اتریش زیر انتقاد سخت در پی صدور روادید برای مقام‌های روسیه

تهران - ایرنا - دولت اتریش در پی صدور روادید برای اعضای تحریم شده پارلمان روسیه به منظور حضور در نشست سازمان امنیت و همکاری در اروپا، در وین، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسوشیتدپرس یکشنبه گزارش داد؛ دولت اتریش هم زمان با محکوم کردن تهاجم نزدیک به یک سال پیش روسیه به اوکراین، بر لزوم حفظ و ادامه روابط دیپلماتیک با مسکو تاکید کرده و موضوع اخیر برجسته کننده نقش متوازن، ظریف و دقیق این کشور عضو اتحادیه اروپا، هم زمان با تلاش برای حفظ موضع دیرباز بی طرفی نظامی در هنگام جنگ در اوکراین است.

وین پایتخت اتریش میزبان چند نهاد وابسته به سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان امنیت و همکاری در اروپاست که در دوره جنگ سرد به عنوان مجمعی برای گفت وگو میان شرق و غرب تشکیل شد. روسیه یکی از ۵۷ کشور عضو این سازمان در مناطق آمریکای شمالی، اروپا و آسیاست و نمایندگانش در نشست‌های آن در وین شرکت می‌کنند.

مسکو قصد دارد هیئت‌هایی برای شرکت در نشست ۲۳ - ۲۴ فوریه (چهارم و پنجم اسفند ماه) مجمع پارلمانی این سازمان به وین بفرستد که شامل ۱۵ عضو مجلس روسیه مانند پیوتر تولستوی معاون دوما و لئونید اسلاتکسی عضو این مجلس هستند که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

۸۱ هیئت نمایندگی از ۲۰ کشور عضو این سازمان از جمله فرانسه، کانادا، بریتانیا، لهستان و اوکراین در نامه‌ای به صدراعظم، وزیر امورخارجه و دیگر مقام‌های اتریش درخواست کرده‌اند که از حضور مقام‌های تحریم شده روسیه در این نشست جلوگیری شود. اما هیئت‌های ایالات متحده در این مجمع، این نامه را امضا نکرده‌اند.

با اینکه مقام‌های رسمی اتریش در باره این نامه اظهارنظری نکرده‌اند، اما الکساندر شالنبرگ وزیر امورخارجه اتریش چند روز پیش با حمایت از تصمیم اجازه دادن به مقام‌های تحریم شده روسیه برای ورود به این کشور، گفت که نگهداری و بازنگهداشتن مجراهای تماس با مسکو به رغم حمله وحشیانه به اوکراین، از اهمیت برخوردار است.

وین که در ۱۹۹۵ به اتحادیه اروپا پیوست، به رغم انتقاد از مسکو و پذیرش تحریم‌های این نهاد بر روسیه، برخلاف فنلاند و سوئد که در ماه مه با کنارگذاشتن سیاست و موضع بی طرفی، درخواست پیوستن به ناتو را کرده‌اند، به بی‌طرفی نظامی که در ۱۹۵۵ در پیش گرفته، پایبند باقی مانده است.

وین کمک‌های انسان دوستانه به اوکراین فرستاده، اما از ارسال جنگ افزار خودداری کرده و کارل نهامر صدراعظم اتریش نخستین و تنها رهبر اتحادیه اروپاست که پس از آغاز بحران اوکراین، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرده است. هر چند سفر آوریل ۲۰۲۲ او به مسکو برای ترغیب پوتین به پایان دادن به عملیات ویژه نظامی، بدون نتیجه پایان یافت.

اتریش نخستین کشور اروپای غربی بود که در ۱۹۶۸ واردات گاز از اتحاد شوروی را آغاز کرد و وابستگی‌اش به انرژی روسیه در دهه‌های بعد افزایش یافت، به گونه‌ای که پیش از حمله روسیه به اوکراین، ۸۰ درصد گاز طبیعی اتریش از روسیه تامین می‌شد. اما اکنون با روی آوردن به نروژ، وابستگی به روسیه را به نزدیک ۲۰ درصد کاهش داده است.

نظام بانکی اتریش نیز ارتباط نزدیکی با روسیه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha