۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85028937
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تقویت روابط ایران و چین در سایه رشد مبادلات تجاری

تهران - ایرنا - شبکه تلویزیونی الشرق سفر فردا سه شنبه آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن را مهم و در راستای تقویت همکاری دوجانبه ارزیابی کرد و با ارایه آماری، از رشد مبادلات تجاری بین دو کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی الشرق امروز (دوشنبه) در گزارشی پیرامون سفر رئیس جمهور کشورمان به چین گفت که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به دعوت «شی جین‌پینگ» همتای چینی خود در سفری رسمی روز سه‌شنبه رهسپار چین می‌شود.

الشرق با اشاره به اینکه خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نیز این سفر را حائز اهمیت دانسته است، افزود: تقویت روابط دو کشور در بحبوحه تنش‌های دو کشور با ایالات متحده آمریکا مورد توجه قرار دارد.

وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه در بیانیه‌ای بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که سفر رئیس جمهوری ایران به پکن برای دوره ۱۴ تا ۱۶ فوریه برنامه‌ریزی شده است.

شبکه الشرق به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) افزود که این سفر شامل دیدار آیت الله رئیسی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، گفتگوهای هیات‌های دو کشور و امضای چند سند همکاری و همچنین دیدار رئیس جمهور ایران با تجار چینی و ایرانیان مقیم چین خواهد بود.

آیت الله «رئیسی» و «شی جین پینگ» برای اولین بار در ماه سپتامبر در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان با یکدیگر دیدار کردند که رئیس جمهور ایران خواهان تقویت همکاری‌های دو کشور شد.

الشرق با اشاره به اینکه این سفر مورد توجه خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است، افزود: بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه دو کشور روابط نزدیک اقتصادی به ویژه در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری دارند.

در ادامه این گزارش آمده است که چین در ماه دسامبر هیاتی را به ریاست «هو چون هوا» معاون نخست وزیر برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران فرستاد.

الشرق با اشاره به تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران و همکاری اقتصادی ایران و چین افزود که چین یک شریک تجاری بزرگ برای ایران است و همچنان بزرگترین خریدار صادرات نفت ایران به شمار می رود.

براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران و چین در سال ۲۰۲۲ کالاهایی به ارزش ۱۵.۷۹۵ میلیارد دلار مبادله کردند که هفت درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. صادرات چین به ایران در سال ۲۰۲۲ با ۱۴ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۹.۴۴ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته الشرق، خرید نفت چین از ایران از زمان روی کار آمدن بایدن رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۱ به ۴۷ میلیارد دلار رسیده است. در سال ۲۰۲۱، چین ۲۸ درصد از کل صادرات نفت ایران را به خود اختصاص داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha