الجزیره: شماری از مقام های بلندپایه، رئیسی را در سفر به چین همراهی می کنند

تهران - ایرنا - شبکه الجزیره روز دوشنبه نوشت که ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به همراه هیات بزرگی شامل مقام های بلندپایه ای مانند رئیس بانک مرکزی و نماینده این کشور در مذاکرات هسته ای، برای نخستین دیدار رسمی عازم چین شده است.

به گزارش ایرنا از تارنمای انگلیسی الجزیره؛ رسانه های دولتی ایران نوشته اند این سفر سه روزه که نخستین دیدار رسمی او از غول اقتصادی آسیا و نخستین سفر یک رئیس جمهوری ایران به چین در ۲۰ سال گذشته به شمار می رود، به دعوت شی جین پینگ همتای چینی اوست.

همراهی علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با رئیسی، می تواند نشان دهد که مذاکرات در باره برجام، بخش مهمی از این دیدار خواهد بود.

رئیسی و شی که قرار است با یکدیگر دیدار کنند، نخستین بار به عنوان رئیسان جمهوری دو کشور در حاشیه نشست سپتامبر سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان، ملاقات کرده اند. پکن از تلاش ایران برای عضویت کامل در این سازمان حمایت کرده و همانند مسکو از پیوستن تهران به گروه اقتصادی پرقدرت بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی حمایت می کند.

همراهی رئیس تازه بانک مرکزی ایران با رئیسی که در اوت ۲۰۲۱ به این مقام دست یافت، نشانه اولویت های سفر کنونی اوست. ۶ عضو هیئت دولت شامل وزیران اقتصاد، نفت، امور خارجه، صنعت-معدن و تجارت و راه و شهرسازی به همراه رئیس جمهوری ایران از چین دیدار می کنند که قرار است در آن چند توافقنامه در حضور رئیسان جمهوری ۲ کشور، امضا شود.

چین بزرگترین شریک بازرگانی ایران به شمار می رود و داده های گمرکی در ۱۰ ماه نخست سال کنونی ایرانی، نشان می دهد که ارزش صادرات ایران به چین ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و وارداتش از این کشور، ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. چین با نادیده گرفتن تحریم های آمریکا، به خرید نفت خام ایران ادامه می دهد که بر اساس برخی برآوردها، در ۲ ماهه پایانی ۲۰۲۲ به میزان بی سابقه ای رسیده است.

رئیسی در نوشتاری که دوشنبه در یک نشریه مهم چین انتشار یافت، از گسترش روابط دوجانبه استقبال کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha