آنکارا ادعای باز شدن دروازه مرزی جدید بین ترکیه و سوریه را رد کرد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه، ادعاهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی درباره باز شدن دروازه مرزی جدید بین ترکیه و سوریه را رد کرد و گفت: این ادعاها نادرست است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مولود چاووش اوغلو در دیدار با نیکوس دندیاس وزیر امور خارجه یونان در شهر زلزله زده هاتای ترکیه، با اشاره به انتشار مطالبی مبنی بر این که "ترکیه درها را باز خواهد کرد و شهروندان سوری زیادی به ترکیه خواهند آمد" در شبکه‌های اجتماعی، این مطالب را شایعه و بی اساس خواند.

وی با بیان این که در مواقع بحران، اطلاعات نادرست زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، افزود: زلزله‌ای که در ترکیه رخ داد، در سوریه نیز موجب بروز خسارت جانی و مالی سنگینی شد و جامعه بین‌المللی همراه با ترکیه، به سوریه نیز کمک‌هایی را ارسال کرد.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: در حالی که ترکیه در حال التیام زخم‌های خود از این واقعه تلخ است، از انجام وظیفه بشردوستانه در سوریه نیز حمایت می کند و بر این اساس، ترکیه عبور امن کمک‌های ارسالی به سوریه را تضمین می‌کند و در اجرای این تصمیم، حریم هوایی خود را نیز به روی هواپیماهای حامل کمک‌های خارجی باز کرده است.

وی با اشاره به هماهنگی با شورای امنیت سازمان ملل برای ارسال کمک‌های بشردوستانه از خاک ترکیه به سوریه از طریق دروازه مرزی باب الهوا گفت: متاسفانه جاده‌های آن سوی این دروازه مرزی بر اثر زلزله تخریب و ویران شده است.

چاووش اوغلو از عبور ۴۰ دستگاه کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه از دروازه مرزی باب‌الهوا از سمت خاک ترکیه به سوریه خبر داد و افزود: آنکارا از پناهجویان سوری ساکن در ترکیه نیز که در شرایط سختی هستند، حمایت می‌کند و برای کمک در دو سوی مرز، دو واحد دروازه مرزی فعال در استان کیلیس هم باز است و امکان ارسال کمک‌های بین‌المللی به سوریه از این دروازه هم وجود دارد.

وی در ادامه ادعای مطرح شده در خصوص ورود ناوهای جنگی آمریکایی به بندر مرسین ترکیه در شبکه‌های اجتماعی را رد کرد و گفت: چنین ادعایی صحت ندارد، چرا که کشتی‌ها و ناوهای جنگی در شرق مدیترانه حضور دارند و ناوهای جنگی آمریکا هم نیازی به ورود به آب‌های سرزمینی ترکیه ندارند و چنین درخواستی هم نداشته‌اند.

وزیر خارجه ترکیه حضور کشتی‌ها و ناوها در آب‌های بین‌المللی را امری عادی خواند و ورود آنها به آب‌های سرزمینی ترکیه را منوط به ارائه درخواست از سوی آمریکا و تایید ترکیه عنوان کرد و افزود: حتی اگر چنین درخواستی هم ارائه شود، ترکیه اجاره ورود نخواهد داد و به حضور آنها هم نیازی ندارد.

وی با تقدیر از همتای یونانی خود که برای بازدید از منطقه زلزله‌زده استان هاتای به ترکیه آمده است، این اقدام وزیر خارجه یونان را نشانه همبستگی دو کشور و معنادار خواند.

چاووش اوغلو گفت: ممکن است اختلاف نظر و مشکلاتی بین کشورهای همسایه وجود داشته باشد و مسائل حل نشده بین ترکیه و یونان در این مدت ادامه داشته، اما همزمان در فضای تنش، گفت‌وگو نیز ادامه یافته است و ترکیه و یونان همواره به عنوان دو همسایه در مواقع بروز چنین بلایایی به کمک یکدیگر آمده‌اند.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه بزرگی در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد دوشنبه هفته گذشته جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد که تیم‌های نجات و جستجو طی هفت روز گذشته در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

امدادگران امروز در هفتمین روز از این رویداد تلخ و در یکصد و پنجاه و سومین ساعت از وقع زلزله، یک نفر از افراد زیر آوار را زنده بیرون کشیدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) عصر امروز آخرین آمار جان‌باختگان زلزله سحرگاه روز دوشنبه هفته گذشته در ۱۰ استان جنوبی این کشور را ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر ذکر و اعلام کرد که تاکنون ۱۴۷ هزار و ۹۳۴ نفر از مصدومان و زلزله زدگان نیز به مناطق دیگر این کشور منتقل شده‌اند.

در پی این زلزله، اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha