۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲:۰۹
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85029589
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادامه بازداشت اعضای جنبش النهضه در تونس

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲:۰۹
کد خبر: 85029589
ادامه بازداشت اعضای جنبش النهضه در تونس

تهران- ایرنا- دستگاه امنیتی تونس در ادامه بازداشت فعالان و کنشگران منتقد دولت قیس سعید، دوشنبه شب یک عضو ارشد جنبش النهضه به عنوان اصلی ترین حزب مخالف دولت را بازداشت کرده است.

به گزارش ایرنا، المیادین به نقل از منابع جنبش "الخلاص" تونس گزارش داد که "نیروهای امنیتی "نورالدین البحیری" از اعضای ارشد جنبش النهضه را بازداشت کردند.

از سوی دیگر وکیل رادیو موزائیک اف ام تونس که یکی از مراکز اطلاع رسانی اصلی این کشور به شمار می رود، اعلام کرد که نیروهای امنیتی به منزل "نور الدین بوطار" مدیر این رادیو یورش بردند.

رادیو موزائیک خبر بازداشت بوطار را تأیید کرده است.

شنبه شب نیز "عبدالحمید الجلاصی" یک عضو پیشین جنبش النهضه به عنوان اصلی ترین حزب مخالف رئیس جمهوری این کشور بازداشت شد.

مقامات تونسی همچنین یکی از تاجران بزرگ تونس به نام "کمال اللطیف" را به اتهام مسائل مربوط به امنیت ملی بازداشت کردند.

حزب اسلامگرای النهضه تونس پس از بازداشت الجلاصی که شنبه شب رخ داد، با محکوم کردن بازداشت فعالان سیاسی از سوی دولت سعید، آن را "بازداشت خودسرانه مخالفان کودتا و نشستن قیس سعید به جای دستگاه قضایی" این کشور نامید.

حزب النهضه اعلام کرد که "هدف قرار دادن بی رویه مخالفان کودتا نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه نشان دهنده سردرگمی حاکمیت و تمایل افسارگسیخته آن برای حذف همه مخالفان اعم از سیاستمداران، فعالان حقوق بشر، اتحادیه های کارگری، روشنفکران، متخصصان رسانه، وبلاگ نویسان و کارآفرینان است. "

رئیس جمهوری تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهوری وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

سعید ۱۱ بهمن ماه نیز با نه بزرگ مردم تونس و احزاب مختلف این کشور روبه رو شد، بطوری که براساسا گزارش هیأت عالی مستقل انتخابات این کشور، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور، طبق آمار رسمی، از ۱۱.۴ درصد در دور اول و ۱۱.۳ درصد در دور دوم تجاوز نکرد.

احزاب و گروه های سیاسی تونس با اشاره به کم رمق بودن دور دوم انتخابات که دیروز برگزار شد، آن را نشانه پشت کردن مردم به برنامه های سیاسی قیس سعید رییس جمهوری دانسته و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

سعید اما اعلام کرد که علت عدم مشارکت مردم این است که شهروندان به این علت که نهادهای پارلمان در طول ۱۰ سال گذشته، دولت را دستکاری کرده اند، برایشان دیگر اهمیت ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha