۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۳۷
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85028999
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه اتریش: حمله روسیه به اوکراین ما را بیدار کرد

تهران – ایرنا – «الکساندر شالنبرگ» تهاجم روسیه به اوکراین را به رانده شدن این قاره از بهشت تشبیه کرد و گفت که این تحول نظامی "مانند یک سطل آب یخ ما را بیدار کرد. "

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه اتریش که به آمریکا سفر کرده در آستانه نخستین سالگرد حمله روسیه به اوکراین امروز با روزنامه واشنگتن پست مصاحبه ای انجام داد و ضمن دفاع از برخی از سیاست های مستقل وین، بر لزوم قطع وابستگی به روسیه، چین و آمریکا تاکید کرد.

واشنگتن پست: حمله روسیه به اوکراین چه تغییری در اروپا ایجاد کرده است؟

الکساندر شالنبرگ: معتقدم که این جنگ، اروپا را به طرز چشمگیری تغییر داده است. در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (نخستین روز جنگ روسیه و اوکراین) از بهشت ‌رانده شدیم. روسیه معتقد است که باید از تانک و موشک برای حمله به کشوری که سبک زندگی ما را پذیرفته، استفاده کند. بنابراین حمله روسیه به اوکراین مانند یک سطل آب یخ ژئوپلیتیک بود که به صورت ما پاشیده شد و ما را بیدار کرد.

اتریش، آلمان و برخی کشورهای دیگر هزینه اقتصادی می دهند زیرا ما در روسیه، بلاروس و اوکراین سرمایه گذاری زیادی کرده ایم. اما این فرضیه قدیمی که می‌توان با ایجاد وابستگی‌ اقتصادی مخاطرات سیاسی را به حداقل رساند، در مورد دولت‌ های مستبد نادرست است.

در مورد صدور روادید اتریش برای تعدادی از سیاستمداران تحریم شده روسیه جهت شرکت در نشست آتی سازمان امنیت و همکاری اروپا، اختلاف نظر وجود دارد. چرا این مجوزها را که موجب رنجش همسایگان و متحدانتان می شود، صادر می کنید؟

شالنبرگ: وین مقر حدود ۴۰ سازمان بین المللی است. ما طبق قوانین بین المللی موظفیم که به هیئت های کشورهای عضو اجازه ورود بدهیم.

موضع بی طرفی شما و عدم ارسال سلاح به اوکراین برخی از دولت های اروپایی را مستاصل کرده است.

بی طرفی ما صرفا یک بی طرفی نظامی است. اگر مجموع کمک های بشردوستانه دولتی و خصوصی را مد نظر قرار دهید، جزو برترین کشورهای اروپایی حامی اوکراین هستیم.

همسایه شما، مجارستان، و دولت راست‌گرای نخست‌وزیر ویکتور اوربان، نسبت به روسیه نرمش نشان داده‌اند. اوربان چقدر برای پروژه اروپا یک مشکل ایدئولوژیک است؟

او در مورد ادغام در اتحادیه اروپا و ارزش آن به شدت تردید دارد. معتقدم که در عین حال اذعان دارد که اکثریت قریب به اتفاق مجارها از عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا و ناتو حمایت می کنند.

در زمینه انرژی، اتریش مانند سایر کشورهای اروپایی از روسیه منفک شده و منابع تامین گاز طبیعی خود را تنوع می بخشد. آیا آینده پسا روسیه برای اروپا امکان پذیر است؟

تاریخ و جغرافیا تغییر نمی کند. روسیه بزرگترین عضو اروپاست و بخشی از فرهنگ ما باقی خواهد ماند. قرن ها تاریخ مشترک داریم؛ بعضی روزها خوب و گاهی اوقات بد.

با این حال قطع وابستگی به روسیه ضروری است و می دانیم که به روابط قبلی با روسیه بازنخواهیم گشت. با این وجود، نباید عامدانه موقعیت هایی را که ممکن است (برای گفتگو با روسیه) به آنها نیاز داشته باشیم، ویران کنیم.

موضوع "خوداتکایی راهبردی" اروپا را سالها در صحنه جهانی شنیده‌ایم. آیا تجربه سال گذشته آن پروژه را تسریع کرده یا آنکه وابستگی اساسی این قاره به آمریکا را یادآوری کرده است؟

اروپا تامین نیازهای امنیتی را به آمریکا، انرژی را به روسیه و اقتصادی را به چین برون سپاری کرده بود. اکنون باید نحوه اصلاح آن را بیابیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha