هادی رحمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه بیش از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است، افزود: با برنامهریزی های انجام شده اتصال مسیر رشت -کاسپین تا اواخر خرداد سال ۱۴۰۲ برقرار می شود.
پروژه راه آهن رشت - کاسپین - انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت - انزلی و آخرین بخش از کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه، آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.
عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۸۵ کلید خورد اما از ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت فیزیکی داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است.
اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
وی همچنین با اشاره به پروژه ریلی رشت - آستارا هم عنوان کرد: با توجه به تمهیدات وزارت راه و شهرسازی و تاکیدات استاندار گیلان پیگیری ها برای جذب سرمایه گذار خارجی برای این پروژه در حال انجام است، ضمن اینکه مسیر ریلی رشت - آستارا که عملیات اجرایی آن اغاز شده، شتاب میگیرد.
رحمانی در خصوص روند اجرای راه آهن در استان تصریح کرد: فاز مطالعات راه آهن رشت -آستارا به اتمام رسیده و ۱۲ کیلومتر از این مسیر نیز زیرسازی شده و مابقی در حال تملک اراضی است.
به گزارش ایرنا، کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران بین هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است که تکمیل راهآهن رشت - آستارا حلقه مفقوده این کریدور است.
این مسیر ریلی در ادامه راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به منطقه ویژه اقتصادی کاسپین متصل میکند که از نظر مبادلات بازرگانی با کشورهای همجوار منطقه دارای اهمیت ویژه است.
نظر شما