مداخلات غیرمجاز پزشکی، کسب درآمد به چه قیمتی؟

مشهد - ایرنا- مراکز مداخله‌گر در حوزه سلامت، رشد روزافزونی یافته است و عده زیادی بدون داشتن مجوز و مدرک دانشگاهی اقدام به ارائه خدمات درمانی و زیبایی می‌کنند که مراجعه شهروندان به این مراکز، سلامت آنان را نشانه رفته است.

به گزارش ایرنا، برخی افراد سودجو، بدون اینکه تخصصی در امور پزشکی داشته باشند، تنها با انگیزه های منفعت طلبانه، با تهیه وسایل و تجهیزات پزشکی به ‌صورت سیار و یا با راه‌اندازی مراکز غیرمجاز و تبلیغ در فضای مجازی، اقدام به ارائه خدمات پزشکی از جمله اعمال جراحی، خدمات زیبایی، دندانپزشکی و تجویز دارو و غیره کرده و از مراجعان خود مبالغ میلیونی دریافت کرده و بدین طریق سلامت افراد جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهند.

ناآگاهی‌ بخشی از افراد جامعه و به‌خصوص استقبال زنان از انجام این گونه عمل‌ها و مراجعه به مراکز غیرمجاز یا سیار، می تواند مشکلات و عوارض جبران‌ناپذیری را برای آنها در پی داشته باشد.

مداخلات غیرمجاز پزشکی، کسب درآمد به چه قیمتی؟

مداخله‌گران سلامت، افراد غیرپزشک و فاقد مجوز هستند

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: مداخله گران افراد غیرپزشک هستند که ممکن است دارای مدارک مرتبط با این حوزه مانند لیسانس پرستاری، مامایی یا رشته های پیراپزشکی و یا حتی مدارک غیرمرتبط و یا بدون مدرک دانشگاهی باشند که اقدام به راه اندازی مراکز غیرمجاز کرده و اعمالی چون لیزر، تزریق ژل و بوتاکس و در مواردی حتی مداخلات جراحی را انجام می‌دهند.

دکتر سیدکاظم غفاریان افزود: بیشترین مداخله‌گری سلامت در حوزه مراکز عرضه داروهای گیاهی شیوع دارد اما می توان گفت عمده ترین فعالیت آنان در حوزه مداخلات پوست، مو و زیبایی است.

وی اظهار داشت: آماری رسمی از میزان افزایش مداخله‌گران وجود ندارد ولی آنچه در بررسی‌های محیطی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد رصد می‌شود تعداد مراکز و افراد مداخله‌گر حوزه سلامت در سال های اخیر افزایشی چشمگیر یافته است.

دکتر غفاریان اضافه کرد: بی‌کاری، ورود دانش آموختگان رشته‌های مرتبط و غیرمرتبط به حوزه سلامت، برای کسب درآمد بیشتر، بالا گرفتن تب زیبایی در بین مردم برای داشتن چهره‌ای زیباتر، به امید افزایش پذیرش اجتماعی، از جمله علل افزایش مداخله گری در حوزه سلامت است.

وی ادامه داد: فضای مجازی و تبلیغات عامل دیگری است که سبب افزایش مداخله‌گران سلامت شده است چرا که این افراد با تبلیغات گسترده در فضای مجازی زمینه را برای جذب مشتری فراهم کرده و از آن برای رونق بخشیدن به بازار خود بهره می‌برند.

این مسوول عنوان کرد: تبلیغات دهان به دهان افراد و توصیه ومعرفی اشنایان و اطرافیان افرادی که به مراکز مداخله گر مراجعه کرده و اعمال زیبایی انجام داده‌اند از دیگر علل افزایش رو آوردن به این مراکز است.

ایجاد عوارض و آسیب های کوتاه و بلندمدت

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آسیب‌های حوزه مداخله گری سلامت گفت: با توجه به متفاوت بودن دستگاه‌های لیزر و پرتوان یا کم توان بودن آن‌ها، افراد مداخله‌گر سلامت که آشنایی کاملی در خصوص استفاده صحیح از آن را ندارند با تنظیم نادرست اشعه دستگاه، سبب ایجاد عوارض کوتاه مدت همچون سوختگی و ریزش مو و یا عوارض بلندمدتی همچون سرطان در افراد می شوند.

عدم رعایت شرایط بهداشتی در تزریق ژل می‌تواند سبب ایجاد عوارضی همچون عفونت، میکروز یا سیاه شدن بافت شود که در نهایت منجر به جراحی و برداشت بافت و جراحی ترمیمی شود.

دکتر غفاریان افزود: در مداخلات پزشکی شایعترین کاری که انجام می‌شود انجام تزریق است که بیشترین خطر را دارد چرا که اگر در شرایط بهداشتی انجام نشود می‌تواند سبب ایجاد عوارضی همچون عفونت، میکروز یا سیاه شدن بافت شده و در نهایت منجر به جراحی و برداشت بافت و جراحی ترمیمی شود.

این مسوول بیان کرد: تزریق ژل در لب توسط افراد فاقد مجوز و صلاحیت می تواند علاوه بر نامتقارن شدن لب ها، سبب عوض شدن رنگ پوست یا ایجاد لک و عارضه پوستی در محل تزریق ژل شود و رعایت نکردن اصول کار در تزریق بوتاکس نیز می تواند باعث فلج برخی اعصاب به صورت طولانی‌ و ماندگار شود.

مداخلات غیرمجاز پزشکی، کسب درآمد به چه قیمتی؟

افراد غیرپزشک مجاز به ویزیت و درمان بیماران در حوزه طب سنتی نیستند

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خدمات طب سنتی در کشور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رسمیت شناخته شده است و تنها پزشکان آموزش دیده دارای مدرک طب سنتی یا طب سوزنی، مجاز به تشخیص، درمان و ارائه خدمات مربوط به اعمال یداوی، طب مکمل مانند طب سوزنی شناخته شده‌اند.

مراکز عطاری باید تنها محل فروش و مشاوره گیاهان دارویی باشد و تشخیص بیماری و تجویز داروی گیاهی به هر نحوی در عطاری ها تخلف محسوب می شود

دکتر سیدجواد مجتبوی افزود: در سال ۱۳۹۷ در مشهد به دستور کمیته پیشگیری از جرم دادگستری ضوابط و حدود کاری افراد غیرپزشک به عنوان فروشندگان گیاهان دارویی یا عطاری‌ با همکاری اتحادیه گیاهان دارویی و ادارات صنعت و معدن تعریف شده و برای اجرا از سوی دادگستری ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه مراکز عطاری باید تنها محل فروش و مشاوره گیاهان دارویی باشند و تشخیص بیماری و تجویز داروی گیاهی از سوی آنان تخلف است، ادامه داد: بر این اساس فروشندگان گیاهان دارویی و عطاری‌ها مجاز به انجام ویزیت، مداخله درمانی، فروش داروهای دست‌ساز، انجام اعمال یداوی مانند حجامت، شکسته بندی و رگ‌گیری نیستند.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بیشترین مداخله‌گران حوزه طب سنتی افراد غیرپزشکی هستند که در بخش اعمال یداوی همچون حجامت، زالودرمانی، طب سوزنی و در مکان‌ های فاقد تابلو و مجوز از جمله در منازل مسکونی فعالیت دارند که از طریق فضای مجازی اقدام به تبلیغات و جذب بیمار می‌کنند.

مداخلات غیرمجاز پزشکی، کسب درآمد به چه قیمتی؟

مراجعه به پزشک متخصص، بهترین راه حذف مداخله گران سلامت

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هنگامی که فردی به بیماری مبتلا می شود تشخیص بیماری و مداخله درمانی برای وی باید بر مبنای طب رایج و با مراجعه به پزشکان متخصص صورت گیرد تا در صورت لازم آزمایش و عکسبرداری‌ مورد نیاز انجام شود که این امر بهترین راه برای در امان ماندن از آسیبهای مداخله گران سلامت، به شمار می رود.

فرد با علائم دل درد به فرد غیر پزشک در عطاری مراجعه کرده و این فرد با تشخیص این که دل درد وی از معده بیمار است داروی مخصوص معده تجویز کرده در حالیکه درد مربوط به قلب بوده و داروی تجویزی سبب ناراحتی قلبی و سکته قلبی بیمار شده است.

دکتر مجتبوی افزود: مواردی گزارش شده است که فرد بیمار به جای مراجعه به پزشک متخصص به عطاری مراجعه کرده و توسط افراد غیر پزشک ویزیت شده و با تشخیص اشتباه اقدام به درمان با داروی گیاهی کرده است که این امر سبب وخامت حال بیمار شده است.

وی بیان کرد: مداخله گران سلامت می توانند آسیب های بسیاری برای مردم ایجاد کنند به همین خاطر توصیه ما به عموم مردم آن است که در صورت بروز مشکل یا بیماری ابتدا به پزشکان مراجعه کنند و چنانچه پزشک برای درمان بیمار انجام طب سنتی، اعمال یداوی و حجامت را نیاز بداند، بیمار را به سلامتکده ها یا درمانگاه‌های مجاز ارجاع می دهد.

فرهنگ‌سازی و تبلیغات موثر، راه‌ پیشگیری از آسیب‌های مداخله‌گران

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر ضرورت اصلاح برخی روش‌ها و ارزش‌های زیبایی در جامعه، گفت: باید با فرهنگسازی صحیح از شیوع برخی چشم و هم چشمی ها در بین مردم برای زیباترشدن به هر قیمتی، به ویژه در قشر زنان جلوگیری کرد تا برای رسیدن به زیبایی موقت، سلامت خود را به خطر نیندازند.

دکتر غفاریان افزود: برای آگاه کردن مردم از خطرات و آسیب های مداخله گران سلامت، باید فرهنگ سازی و تبلیغات صورت گیرد که در این راستا سازمان‌های فرهنگی و آموزشی باید وارد میدان شوند.

وی گفت: جراحی‌های زیبایی در بیمارستان‌های مختلف و زیر نظر پزشکان متخصص با امکانات و تجهیزات پزشکی مجهز انجام می‌شود در حالی که در مراکز غیر مجاز و مداخله گر پزشکی، اعمال جراحی زیبایی در فضاهای غیرمجاز و غیر استاندارد و توسط افراد فاقد صلاحیت و مجوز و با عوارض انجام می شود.

مراکزی مورد تایید هستند که مکان و تابلوی آن‌ها مشخص، درب آن برای رفت و آمد بازرسان باز و مجوزهای معتبر در محل نصب باشد.

وی ادامه داد: مردم توجه داشته باشند مراکزی مورد تایید هستند که مکان و تابلو آن‌ها مشخص بوده و در آن باز بوده و رفت و آمد به آن آزاد باشد تا بازرسان بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند و اگر مرکزی زنانه است کارشناسان و بازرسان زن بتوانند در آن جا به راحتی رفت و آمد کنند.

این مسوول عنوان کرد: در معرض دید بودن مجوزهای معتبر برای ارائه خدمات درمانی و زیبایی، پروانه مطب یا درمانگاه و مسوول فنی، مطابقت داشتن عکس فرد ارائه دهنده خدمت با عکس مجوز، مشخص بودن تعرفه‌های خدمات درمانی، از دیگر ویژگی های مراکز معتبر به شمار می رود.

دکتر غفاریان افزود: اگر مردم این موارد را رعایت کنند کمتر در دام مداخله‌گران سلامت گرفتار می‌شوند و تا حدود زیادی از بروز آسیب‌ها پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد: مراکز مجاز و درمانگاه‌ها در سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی شده‌اند و مردم می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنند

تشکیل کمیته برخورد با مداخله‌گران پزشکی

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سازمان نظام پزشکی برای ساماندهی و برخورد با مداخله‌گران سلامت، کمیته‌ای با عنوان "کمیته برخورد با مداخله‌گران پزشکی" تشکیل شده است و نظارت و بازدید از مراکز مداخله گر سلامت، توسط کمیسیون این کمیته و تیم‌های مشترک سازمان نظام پزشکی و اداره اماکن و دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

دکتر غفاریان افزود: در این کمیته علاوه بر رصد مراکز مداخله گر سلامت، شکایات دریافتی به صورت محیطی بررسی و پیگیری می‌شود که پس از اطمینان از صحت وجود چنین مراکزی، موارد شناسایی شده به کمیسیون این کمیته که متشکل از حوزه قضایی، نظام پزشکی، اداره اماکن، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونت غذا و داروی این دانشگاه است، ارجاع داده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در بازدیدهای صورت گرفته، مراکز فعال در حوزه مداخله‌گری سلامت پلمب و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مداخلات غیرمجاز پزشکی، کسب درآمد به چه قیمتی؟

افزایش ۳۶ درصدی تعطیلی مراکز مداخله‌گر سلامت در مشهد

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان مهر و موم مراکز مداخله گر سلامت در مشهد از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶.۳۶ درصد افزایش یافته است.

از ابتدای سال تا کنون ۱۵۰ مراکز مداخله گر سلامت در مشهد شناسایی و مهر و موم شد

دکتر غفاریان افزود: از ابتدای امسال ۱۵۰ مرکز غیرمجاز در مشهد شناسایی شده و کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دستور قضایی و همکاری اداره اماکن نسبت به پلمب این مراکز اقدام کرده اند و متخلفان برای پیگیری پرونده تحویل مراجع قضایی شده اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۰ مرکز مداخله‌گر پزشکی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد پلمب شده بود.

این مسوول اظهار داشت: از ۱۵۰ مرکز مداخله گر تعطیل شده در سال جاری ۸۵ مرکز در حوزه زیبایی، ۳۰ مرکز در حوزه دندانپزشکی و ۳۵ مرکز در حوزه طب سنتی فعالیت داشتند.

دکتر غفاریان افزود: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مراکز، میزان بازدیدها و نیز پلمب مراکز مداخله گر کمتر بوده است که امسال با کاهش شیوع کرونا و فعالیت مجدد این مراکز و نیز با تشکیل کارگروه مداخله‌گران سلامت در معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی و نیز هماهنگی‌های بین سازمانی بازدیدها و به دنبال آن میزان پلمب مراکز غیرمجاز افزایش یافته است.

مداخلات غیرمجاز پزشکی، کسب درآمد به چه قیمتی؟

افزایش بیش از ۱۷ درصدی پلمب مراکز مداخله‌گر طب سنتی در مشهد

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان مهر و موم مراکز مداخله گر طب سنتی در مشهد در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۳۹ درصد افزایش یافته است.

دکتر مجتبوی افزود: در ۹ ماهه امسال ۶۷۸ بازدید از عطاری‌ها، مطب‌ها و منازل ارائه دهنده خدمات در حوزه طب سنتی در مشهد صورت گرفت که در این بازدیدها ۲۷ مرکز غیرمجاز شناسایی و مهر و موم شده و متخلفان به دادستانی عمومی، مراجع قضایی و دادگاه ویژه روحانیت ویژه مداخلات حوزه طب اسلامی معرفی شدند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته در ۶۶۴ بازدیدی که صورت گرفت ۲۳ مرکز مداخله‌گر طب سنتی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی و پلمب شد.

این مسوول اظهار داشت: علاوه بر مداخله‌گران پزشکی، مداخله‌گران آموزشی هم هستند که افراد فاقد صلاحیت برای غیرپزشکان متقاضی، کلاس‌های آموزشی در حوزه طب سنتی و آموزش حجامت، آموزش ساخت داروهای دست ساز و غیره برگزار کرده و حتی به آنان مدرک ارایه می کنند که با این موارد نیز برخورد قانونی صورت می گیرد.

مداخلات غیرمجاز پزشکی، کسب درآمد به چه قیمتی؟

ثبت شکایات حوزه مداخله گران سلامت در سامانه ۱۹۰

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر گونه اقدام درمانی باید در مراکز معتبر و دارای مجوز انجام شود و در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود.

دکتر غفاریان با اشاره به اهمیت گزارش‌های مردمی در راستای برخورد با متخلفان و مداخله‌گران تاکید کرد: مردم می‌توانند گزارش ها و شکایات خود را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند و یا موارد تخلف را در سامانه جامع نظارت معاونت درمان ثبت کنند.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی برخورد قاطع با متخلفان و مداخله ‎گران پزشکی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha