۲۰۰۹ با هماهنگی وزارت علوم و فناوری چین آغاز شد، چین کوشید از بسیاری از برنامه های علمی از جمله فن آوری کوانتومی، فضا، ماهواره ای، هوش مصنوعی، سیستم های اتوماسیون و رباتیک گسترش دهد. توسعه فناوری همچنین فرصت های اقتصادی گسترده ای را برای چین فراهم می کند.

همچنین توسعه فناوری فرصت های اقتصادی گسترده ای را برای چین فراهم می کند. همچنین سیاست گذاران چینی می کوشند با افزایش ظرفیتهای خود در در بازار جهانی با شرکت هایی مانند علی بابا، تنسنت، بایدو، هواوی و شیاومی رقابت کند.

یکی دیگر از اهداف سرمایه گذاری های چین در زمینه فناوری های نوین، ادغام این قابلیت ها و سایر فناوری های دو منظوره در حوزه نظامی است.

چین همچنین تصمیم دارد ارتش خود را نوسازی کند و دکترین نظامی جدیدی را بر اساس رقابت در فضا و جنگ های آتی در جهان اتخاذ کند.

چین پس از آنکه در سال ۲۰۱۶ یک ماهواره کوانتومی را به فضا فرستاد، کوشید تواناییهای نظامی خود را نیز ارتقاء دهد.

این کشور همچنین گروه امنیتی متشکل از ۳۶۰ نفر را تاسیس کرد که اولین مرکز ابداعات امنیت سایبری غیرنظامی-نظامی بود.

این در حالیست که افزایش ظرفیت فناوری چین به یکی از موضوعات اصلی در روابط دوجانبه میان واشنگتن و پکن تبدیل شده است.

به عبارت دیگر آمریکا که می کوشد رهبری جهانی خود را در فضاهای اقتصادی، نظامی، فناوری حفظ کند، به نوعی توسعه فناوری چین را برای خود یک خطر می داند.

از این رو در اوایل دهه ۲۰۱۰ واشنگتن در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، استراتژی محدود کردن رشد سریع اقتصادی چین را اتخاذ کرد.

پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، واشنگتن سیاست تهاجمی تری اتخاذ کرد که شامل تحریم های اقتصادی و فناوری بود.

سیاست مبتنی بر تحریم ها اتخاذ شده از سوی آمریکا؛ خسارات قابل توجهی به شرکت های چینی مانند هواوی وارد کرده است.

این در حالیست که واشنگتن همچنان به تلاشهای خود برای به چالش کشاندن فناوری های چین ادامه می دهد، اما روش اتخاذ شده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن کمی متفاوت است.
https://irna.ir/xjLKsF

**النهضه تونس: قیس سعید جای دستگاه قضایی نشسته و حکم بی رویه می‌دهد

حزب اسلامگرای النهضه تونس با محکوم کردن بازداشت فعالان سیاسی از سوی دولت قیس سعید رئیس جمهور تونس، آن را "بازداشت خودسرانه مخالفان کودتا و نشستن قیس سعید به جای دستگاه قضایی" این کشور نامید.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

پایگاه خبری "موزاییک" تونس روز یکشنبه به نقل از بیانیه حزب النهضه این کشور نوشت که این حزب "یورش‌ها و دستگیری‌های بی رویه مخالفان سیاسی رژیم کودتاگر قیس سعید از جمله بازداشت عبدالحمید الجلاصی، فعال سیاسی و مخالف کودتا را بشدت محکوم می کند".

در این بیانیه آمده است که الجلاصی پس از این که منزلش مورد یورش و تفتیش قرار گرفت، به مقصد نامعلومی منتقل شد و تاکنون اطلاعی از محل نگهداری وی در دست نیست.

حزب النهضه اعلام کرد که "هدف قرار دادن بی رویه مخالفان کودتا نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه نشان دهنده سردرگمی حاکمیت و تمایل افسارگسیخته آن برای حذف همه مخالفان اعم از سیاستمداران، فعالان حقوق بشر، اتحادیه های کارگری، روشنفکران، متخصصان رسانه، وبلاگ نویسان و کارآفرینان است."

در این بیانیه آمده است: "قیس سعید جایگزین دستگاه قضایی شده و احکامی خارج از چارچوب قانون صادر می کند که یادآور روش‌های رژیم‌های فاشیستی برای ارعاب مردم است."

بنا بر اعلام حزب النهضه، این اقدامات با "هدف گرفتن مخالفان بدنبال زمینه چینی برای کودتا است تا سیاست های گرسنه و فقیر کردن مردم را اجرا کند و با افزایش بی رویه یارانه، قیمت ها را آزاد کند و موجب افزایش بیکاری، فقر، تورم و ضعف و سردرگمی حکومت در اداره کشور شود."

دستگاه امنیتی تونس شنبه شب در ادامه بازداشت فعالان و کنشگران منتقد دولت قیس سعید، یک عضو پیشین حزب النهضه به عنوان اصلی ترین حزب مخالف رئیس جمهوری این کشور به نام عبدالحمید الجلاصی را بازداشت کرد.

مقامات تونسی همچنین یکی از تاجران بزرگ تونس به نام "کمال اللطیف" را به اتهام مسائل مربوط به امنیت ملی بازداشت کردند.

الجلاصی (۵۳ ساله) فعال سیاسی در حزب النهضه و یک رهبر برجسته بوده که پیش از استعفا از این حزب در مارس ۲۰۲۰ (اسفندماه ۹۸) پست هایی چون معاون اول رئیس حزب النهضه را برعهده داشته است.

رئیس جمهوری تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهوری وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

سعید ۱۱ بهمن ماه نیز با نه بزرگ مردم تونس و احزاب مختلف این کشور روبه رو شد، بطوری که براساسا گزارش هیأت عالی مستقل انتخابات این کشور، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور، طبق آمار رسمی، از ۱۱.۴ درصد در دور اول و ۱۱.۳ درصد در دور دوم تجاوز نکرد.

احزاب و گروه های سیاسی تونس با اشاره به کم رمق بودن دور دوم انتخابات که دیروز برگزار شد، آن را نشانه پشت کردن مردم به برنامه های سیاسی قیس سعید رییس جمهوری دانسته و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

سعید اما اعلام کرد که علت عدم مشارکت مردم این است که شهروندان به این علت که نهادهای پارلمان در طول ۱۰ سال گذشته، دولت را دستکاری کرده اند، برایشان دیگر اهمیت ندارد.

https://irna.ir/xjLKsZ

**زلزله ترکیه و سوریه چهره حقیقی اروپا و غرب را آشکار کرد

یک نویسنده انگلیسی گفت: زلزله ترکیه و سوریه چهره واقعی اروپا و به طور کلی غرب را آشکار و به جهانیان ثابت کرد که غرب بیش از بازسازی به تخریب و جنگ علاقه دارد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

«دیوید هرست» در مقاله ای که در پایگاه خبری «میدل ایست آی» منتشر شد، افزود: این زمین لرزه ویرانگر فرصتی را برای غرب فراهم کرد تا به جهان نشان دهد که همان اندازه که توان تخریب دارد، به همان میزان نیز قادر به بازسازی است و می تواند رهبری اخلاقی و انسانی میلیون ها نفر را برعهده گیرد، اما این فرصت از دست رفت، زیرا غرب نشان داد، در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری، جنگ در اوکراین برای آن در درجه اول اهمیت قرار دارد.

وی اضافه کرد: در حالی که ده‌ها کشور تیم‌های جستجو و امداد و نجات به مناطق زلزله زده اعزام کرده اند و در شرایطی که فقط ۳ روز پس از وقوع این فاجعه، عملیات جستجو و نجات تبدیل به روند کند و اسفبار کشف اجساد از زیر آوار می‌شود، اخبار این فاجعه کم کم اهمیت خود را برای رسانه های غربی و اروپا از دست داده و درحال حذف از سرتیتر این رسانه ها است.

هرست ادامه داد: این هفته، سفر «ولادیمیر زلینسکی» رئیس جمهوری اوکراین به بریتانیا و بروکسل، جایگزین اخبار زلزله و در وجدان سیاسیون، به یک برگ برنده در عرصه سیاست تبدیل شد و همه پارلمانهای اروپایی برای دیدار با این «شوالیه شجاع » به رقابت برخاسته اند.

این نویسنده انگلیسی گفت: انگلیس که پیش از فرانسه و آلمان، مفتخر به میزبانی از زلنسکی شد، با غرور وعده داد که علاوه بر مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار کمک نظامی که در سال گذشته به اوکراین ارائه کرده، امسال نیز معادل همین رقم را به وی خواهد داد تا در مرتبه دوم یاری رسان نظامی به اوکراین قرار گیرد.

سنگدلی نسبت به نوع بشر

هرست اظهار داشت: وقتی اراده سیاسی وجود داشته باشد، این بودجه از منابع دولتی انگلیس به راحتی قابل تامین است درحالی که مجموع کمک ها به زلزله زدگان ترکیه و سوریه به میزان ۶ میلیون دلار،آن هم از محل کمک های مردمی است.

وی از کمک ۶ میلیون دلاری کشورش برای کمک به ۲۳ میلیون زلزله زده، در مقایسه با ۲.۳ میلیارد دلار برای تامین سلاح مورد نیاز در جنگ اوکراین ابراز شگفتی و انزجار کرد.

هرست افزود: این رفتار انگلیسی ها می تواند معیاری مشابه مقیاس ریشتر برای اندازه گیری ظلم انسان نسبت به همنوع خود باشد، انسانها برای پشت سر گذاشتن بلایای طبیعی ،نیازمند همیاری بین المللی فراتر از اراده سیاسی کشورها هستند.

این نویسنده همچنین با اشاره به کاریکاتور مجله فرانسوی «شارلی ابدو» که یک روز پس از فاجعه، کاریکاتوری از یک خودروی ویران شده و تلی از آوار را با این جمله که «نیازی به ارسال تانک نیست» به چاپ رسانده بود، نوشت: این دیگر صرفا کاریکاتور نیست، بلکه «کج سلیقگی» است.

خطای راهبردی

هرست تاخیر اروپا در واکنش به فاجعه زلزله را اشتباهی بزرگ توصیف و اضافه کرد که در حالی که مردم انگلیس، فرانسه یا آلمان هنوز مبلغ قابل توجهی برای کمک به زلزله زدگان جمع آوری نکرده اند، مردم دیگر کشورها از جمله عربستان - به عنوان مثال - تنها ۴ روز پس از راه اندازی « کمپین کمک به زلزله زدگان» بیش از ۵۱ میلیون دلار برای کمک به سوریه و ترکیه اهدا کرده اند، مبلغ این کمک مایه سرشکستگی انگلیس و غرب است.

زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که تاکنون بیش از یکهزار و ۶۰۰ پس لرزه داشته است.

در جریان این زلزله، ۲۴ هزار و ۶۱۷ شهروند جان خود را از دست دادند و ۸۰ هزار و ۲۷۸ نفر نیز مجروح شدند.

پارلمان ترکیه روز پنجشنبه (۲۰ بهمن ماه) در ۱۰ استان زلزله زده این کشور حالت فوق العاده سه ماهه اعلام کرد.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

https://irna.ir/xjLKsY

**مکزیک: آمریکا باید تحریم ناعادلانه و غیرانسانی کوبا را لغو کند

رئیس‌جمهوری مکزیک از آمریکا خواست تا تحریم‌های «ناعادلانه و غیرانسانی» اعمال شده علیه کوبا را هر چه سریع‌تر لغو کند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک در نشستی مشترک با میگل دیاز کانل همتای کوبایی خود، وعده داد که به طور فعالانه تلاش خواهد کرد تا ایالات متحده در «سریع‌ترین زمان ممکن» تحریم اقتصادی و مالی علیه این جزیره کارائیب را لغو کند.

اوبرادور تاکید کرد: به نشانه حسن نیت و اینکه همه کشورهای (قاره) آمریکا برای دستیابی به برادری آمادگی دارند، با حفظ احترام این را بیان می‌کنم که دولت ایالات متحده باید در اسرع وقت، تحریم ناعادلانه و غیرانسانی علیه مردم کوبا را لغو کند.

رئیس‌جمهوری مکزیک در سخنرانی خود خاطر نشان کرد که دوراهی بین ادغام با ایالات متحده یا مخالفت با این کشور باید کنار گذاشته شود. وی تصریح کرد: زمان بررسی گزینه دیگری فرا رسیده است؛ گفت‌وگو با حاکمان همه کشورها و به ویژه با دولتمردان ایالات متحده و متقاعد کردن آن‌ها مبنی بر اینکه ایجاد روابط جدید بین کشورهای کل قاره آمریکا امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهوری کوبا نیز از همبستگی ملت برادر، مکزیک، با کوبایی‌ها «در سال‌ها و ماه‌های اخیر که مردم این کشور در نتیجه وقایع طبیعی و پیامدهای تحریم‌های تشدیدشده با چالش‌های بسیار دشواری روبرو شده‌اند» قدردانی کرد.

مقام‌های کوبایی بارها تحریم‌های آمریکا را که با هدف تحمیل مشکلات و کمبودهای اقتصادی و براندازی نظام حاکم اعمال شده‌اند، محکوم کرده‌اند. دولت کوبا همچنین هشدار داده است که اقدامات قهری یکجانبه، جمعیت غیرنظامی و مردم عادی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

طبق اعلام دولت کوبا، مجموع خسارت‌های انباشته تحریم‌های آمریکا، بالغ بر ۱۴۴.۴۱۳ میلیون دلار است و مانع بزرگی در مسیر برخورداری از حقوق اولیه مردم این جزیره محسوب می‌شود.

https://irna.ir/xjLKtp

**۱۰نظامی نیجریه در کمین تروریستها کشته شدند

وزارت دفاع نیجریه از کشته شدن ۱۰ نظامی این کشور در کمین عناصر تروریست خبر داد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

وزارت دفاع نیجریه اعلام کرد که ۱۰ نظامی این کشور توسط عناصر مسلح تروریستی در منطقه جنوب شرقی نیجریه هم مرز با کشور مالی کشته شدند.

وزارت دفاع نیجریه در بیانیه ای اعلام کرد که عناصر تروریستی برای نظامیان نیجریه ای تله گذاشته بودند.

در این بیانیه آمده است که آمار کشته های این حمله که در منطقه اینتاگامی اتفاق افتاد به احتمال زیاد افزایش یابد زیرا اکنون ۱۶ نفر ناپدید شده و ۱۳ نیروی نظامی دیگر مجروح شدند.

وزارت دفاع نیجریه همچنین خاطرنشان کرد که پاسخ های نیروهای نیجریه و اقدام فوری جنگنده های نظامی باعث عقب نشینی عناصر تروریستی شد.

این وزارتخانه اعلام کرد که تروریست ها به یک کشور همسایه فرار کرده اند و به احتمال زیاد این کشور مالی باشد زیرا تنها چند کیلومتر با منطقه درگیری فاصله دارد.

منابع خبری بامداد سه‌شنبه گذشته نیز گزارش دادند در پی حمله عناصر مسلح به زائران مسلمان نیجریه در بورکینافاسو، دستکم ۱۵ نفر کشته شدند.

ریاست جمهوری نیجریه اعلام کرد که دستکم ۱۵ زائر مسلمان نیجریه‌ای که برای انجام یک مراسم مذهبی به سنگال سفر می‌کردند، در حمله افراد مسلح در بورکینافاسو به اتوبوس‌های حامل آنها کشته شدند.

بر اساس این گزارش، زائران از نیجر و نیجریه برای حضور در یک مراسم مذهبی در سنگال سفر می‌کردند که در شمال بورکینافاسو هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند.

برخی از منابع محلی گزارش دادند که در این حمله، ۱۸ مسافر کشته شدند و بازماندگان نیز مورد سرقت قرار گرفتند.

https://irna.ir/xjLKtT

**گام بزرگ قرقیزستان برای تولید برق هسته‌ای

مقامات قرقیزستان ساخت نیروگاه هسته‌ای با ۱۰۰ مگاوات در این کشور را ناکافی می دانند و بر همین اساس برنامه ریزی برای افزایش سه برابری ظرفیت نیروگاه هسته ای را در نظر دارند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

«صبیربک سلطان بکوف» معاون وزیر انرژی قرقیزستان گفت :در سال ۲۰۲۲، قرقیزستان در مورد ساخت دو نیروگاه هسته ای ۵۰ مگاواتی نیز با روس اتم گفت و گو کرد اما این مقدار انرژی هسته ای ناکافی است و باید برای تولید حداقل ۳۰۰ مگاوات برنامه ریزی کنیم.

وی بیان اینکه انرژی هسته ای باید جایگزینی برای انرژی آبی شود، گفت: به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت نیروگاه هسته ای ما باید افزایش یابد و به حداقل ۳۰۰ مگاوات برسد.

وی اظهار داشت: «ما دوران خشکی را پشت سر می گذاریم، داریم از آن بیرون می آییم، اما کمبود ما را به چنین شرایطی سوق داده است که مجبوریم برق بخریم. سال گذشته حدود ۲.۷ میلیارد کیلووات ساعت برق از قزاقستان و ترکمنستان وارد کردیم. ما باید جایگزینی داشته باشیم که به شرایط طبیعی وابسته نباشد. و این جایگزین انرژی هسته ای است.»

برنامه های قرقیزستان برای دستیابی به یک نیروگاه هسته ای در ژانویه سال گذشته مشخص شد. در ماه نوامبر، وزارت انرژی جمهوری و شرکت روس اتم شرایط مرجع را برای مطالعه اولیه پروژه ساخت نیروگاه هسته ی(NPP) امضا کردند.

وزارت انرزی قرقیزستان اطمینان داد که این کشور فناوری های پیشنهادی روس اتم و ایمنی آنها از جمله فناوری های زیست محیطی را مطالعه خواهد کرد، بررسی های چند جانبه لازم انجام خواهد شد و تصمیم برای ساخت نیروگاه هسته ای با در نظر گرفتن افکار عمومی اتخاذ خواهد شد. .

نیروگاه های هسته ای محیط زیست را آلوده نمی کنند. انرژی هسته ای نیازی به احتراق هیدروکربن ها ندارد، به این معنی که دی اکسید کربن بسیار کمی را در جو منتشر می کند. مواد خام مورد استفاده در انرژی هسته ای به طور کامل نمی سوزند. این نشان می دهد که زباله ها قابل استفاده مجدد هستند. بر اساس آن، اطمینان از تولید بدون زباله امکان پذیر است. در حال حاضر نیروگاه های هسته ای اساس انرژی سبز هستند.

در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته نیروگاه های هسته ای به عنوان افقی برای توسعه انرژی، اقتصاد و صنعت در نظر گرفته می شوند. آنها همچنین استقلال انرژی را تقویت می کنند.»

با این وجود ائتلاف «اتحاد سبز قرقیزستان»، که بیش از ۴۰ تشکل این کشور را متحد می کند، اعتراض کرد که ساخت یک نیروگاه هسته ای تهدیدی جدی برای ایمنی زندگی و سلامت مردم است.

اطمینان از ایمنی کامل نیروگاه هسته ای به دلیل درگیری فزاینده در منطقه، خطر لرزه ای قلمرو و بلایای طبیعی غیرممکن است. این ائتلاف تاکید کرد: «همچنین، ساخت نیروگاه هسته‌ای قرقیزستان را از نظر سیاسی به کشوری که به نیروگاه خدمت می‌کند وابسته می‌کند».

به گزارش پایگاه اینترنتی نیکی آسیا، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان بدنبال راه‌حل‌هایی برای مقابله با قطع برق از جمله استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای هستند. قرقیزستان آخرین کشوری بود که در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که بدنبال ساخت یک نیروگاه هسته‌ای با کمک روسیه است.

https://irna.ir/xjLKsn

**چین خواستار توقف تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه کشورها شد

سخنگوی وزارت امورخارجه چین در مصاحبه مطبوعاتی گفت آمریکا با سوءاستفاده از احکام قضایی نظامی طولانی مدت در سال های اخیر در مقیاس بی سابقه ای در حال گسترش اهدافش برای تحریم های غیرقانونی و یکجانبه است و باید این تحریم ها را متوقف کند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین درحالی که آمریکا را به توقف تحریم های یکجانبه غیرقانونی و قوانین درازمدت نظامی ترغیب کرد گفت احکام قضایی نظامی دراز مدت آمریکا در راستای اقدامات دولت آمریکا برای تقویت قدرت ملی و هژمونی مالی برای تقویت قلمرو قدرت فراسرزمینی درباره نهادها و افراد کشورهای دیگر در قانون داخلی شان است.

براساس داده های مائو نینگ تا پایان سال مالی ۲۰۲۱، آمریکا ۹ هزار و ۴۰۰ تحریم و اهداف نظامی دراز مدت که شامل چین، روسیه، ایران، سوریه، کره شمالی، کوبا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ژاپن وضع کرده است.

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد دولت های پیاپی در آمریکا با سوءاستفاده از اجبار اقتصادی و در اولویت قرار دادن تحریم ها به عنوان نخستین گزینه در حل مسائل دیپلماتیک، که نه تنها به نتایج خوب منتهی نشده بلکه منجر به فاجعه های انسانی شده است این روند را پیوسته تکرار می کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین تصدیق کرد براساس داده های بنیاد بروکینگز آمریکا در اوج دوران همه گیری ویروس کرونا در ایران، تحریم های آمریکا منجر به مرگ ۱۳ هزار نفر شد.

به گزارش بلومبرگ در ماه ژانویه، آمریکا به توافقی مخفی با هلند و ژاپن برای محدود کردن صادرات برخی ابزارهای پیشرفته برای ساخت تراشه به چین رسیده است.

https://irna.ir/xjLKwg

**بروجردی: توافق ۲۵ ساله باید اساس تصمیم‌گیری‌ها در سفر رئیسی به چین قرار گیرد

رئیس انجمن دوستی ایران و چین و سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن با اشاره به اهمیت سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین تاکید کرد سند همکاری ۲۵ ساله میان دو کشور باید اساس اصلی مذاکرات و تصمیم گیری های طرفین در این سفر باشد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

خبرگزاری رسمی دولت چین(شینهوا) امروز به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه هفته جاری (۲۵ بهمن) بنا به دعوت رسمی همتای چینی خود عازم پکن می شود.

علاءالدین بروجردی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اخبار آسیا-اقیانوسیه ایرنا با بیان اینکه سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین در جهت رویکرد نگاه به شرق نظام جمهوری اسلامی است، تاکید کرد بندهای مندرج در این سند باید محور اصلی گفت و گوهای سران و هیات های دو کشور در جریان سفر پیش روی سید ابراهیم رئیسی به پکن قرار گیرد.

بروجردی با اشاره به توانمندی های فوق العاده چین در حوزه فناوری های مختلف از جمله در حوزه انرژی های تجدید پذیر، حمل و نقل ریلی سریع السیر و تولید خودورهای برقی و هیبریدی و به تازگی هم هواپیماهای مسافربری، گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دانش بنیان، یک رویکرد اساسی در حوزه اقتصاد و تولید است. چینی ها هم توانمندی بالایی در حوزه فناوری های گوناگون دارند و اکنون که غربی ها با پیروی از سیاست های خصمانه و تحریم های ظالمانه آمریکا حاضر به همکاری با ایران نیستند، فضای خوبی مهیاست تا همکاری ها با چین در زمینه فناوری های مختلف و براساس سند همکاری ۲۵ ساله گسترش یابد.

وی با اشاره به نقش موثر چین در ایجاد شبکه مترو در ایران ، به نیاز اساسی کشور به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و تاکید رهبر معظم انقلاب بر این مهم اشاره کرد و گفت: استفاده از فناوری پیشرفته چین برای راه اندازی قطارهای سریع السیر در ایران، علاوه بر ایجاد یک جهش بزرگ در صنعت حمل و نقل کشور و دیده شدن نتایج ملموس آن از سوی مردم، باعث خواهد شد تا افکار عمومی نیز نگاه بهترین به روابط ایران و چین داشته باشند.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به بدعهدی های شرکت های غربی از جمله شرکت های نفتی و خودروسازی که بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا لز برجام، زیر قراردادهایشان با ایران زدند و کشور را ترک کردند، گفت: با وجود تحریم ها، چینی ها بیشترین همکاری را با ایران در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی داشته اند.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به توانمندی بالای چینی در فناوری تولید انرژی های پاک و تجدید پذیر ازجمله انرژی خورشید و بادی و نیز وجود پتانسیل های عظیم جغرافیایی و آب و هوایی در ایران برای تولید این گونه انرژی ها، بر ضرورت بهره مندی از فناوری چین در این حوزه تاکید کرد.

بروجردی با اشاره به اهمیت استفاده از ارزهای ملی برای مراودات تجاری بین کشورها به ویژه در شرایط تحریم، گفت: رویکرد استفاده از ارزهای ملی، سیاستی است که از سوی ایران هم دنبال می شود و توافقاتی هم بین ایران و روسیه در این زمینه صورت گرفته است و کار مشابهی را نیز می تواند در روابط و همکاری تجاری ایران و چین انجام داد که با توجه تحریم ها، اقدام بسیار مهمی خواهد بود ضمن اینکه گام مهم دیگری در مسیر پایان سلطه دلار آمریکا در تجارت جهانی خواهد بود.

وی اهمیت سفر قریب الوقوع رئیسی به چین را از دو منظر داخلی و بین المللی مورد تاکید قرار داد و گفت: از نظر شرایط فعلی در داخل کشور، دولت و مجلس کاملا همسو هستند و با توجه به رویکرد راهبردی نظام جمهوری اسلامی مبنی بر نگاه به شرق، بستر خوبی برای گسترش همکاری ها با چین وجود دارد.

بروجردی همچنین در خصوص اهمیت این سفر از بُعد بین المللی گفت: در شرایطی که آمریکا و هم پیمانانش سیاست خصمانه علیه ایران اتخاذ کرده اند و بخشی از این سیاست خصمانه در برجام و تحمیل تحریم ها ظالمانه علیه ایران نمود پیدا کرد، و نیز با توجه به برخی رویدادهای بین المللی و منطقه ای از جمله جنگ اوکراین، اهمیت گسترش همه جانبه روابط ایران و چین بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.

https://irna.ir/xjLKwQ

**کاظمی قمی: روابط ایران و افغانستان فراتر از مرزهای جغرافیایی است

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان و رئیس نمایندگی سیاسی ایران در کابل، در مراسم چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، گفت: روابط ایران با افغانستان فراتر از مرزهای جغرافیایی است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کابل، با حضور رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم، مسئولان وزارت امور خارجه، چهره های علمی و فرهنگی، تجار و فعالان برتر اقتصادی، علمای دینی و اصحاب رسانه برگزار شد.

کاظمی قمی در ادامه ابراز داشت که دولت ایران در طول ۴۰ سال با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا نه تنها متزلزل نشده است، بلکه در بسیاری از بخش‌ها دستاوردهای زیادی داشته و امروز به عنوان یک کشور مطرح در ابعاد مختلف، علمی، فن آوری، تسلیحاتی، اجتماعی و سیاسی مطرح است.

کاظمی قمی در بخشی از سخنان خود با اشاره بر اوضاع سیاسی و اقتصادی افغانستان گفت: افغانستان به عنوان کشور همسایه و مسلمان جایگاه برجسته در سیاست خارجی ایران داشته و رابطه ایران با این کشور بر اساس پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی، اسلامی و فراتر از مرز بندی‌های سیاسی است.

حسن کاظمی قمی علاوه کرد که جمهوری اسلامی ایران میزبان ۶ میلیون مهاجر افغانستانی است که از آن جمله، هم اکنون ۶۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی برخوردار از شرایط یک‌سان‌ با دانش‌آموزان ایرانی مشغول تحصیل در ایران است.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی در امور افغانستان افزود که اراده مشترک دو کشور برای تقویت روابط اقتصادی، ارتقاء سطح مبادلات تجاری، تلاش برای حفظ ثبات و امنیت، مبارزه با تروریزم و مخالفت با حضور اشغالگران و دخالت‌های خارجی از جمله موضوعاتی هستند که همکاری متقابل را تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به مسایل اقتصادی میان دوکشور گفت که در سال گذشته حجم روابط تجاری دو کشور حدود یک میلیارد و ۵۰۰ ملیون دالر آمریکایی بوده است، و امیدوار هستیم که به ۳ میلیارد دلار برسد.

کاظمی قمی ادامه داد که ایران ظرفیت فراوانی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با افغانستان را دارا است.

وی ادامه داد که با توجه به وضعیت جعرافیایی افغانستان ایران آماده است تا در قسمت‌های تبدیل زراعت سنتی به مدرن، کشت جایگزین مواد مخدر همکاری کند و مجتمع های کشت و صنعت، بسته بندی، دامداری مدرن، گلخانه، پرورش حیوانات از گاو و گوسفند تا بوقلمون و شترمرغ، پرورش ماهی، آموزش و فروش تجهیزات از جمله ظرفیت‌های همکاری می‌باشند.

وی افزود موقعیت ژیوپلتیک افغانستان و ایران امکان همکاری‌های منطقه‌ای را مهیا می سازد و دو کشور ایران و افغانستان در شمال به جنوب و شرق به غرب دارای جایگاه ممتازی هستند.

https://irna.ir/xjLKxp

**شخصیت مذهبی پاکستان: بیداری ملت‌های منطقه به برکت انقلاب اسلامی ایران است
اندیشمند دینی و رئیس حوزه علمیه عروه الوثقی در پاکستان ناتوانی قدرت‌های غربی در مقابل جمهوری اسلامی ایران را از نتایج انقلاب اسلامی دانست و افزود: انقلاب عزت را به جهان اسلام بخشید و سبب بیداری ملت‌های منطقه شد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

حجت الاسلام والمسلمین «سید جواد نقوی» روز یکشنبه طی مصاحبه اختصاصی با ایرنا فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مقام معظم رهبری، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و افزود: مردم انقلابی ایران راه مقابله با قدرت‌های سلطه جو و نبرد با نظام مستبد را به جهان آموختند.

وی تاکید کرد: امروز منطقه و کشورهای جهان به تاثیرات عمیق سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی انقلاب اسلامی اعتراف می‌کنند و اینکه چگونه ملت‌ها از آرمان‌های انقلاب و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) الهام می‌گیرند.

این رهبر نهضت تقریب مذاهب اسلامی در پاکستان معتقد است که با پیروزی انقلاب اسلامی چهره دشمنان درجه یک و آن دسته از دولت‌ها به اصطلاح بی طرف اما سازشکار با رژیم‌های زورگو و اشغالگر، برای همیشه رسوا شد و ما تا امروز شاهد ناتوانی استکبار جهانی از جمله شیطان بزرگ آمریکا و همدست آن رژیم صهیونیستی هستیم.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی جبهه مقاومت را تقویت کرد و منبع الهامی برای نبرد ملت‌های مظلوم و آزادیخواهان جهان از جمله فلسطین و یمن، و موجب بیداری ملت‌های منطقه نیز شد.

رئیس حوزه علمیه عروه الوثقی در لاهور پاکستان گفت: دشمنان ایران همچنان از تاثیرات و پایداری انقلاب در وحشت بسر می‌برند و به همین دلیل دست به ایجاد فتنه در داخل و خارج ایران می‌زنند هر چند ملت ایران توطئه‌های شیطانی دشمنان به شکل تحریم، انزوا و یا سوء استفاده از مقوله آزادی بانوان را نقش بر آب کرده است.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران با گذشت زمان پویا تر و گسترده تر می‌شود و این روند درماندگی قدرت‌های استکباری به ویژه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را نیز افزایش داده است.

مردم ولایتمدار ایران اسلامی در طلیعه چهل و چهارمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی چون سالهای گذشته روز شنبه با حضوری حماسی و انقلابی در راهپیمایی ۲۲ بهمن یکبار دیگر ثابت کردند که همچنان پای آرمان ها و ارزش های نظام و انقلاب ایستاده اند.

امسال جشن پیروزی انقلاب اسلامی درحالی برگزار شده که دشمنان انقلاب و نظام تمام تلاش خود را برای ایجاد ناامنی و نا آرامی بکار بستند اما درایت رهبر معظم انقلاب و ایستادگی مردم پای ارزشهای نظام، دسیسه های آنها را همچون گذشته نقش بر آب کرده است.

https://irna.ir/xjLKxj

**زیاد النخاله : انقلاب اسلامی چهره منطقه و سیاست بین الملل را تغییر داد

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پیامی به مقام معظم رهبری ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی چهره منطقه را تغییر داد و سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد و در عرصه سیاست بین الملل تأثیر گذاشت.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

زیاد النخاله در پیام خود آورده است: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، حق طلبی وجهه خاصی پیدا کرد و آزادگان جهان دارای پناهگاه شدند، انقلاب پرچم بلند آزادیخواهی را برافراشت.

وی با اشاره به اینکه" انقلاب اسلامی حامی واقعی مردم مبارز و مظلوم فلسطین است"، افزود: مردم فلسطین و جبهه مقاومت امروز به رغم همه چالش‌ها و دشمنی های رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و غرب، از همیشه قویتر است.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی ادامه داد: امروز به خواست خدا، به پیروزی نزدیکتر شده ایم. انشاءالله مجاهدان ما به رغم محاصره و استکبار در سرتاسر سرزمین فلسطین در رویارویی با نیروهای اشغالگر صهیونیست قهرمانانه مجاهدت می کنند و لرزه به جان دشمن انداخته اند؛ به گونه ای که سران صهیونیستها امروزه نگران فروپاشی رژیم صهیونیستی هستند.

زیاد النخاله همچنین با تقدیر از دلاوری رزمندگانی که با نگاه به بیت المقدس، جان خود را در راه خدا فدا می کنند، تصریح کرد: آنها همه روزه ثابت می کنند که پیروزی فلسطین نزدیک است و نوید تحقق وعده الهی مبنی بر ورود ما به مسجد الاقصی را بیشتر و بلندتر فریاد می زنند.

برپایه این گزارش، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در پایان این پیام از درگاه حق خواهان طول عمر برای مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی ایران و تداوم پیروزی انقلاب اسلامی که به مثابه پیروزی ملت فلسطین و پیروزی همه آزادگان جهان است، شد.

https://irna.ir/xjLKxy

**حمله و ضرب و جرح پلیس اتریش توسط معترضان علیه جمهوری اسلامی ایران

رسانه‌های اتریشی در گزارشی اعلام کردند که در خلال برگزاری تجمعی علیه جمهوری اسلامی ایران در وین پایتخت اتریش، یک نفر از آنها به سمت پلیس که برای حفظ امنیت در حاشیه تجمع حضور داشت حمله ور می‌شود.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

فرد مهاجم که بنا بر اظهارات پلیس به دلیل سوء مصرف الکل در وضعیت غیرعادی قرار داشته، با چوب پرچمی که همراه داشته دو پلیس را زخمی می کند. وی به دلیل حمله به پلیس بازداشت شده است.

دادگاه این فرد مهاجم را به سه ماه حبس تعلیقی و بیش از دو هزار یورو جریمه محکوم کرد.

برگزاری تجمعات علیه جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از کشورهای اروپایی عمدتا با محوریت اعضای سازمان تروریستی منافقین برگزار می شود که سابقه شوم ترور و خشونت دارند.

https://irna.ir/xjLKyj

**مشاوران امنیتی رژیم اسرائیل: بحران عمیق شده و تلاشی برای حل آن نیست

مشاوران امنیتی دو دهه گذشته رژیم صهیونیستی از جمله برخی روسای موساد (سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی) درباره تبعات امنیتی تداوم بحران سیاسی این رژیم هشدار دادند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

گروهی از مشاوران سابق امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله «یوسی کوهن» رئیس سابق موساد در نامه ای به «امیر اوهانن» رئیس کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی، خواستار مصالحه بین ائتلاف حاکم و ائتلاف مخالفان درباره اصلاح نظام قضائی شدند.

در این نامه، مشاوران دوره‌های مختلف امنیت رژیم صهیونیستی هشدار داده اند که تداوم بحران سیاسی درباره اصلاح نظام قضائی این رژیم، امنیت آن را تضعیف می کند.

مشاوران امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بحران سیاسی چند هفته اخیر به یک بحران اجتماعی شدید تبدیل شده است.

در این نامه تاکید شده که اظهارنظرهای تند هواداران طرفین مناقشه درباره یکدیگر نشان می دهد که چقدر بحران عمیق شده و در شرایطی که هر روز بحرانی تر می شود، هیچ تلاش جدی برای رسیدن به توافق دیده نمی شود.

مشاوران امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این نزاع تاب‌آوری «اسرائیلی ها» را کاهش داده است.

آنها در این نامه از ائتلاف حاکم و ائتلاف مخالفان خواستند تا بدون پیش شرط وارد گفت وگو شده و به چارچوبی برای تعیین روابط قوای سه گانه قضائی، اجرایی و قانون گذاری برسند.

هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای چندمین هفته متوالی، شنبه شب در تل آویو و تعداد دیگری از شهرهای سرزمین‌های اشغالی علیه آنچه آنها «کودتای سیاسی» می خوانند، علیه کابینه افراطی «بنیامین نتانیاهو» تظاهرات کردند.

معترضان در مخالفت با آنچه کودتا علیه رژیم صهیونیستی خوانده می شود، به خیابان‌ها آمدند؛ اشاره آنان به طرح «یاریو لیوین» وزیر دادگستری کابینه نتانیاهوست که مدافع پروژه جنجال برانگیز اصلاح نظام قضایی است.

لیوین تمرکز خود را بر تهیه طرح قوانین لازم برای انجام اصلاحات در سیستم قضایی رژیم اسرائیل معطوف کرده تا آن را در پایان ژانویه به کمیسیون قانون گذاری و برای تغییر قانون پایه در کنست بفرستد. این قوانین از قدرت دیوان عالی این رژیم خواهد کاست و به کابینه حاکم اجازه خواهد داد که کمیته انتخاب قضات را در دست گیرد و همچنین به صورت گسترده از قدرت مشاوران حقوقی آن نیز کم خواهد کرد.

«ایهود اولمرت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی پیشتر افشا کرد که تلاش نتانیاهو و حزب وی برای اصلاحات در دستگاه قضایی که صهیونیست‌ها از آن به کودتا علیه این دستگاه یاد می کنند، برای تبرئه بنیامین نتانیاهو از محاکمه است.

سخنان اولمرت مبنی بر تلاش هواداران نتانیاهو برای نجات وی از محاکمه در حالی است که او در چندین پرونده متهم است.

https://irna.ir/xjLKwj

**مسکو خواستار نشست اضطراری ناتو برای بررسی خرابکاری در پروژه نورد استریم ۲ شد

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید نشست اضطراری را برای بررسی یافته های جدیدی در خصوص انفجارهای سپتامبر گذشته در خطوط انتقال گاز نورد استریم ۲ تشکیل دهد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

خبرگزاری رویترز با اعلام درخواست سخنگوی وزارت خارجه روسیه برای برگزاری نشست اضطراری ناتو برای بررسی انفجارهای خطوط لوله نورد استریم نوشت: زاخاروا در پیامی تلگرامی اظهار داشت حقایقی وجود دارد که بیش از حد کافی هستند: انفجار این خط لوله، وجود انگیزه آن و شواهد ضمنی بدست آمده توسط روزنامه نگاران. بنابراین، نشست اضطراری برای بررسی این وضعیت چه موقع برگزار خواهد شد؟

سیمور هرش روزنامه نگار تحقیقی آمریکا که جایزه پولیتزر را در سال ۱۹۷۰ دریافت کرد به تازگی در وبلاگ خود به نقل از منابع ناشناس نوشت: غواصان نیروی دریایی آمریکا این خطوط لوله را با استفاده از مواد منفجره و به دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا منهدم کردند.

کاخ سفید این ادعا را که آمریکا در انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم است «کاملا نادرست و تخیلی» توصیف کرده است. نورد استریم گاز روسیه را به آلمان منتقل می کند.

سوئد و دانمارک که انفجارها در مناطق ویژه اقتصادی آنها رخ داده است، به این نتیجه رسیده اند که خطوط لوله نورد استریم عمدا منفجر شده اند، اما مقامات این دو کشور نگفته اند چه کسی ممکن است مسئول این انفجارها باشد.

آمریکا و ناتو این حادثه را «یک اقدام خرابکارانه» توصیف کرده اند. مسکو، غرب را مسئول انفجارهای غیرقابل توجیه دانسته است اما هیچ یک از طرفین، مدرکی ارائه نکرده اند.

ناتو از پاسخ دادن فوری به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.

پیشتر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی تصریح کرد که آمریکا به طور مستقیم در انفجارهای خطوط لوله نورد استریم مشارکت داشته است.

https://irna.ir/xjLKzm

**کره جنوبی و آمریکا رزمایش ضد پهبادی انجام دادند
بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی ارتش آمریکا در روز یکشنبه، این کشور و کره جنوبی در هفته گذشته رزمایشی ضد هواپیماهای بدون سرنشین را در یک پایگاه هوایی ایالات متحده در منطقه کانسان در جنوب غربی سئول انجام داده اند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

یک عکس منتشر شده از سوی افسر نیروی هوایی ایالات متحده که اشاره ای به نامش نشده است، نشان می دهد "هواپیمای بدون سرنشین" در حال هدفگیری یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک است.

بنابر اعلام ارتش آمریکا؛ هواپیماهای بدون سرنشین قادر است با بکارگیری یک فرکانس رادیویی، هواپیماهای بدون سرنشین دشمن را خنثی کند.

عکس دیگری نشان می دهد یکی از اعضای تیم خنثی سازی مهمات نیروی هوایی کره جنوبی در حال بررسی پهپاد است و لباس ایمنی مناسب برای محافظت از پرسنل در برابر مواد منفجره را، بر تن دارد.

کره جنوبی به تازگی در حال انجام رزمایش های مختلف ضد پهبادی است و تاکنون رزمایش های منظمی را به منظور هدف قرار دادن هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده است.

https://irna.ir/xjLKz8

**ترور؛ ابزار امارات برای حذف رقبای خود در «عدن»

یک اندیشکده یمنی در گزارشی به نقش امارات در ترور صدها چهره سیاسی و ‌محلی در استان عدن در جنوب یمن در راستای حذف رقبای خود در این استان و سیطره هرچه بیشتر بر آن پرداخت.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

اندیشکده راهبردی «هنا عدن» در گزارشی نوشت که استان عدن در پی اقدامات ابوظبی و شبه نظامیان آن ۸ سال است که غرق خون شده است.

در این گزارش با اشاره به درگیری و رقابت بین شبه نظامیان اماراتی و شبه نظامیان وابسته به دولت دست نشانده و فراری یمن که هم اکنون در قالب گروه موسوم به "شورای ریاستی یمن" فعالیت می کند، آمده است که با توجه به سیطره شبه نظامیان وابسته به امارات بر استان عدن و عدم حضور فعال دولت دست نشانده و بسته شدن دادگاه ها و مراکز قضایی وابسته به این دولت و همچنین عدم اجرای بندهای توافق ریاض، ترورهای سریالی متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

گروه موسوم به شورای ریاستی یمن براساس توافق شبه نظامیان وابسته به امارات و عربستان که به شدت در جنوب یمن با هم درگیر شده بودند، در ریاض تشکیل شد. اساس این توافق پایان دادن به درگیری ها و رقابت های گروههای شبه نظامی مزدور ابوظبی و ریاض و سازماندهی آنها در یک قالب واحد بود اما این توافق با توجه به ادامه رقابت و درگیری آنها با مانع روبرو شد.

عربستان و امارات در عین هماهنگی با هم در جنگ علیه یمن و اشغال خاک این کشور، هم اکنون از طریق گروههای شبه نظامی مزدور خود در جنوب یمن برای گسترش مناطق نفوذ و تحت اشغال خود در رقابت هستند.

در این میان، شبه نظامیان موسوم به نیروهای انتقالی جنوب یمن از حمایت و پشتیبانی امارات برخوردارند و بازوی اصلی آنها برای گسترش اشغالگری خود در جنوب یمن به شمار می روند. پیش از این بارها بین شبه نظامیان مزدور عربستان و امارات در جنوب یمن درگیری های شدیدی صورت گرفت و شمار زیادی از دو طرف کشته شدند.

در گزارش اندیشکده «هنا عدن» آمده است که دولت امارات در راستای گسترش سلطه خود و حذف رقبا بر عملیات ترور در استان عدن که از چندین سال پیش آغاز شده است، اشراف دارد.

این اندیشکده آورده است که ابوظبی بواسطه عناصر خود تمام چهره های رقیبی را که احساس می کنند مخالف سیاست های آن ها در جنوب یمن هستند، ترور می کنند.

در این گزارش همچنین به دست داشتن صهیونیست ها و آمریکایی ها در ترورهای عدن تاکید شده است.

این گزارش می گوید که مزدوران آمریکایی و صهیونیستی در عملیات اماراتی ها در عدن دست دارند زیرا اخیرا در یک عملیات ترور پهپادها و مزدوران آمریکایی و صهیونیستی مشارکت داشتند.

در بخشی از این گزارش آمده است که طی سال های گذشته ۴۰۰ عملیات ترور در استان عدن انجام شده است و هیچ اقدامی در راستای پیگیری این موضوع انجام نشده است.

این گزارش با اشاره به ترور چهره های سیاسی و محلی در جنوب یمن آورده است که شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات است، متهم به این ترور ها است.

پیش از این منابع یمنی فاش کردند که امارات با هدف تجزیه یمن و الحاق بخش‌های راهبردی آن به مناطق تحت سیطره خود، برنامه هدفدار و خطرناکی را با همدستی رژیم صهیونیستی به اجرا گذاشته است.

در همین ارتباط، پایگاه خبری امارات لیکس به نقل از این منابع یمنی نوشت: امارات اقدام به کوچاندن اجباری ساکنان جزیره «عبدالکوری» به عنوان دومین جزیره بزرگ مجمع الجزایر راهبردی سقطری و نیز تخلیه نیروهای دولت دست نشانده و فراری یمن کرده است.

مجمع الجزایر راهبردی سقطری متشکل از شش جزیره در اقیانوس هند و در نزدیک سواحل شاخ آفریقا و خلیج عدن قرار دارد و با کنترل داشتن بر آن می توان بر روند عبور و مرور کشتی ها و دریانوردی در خلیج عدن و تنگه باب المندب سیطره داشت. امارات از ساکنان جزیره عبدالکوری و نیروهای دولت دست نشانده و فراری یمن خواسته تا به دیگر جزایر مجمع الجزایر سقطری بروند.

https://irna.ir/xjLKyp

**جان باختن ۴ شهروند سوری در حمله تروریست های داعش

منابع خبری از جان باختن چهار شهروند سوری در حمله بقایای گروه تروریستی داعش خبر دادند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

در پی حمله بقایای گروه تروریستی داعش در جنوب شهر تدمر در ریف استان حمص سوریه ۴ نفر جان باخته و ۱۰ نفر دیگر مجروح شدند.

برپایه این گزارش، یکی از جان باختگان زن است.

مجروحان این حمله تروریستی که در نواحی مختلف بدن هدف اصابت گلوله قرار گرفتند، به بیمارستان انتقال داده شده اند.

اخیرا منابع خبری اعلام کردند که حدود ۲۰ زندانی پس از زلزله ویرانگر در شمال غرب سوریه، موفق به فرار از زندان «راجو» شدند؛ زندانی که حدود ۲ هزار نفر در آن که بیشتر مظنونان به عضویت در گروه تروریستی داعش هستند، نگهداری می‌شوند.

یکی از مسئولان این زندان با بیان اینکه این زندان در شهر راجو در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد و حدود یک هزار و ۳۰۰ مظنون به عضویت در گروه تروریستی داعش در آن نگهداری می‌شوند، افزود که زندانیان پس از زلزله دست به شورش زدند و بخش هایی از زندان را تحت کنترل خود درآوردند.

داعش و دیگر گروه‌های تروریستی سال ۲۰۱۷ پس از چهار سال عملیات تروریستی گسترده در سوریه و عراق و اشغال بخش‌های عمده از این دو کشور متلاشی و شکست خورد، اما با این وجود هنوز هسته‌ها و بقایای آن در عراق و سوریه دست به عملیات علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی می‌زنند.

https://irna.ir/xjLKBt

**دولت یمن خواهان لغو بازرسی کشتی‌های عازم بندر الحدیده شد

معاون وزیر امور خارجه در دولت نجات ملی یمن، وارد شدن کشتی‌های تجاری به بنادر الحدیده در غرب یمن بدون ایجاد تاخیر یا ممانعت توسط ائتلاف متجاوز سعودی را "بارقه امیدی برای صلح" دانست و خواهان لغو مکانیسم بازرسی سازمان ملل متحد از این کشتی ها شد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

حسین العزیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ورود مستقیم همه کشتی های تجاری به بندر الحدیده یمن بدون ممانعت یا تاخیر گامی نخست حرکت در مسیر درست است که باید با لغو مکانیزم تفتیش و بازرسی (سازمان ملل) موسوم به "انفیم" تقویت شود.

این موضعگیری العزیز که رئیس بخش سیاسی و روابط خارجی جنبش انصارالله یمن است، چند روز پس از آن صورت می گیرد که وی گفته بود سازمان ملل از ورود کشتی‌ها به مقصد بندر الحدیده ممانعت می کند.

مکانیزم سازمان ملل موسوم به انفیم، مانع ورود یک کشتی به بندر الحدیده شده بود که بدنبال آن العزیز اعلام کرد: این اقدام خودسرانه هزینه زیادی برای سازمان ملل خواهد داشت.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

اما ائتلاف سعودی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

https://irna.ir/xjLKzX

**ادعای مقام اروپایی: اتهام قصور در کمک به زلزله سوریه «کاملا غیرعادلانه» است

در حالی که غرب استانداردهای دوگانه ای را در قبال اقدامات بشردوستانه در سوریه به نمایش گذاشته است، نماینده اتحادیه اروپا در سوریه مدعی شد: اتهام متوجه این اتحادیه در خصوص کوتاهی در کمک رسانی به زلزله زدگان سوری «کاملا غیرعادلانه» است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

خبرگزاری رویترز نوشت: دن استونسکو (Dan Stoenescu) نماینده اتحادیه اروپا در سوریه روز یکشنبه (امروز) گفت عادلانه نیست که این اتحادیه به ناتوانی در ارائه کمک های کافی به سوری ها به دنبال زلزله مخربی که بخش های بزرگی از خاک سوریه و ترکیه را ویران کرد، متهم شود.

استونسکو به رویترز گفت، این اتحادیه و کشورهای عضو آن بیش از ۵۰ میلیون یورو برای کمک رسانی و حمایت از عملیات نجات و کمک به مناطق تحت کنترل دولت و شورشیان جمع آوری کرده است.

وی در اظهاراتی که به صورت مکتوب در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است، افزود: کاملا غیر عادلانه است که اتحادیه اروپا به خودداری از کمک رسانی متهم شود در حالی که ما دقیقا هر آنچه را که در بیش از یک دهه قبل انجام داده ایم و حتی بیشتر از آن را در بحران زلزله کنونی انجام می دهیم.

به نوشته رویترز، تلفات زلزله سوریه تاکنون به بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده و این در حالیست که درگیری در این کشور که بیش از ۱۲ سال طول کشیده اکنون صدها هزار کشته بر جای گذاشته و به بی خانمانی در داخل و خارج از این کشور منجر شده است.

جنگ، سوریه را به چندین منطقه تحت کنترل تبدیل کرده و این امر کمک رسانی را حتی قبل از زلزله ۷.۸ ریشتری روز دوشنبه دشوار کرده بود.

دولت سوریه که با تحریم های غرب مواجه است از سازمان ملل درخواست کمک کرده است. در عین حال تاکید دارد که همه کمک ها باید با هماهنگی دمشق و از طریق خاک سوریه انجام شود.

برخی دمشق را به انتقال کمک ها به مناطق وفادار به دولت متهم می کنند. مقامات سوری از پاسخ فوری به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده اند.

زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

دیوید هرست نویسنده انگلیسی به تازگی در مقاله ای نوشت: زلزله ترکیه و سوریه چهره واقعی اروپا و به طور کلی غرب را آشکار و به جهانیان ثابت کرد که غرب بیش از بازسازی به تخریب و جنگ علاقه دارد.

هرست، تاخیر اروپا در واکنش به فاجعه زلزله را اشتباهی بزرگ توصیف و اضافه کرد که در حالی که مردم انگلیس، فرانسه یا آلمان هنوز مبلغ قابل توجهی برای کمک به زلزله زدگان جمع آوری نکرده اند، مردم دیگر کشورها تنها ۴ روز پس از راه اندازی « کمپین کمک به زلزله زدگان» بیش از ۵۱ میلیون دلار برای کمک به سوریه و ترکیه اهدا کرده اند، مبلغ این کمک مایه سرشکستگی انگلیس و غرب است.

https://irna.ir/xjLKBw

**آمریکای لاتین می‌خواهد جنگ اوکراین پایان یابد!

محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، مخالفت با تحریم‌های غرب علیه مسکو و عدم ارسال تسلیحات به اوکراین از اصرار آمریکای لاتین به حفظ بی‌طرفی و تاکید بر حل‌وفصل این مناقشه از طریق مذاکرات صلح حکایت دارد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

با کمی شناخت از آمریکای لاتین، شاید هیچ اصلی مقدس‌تر از حاکمیت را نتوان در مردم این گستره پهناور شناسایی کرد؛ برای جغرافیایی که از خشکی چسبیده به آمریکای شمالی تا جنوبی‌ترین سرزمین‌های آمریکای جنوبی را شامل می‌شود، حتی دیدگاه‌های ایدئولوژیک بسیار متفاوت، بر قداست اصل حاکمیت در نگاه ساکنان این سرزمین خدشه‌ای وارد نمی‌کند؛ صحبت از آمریکای لاتین، صحبت از منطقه‌ای است که در نخستین سال‌های قرن نوزدهم، خود را از سلطه استعمار اسپانیا رها کرد و در بخش اعظمی از قرن حاضر علیه مداخله‌های آمریکا جنگیده است.

از واپسین روزهای فوریه سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) که سخنرانی غیرمنتظره رئیس‌جمهوری روسیه به صورت رسمی از آغاز جنگ اوکراین خبر داد و جهان میخکوب این بزرگ‌ترین نمایش بحران بین‌المللی از زمان جنگ جهانی دوم شد، آمریکای لاتین نیز به تماشای این رقابت نشسته است.

آمریکای لاتین در فاصله بیش از ۱۰ هزار کیلومتری از کانون درگیری‌ها، بمباران‌ها و سنگرها قرار دارد اما از آتش جنگ، در امان نبوده، نیست و نخواهد بود. از پیامدهای درگیری میان مسکو و کی‌یف بر جیب آمریکای لاتینی‌ها، کوچک شدن سفره و وعده‌های غذایی بدون نان که بگذریم، عدم حرف‌شنوی منطقه از فرامین آمریکا و متحدانش، از نامطلوب‌ترین‌های این جنگ برای غربی‌ها بوده است.

پس از مواضع ناهمگون دولت‌های آمریکای لاتین در روزهای ابتدایی شروع جنگ، له و علیه مسکو، پاسخ برزیل، آرژانتین و کلمبیا به درخواست اخیر آلمان، آمریکا و فرانسه برای ارسال تسلیحات به اوکراین، روشن بود: از سلاح خبری نیست!

برزیل، آرژانتین، کلمبیا و مکزیک برخی از کشورهایی هستند که از تحویل سلاح به اوکراین در چارچوب جنگ این کشور با روسیه امتناع کرده‌اند. شیلی اگر چه تا کنون به صورت مستقیم اظهار نظری در این مورد نکرده است اما به تعویق انداختن دیدار گابریل بوریک رئیس‌جمهوری این کشور با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌تواند نشانه‌ای از تبعیت شیلی از کشورهای همسایه‌اش باشد.

لولا داسیلوا که چند ماهی است که از راه رسیده و سکان ریاست جمهوری برزیل را به عهده گرفته است، تا کنون موضع روشنی در قبال جنگ اوکراین اتخاذ کرده است. وی به تازگی در دیدار با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا همان پیشنهادی را مطرح کرد که در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه عنوان کرد و احتمالا در دیدار با سایر مقام‌های جهان تکرار خواهد کرد: پیشنهاد ایجاد گروهی از کشورها برای مذاکره صلح میان روسیه و اوکراین.

آنچه تا کنون از داسیلوا شنیده‌ایم، حفظ موضعی بی‌طرفانه و به دور از جانبداری از اوکراین یا روسیه است اما می‌توان پیش‌بینی کرد که سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به برزیل در آوریل آینده در تصمیم‌گیری نهایی داسیلوا تاثیرگذار باشد.

آمریکای لاتین همزمان با اینکه می‌خواهد جنگ اوکراین پایان یابد، غول‌های منطقه مانند برزیل، مکزیک و آرژانتین به روابط تجاری خود با مسکو ادامه می‌دهند. آمریکای لاتین اگر چه از مهم‌ترین قطعنامه‌هایی که در مجمع عمومی سازمان ملل علیه جنگ به رای گذاشته است، حمایت کرده‌اند اما پشت اتحادیه اروپا و واشنگتن در وضع تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را خالی کرده‌اند.

نکته حائز اهمیت اینکه اگر چه همه کشورهای آمریکای لاتین در مورد مناقشه اوکراین موضع یکسانی ندارند، اما موضع برزیل در قبال این جنگ می‌تواند راهنما و سرمشقی برای سایر کشورهای منطقه باشد.

موضع بی‌طرفی و اجتناب از جانبداری، مسئله‌ای است که اصلا به مذاق رهبران غربی خوش نیامده و از هیچ تلاشی برای تغییر این رویه و فشار بر کشورهای آمریکای لاتین دریغ نمی‌کنند. در چنین شرایطی، اتحاد کشورهای منطقه در دفاع از موضع خود نقش سازنده‌ای دارد. در این میان، سازوکار مرکوسور (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی)، می‌تواند به عنوان بستری برای تنظیم مواضع در مورد مسائل امنیتی بین‌المللی تاثیرگذار باشد. چگونگی عملکرد این اتحادیه و یا سایر همکاری‌های منطقه‌ای اگر چه چندان روشن و مشخص نیست اما دولت برزیل به ریاست لولا داسیلوا در شکل‌دهی به رفتار کشورهای آمریکای لاتین در قبال جنگ اوکراین با احترام به حاکمیت اوکراین بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

https://irna.ir/xjLKyG

**محمود عباس: درخواست عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل می دهیم

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که به زودی درخواست عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل خواهد داد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

«محمود عباس» در یک سخنرانی در «کنفرانس قدس» که در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد، افزود که از سازمان ملل و شورای امنیت درخواست خواهد کرد که به فلسطین عضویت کامل در این سازمان داده شود.

وی تاکید کرد که طی روزهای آتی درخواست خود مبنی بر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و صدور قطعنامه ای در حمایت از راه حل به اصطلاح «دو دولتی» را خواهد داد.

رئیس تشکیلات خود گردان اضافه کرد که قطعنامه سازمان ملل باید بر توقف اقدامات یکجانبه و در راس آن ها شهرک سازی های اشغالگران که به طور کامل غیرقانونی و غیرمشروع است، تاکید کند.

محمود عباس اضافه کرد: این قطعنامه همچنین باید بر پایبندی به توافقات امضا شده و معاهدات بین المللی و دعوت به برگزاری کنفرانس بین المللی صلح تاکید داشته باشد.

وی همچنین گفت که حق دولت فلسطین در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین محفوظ است و این دولت به پیگیری های خود در دادگاه ها و سازمان های بین المللی ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، کنفرانس حمایت از قدس با عنوان «قدس-پایداری و توسعه» با حضور شخصیت‌های عربی در سطوح بالا و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای بین المللی امروز یکشنبه در قاهره برگزار شد.

محمود عباس شنبه شب در قاهره با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب دیدار کرد و دو طرف درخصوص کنفرانس بین المللی حمایت از قدس شریف با یکدیگر گفت وگو کردند.

به نوشته خبرگزاری تشکیلات خودگردان فلسطین (وفا)، محمود عباس بر ضرورت ملزم شدن رژیم صهیونیستی برای تعهد به تمام پیمان های سازشی که با سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) امضا کرده و توقف اقدامات یکجانبه تأکید کرد.

در این دیدار، اهمیت کنفرانس حمایت از قدس در مقر اتحادیه عرب و برای کاهش درد و رنج ساکنان قدس و دفاع از حق زندگی آنها در سرزمین خود مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته است.

ابوالغیط پس از این دیدار، در نشست مطبوعاتی بر اهمیت کنفرانس قدس و حمایت کشورهای عربی و بین المللی از فلسطین در این باره تأکید کرد و گفت: رئیس تشکیلات خوش بین است و چشم انداز روشنی درباره اقدامات آینده درخصوص فلسطین دارد.

https://irna.ir/xjLKCs

**زلزله اخیر چهره زشت آمریکا و تحریم‌محوری آن را افشا کرد

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در یادداشتی با اشاره به زلزله دردناک اخیر در ترکیه و سوریه نوشت: باید از این زلزله سپاسگزار باشیم که چهره زشت آمریکا و همچنین رسانه های عربی را که سعی در تطهیر و توجیه تحریم های سوریه دارند، افشا کرد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

عبدالباری عطوان در یادداشت امروز خود در روزنامه رای الیوم افزود: وزارت امور خارجه آمریکا این روزها یک موج تبلیغاتی و کارزار رسانه ای وسیع از طریق شبکه های تلویزیونی عربی بخصوص در منطقه خلیج فارس و شبکه های اجتماعی راه انداخته تا با تطهیر اقدامات خود، چهره زشت و جنایتکارانه تحریم و محاصره اقتصادی مردم سوریه را بَزَک کند و مدعی شود که تحریم هایش مانع از ورود کمک های بشردوستانه به سوریه زلزله زده نیست.

وی تصریح کرد: اعلام چنین تصمیمی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، به خودی خود اعتراف واشنگتن به جنایت تحریم و آگاهی از خشم حاکم بر اکثر مردم در نقاط مختلف جهان عرب و اسلام از این تحریم هاست که به بهانه جلوگیری از رسیدن کمک به دولت سوریه و تقویت آن صورت می گیرد.

عطوان افزود: اما این کارزار رسانه ای گمراه کننده بی نتیجه مانده است؛ نه فقط بخاطر این که چهار روز دیر شروع شد بلکه به این دلیل که میلیون ها عرب و مسلمان دیگر نسبت به دروغ های آمریکا مصونیت پیدا کرده اند و فریب دادن آنها دیگر آسان نیست. دولت‌های متوالی در آمریکا، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، همانها که عراق، لیبی، افغانستان، یمن و سوریه را ویران کردند، وقتی موضوع اعراب و مسلمانان در میان باشد، چیزی به نام «انسانیت» و ارزش‌هایی مانند عدالت، برابری و رحمت نمی شناسند، چرا که آنها از عینک رژیم اشغالگر قدس و امنیت و منافع آن رژیم به مسائل نگاه می کنند و بسیار مایه تاسف و بلکه دردناک است که برخی دولت های عربی داوطلبانه امکانات خود در خدمت ترویج دروغ ها و بازاریابی سیاست های نژادپرستانه و جنایتکارانه تحریمی آمریکا قرار داده اند.

اشک تمساح سارق اموال سوریه برای مردم آن

سردبیر رای الیوم افزود: آمریکا که نزدیک به یک سوم خاک سوریه را اشغال کرده و نفت، گاز و منابع غذایی این کشور را در شرق و شمال فرات می‌دزدد و از گروههای جدایی‌طلب حمایت می‌کند، هیچ اهمیتی برای مردم سوریه و رنج آن‌ها قائل نیست؛ همانطور که برای دیگر مردم عرب نیز اهمیتی قائل نیست و از اعمال تحریم ها علیه آنها با هدف گرسنگی دادن و به انقیاد کشاندن لبنان، اردن، سوریه و سودان و به سازش کشیدن آنها با رژیم صهیونیستی لذت می برد.

وی خطاب به آمریکا و غرب گفت: شما سوریه را به دلیل نقض حقوق بشر و یا به خاطر دموکراسی تحریم نکرده اید بله به این دلیل تحریمش کردید که از تن دادن به سازش با رژیم اشغالگر قدس خودداری کرد و از مقاومت در عراق در برابر اشغالگری شما حمایت کرد و به فلسطینی ها و مقاومت لبنان موشک های ضد تانک "کورنت" داد. شما و همه متحدانتان که در ویرانی سوریه شرکت داشتید، هیچ کارنامه شرافتمندانه ای در حقوق بشر ندارید. ما احمق نیستیم که این کالاهای فاسد و پوسیده (بازار تبلیغاتی) شما را بخریم.

۱۰۰ میلیون دلار برای زلزله زدگان؛ ۹۰ میلیارد دلار برای ویران کردن سوریه

عطوان افزود: اگر آمریکا آنطور که به دروغ ادعا می کند، نگران مردم سوریه است و سیاست هایش بر محورهای بشردوستانه است، چرا اساسا تحریم ها را بر سوریه تحریم کرد و چرا از همان ابتدا همین معافیت های کنونی را قائل نشد ولی حالا که کشورهای عربی مانند الجزایر، عراق، مصر، عمان، تونس، اردن، لبنان و لیبی، امارات و نیز ایران، هند، روسیه و چین اقدام به ایجاد پل های هوایی کردند و هواپیماهای حامل کمک های خود را به دمشق و حلب فرستادند و با قدرت ارزش های واقعی انسانی، این محاصره اقتصادی را شکستند، حالا آمریکا آمده و ۸۵ میلیون دلار برای کمک به قربانیان زلزله در ترکیه و سوری اختصاص داده است، رقم ناچیزی که در واقع به منزله تحقیر بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در این دو کشور از سوی ثروتمندترین کشور جهان است. این را مقایسه کنید با اعتراف دونالد ترامپ مبنی بر اختصاص ۹۰ میلیارد دلار از سوی دولت آمریکا و چهار برابر آن از سوی متحدانش در منطقه خلیج فارس که برای نابودی سوریه اختصاص یافت.

پیام آوران کشتار، ویرانی و گرسنگی نسبتی با انسانیت ندارند

سردبیر رای الیوم نوشت: معافیت های ادعایی آمریکا، مایه ویرانی عراق شد، ۹۰ درصد مردم لبنان را زیر خط فقر قرار داد، و لیبی را که سرشار از نفت و گاز است، به کشوری ورشکسته تبدیل کرد که فساد بر آن حکمروایی می کند و توسط شبه نظامیان ناقض قانون اداره می شود. همین معافیت ها مردم سوریه را نیز از آب، برق، دارو، سوخت و حداقل های یک زندگی عزتمندانه محروم کرده است.

عطوان در پایان یادداشت خود خطاب به آمریکا تصریح کرد: ما معافیت های دروغین و اغواگرانه شما را نمی خواهیم، چون شما پیام آوران کشتار، ویرانی، گرسنگی و تجزیه هستید و هیچ نسبتی با انسانیت ندارید.

https://irna.ir/xjLKBC
**شاه اردن: صلح در منطقه فقط در گرو حل مساله فلسطین است

شاه اردن در کنفرانس «قدس، پایداری و توسعه» در قاهره گفت که منطقه در صورت حل و فصل نشدن مساله فلسطین، نمی تواند از صلح، ثبات و رفاه برخوردار شود.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

عبدالله دوم در جریان این کنفرانس که امروز در مقر اتحادیه عرب برگزار شد، افزود: محور نشست امروز ما با وجدان عرب‌ها مرتبط است؛ چرا که قدس قبله نخست مسلمانان است.

وی اضافه کرد: حفظ فرصت‌های صلح بر اساس راه حل (به اصطلاح) «دو دولتی» مستلزم توقف تمام تجاوز ها و تهاجم های رژیم صهیونیستی به مسجد مبارک الاقصی است.

شاه اردن بار دیگر با تاکید بر حمایت کشورش از ملت فلسطین، ادامه داد: از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که با ایجاد یک کشور مستقل، دارای حاکمیت و پایدار فلسطینی به مرکزیت «بیت المقدس»، حقوق و خواسته عادلانه و مشروع فلسطینی‌ها را برآورده کند.

عبدالله دوم افزود که تلاش برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی که شانس دستیابی به صلح مطلوب را از بین می‌برد و تلاش برای تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی موجود، پیامدهای منفی بر امنیت و ثبات کل منطقه خواهد داشت.

وی تصریح کرد که اردن همچنان تمام تلاش خود را برای حفاظت و مراقبت از اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در بیت المقدس و ادامه پروژه‌های تعمیر و نگهداری و بازسازی در مسجد الاقصی به کار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، کنفرانس حمایت از قدس با عنوان «قدس-پایداری و توسعه» با حضور شخصیت‌های عربی در سطوح بالا و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای بین المللی امروز یکشنبه در قاهره برگزار شد.

https://irna.ir/xjLKD5

**تکذیب خبر تمدید دبیرکلی استولتنبرگ در ناتو

پس از انتشار اخباری مبنی بر تصمیم برای تمدید دبیر کلی «ینس استولتنبرگ» در ناتو با هدف حفظ ثبات در طول جنگ اوکراین،‌ سخنگوی این ائتلاف اعلام کرد، استولتنبرگ قصد تمدید دوره ریاست خود را ندارد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

«اوانا لونگسکو» سخنگوی ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) گفت: ماموریت استولتنبرگ به عنوان دبیر کل ناتو تاکنون سه بار تمدید شده و او تا پایان دوره ماموریت خود در مجموع برای ۹ سال در این پست فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: دوره ریاست دبیر کل ناتو، در اکتبر سال جاری (مهر/آبان ۱۴۰۲) به اتمام می‌رسد و او قصد ندارد که بار دیگر ماموریت خود را تمدید کند.

براساس این گزارش، پیشتر روزنامه آلمانی «ولت آم سونتاگ» به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس گزارش داده بود، ناتو با هدف حفظ ثبات در طول جنگ اوکراین دوره ریاست ینس استولتنبرگ بر ناتو را تا آوریل ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) تمدید خواهد کرد.

این روزنامه همچنین نوشته بود، هنوز تصمیمی در مورد جانشینی استولتنبرگ پس از پایان دوره اش گرفته نشده، اما پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و بن والاس وزیر دفاع بریتانیا از جمله نامزدهای اصلی برای این پست هستند.

ینس استولتنبرگ اقتصاددان و رهبر سابق حزب کارگر نروژ، سال گذشته نیز دوره ناتو خود را تمدید کرده بود.

وی در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ میلادی نخست وزیر نروژ بود و یک سال پس از پایان دوره نخست وزیری به عنوان رئیس ناتو انتخاب شد. استولتنبرگ همچنین در دوره‌هایی ریاست وزارتخانه‌های دارایی و نیروی نروژ را نیز برعهده داشته است.

https://irna.ir/xjLKD4

**نبرد مبارزان فلسطینی با ارتش اسرائیل در جنین/ سرنگونی یک پهپاد صهیونیستها

منابع خبری از نبرد شدید مبارزان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن و سرنگونی یک پهپاد صهیونیستها خبر دادند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

مبارزان گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس و گردان جنین وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی که به داخل اردوگاه جنین و اطراف آن نفوذ کرده بودند، به شدت درگیر شدند.

مبارزان فلسطینی توانستند یک پهپاد صهیونیست ها را سرنگون کنند.

https://irna.ir/xjLKFf

**لاوروف: آمریکا به نقش خود در خرابکاری خط لوله نورد استریم اعتراف می‌کند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که مقام های آمریکا به مسئولیت خود در انفجارهای خطوط لوله نورد استریم، اعتراف می‌کنند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

لارووف افزود: مقام های ایالات متحده نه تنها دست داشتن در انفجارها در خط های لوله نورد استریم را پذیرفته اند، بلکه اکنون از سخن گفتن در این باره لذت می برند.

به گفته وزیر خارجه روسیه؛ هدف نهایی واشنگتن از خرابکاری در این خط لوله، نابود کردن ائتلاف نیرومندی بود که بر اساس منابع انرژی روسیه و فناوری آلمان، تشکیل شده بود و انحصار بسیاری از شرکت های آمریکایی را تهدید می کرد.

سیمور هرش نویسنده و روزنامه نگار مشهور برنده پولیتزر، چند روز پیش با ذکر جزئیات، تشریح کرده بود که چگونه غواصان آمریکایی آبهای پرعمق، هم زمان با برگزاری رزمایش های "بالتاپس" ناتو در تابستان گذشته، مواد منفجره زیر سه رشته خط لوله نورداستریم جاگذاری کرده بودند که در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (چهارم مهر ماه) به دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از راه دور منفجر شد.

اسپوتنیک با بررسی و تحلیل داده های تارنمای "فلایترادار ۲۴" دریافت که هواپیماهای نیروی دریایی آمریکا و آلمان، در هنگام برگزاری رزمایش بالتاپس ۲۲ ناتو در تابستان گذشته، به صورت مداوم و منظم بر فراز بخشی از خط های لوله نورد استریم که بعدا در آن انفجار رخ داد، پرواز می کرده اند.

https://irna.ir/xjLKFp

**دیدار اردوغان و امیر قطر در استانبول

امیر قطر که صبح امروز عازم ترکیه شده است، با رئیس جمهوری این کشور در شهر استانبول دیدار و گفت‌وگو کرد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

خبرگزاری الجزیره اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در شهر استانبول با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد.

برپایه این گزارش، امیر قطر و اردوغان در این دیدار روابط دو جانبه میان دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

خبرگزاری آناتولی نیز در این باره گزارش داد که این دیدار پشت درهای بسته برگزار شد و جزئیات بیشتری از آن مخابره نشده است.

امیر قطر صبح امروز یکشنبه کشورش را به مقصد ترکیه ترک کرد.

امیر قطر نخستین رهبر عربی است که پس از زلزله ویرانگر اخیر به ترکیه سفر کرده است.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

https://irna.ir/xjLKFS

**ابوالغیط: قدس نه تنها اشغال شده بلکه با خطر تغییر هویت روبرو است

دبیرکل اتحادیه عرب امروز یکشنبه در جریان کنفرانش "قدس- پایداری و توسعه" هشدار داد که شهر قدس نه تنها توسط صهیونیستها اشغال شده است بلکه با خطر تغییر هویت تاریخی و اسلامی و مسیحی آن روبرو است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در این باره اظهار داشت: قدس در وجدان اعراب نهفته شده است، اما امروز علاوه بر اشغالگری با تلاش برای تغییر هویت تاریخی مواجه است و رژیم اشغالگر درصدد یهودی سازی آن از طریق سرکوب، تخریب خانه‌ها و اقدامات خودسرانه دیگر است.

ابوالغیط با تاکید بر اینکه هدف کنفرانس حمایت از مقاومت و پایداری اهالی قدس است، خاطرنشان کرد: قدس تحت اشغال است و هیچ کسی در یک کابینه تندرو نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد و همه تلاشها برای یهودی سازی تنها به خشونت بیشتر منجر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه "تقویت پایداری وظیفه هر شهروند عربی است"، بر ضرورت حفظ جایگاه تاریخی قدس برای دستیابی به صلح پایدار و فراگیر تاکید کرد.

ابو الغیط ادامه داد: این کنفرانس حامل پیامی به جهان است مبنی بر اینکه نیاز به حفاظت از قدس در برابر نقض‌های انجام شده توسط رژیم اشغالگر (موارد تعدی و تجاوزگری صهیونیستها علیه قدس) وجود دارد.

بر اساس این گزارش، کنفرانس حمایت از قدس با عنوان «قدس-پایداری و توسعه» با حضور شخصیت‌های عربی در سطوح بالا و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای بین المللی امروز یکشنبه در قاهره برگزار شد.

https://irna.ir/xjLKFy

**گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از امدادرسانی ایران در حلب

خبرنگار اعزامی ایرنا با حضور در شهر زلزله زده حلب، گوشه ای از روند کمک و امدادرسانی نیروهای امدادی ایران و تامین سرپناه برای زلزله زدگان سوری را به تصویر کشیده است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

جمهوری اسلامی ایران تاکنون کمک های انسان‌دوستانه به مردم زلزله زده سوریه را با شش فروند هواپیما به این کشور ارسال کرده است. علاوه بر این، تیمی از سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در ماموریت به مناطق زلزله زده این کشور آشنایی با مخاطرات طبیعی همچون زلزله، قبل، حین و پس از آن، همچنین اصول ایمنی و پناه گیری را به خانواده‌ها و به ویژه کودکان زلزله زده سوری در یکی از کمپ های ایجاد شده از سوی هلال‌احمر آموزش می دهند.

زمین لرزه هفت و هشت دهم ریشتری بامداد دوشنبه (۱۷ بهمن ماه) علاوه بر خسارت های زیادی در پنج استان سوریه، تعداد زیادی کشته نیز بر جای گذاشت.
https://irna.ir/xjLKDY

**دیدار وزیر خارجه امارات با بشار اسد در دمشق

منابع رسانه‌ای امروز یکشنبه از سفر وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدار وی با رئیس جمهوری سوریه خبر دادند.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در این باره اعلام کرد که عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات پس از ورود به دمشق با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سفر بعد از زلزله هولناک اخیر در ترکیه و سوریه صورت گرفته است.

امارات تا کنون حدود ۱۱۷ تن مواد و تجهیزات امدادی برای زلزله زدگان سوریه و ترکیه ارسال کرده است.

روزنامه اماراتی «البیان» عصر شنبه گزارش داد که مواد امدادی شامل ۹۷ تن مواد غذایی، ۲۰ تن مواد و تجهیزات پزشکی و ۶۹۶ چادر برای پناه دادن به مردم آسیب دیده است.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه (۱۷ بهمن) جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

https://irna.ir/xjLKGr

**تروریست ها از کمک رسانی به زلزله زدگان جلوگیری می کنند

سازمان ملل از سنگ اندازی گروه تروریستی جبهه النصره در مسیر امدادرسانی به زلزله زدگان شمال سوریه خبر داد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

سازمان ملل متحد روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات کمک رسانی به زلزله زدگان در مناطق تحت تسلط گروه های تروریستی با مشکل روبرو است.

براساس این بیانیه، گروه تروریستی جبهه النصره(تحریرالشام) از ورود نیروها و کمک های سازمان ملل به مناطق زلزله زده جلوگیری می کند.

زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند و تاکنون بیش از یکهزار و ۳۰۰ پس لرزه در این مناطق ثبت شده است.

بیشترین مناطق آسیب دیده از این زلزله در سوریه مربوط به مناطق تحت تسلط گروه های تروریستی در استان های ادلب و حلب است.

عملیات جستجو، نجات و امداد رسانی به آسیب دیدگان زلزله مهیب در ترکیه و سوریه برای هفتمین روز متوالی همچنان ادامه دارد. براساس آخرین آمار، تاکنون ۲۴ هزار و ۶۱۷ نفر در ترکیه و چهار هزار و ۴۸۷ نفر در سوریه براثر این حادثه مرگبار کشته شده اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور ارسال شده است.

https://irna.ir/xjLKGm

**النُجَباء: ما بقای نیروهای آمریکایی اعم از مستشار، تکنیسین و رزمی را نمی‌پذیریم

دبیرکل النجباء در جمع رزمندگان ایثارگر و جانباز تصریح کرد که مقاومت عراق به هیچ نیروی آمریکایی اعم از نظامی و مستشار و تکنیسین اجازه ماندن در خاک این کشور را نمی‌دهد.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

شیخ اکرم الکعبی دبیرکل مقاومت اسلامی النُجَباء در دیدار با جمعی از رزمندگان جانباز این جنبش ضمن تقدیر از ایثارگری‌های خالصانه مجاهدان داوطلب در نبرد علیه اشغالگری و تروریسم تکفیری، اظهار داشت: راه جهاد ادامه دارد و جبهه‌ها همچنان داغ هستند؛ زیرا دشمن هنوز حاضر است.

شیخ «اکرم الکعبی» در این باره افزود: تا وقتی آمریکا و صهیونیسم اسرائیلی به جنگ خدا و دین و انسانیت برخاسته‌اند، باورمندان به مقدسات و ارزش‌های اصیل باید در مقابل آن‌ها بایستند.

وی با تأکید بر اینکه "هیچ دوستی با آمریکا وجود ندارد، آمریکا دشمن است و دشمن خواهد ماند"، اعلام کرد: ما بقای نیروهای آمریکایی اعم از مستشار، تکنیسین و نیروی رزمی را نمی‌پذیریم. مقاومت هیچ موضع دیگری ندارد و هرگز آن را تغییر نخواهد داد.

دبیرکل نُجَباء در پایان این دیدار صمیمانه دعا کرد که به برکت خون شهدا و جراحات جانبازان، پروردگار متعال توفیق خدمتگزاری و سربازی امام زمان (عج) را به همه حضار در جلسه عطا کند.

https://irna.ir/xjLKGH

**درگیری شدید نیروهای مقاومت فلسطین و صهیونیست‌ها در جنین/3 فلسطینی زخمی شدند

نظامیان ارتش صهیونیستی با یورش به جنین، یک جوان فلسطینی را دستگیر و ٣ نفر را زخمی کردند که حال هر ٣ آنها وخیم گزارش شده است.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

بعد از ظهر امروز (سه شنبه) در پی حمله صهیونیست‌ها به جنین، درگیری مسلحانه شدیدی بین آن‌ها و مبارزان مقاومت رخ داده است.

منابع فلسطینی گزارش دادند، صهیونیست‌ها خانه اسیر زکریا الزبیدی را محاصره کردند و در نهایت جبرئیل الزبیدی برادر وی را به اسارت گرفتند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در حمله صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین 3 فلسطینی زخمی شدند.

حال مجروحان وخیم است و به بیمارستان دولتی جنین منتقل شدند. گفته شده که یکی از فرزندان اسیر زکریا الزبیدی هم در این حمله هدف گلوله قرار گرفته و زخمی شده است.

صهیونیست‌ها همچنین یک پهپاد جاسوسی را بر فراز جنین به پرواز درآوردند که نیروهای مقاومت موفق شدند آن را سرنگون کنند.

به نوشته رسانه‌های فلسطین، نیروهای مقاومت در این اردوگاه، با شلیک گلوله و با استفاده از بسته‌های انفجاری، نظامیان صهیونیست را هدف قرار داده‌اند که در پی آن، چند نفر از صهیونیست‌ها زخمی شده‌اند.

https://irna.ir/xjLKGR

**رویترز: آیا امکان گفتگوی واشنگتن و پکن در پی جنجال بالن چینی وجود دارد

خبرگزاری رویترز نوشت: با وجود بالا رفتن تنش میان پکن و واشنگتن در پی سرنگون شدن بالن چینی که وارد حریم هوایی آمریکا شده بود، به گفته تحلیلگران، ۲ کشور هنوز دلایل نیرومندی برای مدیریت اختلافاتشان دارند و اکنون تنها این پرسش مطرح است که چه هنگامی به پشت میز مذاکره بازخواهند گشت.

ازسفرآیت‌الله رئیسی به‌پکن تاافشای چهره‌زشت آمریکا درپی زلزله‌اخیر

با اینکه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در ماه جاری (فوریه)، با غیرقابل پذیرش و غیرمسئولانه خواندن پرواز یک بالن چین در ارتفاع بالا بر فراز خاک ایالات متحده، سفر خود را به پکن به تعویق انداخت، اما آن را به کلی لغو نکرده است.

سرنگونی این بالن در چند روز بعد و سرنگونی ۲ پرنده ناشناس بر فراز آلاسکا و کانادا در روزهای جمعه و شنبه، نه تنها برنامه این سفر را مبهم گذاشت، بلکه پرسش هایی در باره فرستاده شدن پرنده های جاسوسی بیشتر به حریم هوایی آمریکای شمالی از سوی یک کشور دشمن، مطرح کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند روز پیش گفت که بلینکن در باره تعلیق این سفر سخن گفته، نه لغو آن یا پایان دادن به همه تماس های قابل پیش بینی با دولت چین که هیچ گاه رخ نخواهد داد.

پکن خواستار احیای اقتصاد خود است که هنوز از سیاست کووید-صفر در دوره همه گیری رنج می برد و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین برای دستیابی به این هدف، به بهبود روابط دوجانبه امید دارد که در پی دیدار ماه اوت نانسی پلوسی رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، به صورت خطرناکی سقوط کرد و همچنین برای ترغیب اعضای کنگره آمریکا برای تصویب نکردن قوانین تازه ای به منظور ناکام گذاشتن تلاش های چین برای تولید نیمه هادی های پیشرفته، تلاش می کند.

با اینکه ناظران امور ایالات متحده، امید اندکی به سفر بلینکن به چین بسته اند، اما دیپلمات ها، دیدار یک مقام بلندپایه آمریکا از پکن را برای حفظ و بهبود روابط دوجانبه و پیشرفت در مسائلی از فنتالین گرفته تا شهروندان ایالات متحده بازداشت شده در چین، لازم و ضروری ارزیابی می کنند.

هر چند از سرگیری مذاکرات دوجانبه آسان نخواهد بود، زیرا پرواز این بالن موجب خشم واشنگتن شده که سیاستمدارانش از ارتش و جو بایدن رئیس جمهوری به علت خودداری از سرنگون کردن این پرنده در نخستین باری که وارد حریم هوایی این کشور شد، انتقاد می کنند.

وزارت امور خارجه چین نیز در واکنشی خشمگینانه به ادعاهای واشنگتن در باره جاسوسی پکن، اعلام کرده که این بالن، یک پرنده غیرنظامی پژوهشی بوده و ایالات متحده را به نداشتن صداقت و دورویی متهم کرده است.

پنتاگون چند روز پیش اعلام کرد که پکن، درخواست واشنگتن را برای تماس تلفنی میان لوید آستین و "وی فنگهه" وزیران دفاع ۲ کشور، نپذیرفته است.

با وجود برگزار نشدن دیدار میان مقام های بلندپایه ۲ کشور، هنوز فرصت هایی برای دیپلماسی وجود دارد. تارنمای پولیتیکو در گزارشی از برلین به نقل از دیپلمات ها نوشت که "ونگ یی" وزیر امور خارجه چین که قرار بود بلینکن برای دیدار با او به پکن برود، در رویداد سال جاری کنفرانس امنیتی مونیخ حضور خواهد یافت که قرار است از ۱۷ تا ۱۹ فوریه (۲۷ - ۳۰ بهمن ماه) برگزار شود.

بلینکن نیز در این رویداد شرکت خواهد کرد، گرچه هیچ یک در باره احتمال دیدار با یکدیگر سخن نگفته اند.

فرصت دیگر برای دیپلماسی، سفر ژانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا به چین خواهد بود.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری با خبرنگاران در کاخ سفید در واشنگتن؛ اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ۲۴ ساعت گذشته یک شیء در ارتفاع بالا را بر فراز حریم هوایی آلاسکا ردیابی و منهدم کرده است.

وی افزود که جنگنده های آمریکا یک شئی را که در ارتفاع بالا بر فراز آلاسکا مشغول پرواز بود، به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا منهدم کردند.

مقامات آمریکایی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده که نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

https://irna.ir/xjLKFY

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha